Omnipas 65+ (op MOBIB) kontrakt breuk?

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

15 aug 2015, 15:26

De datum dat onze (gratis ) MOBIT kaart vervalt komt steeds dichter bij,maar er staat bij mij wel degelijk "vervalt op 15/10/2019 dus vind ik dat het een kontrakt breuk is,kan men dat aanvechten?
Ook in hun info staat het wat dubbel zinnig;

Er staat "U als 65+'er niet alle 65+'sers
er staat ook ; indien u reeds over een MOBIB-kaart van De Lijn beschikt, dient u deze kost niet meer te betalen.
dus wij hebben bijna allemaal al zo een kaart???, zijn er hier advocaten die dat eens kunnen uitpluizen?


Vanaf 1 september reist u als 65+'er niet langer gratis bij De Lijn. Maar u geniet wel nog steeds van een voordelige formule ! Voor 50 euro hebt u al een Omnipas 65+, waarmee u één jaar onbeperkt kunt reizen op onze bussen en trams (met uitzondering van evenementenvervoer en de Limburgse snellijnen).
Omnipas 65+ (op MOBIB) Prijs
vanaf 01/09 € 50,00
(+ € 5 administratiekosten voor de MOBIB-kaart*)

[color=red] indien u reeds over een MOBIB-kaart van De Lijn beschikt, dient u deze kost niet meer te betalen.[/color]

Tip: Reist u minder dan 17 keer per jaar heen en terug? Dan is een Lijnkaart voor u het voordeligste tarief. Uiteraard kunt u ook onze andere vervoerbewijzen, zoals een biljet, dagpas of sms-ticket gebruiken.

Zou het gaan over de gepensioneerden die na 01/09/2015 65 jaar worden,of hoe zit dat, als men echt de letter van de wet toepast zitten we goed tot 2019,er zijn er al meer vrijgesproken door procedure fouten

:D :D
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

15 aug 2015, 16:16

Helaas, het zal vechten tegen de bierkaai zijn.
Vanaf 1 Sept is de bus niet meer gratis, uitgezonderd speciale gevallen.
Uw betaalde 5 euro diende als administratie kost.
Aan u om te oordelen om al dan niet de 50 euro als jaarabonnement te betalen.

Ik spreek me niet uit over asielzoekers, vluchtelingen enz.. Die krijgen alles gratis. Vanaf ze van de boot stappen krijgen ze een gsm met kaart om te bellen dat ze goed aangekomen zijn , ze krijgen Brood, bed en bad en een omnipas om te reizen.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

15 aug 2015, 16:49

Asielzoekers en politieke vluchtelingen krijgen een sociaal abo aan dezelfde prijs als mensen met een verhoogde tegemoetkoming of omnio statuut nl 40€.
Dan ook enkel zij, die het aanvaarde statuut hebben van asielzoeker of politieke vluchteling en dat is zeker niet iedereen die hier zomaar het land binnenvalt, daarvoor moet heel hun paperwinkel in orde zijn, wat maanden kan duren.
Illegalen, asielzoekers in de procedure , inwijkelingen uit verenigd Europa zonder verblijfsvergunning krijgen niets, enkel noodopvang en noodhulp.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

15 aug 2015, 17:08

[quote]Asielzoekers en politieke vluchtelingen krijgen een sociaal abo aan dezelfde prijs als mensen met een verhoogde tegemoetkoming of omnio statuut nl 40€. [/quote]

Dus staan de eigen Vlaamse gepensioneerden nog een trap lager dan de asielzoekers. :(

[/quote]Illegalen, asielzoekers in de procedure , inwijkelingen uit verenigd Europa zonder verblijfsvergunning krijgen niets, enkel noodopvang en noodhulp.[/quote]
Die rijden toch zo ,zonder te betalen, dus in het zwart.



Wat dan met de datum die er op staat?
Geldig tot....zo een kaart is een schriftelijke overeenkomst en die moet men naleven .
Waar zit de minister van mobiliteit????
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

15 aug 2015, 17:35

Uw interpretatie van de geldigheidsduur is verkeerd hoor tokkio.
De overeenkomst van Gratis vervalt op 1 September en het aanvechten daarvan zal op niets uitdraaien.

Met de stelling van Kitten ben ik het niet eens.
Eenmaal dat een asielzoeker, vluchteling of hoe men die mensen ook noemt.
aanvaard zijn en niet meer in een gesloten inrichting moeten blijven, krijgen zij een Gratis kaart wegens onbemiddeld, zoals onze eigen bevolking die onbemiddeld zijn.

Bekske
Lid geworden op: 11 apr 2005, 23:48

15 aug 2015, 19:40

ik sta op invalideteit van ziekenfonds en moet dit jaar 50euro betalen voor abonement .Verleden jaar was dat nog 34 euro dus is er 16 euro bij en hoe gaat dat in zijn werk .Eerst een papier bij ziekenfonds halen dat je een verhoogd tegenmoetkomingheb .Met dat papier naar het station en een pasfoto voor pas dat je recht heb op 50% vermindering met trein dan naar de lijnwinkel voor abonnement met die pas van station .En datmoet ieder jaar weer opnieuw .groetje

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

15 aug 2015, 20:11

kitten schreef:Asielzoekers en politieke vluchtelingen krijgen een sociaal abo aan dezelfde prijs als mensen met een verhoogde tegemoetkoming of omnio statuut nl 40€.
Dan ook enkel zij, die het aanvaarde statuut hebben van asielzoeker of politieke vluchteling en dat is zeker niet iedereen die hier zomaar het land binnenvalt, daarvoor moet heel hun paperwinkel in orde zijn, wat maanden kan duren.
Illegalen, asielzoekers in de procedure , inwijkelingen uit verenigd Europa zonder verblijfsvergunning krijgen niets, enkel noodopvang en noodhulp.
En van wat betalen ze dat? Al hun geld is op om de mensensmokkelaars te betalen...
Het interesseert mij heel erg om eens een te vernemen wat een "asielzoeker" ECHT kost aan de gemeenschap. En dat te vergelijken met het pensioen van iemand die heel zijn leven gewerkt en bijgedragen heeft en dus een pensioen krijgt waarvoor hij ZELF heeft afgedragen....
Maar dat zal wel een zeer politiekincorrecte vraag zijn waarop geen antwoord MAG gegeven worden!
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

16 aug 2015, 08:08

Zo is dàt ! En weiger maar eens aan verkiezingen deel te nemen jij demograat (de ruggegraat van de democratie) dan zwaait er wat ! En de azielzoeker lacht ons vierkant uit om al die "onderdanigheid"...

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

16 aug 2015, 12:07

Dank je Bekske, ik dacht dat het nog 40€ was, dus het is gelijk aan wat de 65 plussers moeten betalen.
En Paullamb inderdaad als ze aanvaard zijn zeg jij, ik noem dat : het statuut verkregen hebben. Dat wil uiteindelijk hetzelfde zeggen, ze zijn uit de illegaliteit, deze procedure duurt wel wat in ons land. En ze krijgen die kaart niet gratis, ook leefloners niet, ze hebben recht op een sociaal abo. Die krijg je zoals Bekske vertelt via de mutualiteit.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

16 aug 2015, 12:48

Met paullamb ben ik het volmondig eens !
Als een nieuwe wet gestemd wordt, vervallen immers alle voorgaande . De Lijn moet ook leefbaar blijven en al bij al is die 50€ maar een peulschil ; zeker als je vaker gebruik maakt van bus en tram . We leven in een welvaartstaat , maar beseffen dat niet altijd !

Wat asielzoekers en zo betreft : die worden wel degelijk METEEN geholpen, financieel én materieel, door het OCMW van de stad/gemeente waar ze zich aanbieden . Dat weet ik uit ervaring ! Met de Belgen die een leefloon aanvragen, ligt dat anders : die moeten eerst een domicilie-adres hebben ; hun financiële toestand wordt grondig onderzocht ....
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

16 aug 2015, 13:31

Er zou een wet moeten komen die stelt dat het pensioen van iemand die HIER heel zijn actieve loopbaan gewerkt en bijgedragen heeft nooit lager mag zijn dan de WERKELIJKE KOSTEN van iemand die hier nooit ne poot heeft uitgestoken heeft en nooit een cent heeft bijgedragen...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

16 aug 2015, 16:19

Je kan gelijk een hondje achter je eigen staart blijven lopen Fokke wat die asielzoekers en aanverwanten betreft.

Zolang ze geen papieren hebben kunnen ze niet bijdragen aan de gemeenschap en als ze papieren hebben worden ze nergens aanvaard en krijgen ze de rotste jobs als ze er al één krijgen, want op een twee drie leer je geen Nederlands en als je geen Nederlands kent dan kan je ook niet verder.

Ik ben blij dat ik geen asielzoeker ben, al dan niet economisch of op de vlucht voor oorlogsgeweld...

Klagers geen nood en de armen geen brood.
En wat dat hard werken voor een pensioen betreft daar zitten we dan mar allemaal in hetzelfde bootje.

Je zou misschien in de politiek kunnen gaan en eens zien of je de toestand kan veranderen....

Van achter de pc is het allemaal heel gemakkelijk klappen.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

16 aug 2015, 16:57

Helena van Troje schreef:Je kan gelijk een hondje achter je eigen staart blijven lopen Fokke wat die asielzoekers en aanverwanten betreft.

Zolang ze geen papieren hebben kunnen ze niet bijdragen aan de gemeenschap en als ze papieren hebben worden ze nergens aanvaard en krijgen ze de rotste jobs als ze er al één krijgen, want op een twee drie leer je geen Nederlands en als je geen Nederlands kent dan kan je ook niet verder.

Ik ben blij dat ik geen asielzoeker ben, al dan niet economisch of op de vlucht voor oorlogsgeweld...

Klagers geen nood en de armen geen brood.
En wat dat hard werken voor een pensioen betreft daar zitten we dan mar allemaal in hetzelfde bootje.

Je zou misschien in de politiek kunnen gaan en eens zien of je de toestand kan veranderen....

Van achter de pc is het allemaal heel gemakkelijk klappen.
Zo helder heb ik het nog niet weten uitleggen! De verantwoordelijke politiekers bedanken je van harte! Het is hun natte droom dat iedereen er zo over denkt, dank zij de media uiteraard! :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

16 aug 2015, 17:25

Fokke schreef:
Helena van Troje schreef: op een twee drie leer je geen Nederlands en als je geen Nederlands kent dan kan je ook niet verder.
De Oostblokkers die de jobs hier wegpikken kennen ook geen woord Nederlands.

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

16 aug 2015, 17:42

voorn schreef:
Fokke schreef:
Helena van Troje schreef: op een twee drie leer je geen Nederlands en als je geen Nederlands kent dan kan je ook niet verder.
De Oostblokkers die de jobs hier wegpikken kennen ook geen woord Nederlands.
Voorn, met permissie gezegd maar uw opmerking past niet in het politiekcorrecte plaatje! Mond spoelen a.u.b.! :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!