WAT GEDACHTEN KUNNEN !

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

30 aug 2015, 12:08

De kracht van onze gedachten.
Gedachten zijn onze grootste kracht.
Alles begint immers met een gedachte, elke uitvinding begon met een gedachte.
Met onze gedachten kunnen we ons ziek denken - of andersom.
Met onze gedachten kunnen we reizen. Elke plaats waar we ooit geweest zijn, kunnen we met onze gedachten heel gemakkelijk terug oproepen en herbeleven.
Sommige van onze gedachten formuleren we in woorden en delen ze met anderen, andere gedachten uiten we niet maar leiden tot een innerlijke ervaring.
Elk van ons heeft een innerlijk leven bestuurd door onze geest. De activiteit van onze geest hangt af van onze persoonlijkheid en die werd gevormd door onze gedachten. Zoals met alles in het leven, gaat het om een cyclus, de cyclus van onze gedachten... onze gedachten hangen af van onze persoonlijkheid en onze persoonlijkheid hangt af van onze gedachten.
Denken doen we allemaal, constant. Goede, positieve gedachten geven ons een goed gevoel, maken ons blij - negatieve gedachten drukken ons neerwaarts en bezorgen ons een slecht gevoel, ze kunnen ons in een spiraal naar beneden brengen en tot depressie voeren. Maar als we ons realiseren wat we met onze gedachten allemaal kunnen doen/bereiken, kunnen we ons voelen als een koning zo rijk.
Leren mediteren is leren onze gedachten gebruiken op de meest positieve en heilzame manier.

Een mooi staaltje hiervan vond ik in een boek met de titel MEDITATIE door Mike George uitgegeven door de Zuidnederlandse uitgeverij,Aartselaar :


NAAR EEN SUBTIELERE WERELD
We hebben niet alleen een stoffelijk, maar ook een subtiel lichaam. Het wordt soms 'aura' genoemd. De meeste mensen ervaren de aura van anderen alleen door de sfeer. De puurheid van het subtiel lichaam hangt af van de zuiverheid van de gedachten of mentale vibraties. De dagelijkse praktijk van raja yoga is de belangrijkste methode waarmee u uw gedachten loutert en de kwaliteit van de vibraties verhoogt. Op die manier realiseert u zich beter dat u zich in de subtiele wereld begeeft. Dat helpt ook om uw gevoeligheid voor subtiele zaken te vergroten.

MEDITATIE : IK BEN LICHT
Enkele gedachten voor een meditatie die u meeneemt naar de wereld van puur licht. Neem de tijd en laat elke gedachte goed tot u doordringen.

Ik heb me losgemaakt van de materiële wereld en observeer slechts...
Ik word me bewust van de voortdurende activiteit van mijn geest...
Ik zorg er bewust voor dat ik alleen gelouterde gedachten koester...
Ik ben een subtiel wezen van zuiver spiritueel licht...
Ik word me bewust van mijn subtiele lichaam van puur wit licht dat mijn fysieke lichaam omgeeft...
In mijn lichaam van licht sta ik bewust op en verlaat mijn fysieke lichaam dat in de meditatiehouding blijft zitten...
Het licht van mijn subtiel lichaam lijkt op dat van een engel, ik straal energie uit naar mijn omgeving...
Elke gedachte is als een zijden draadje dat glinstert in de wereld om me heen...
Elk draadje straalt pure vrede uit, een geschenk voor iedereen die het aanraakt...
Elk draadje is een gedachte, zo subtiel, maar zo krachtig, en zo puur...
In dat gelouterde besef van mezelf in mijn lichtlichaam realiseer ik me dat het licht van de liefde, het licht van de vrede en het licht van de waarheid de grootste geschenken zijn die je kunt geven...


Wie hierin slaagt, voelt zich zalig !
Succes gewenst
Agnete
Het leven is vol verrassingen.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

30 aug 2015, 18:51

en het licht van de waarheid de grootste geschenken zijn die je kunt geven...
Hi.. Agnete, ieder hier heeft al geprobeerd zijn geschenk af te geven .... maar ieder heeft z'n eigen licht der waarheid eigen gemaakt, wat het dan ook moge zijn. Dus erg succesvol is het niet geworden. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 sep 2015, 08:44

De oude vraag:
Denk je dat het mogelijk is voor een mens om zijn gedachten te "beheersen"?
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 sep 2015, 11:21

Zelfhypnose is mogelijk :wink:

Gedachten zijn een heel speciaal geval. Men zegt toch:
- 'Plots schoot het me te binnen dat ...'
- 'Ik kreeg een ingeving...'
- 'Ik dacht er echter niet aan dat ...'
- 'Ineens was er het inzicht dat ...'
- 'En dan was er onverwacht dat idee dat ...'
- 'Ik had geen inspiratie/Toen kwam de inspiratie'

De vraag rijst: wie gaf ons die ingeving? Vanwaar kwam dat inzicht? Waarom hebben we (blijkbaar) geweigerd om er eerder aan te denken? Hadden we toen nog niet alle gegevens voorhanden? Enz...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

01 sep 2015, 17:09

Vesselin, zijn we niet baas over onze eigen gedachten ?
Niemand kan ik jouw hoofd komen denken hé
We creëren zelf onze gedachten en we kunnen kiezen wat we denken.
Ik zou zeggen : het komt er op aan van te kunnen focussen. Je kiest één gedachte en weigert alle anderen
Dat kunnen we leren net zoals we kunnen leren een muziekinstrument te bespelen, of tennissen of skiën. We moeten het in de eerste plaats willen kunnen en er een zekere inzet voor over hebben.
Oefening baart kunst, dat geldt op alle gebied....
:idea:
Het leven is vol verrassingen.

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

01 sep 2015, 17:37

In onze taal vinden we soms 'waarheden als een koe'...
Meestal staan we er niet bij stil !
Misschien kunnen we putten uit een collectief reservoir van wijsheden, maar ook in ons zelf dragen we heel wat wijsheid mee en als we ergens rustig zitten kunnen we deze het beste in onze bewuste geest naar boven laten komen.
In onze gedachten maken we verbindingen, corolaties, we zien verbanden, roepen herinneringen op die in ons geheugen zitten, want alles wat we al ooit hebben meegemaakt, alles wat we gezien, gehoord, gedaan hebben en dat is heel veel niet waar ? dragen we mee in ons onderbewustzijn.
Een ingeving of inzicht komt volgens mij uit onze eigen reservoir van wijsheden, lessen uit het verleden ?
:idea: :idea:
Het leven is vol verrassingen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 sep 2015, 19:39

Agnete schreef:Vesselin, zijn we niet baas over onze eigen gedachten ?
Niemand kan ik jouw hoofd komen denken hé
In grote mate ben ik het ermee eens. Maar ik zal je even vertellen wat mij bijna dagelijks overkomt: elke morgen, wanneer ik opsta, speelt er een liedje in mijn hoofd. Soms is dat iets van Abba, dan weer iets van Beethoven of soms zelfs een kruising: het Stabat Mater maar dan door Bert Kempfert uitgevoerd.
Ik krijg dat deuntje dan niet meer uit mijn hoofd totdat ik de radio heb opgezet en naar iets anders begin te luisteren. Hoe hard ik ook wil om er niet aan te denken, ineens betrap ik me erop dat ik het weer aan het meezingen ben. Baas over onze eigen gedachten?? Meestal wel, ja.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

01 sep 2015, 20:33

Agnete schreef:Vesselin, zijn we niet baas over onze eigen gedachten ?
Niemand kan ik jouw hoofd komen denken hé
We creëren zelf onze gedachten en we kunnen kiezen wat we denken.
Ik zou zeggen : het komt er op aan van te kunnen focussen. Je kiest één gedachte en weigert alle anderen
Dat kunnen we leren net zoals we kunnen leren een muziekinstrument te bespelen, of tennissen of skiën. We moeten het in de eerste plaats willen kunnen en er een zekere inzet voor over hebben.
Oefening baart kunst, dat geldt op alle gebied....
:idea:

AGNETE , we kunnen ons ook zuiveren van verkeerde gedachten .
Net , zoals ' de macht der gewoonte ' ( wat je onbewust doet ) bestaat , is er ook het ' leren en afleren ' ( wat je bewust doet ) .
En als men er dan de gewoonte van maakt om telkens bij een verkeerde gedachte ( bv. iets kwaads denken van de buurman ) , om daar meteen mee te stoppen , en te denken : weg daarmee , mijn buur heeft ook goeie dingen , dan wordt dat door den duur ook een ' gewoonte ' , maar dan een heel goeie , die ons zuivert in ons gedachten leven !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

01 sep 2015, 20:45

Wil. schreef:
Agnete schreef:Vesselin, zijn we niet baas over onze eigen gedachten ?
Niemand kan ik jouw hoofd komen denken hé
In grote mate ben ik het ermee eens. Maar ik zal je even vertellen wat mij bijna dagelijks overkomt: elke morgen, wanneer ik opsta, speelt er een liedje in mijn hoofd. Soms is dat iets van Abba, dan weer iets van Beethoven of soms zelfs een kruising: het Stabat Mater maar dan door Bert Kempfert uitgevoerd.
Ik krijg dat deuntje dan niet meer uit mijn hoofd totdat ik de radio heb opgezet en naar iets anders begin te luisteren. Hoe hard ik ook wil om er niet aan te denken, ineens betrap ik me erop dat ik het weer aan het meezingen ben. Baas over onze eigen gedachten?? Meestal wel, ja.

WIL , dat heb ik ook vaak , en het is waar , dat die melodie dan ook telkens weerkomt .
Maar ik ondervond ook , dat soms ; als ik me afvraag , WAAROM dat lied in mijn hoofd zit , ik dan wil nagaan welke woorden dat lied bevat , en soms moet ik lang zoeken , dan gebeurd het vaak dat ik juist déze woorden nodig had op dat moment , en dan stopt die melodie gewoon wel .
Misschien dat ons innerlijk toch echt meewerkt om ons uiterlijk goed te voelen en ons te helpen ? Ik denk dat echt wel .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

01 sep 2015, 22:31

TM of transcendente meditatie ( het meditatiesysteem van wijlen Maharishi ) is een vorm van raja yoga .

Volgens de Sutras van Patanjali is raja yoga een combinatie van karma yoga ( yoga van handelen ) bakhti yoga ( yoga van toewijding ) en jhana yoga ( yoga van kennis ) .

Goed om weten is , dat er in de Sutras erg veel over gedachten en gedachten-golven wordt vermeld .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

02 sep 2015, 06:22

Mijn ervaring is, dat het onmogelijk te vermijden is dat bepaalde gedachten opkomen. Een reactie van afkeer bvb als je iemand ontmoet. Dat is blijkbaar geprogrammeerd in je systeem als gevolg van vorige ervaringen - uit de vroege kindertijd bvb.
Wat volgens mij wel mogelijk is, is: bewust, rationeel weigeren er in mee te gaan. Je verdraagt dus het onlustgevoel - dat je niet kan beheersen - en weigert om onmiddellijk te reageren. Dat geeft dan ruimte om rationeel te handelen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

02 sep 2015, 10:18

Wil schreef :
"Ik krijg dat deuntje dan niet meer uit mijn hoofd totdat ik de radio heb opgezet en naar iets anders begin te luisteren. "

Daar geef je zelf de methode of oplossing aan hé Wil, nl. onze aandacht verplaatsen ! Dat kunnen we toch wel op elk moment doen, als we daarvoor kiezen.

Ik denk dat als een deuntje in je hoofd blijft hangen, dat is omdat je daar plezier aan hebt, m.a.w. je kiest er dus (misschien onbewust) voor.

Toch zeg je dat je 'meestal baas bent over je eigen gedachten' ...
dus toch goed op weg om er meester over te worden hé !

:lol:
mvg
Agnete
Het leven is vol verrassingen.

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

02 sep 2015, 10:31

Ebenhaezer schreef :
"we kunnen ons ook zuiveren van verkeerde gedachten .
Net , zoals ' de macht der gewoonte ' ( wat je onbewust doet ) bestaat , is er ook het ' leren en afleren ' ( wat je bewust doet ) .
En als men er dan de gewoonte van maakt om telkens bij een verkeerde gedachte ( bv. iets kwaads denken van de buurman ) , om daar meteen mee te stoppen , en te denken : weg daarmee , mijn buur heeft ook goeie dingen , dan wordt dat door den duur ook een ' gewoonte ' , maar dan een heel goeie , die ons zuivert in ons gedachten leven !"

Helemaal akkoord. Maar een gewoonte maken doe je niet in 1 2 3
Positief is dat we gewoonten en gedachtenpatronen zelf gecreëerd hebben en daarom kunnen we ze ook zelf veranderen als we dat echt willen en 'slechte' gedachten die ons een slecht gevoel geven vervangen door goede positieve gedachten die ons een prettig gevoel geven.

En die loutering of zuivering zal ons tot een beter mens maken.

:roll:
Mvg
Agnete
Het leven is vol verrassingen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 sep 2015, 10:35

Agnete schreef:Wil schreef :
"Ik krijg dat deuntje dan niet meer uit mijn hoofd totdat ik de radio heb opgezet en naar iets anders begin te luisteren. "

Daar geef je zelf de methode of oplossing aan hé Wil, nl. onze aandacht verplaatsen ! Dat kunnen we toch wel op elk moment doen, als we daarvoor kiezen.

Ik denk dat als een deuntje in je hoofd blijft hangen, dat is omdat je daar plezier aan hebt, m.a.w. je kiest er dus (misschien onbewust) voor.

Toch zeg je dat je 'meestal baas bent over je eigen gedachten' ...
dus toch goed op weg om er meester over te worden hé !

:lol:
mvg
Agnete
Mag interessant zijn voor die 'gedachten', het zou kunnen zijn dat een dominante minderheid heel andere doelstellingen heeft dan jezelf. Zo kom je uit bij een mindgame die 'morgen' kan leiden tot WOIII, het blijft een spel maar we zullen dat als iets minder prettig ervaren. Anders gezegd, we bedenken onze eigen toekomst.

In de speltheorie, een deelgebied van de wiskunde, is een Nash-evenwicht een oplossingsconcept voor een niet-coöperatief spel, waar twee of meer spelers aan meedoen. In een Nash-evenwicht wordt elke speler geacht de evenwichtsstrategieën van de andere spelers te kennen en heeft geen van de spelers er voordeel bij om zijn of haar strategie eenzijdig te wijzigen.[1] Als elke speler een strategie heeft gekozen en geen enkele speler kan profiteren door zijn strategie te veranderen, terwijl de andere spelers dat ook niet doen, dan vormt de huidige verzameling van strategiekeuzes plus de bijbehorende uitbetalingen een Nash-evenwicht.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nash-evenwicht

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

02 sep 2015, 10:51

EBENHAEZER schreef :

" dat heb ik ook vaak , en het is waar , dat die melodie dan ook telkens weerkomt .
Maar ik ondervond ook , dat soms ; als ik me afvraag , WAAROM dat lied in mijn hoofd zit , ik dan wil nagaan welke woorden dat lied bevat , en soms moet ik lang zoeken , dan gebeurt het vaak dat ik juist déze woorden nodig had op dat moment , en dan stopt die melodie gewoon wel ."


Dat is heel mooi wat je daar aanhaalt, Eb.
EEN MELODIE DIE IN ONS HOOFD BLIJFT ZITTEN fungerend als BOODSCHAPPER. Interessant om naar te kijken hé

"Misschien dat ons innerlijk toch echt meewerkt om ons uiterlijk goed te voelen en ons te helpen ? Ik denk dat echt wel ."



Ik zie 'ons innerlijk' en 'ons uiterlijk' zeker niet als los van elkaar.
Een goed gevoel is voor mij een innerlijke zaak en dat straalt natuurlijk naar buiten zodat we er uiterlijk ook goed uit zien, maar gevoel is niet uiterlijk maar zit diep van binnen en gevoelens worden trouwens gecreëerd door onze gedachten...

:roll:
Agnete
Het leven is vol verrassingen.