Jobs - Jobs - Jobs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

15 dec 2018, 19:50

Wil. schreef:Is dat principe (arbeid als bepalende sleutel) al geen 200 jaar lang aan het werk?  Is de koopkracht van de gezinnen in die tijd toegenomen of afgenomen? Technologie heeft ook al die ganse tijd zijn aanwezigheid sterker en sterker laten voelen.

Waarom is 'het eindpunt' dan nog altijd niet bereikt?

Het is niet omdat steenkool zo lang een bron van rijkdom was dat ze dat nu nog kan blijven. Wij beleven fundamentele veranderingen die nog nooit zo snel zijn verlopen.
Wat is het einddoel ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour
dejules

16 dec 2018, 14:08

socrates schreef:
Wil. schreef:Is dat principe (arbeid als bepalende sleutel) al geen 200 jaar lang aan het werk?  Is de koopkracht van de gezinnen in die tijd toegenomen of afgenomen? Technologie heeft ook al die ganse tijd zijn aanwezigheid sterker en sterker laten voelen.

Waarom is 'het eindpunt' dan nog altijd niet bereikt?

Het is niet omdat steenkool zo lang een bron van rijkdom was dat ze dat nu nog kan blijven. Wij beleven fundamentele veranderingen die nog nooit zo snel zijn verlopen.
Wat is het einddoel ?
België heeft een arbeidsreserve van 3.000.000 mensen op actieve leeftijd.
Activeer die en je hebt BIJNA de echte werkloosheid want vele honderdduizenden werklozen werden/worden verstopt in ambtenarij en andere gesubsidieerde bull-shit-jobs.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 dec 2018, 16:04

socrates schreef:
Wil. schreef:Is dat principe (arbeid als bepalende sleutel) al geen 200 jaar lang aan het werk?  Is de koopkracht van de gezinnen in die tijd toegenomen of afgenomen? Technologie heeft ook al die ganse tijd zijn aanwezigheid sterker en sterker laten voelen.

Waarom is 'het eindpunt' dan nog altijd niet bereikt?

Het is niet omdat steenkool zo lang een bron van rijkdom was dat ze dat nu nog kan blijven. Wij beleven fundamentele veranderingen die nog nooit zo snel zijn verlopen.
Wat is het einddoel ?
Je gaat ervan uit dat de creativiteit van de mens aan zijn limiet is gekomen.
Tijdens die hele moderne tijd (vanaf de industriële revolutie) zijn er constant arbeidsbesparende vernieuwingen geweest. In dezelfde periode is de wereldbevolking wellicht X 5 gegaan. Toch zijn er nu meer mensen aan het werk dan ooit tevoren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

16 dec 2018, 16:56

Je gaat ervan uit dat de creativiteit van de mens aan zijn limiet is gekomen.
Tijdens die hele moderne tijd (vanaf de industriële revolutie) zijn er constant arbeidsbesparende vernieuwingen geweest. In dezelfde periode is de wereldbevolking wellicht X 5 gegaan. Toch zijn er nu meer mensen aan het werk dan ooit tevoren.[/quote]

Nee daar ga ik niet van uit integendeel ik denk dat mensen die creativiteit weten te koppelen aan nieuwe technologie nog "arbeidsfuncties" zullen kunnen bekleden. Net zoals kunst slechts bij een deel van de mensheid aangeboren is, zo is dat soort creativiteit het beperkte domein van een minderheid. Voor de massa zal "arbeid" geen  sleutelelement meer kunnen zijn.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour
dejules

16 dec 2018, 17:18

socrates schreef: Nee daar ga ik niet van uit integendeel ik denk dat mensen die creativiteit weten te koppelen aan nieuwe technologie nog "arbeidsfuncties" zullen kunnen bekleden. Net zoals kunst slechts bij een deel van de mensheid aangeboren is, zo is dat soort creativiteit het beperkte domein van een minderheid. Voor de massa zal "arbeid" geen  sleutelelement meer kunnen zijn.
Wij zijn heel creatief geweest : wij hebben werklozen anderen werklozen laten controleren op zoekgedrag naar werk, het berekenen van hun uitkeringen, hen leren hoe ze zich moeten kleden en spreken, … 
Naast deze bovenvermelde zinloze tewerkstelling hebben wij vele honderdduizenden werklozen ander zinloze jobs laten doen. Om plaats te maken aan het steeds aanzwellende leger der werklozen moesten we steeds creatiever worden en werden mensen deeltijds tewerkgesteld maar voltijds betaald of kregen ze een aanvullende uitkering om te kunnen leven, werden er eindeloze verlofregelingen uitgevonden zoals loopbaanonderbreking, verlofperiodes werden uitgebreid tot soms 4 maanden per jaar, ...
We werden nog creatiever en vonden het brugpensioen uit en het vervroegd pensioen en het overlevingspensioen en tbs en … om jonge werklozen aan het werk te krijgen. We werden nog creatiever en lieten mensen betaald thuis wachten tot ze hun pensioenleeftijd bereikt hadden.
We vonden economische werkloosheid uit om ze toch maar niet als "gewone" werkloze te beschouwen.
We vonden de "sociale economie" uit, wijk-werken, stadswachters, ...
En die vele honderdduizenden mensen die de facto niet productief zijn die zorgen voor nog eens vele honderdduizenden bull-shit jobs met een bijbehorende hiërarchie al dan niet statutair die toezicht houden op dat leger niet productieven … Indien men dat leger niet productieven gewoon als werkloos bestempeld, en dat zijn ze!, dan bestaat onze arbeidsreserve uit 3.000.000 en tel daar nog de honderdduizenden gesubsidieerden bij die zinloze jobs doen in oa de ambtenarij en dan kunnen we verder discuteren.
Indien die vele honderdduizenden gesubsidieerden uit zinloze jobs thuisbleven dan konden ze zelf poetsen en strijken en dan kunnen die 200.000 poetsers en strijkers ook thuis blijven en hun eigen huis poetsen en hun eigen strijk doen.
Zoals ge zegt : de "echte" creatievelingen die zitten in de kunst of in de technologische sectoren die massaal jobs vernietigen.
Laatst gewijzigd door dejules op 16 dec 2018, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

16 dec 2018, 17:27

socrates schreef: Voor de massa zal "arbeid" geen  sleutelelement meer kunnen zijn.
Dat is al 50 jaar zo. Zonder uitkeringen voor niet gewerkte periodes, zonder zinloze gesubsidieerde tewerkstelling etc was 90% straatarm.
Dan waren er hongerdoden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 dec 2018, 19:16

socrates schreef:
Wil. schreef:Je gaat ervan uit dat de creativiteit van de mens aan zijn limiet is gekomen.
Tijdens die hele moderne tijd (vanaf de industriële revolutie) zijn er constant arbeidsbesparende vernieuwingen geweest. In dezelfde periode is de wereldbevolking wellicht X 5 gegaan. Toch zijn er nu meer mensen aan het werk dan ooit tevoren.
Voor de massa zal "arbeid" geen  sleutelelement meer kunnen zijn.
En waarom zou dat niet zo zijn? Kon men niet exact dezelfde redenering maken toen de weefgetouwen werden geïntroduceerd? Of toen de klompenmakers uit het arbeidscircuit vielen? Toen de computers werden binnengebracht en zovele andere vernieuwingen ?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

16 dec 2018, 19:59

De veranderingen zijn minstens even fundamenteel als de opkomst van de boekdrukkunst enkel gaat alles nu wel duizend maal sneller.  Mankracht is nu grotendeels vervangen door technologie, dat is nooit zo diepgaand en zo grootschalig gebeurd, ook bijvoorbeeld op louter wetenschappelijk vlak opent de rekensnelheid van de computer nieuwe grensverleggende inzichten en toepassingen. De mens is onbegrensd nieuwsgierig en zal dus blijven zoeken naar nieuwe kennis maar de spierkracht zal mede daardoor, meer dan ooit tevoren, vervangen worden door breinkracht. Politiek moet ervoor zorgen dat mensen kunnen leven zonder dat zij zelf een puur economisch productieve factor hoeven te zijn. De sociale veiligheid moet herschikt worden rond andere centrale assen dan het "huurloon".
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 dec 2018, 23:20

socrates schreef:De veranderingen zijn minstens even fundamenteel als de opkomst van de boekdrukkunst enkel gaat alles nu wel duizend maal sneller.  Mankracht is nu grotendeels vervangen door technologie, dat is nooit zo diepgaand en zo grootschalig gebeurd, ook bijvoorbeeld op louter wetenschappelijk vlak opent de rekensnelheid van de computer nieuwe grensverleggende inzichten en toepassingen. De mens is onbegrensd nieuwsgierig en zal dus blijven zoeken naar nieuwe kennis maar de spierkracht zal mede daardoor, meer dan ooit tevoren, vervangen worden door breinkracht. Politiek moet ervoor zorgen dat mensen kunnen leven zonder dat zij zelf een puur economisch productieve factor hoeven te zijn. De sociale veiligheid moet herschikt worden rond andere centrale assen dan het "huurloon".
Je denkt 'this time is different', nietwaar? Maar m.i. is dat niet het geval. Er zijn periodes van transitie, maar in grote lijnen is het steeds hetzelfde: de mens zoekt naar manieren om de economie (behoeftenbevrediging) op een makkelijkere manier te laten verlopen.  Dat is al zo vanaf de Egyptenaren en dat proces blijft doorgaan.
Maar tegelijk komen er nieuwe opportuniteiten boven die weer om nieuw menselijke activiteit vragen. Het houdt nooit op.

Ik zou de politiek hier zo ver mogelijk buiten laten. Die moet enkel het speelveld effen en eerlijk maken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 dec 2018, 10:58

Wil. schreef:
socrates schreef:De veranderingen zijn minstens even fundamenteel als de opkomst van de boekdrukkunst enkel gaat alles nu wel duizend maal sneller.  Mankracht is nu grotendeels vervangen door technologie, dat is nooit zo diepgaand en zo grootschalig gebeurd, ook bijvoorbeeld op louter wetenschappelijk vlak opent de rekensnelheid van de computer nieuwe grensverleggende inzichten en toepassingen. De mens is onbegrensd nieuwsgierig en zal dus blijven zoeken naar nieuwe kennis maar de spierkracht zal mede daardoor, meer dan ooit tevoren, vervangen worden door breinkracht. Politiek moet ervoor zorgen dat mensen kunnen leven zonder dat zij zelf een puur economisch productieve factor hoeven te zijn. De sociale veiligheid moet herschikt worden rond andere centrale assen dan het "huurloon".
Je denkt 'this time is different', nietwaar? Maar m.i. is dat niet het geval. Er zijn periodes van transitie, maar in grote lijnen is het steeds hetzelfde: de mens zoekt naar manieren om de economie (behoeftenbevrediging) op een makkelijkere manier te laten verlopen.  Dat is al zo vanaf de Egyptenaren en dat proces blijft doorgaan.
Maar tegelijk komen er nieuwe opportuniteiten boven die weer om nieuw menselijke activiteit vragen. Het houdt nooit op.

Ik zou de politiek hier zo ver mogelijk buiten laten. Die moet enkel het speelveld effen en eerlijk maken.
Met politiek bedoel ik wel niet de Belgische of Vlaamse politici en partijtjes, maar wel de diverse think tanks, die zich, via geopolitieke "instellingen", zouden moeten inlaten met de toekomst van de mensheid; Op ons kleinschalig niveau is dat bv. via een politiek één gemaakte EU, zorgen dat het Europese BNP anders dan via de opbrengst van spierarbeid wordt herverdeeld
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 dec 2018, 14:31

socrates schreef:zorgen dat het Europese BNP anders dan via de opbrengst van spierarbeid wordt herverdeeld
Wat is jouw suggestie? Wat is percents-gewijs dan een betere verdeling van de belastingen (allerhande) voor de burgers en bedrijven?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 dec 2018, 19:54

Wil. schreef:
socrates schreef:zorgen dat het Europese BNP anders dan via de opbrengst van spierarbeid wordt herverdeeld
Wat is jouw suggestie? Wat is percents-gewijs dan een betere verdeling van de belastingen (allerhande) voor de burgers en bedrijven?

IK heb geen uitgewerkt plan maar men zou vrij makkelijk al kunnen beginnen met het belasten van de robots, een moderne vorm van de eertijds bestaande belasting op het gebruik van machines.  Vooral zou men minstens op Europees niveau de concurrentie op fiscaal vlak tussen landen onmogelijk moeten maken. Men zou ook kunnen denken aan bv. een transfersom die land A aan land B zou moeten betalen voor bv. wetenschappers die hier een dure opleiding hebben gekregen en zich daarna zonder enig probleem in een volgens hen gunstiger land gaan vestigen. Landen die als grondstof enkel" brains" kunnen uitvoeren zouden op die manier misschien hun betalingsbalans beter in evenwicht kunnen houden. Dit zijnn maar losse flodders ik ben zelf geen think tank die betaald word om dit soort plannen te bedenken.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour
dejules

17 dec 2018, 20:32

Heb jij een bullshitjob?Ruim een derde (37%) vindt van zichzelf dat hij of zij een zinloze baan heeft.
Dat blijkt uit onderzoek van het Britse marktonderzoeksbureau YouGov.
Een Nederlands onderzoek wijst zelfs uit dat 40% van de werknemers vindt dat zijn job geen echte bestaansreden heeft.

Graeber stelt vast dat het huidige systeem niet efficiënt werkt en soms gekke sprongen maakt.
“Terwijl grote bedrijven zich bezighouden met meedogenloze afslankrondes, komen de ontslagen en zwaardere arbeidslasten steevast neer op de klasse die toch al dingen maakt, vervoert, herstelt en onderhoudt.
Terwijl het aantal betaalde pennenlikkers alleen maar lijkt toe te nemen.”Hoe nuttiger, hoe minder loon.

In zijn boek herkent de antropoloog vijf soorten onzinbanen:
wachters, bullebakken, oplakwerkers, afvinkers en opzichters.
Binnen die vijf groepen vind je alle soorten jobs:
conciërges, liftbedienden, telemarketeers, middenmanagers, legerpersoneel, lobbyisten, bedrijfsjuristen, inspecteurs en softwaretesters.
Tegelijk stelt hij vast dat mensen met een onzinbaan ook vaak ongelukkig zijn.
Eigenlijk, zo lezen we in Bullshit jobs, staat de wereld op zijn kop.

“Het nuttigste en productiefste werk (zorgen voor kinderen en ouderen of vrijwilligerswerk) is onderbetaald, terwijl heel wat nutteloos werk (rapporten schrijven die niemand leest of financiële producten verzinnen die niets bijdragen) uitstekend betaalt”, klinkt het.
“Er lijkt in onze maatschappij een algemene regel te bestaan dat hoe meer je werk van nut is voor anderen, hoe minder je ervoor wordt betaald.”



https://www.jobat.be/nl/artikels/mark-h ... ikel-regio

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 dec 2018, 00:49

socrates schreef:
Wil. schreef:
socrates schreef:zorgen dat het Europese BNP anders dan via de opbrengst van spierarbeid wordt herverdeeld
Wat is jouw suggestie? Wat is percents-gewijs dan een betere verdeling van de belastingen (allerhande) voor de burgers en bedrijven?

IK heb geen uitgewerkt plan maar men zou vrij makkelijk al kunnen beginnen met het belasten van de robots, een moderne vorm van de eertijds bestaande belasting op het gebruik van machines.  Vooral zou men minstens op Europees niveau de concurrentie op fiscaal vlak tussen landen onmogelijk moeten maken. Men zou ook kunnen denken aan bv. een transfersom die land A aan land B zou moeten betalen voor bv. wetenschappers die hier een dure opleiding hebben gekregen en zich daarna zonder enig probleem in een volgens hen gunstiger land gaan vestigen. Landen die als grondstof enkel" brains" kunnen uitvoeren zouden op die manier misschien hun betalingsbalans beter in evenwicht kunnen houden. Dit zijnn maar losse flodders ik ben zelf geen think tank die betaald word om dit soort plannen te bedenken.
Het is toch minstens een poging om vooruit te denken en daarom alleen al een verademing om lezen.

Opgepast toch met de belasting op robots zolang er plaatsen op de wereld zijn waar die robots onbelast kunnen geplaatst worden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

19 dec 2018, 09:58

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/vl ... ~adc0ee23/

VLM Airlines Brussel failliet verklaard: 80-tal werknemers op straat
Luchtvaartmaatschappij VLM Airlines Brussel, ontstaan uit de resten van Thomas Cook Airlines Belgium, heeft de boeken neergelegd. Dat heeft het bedrijf, waar een 80-tal mensen werkt, bevestigd.