Zoek de betekenis van een familienaam

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

02 jul 2015, 17:20

Ik dacht dat iemand me dat op dit forum zou kunnen vertellen.
De naam is: Saelemaekers.
Zelf kan ik alleen maar denken dat deze naam te maken heeft met iemand die iets "maakt". Maar wat maakt ie?
Bedankt.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

02 jul 2015, 18:15

Paca schreef:De naam is: Saelemaekers.
Zelf kan ik alleen maar denken dat deze naam te maken heeft met iemand die iets "maakt". Maar wat maakt ie?
Bedankt.
(paarden)Zadels, tiens! Vgl met het Franse "sellier", dat geeft allicht wat meer duidelijkheid. Dat was een stiel die vooral in (VL)Brabant nogal wat beoefenaars kende. De laatste die ik geweten heb was in de Tiensestraat (Leuven) in het gedeelte tussen M-Theresiastraat en Tiensepoort.
Dat waren twee gebroers, de naam ben ik vergeten maar boven de ingangspoort stond in bruine letters "Zadel- en Gareelmakerij". Ze waren stinkend rijk, maar gierig als de pest.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

02 jul 2015, 19:14

Bedankt MichelN!
U confirmeert wat ik dacht. U zal het mij vergeven dat ik deed alsof ik "van krommen haas" kwam. Daar was/is een zeer goede reden voor die ik u in een PM zal uitleggen.
Ik zie de zaak van de twee gebroers niet zo direct voor me, het bovenste gedeelte van de Tiensestraat was me niet zo goed bekend ... Louis van de Seven Oaks en zijn café in de Hanengang daarentegen wel :roll:

Als er nog iemand anders is die akkoord is met MichelN en mezelf ... graag!

Jen
Lid geworden op: 17 sep 2006, 11:54
Locatie: naast Ambiorix

14 jan 2016, 10:02

Mijn antwoord komt mss wat laat maar mag ik zeggen dat Prof. Frans De Brabandere (filoloog) een boek heeft uitgegeven met de betekenis van de familienamen. Dit boek kan men in elke goede bibliotheek nazien Het is volledig herwerkt in 2003. Hoop van dienst te kunnen zijn. v.g. Jen 65+
Het leven is een schouwtoneel ieder krijgt z'n rol en speelt z'n deel (Vondel)

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

17 jan 2016, 01:12

Inderdaad ietwat laattijdig Jen. Niet getreurd hoor ... maar wat zegt "het boek" over de bovenstaande aangehaalde familienaam? Inquiring minds want to know.

Jen
Lid geworden op: 17 sep 2006, 11:54
Locatie: naast Ambiorix

17 jan 2016, 09:31

Het boek is niet in m'n bezit dus gaan lezen in de bieb. Dat deed ik ook toen ik op zoektocht was. v.g. Jen 65+
Het leven is een schouwtoneel ieder krijgt z'n rol en speelt z'n deel (Vondel)