Discussie over modern ballet en andere.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over klassieke muziek, concerten, enz.

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

23 aug 2015, 06:54

Discussie over modern ballet en andere.

Ik heb onderstaande discussie uit de topic Balletmuziek weggehaald omdat ik vond dat ze daar niet thuis hoorde, en daarom opende ik hier een nieuwe topic, waarin over dit onderwerp verder kan gediscussieerd worden.

Mvg. Opa Brombeer.

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

23 aug 2015, 06:55

kitten schreef:Komt er nog een deel over modern ballet, daarmee bedoel ik bv Rosas, Nederlands Dansteater, Ballet van Vlaanderen, Maurice Bejart en zovele anderen

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

23 aug 2015, 06:57

Opa Brombeer schreef:
kitten schreef:Komt er nog een deel over modern ballet, daarmee bedoel ik bv Rosas, Nederlands Dansteater, Ballet van Vlaanderen, Maurice Bejart en zovele anderen
Kitten.
Neen, ikzelf ben niet van plan een topic te openen over modern ballet, danstheater en/of andere vormen van dansen.

De topic die ik hier opstartte kreeg als titel "Balletmuziek" en hiermee bedoelde ik het genre op zich, muziek dus die origineel geschreven is voor een ballet. Maar deze muziek kan ook, in de meeste gevallen toch, uitstekend gebruikt worden als zelfstandige concertmuziek, zoals o.a Het Zwanenmeer, Doornroosje of De Schone Slaapster en De Notenkraker van Pjotr Iljitsj Tsjaikowski, en "Boléro", musique de ballet pour orchestre en C, van Maurice Ravel, maar er zijn er natuurlijk veeel meer. En om deze muziek beter te kunnen begrijpen, en ook te beleven, vond ik het gepast om eerst even proberen uit te leggen wat klassiek ballet is.

In mijn eerste posting in deze topic kan je hierover al het een ander lezen, ook dus het een en ander over de expressieve dans en andere nieuwigheden.
De muziek die ik op het oog heb is speciaal gecomponeerd voor het klassieke ballet, wel zullen er ten gepaste tijde, wat men zou kunnen noemen, muziek voor jazzballet tussen zitten.

Maar niets belet natuurlijk dat je zelf, of iemand anders, een nieuwe topic opent om de onderwerpen te bespreken die jij in je posting aanhaalde.

Mvg.
Opa Brombeer

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

23 aug 2015, 06:57

kitten schreef:Ok opa brombeer, dank je wel voor de respons.
Maar ergens is er ook hedendaagse balletmuziek die speciaal geschreven is voor balletuitvoeringen en ook op een concert zou kunnen beluisterd worden en op cds staat om thuis te beluisteren. Dit is geen andere dansvorm, gewoon hedendaags ballet, op dezelfde leest geschooid als wat jij klassiek ballet noemt en op hedendaagse ernstige muziek.

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

23 aug 2015, 06:58

Wieke65 schreef:Vooral in een opera moet klassiek, klassiek blijven. Ik zag ooit eens stuk Aida opera in moderne bewerking ... vreselijk. Met ballet kan men meer richtingen uitgaan qua uitvoering denk ik, maar geef me maar de originele Swan Lake, Sleeping Beauty en andere Romeo en Juliettes.

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

23 aug 2015, 06:58

kitten schreef:Dat is gewoon persoonlijke smaak, niets moet, alles mag.
Maar in het klassieke ballet blijft men grotendeels bij originele choreografieën, geleidelijk aan worden die wel wat aangepast, maar daar had ik het niet over, het ging over hedendaagse ernstige muziek en balletten. Nieuwe muziek en nieuwe choreografie, geen aanpassingen van bestaande werken.