De omstreden bronnen van de Islam

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 dec 2015, 17:14

Wil. schreef:Dat kan best zijn, maar ten minste hebben we dan nog het recht om zelf te mogen zeggen wat we willen. Of er veel rekening mee gehouden wordt, is een andere zaak, maar in het wereldbeeld van Mohammed heeft niemand het recht om een afwijkende mening hardop te zeggen. De dood zal uw deel zijn.
Inderdaad Wil, we mogen zeggen wat we willen, lees maar hoe dat in een 'moderne' maatschappij werkt. Wat is uiteindelijk het verschil?

Tegenwoordig verstaat men onder repressieve tolerantie iets anders: het zou een door een heersende macht toegepaste techniek zijn waarbij ideeën of organisaties die voor die macht ongewenst zijn, juist een plaats wordt gegund om ze zodoende onschadelijk te maken. In de jaren zeventig zouden autoriteiten dit middel gebruikt hebben om maatschappelijk verzet te institutionaliseren en zo uit te hollen. Repressieve tolerantie is dan geen echte tolerantie, maar een strategie om niet-getolereerde ideeën te bestrijden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Repressieve_tolerantie

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 dec 2015, 17:29

talisman schreef:Maar hij bleef wel moslim?
Geen idee, misschien heeft die man een boek gelezen en ingezien dat al die godsdienstoorlogen een maat voor niets zijn. Kunnen misschien nog wat leren van die moslim? Het demoniseren van volkeren heeft nog niet veel aarde aan de dijk gebracht, niet waar?

Het Universeel Soefisme richt zich op de eenheid van de verschillende religies. Bij de universele eredienst wordt onder andere kort gemediteerd en voorgelezen uit de zeven heilige geschriften. Voorstanders van deze vorm van oecumene zijn dan ook vaak zowel christen en soefi, of moslim en soefi, of anders gelovig én soefi.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Universeel_Soefisme

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 dec 2015, 17:59

YYZ schreef:
Wil. schreef:Nu had ik je daarboven niet zomaar een retorische vraag gesteld. Het is een vraag waarop ik een antwoord zou wensen te krijgen: hoe ga jij om met mensen die Mohammed op een pied-de-stal zetten, wetende wat die man op zijn kerfstok heeft. Jouw buren doen dat met hun idool. Wat is je antwoord?
Kunnen slechts herhalen Wil, in de gnostiek wordt verwezen naar de mens die in al z'n onwetendheid minder morele handelingen verricht, naarmate onze ontwikkeling kunnen we tot dat besef komen waardoor we onze modus operandi kunnen wijzigen. Wie zonder zonde is, je weet wel. Anders gezegd, ook premier Michel kan tot het inzicht komen dat hij miljoenen mensen economische nonsens opsolfert, begrijp je? Het gaat steeds om een universele dynamiek die jij en ik wellicht niet zelf kunnen bedacht hebben.
Wat doe je nu met je buren? Ga je vrolijk met hen om? Zou je even vrolijk omgaan met een nazi naast je deur? Graag een antwoord, want dat heb je niet gegeven, hoewel ik er uitdrukkelijk om vroeg.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 dec 2015, 18:35

Wil. schreef:Wat doe je nu met je buren? Ga je vrolijk met hen om? Zou je even vrolijk omgaan met een nazi naast je deur? Graag een antwoord, want dat heb je niet gegeven, hoewel ik er uitdrukkelijk om vroeg.
Dat antwoord werd al meermaals gegeven, naargelang de situatie past een mens zich op deze of gene manier aan aan z'n omgeving. In hoeverre vrij van keuze zal men kiezen voor die partij waarvan denkt dat het tot bevrijding van onderdrukking leidt, zoals Hitler destijds. Deze keuze kan berusten op halve waarheden waardoor die beoogde vrijheid plots kan omslaan in een nachtmerrie, iets dat door mythisch lidmaatschap verstrekt kan worden tot barbaarse handelingen. Bij volledige rationaliteit (en vrijheid) kan die keuze volledig anders zijn dan wanneer mensen worden teruggedreven naar primitieve instincten waardoor we blind worden voor morele waarden. Het behoort allemaal tot de dynamiek van het navigerende zelf zoals door wetenschap vakkundig in kaart gebracht, door de niet maatschappelijke (h)erkenning komen we steeds opnieuw tot dezelfde oppervlakkige analyses die elke diepgang missen. Ga ik vrolijk met hen om? Dat zal van de situatie afhangen, vanuit een comfortzone is het altijd makkelijk praten.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

16 dec 2015, 18:35

XYZ schreef: Over welke regel heb je het dan, dat alle moslims slechte mensen zijn en moeten uitgemoord worden opdat we in vrede kunnen leven?

Waar staat dat :"alle moslims slechte mensen zijn en moeten uitgemoord worden opdat we in vrede kunnen leven" ?????

Maar het staat wel voorgeschreven dat alle moslims "ongelovigen ter dood moeten brengen"

O ja ..... waarschijnlijk zal uwe gebuur het zelf niet ten uitvoer brengen maar keuren ze het toch niet af omdat:

S 8:12. Onthoofdt en slaat de toppen van de vingers van ongelovigen af

Er gebeurt dus volgens de koran niks verkeerd ... en dat gaat geen enkele tegenspreken!!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 dec 2015, 19:02

YYZ schreef:
Wil. schreef:Wat doe je nu met je buren? Ga je vrolijk met hen om? Zou je even vrolijk omgaan met een nazi naast je deur? Graag een antwoord, want dat heb je niet gegeven, hoewel ik er uitdrukkelijk om vroeg.
Ga ik vrolijk met hen om? Dat zal van de situatie afhangen, vanuit een comfortzone is het altijd makkelijk praten.
Wel ja, je bevindt je altijd in een of andere situatie. Maar jij weet nu dat jouw buren een man als Mohammed op een voetstukje zetten. Misschien zet je andere buur Adolf op een voetstukje.

Het lijkt me een situatie waarin je kant moet kiezen. Jij kunt dat niet. Alle theorie die je aandraagt dient je tot niets indien je er geen levenspraxis tegenover zet, en blijkbaar durf je dat niet te doen. Je kunt niet beweren dat je van niets wist. Je bent op de hoogte, dus moet je je gedrag ernaar plooien.

Jij weet niet wat te doen. OK,dan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 dec 2015, 20:45

Wil. schreef:Wel ja, je bevindt je altijd in een of andere situatie. Maar jij weet nu dat jouw buren een man als Mohammed op een voetstukje zetten. Misschien zet je andere buur Adolf op een voetstukje. Het lijkt me een situatie waarin je kant moet kiezen. Jij kunt dat niet. Alle theorie die je aandraagt dient je tot niets indien je er geen levenspraxis tegenover zet, en blijkbaar durf je dat niet te doen. Je kunt niet beweren dat je van niets wist. Je bent op de hoogte, dus moet je je gedrag ernaar plooien. Jij weet niet wat te doen. OK,dan.
Ik zou iets anders doen dan elkaar afknallen en demoniseren, de gekende tirannie van de meerderheid zal dat wellicht anders zien. Sowieso is het bijzonder om zien hoe weinig we van de geschiedenis geleerd hebben, het geeft slechts de bevestiging van wat velen reeds gezegd hebben maar in dovemansoren terecht komt. De theorie bevestigt slechts de praktijk, daarom dat insiders spreken over een tragische absurditeit, geen grap dus.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 dec 2015, 20:48

Paul Siemons schreef:XYZ schreef: Over welke regel heb je het dan, dat alle moslims slechte mensen zijn en moeten uitgemoord worden opdat we in vrede kunnen leven?

Waar staat dat :"alle moslims slechte mensen zijn en moeten uitgemoord worden opdat we in vrede kunnen leven" ?????

Maar het staat wel voorgeschreven dat alle moslims "ongelovigen ter dood moeten brengen"

O ja ..... waarschijnlijk zal uwe gebuur het zelf niet ten uitvoer brengen maar keuren ze het toch niet af omdat:

S 8:12. Onthoofdt en slaat de toppen van de vingers van ongelovigen af

Er gebeurt dus volgens de koran niks verkeerd ... en dat gaat geen enkele tegenspreken!!
Gaan we dan niet alle moslims trachten uit te moorden vooraleer we zelf uitgemoord worden? Dat is toch wat velen ambiëren, er zijn zelfs regeringsleiders die daartoe oproepen. Dat onthoofden heeft ook een esoterische betekenis, niet gekend?

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

17 dec 2015, 07:10

XYZ schreef: Dat onthoofden heeft ook een esoterische betekenis, niet gekend?

Ja, ? lees dit dan maar eens rustig door:

https://ejbron.wordpress.com/2014/09/16 ... n-geneest/

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

17 dec 2015, 07:42

XYZ schreef: Zeer terechte vraag, dat zouden ze eens kunnen doen. Laatst zag ik nog iemand op straat die zich aan iedereen ging excuseren omdat hij moslim was.

".dat zouden ze eens kunnen doen"

In een krant verleden week een interview met Meyrem Almaci .

Hoofdzakelijk over plaatselijke politiek maar Donald Trump kwam ook even aan bod .... een 15 tal regeltjes kommentaar over beledigingen van minderheden etc ... maar even verder toch dat ze als moslima afkeurt wat IS doet.

Dus de onzin die een halve zool als Trump uitkraamt wegen haar zwaarder dan de beestigheden die IS alle dagen tentoonspreid door vele van haar geloofsgenoten gewoonweg af te slachten!!!!

Ik heb nog geen moslimverantwoordelijke een oproep weten doen om de bevolking op straat te krijgen tegen de terreur door IS (en haar aanverwanten ) !!

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

17 dec 2015, 09:39

Paul Siemons schreef: XYZ schreef: Zeer terechte vraag, dat zouden ze eens kunnen doen. Laatst zag ik nog iemand op straat die zich aan iedereen ging excuseren omdat hij moslim was.

".dat zouden ze eens kunnen doen"

In een krant verleden week een interview met Meyrem Almaci .

Hoofdzakelijk over plaatselijke politiek maar Donald Trump kwam ook even aan bod .... een 15 tal regeltjes kommentaar over beledigingen van minderheden etc ... maar even verder toch dat ze als moslima afkeurt wat IS doet.

Dus de onzin die een halve zool als Trump uitkraamt wegen haar zwaarder dan de beestigheden die IS alle dagen tentoonspreid door vele van haar geloofsgenoten gewoonweg af te slachten!!!!

Ik heb nog geen moslimverantwoordelijke een oproep weten doen om de bevolking op straat te krijgen tegen de terreur door IS (en haar aanverwanten ) !!
Uiteraard, ze kijkt naar de gevolgen van dergelijke uitspraken, Trump predikt (godsdienst)oorlog waar velen zich in al hun onwetendheid achter zullen schragen. Je weet wellicht ook wel wat mythisch lidmaatschap wil zeggen, het is blind geloof hechten aan wat anderen zeggen en dat gaat veel verder dan de ene of andere God aanhangen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

17 dec 2015, 09:42

Paul Siemons schreef: XYZ schreef: Dat onthoofden heeft ook een esoterische betekenis, niet gekend?

Ja, ? lees dit dan maar eens rustig door:

https://ejbron.wordpress.com/2014/09/16 ... n-geneest/
En wat is volgens jou dan de esoterische betekenis?
Laatst gewijzigd door YYZ op 17 dec 2015, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 dec 2015, 09:45

Die is er niet. Die bestaat enkel in de hoofden van degenen die de islam niet begrijpen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

17 dec 2015, 09:46

Wil. schreef:Die is er niet. Die bestaat enkel in de hoofden van degenen die de islam niet begrijpen.
Waarmee je zegt dat ze wel bestaat, tenzij dat niet begrepen wordt.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 dec 2015, 10:14

Neen, spoken bestaan ook, maar enkel in de hoofden van degenen die de werkelijkheid niet begrijpen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.