WAT GEDACHTEN KUNNEN !

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

sarah 21
Lid geworden op: 11 sep 2015, 14:15
Locatie: Antwerpen

24 sep 2015, 16:16

check and change. Als we onze gedachten nagaan en vastbesloten zijn om positief te denken, dan kunnen we veranderen. Als we vriendelijke gedachten sturen naar anderen krijgen we op een of andere manier die goede wensen terug. Wat je zaait zal je oogsten. Probeer eens 1 week in gedachten, woorden, daden vriendelijk te zijn en kijk wat er gebeurt. Er zal verandering plaatsvinden, de energie is positiever. Daarom is het belangrijk er even bij stil te staan want negatief denken is een gewoonte. Wees alert wat je denkt en doet en iedereen zal er baat bij hebben. Ik wens iedereen die dit leest geluk en vrede toe. :D

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 sep 2015, 19:45

sarah 21 schreef:check and change. Als we onze gedachten nagaan en vastbesloten zijn om positief te denken, dan kunnen we veranderen. Als we vriendelijke gedachten sturen naar anderen krijgen we op een of andere manier die goede wensen terug. Wat je zaait zal je oogsten. Probeer eens 1 week in gedachten, woorden, daden vriendelijk te zijn en kijk wat er gebeurt. Er zal verandering plaatsvinden, de energie is positiever. Daarom is het belangrijk er even bij stil te staan want negatief denken is een gewoonte. Wees alert wat je denkt en doet en iedereen zal er baat bij hebben. Ik wens iedereen die dit leest geluk en vrede toe. :D
Moeten we de ander vooraf verwittigen wanneer we die gedachten zullen doorseinen ? Op welke manier krijgen we die goede wensen terug ?
Ik heb vruchteloos gepoogd mijn vriendelijkste gedachten naar de bazen van IS te sturen, tot nog toe, misschien gelukkig, niets terug gekregen. :idea:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

26 sep 2015, 10:36

YYZ schreef :
- Zieners zijn nooit 'te vroeg' geboren, dat potentieel ligt in elk mens besloten en net daarom tijdloos, de geschiedenis leert dat 'zieners' - zij het in andere termen omschreven - altijd hetzelfde hebben gezegd. Het is deze tijdloosheid waar het om gaat, als tijdruimtelijke manifestatie worden we geboren waarna we dat tijdloze kunnen (her)ontdekken, niet als een 'iets' maar de bewustwording van een 'niet-iets', dat is onze ware kern -



Ik ben het met je eens dat er in elke mens veel (ongebruikt) potentieel ligt, maar wat is het nut van iets dat niet gebruikt, wordt ? Nihil toch ! ook is de een meer begaafd dan de ander om een mogelijkheid te gebruiken...

Je zegt dat zieners altijd hetzelfde hebben gezegd. Waar denk je dan aan ? Kan je een voorbeeld geven ?

Tijdloos ? zonder tijd - of eindelloos - niet gebonden aan tijd ?

Je noemt geboren worden een tijdruimtelijke manifestie.
Geboren worden is voor mij een (re)incarnatie van een ziel in een lichaam - om een rol te komen spelen op de (tijdruimtelijke) fysische wereld van materie. Het lichaam is materie, samengesteld uit de fysische elementen van materie, de ziel is niet-materie.

In een leven als mens (lichaam + ziel) zouden we dan op zoek kunnen gaan naar verklaringen of begrip van het 'tijdloze'. Hier refereer je m.i. naar de niet-materiële of onstoffelijke wereld (van de ziel).

Dan zeg je 'dat is onze ware kern"
Voor mij is onze kern : de ziel die onstoffelijk is en onvergankelijk, een wezen van licht, niet groter dan een punt.
Het leven is vol verrassingen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 sep 2015, 11:14

Is licht dan immaterieel ?? Denk het maar eens weg en kijk wat er dan gebeurt, bv. met je energieniveau.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

26 sep 2015, 11:56

Beste Janx, ik vind het fijn te lezen hoe jij de dingen ziet. interessant om te zien hoe verschillend we elk begrip kunnen bekijken.
Ik verwacht niet dat onze meningen zullen 'matchen', maar wij senioren hebben nu de tijd en de mogelijkheid vanuit onze zetel onze meningen uit te wisselen in alle objectiviteit - als ik het zo mag noemen, omdat wij leven in een regio waar vrije meningsuiting mogelijk is.

Als we meningen zouden kunnen zien in kleuren, zouden we zien wat een ongelooflijk rijk bouquet we zouden hebben.
Ik merk dat ik het woord 'zien' nogal gebruik en dan niet in de betekenis van zien met fysische ogen.
In het Oosten spreekt men van het derde oog of het oog van de ziel. Eigenlijk is daar veel interessants mee te zien, we moeten het alleen maar 'zien' of doorhebben.

Jij stelt dat je alles doet vanuit je LEVENSGEVOEL ! Dat is volgens mij een GEDACHTE en een gedachte geeft een gevoel.
Dat is gemakkelijk na te gaan : denk iets moois, positiefs over jezelf en je krijgt een prettig gevoel - denk iets negatiefs (over jezelf) en je krijgt een slecht gevoel.

Je spreekt over MIJN gevoel.
Mijn = een bezittelijk vn
wie is die IK die over MIJN gevoel spreekt ?

Quote:
Onze gedachten kunnen met ons een loopje nemen en dan vinden we het moeilijk om ze te stoppen.
Ook mede door verlangens en wensen niet te kunnen beteugelen of door opkomende diepliggende ervaringen vanuit je zgn onderbewustzijn.

We bezitten een wil en het komt er op aan niet gewenste gedachten en neigingen te willen stoppen, al kost dat natuurlijk enige inzet of wilskracht.

Volgens mij ligt onze persoonlijkheid opgeslagen in ons onderbewustzijn, waar al onze ervaringen geregistreerd of ingeprent zijn.
Het leven is vol verrassingen.

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

26 sep 2015, 12:03

Socrates schreef :
Is licht dan immaterieel ?? Denk het maar eens weg en kijk wat er dan gebeurt, bv. met je energieniveau.


We spreken over twee verschillende dingen : er is fysisch licht en er is spiritueel licht. Zielen zijn spiritueel.
Spiritueel of immaterieel licht kan niet gezien worden met fysische ogen, op een fysische manier, dat kan alleen met het derde oog, het oog van de ziel.

Wat bedoel je met 'Denk het maar eens weg ' ?
Is dat een fysisch gebeuren ?
Het leven is vol verrassingen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

26 sep 2015, 12:29

Agnete schreef:Ik ben het met je eens dat er in elke mens veel (ongebruikt) potentieel ligt, maar wat is het nut van iets dat niet gebruikt wordt? Nihil toch!
Wellicht begrijp ik je niet volkomen maar mi is het nut van iets dat niet gebruikt helemaal niet nihil, andersom mogen we veronderstellen. Een praktijkvoorbeeld toont dat aan, onderstaand beeld is een verzameling van allerhande elementen, opties en begrippen. Naargelang onze kennis, keuze en het gebruik van deze of gene elementen krijgen we een totaal andere situatie. Het niet gebruiken van de beschikbare opties kan leiden tot perverse effecten (cfr mensonterend). Het lijkt een beetje op een puzzel van gedachten die we cultiveren of ook niet, in dit geval zegt de 'groene' denkcluster heel andere dingen dan wat de 'oranje' denkcluster ons vertelt. Wat gedachten kunnen?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door YYZ op 26 sep 2015, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

26 sep 2015, 12:35

Agnete schreef:Je zegt dat zieners altijd hetzelfde hebben gezegd. Waar denk je dan aan ? Kan je een voorbeeld geven ? Tijdloos ? zonder tijd - of eindelloos - niet gebonden aan tijd ? Je noemt geboren worden een tijdruimtelijke manifestie. Geboren worden is voor mij een (re)incarnatie van een ziel in een lichaam - om een rol te komen spelen op de (tijdruimtelijke) fysische wereld van materie. Het lichaam is materie, samengesteld uit de fysische elementen van materie, de ziel is niet-materie. In een leven als mens (lichaam + ziel) zouden we dan op zoek kunnen gaan naar verklaringen of begrip van het 'tijdloze'. Hier refereer je m.i. naar de niet-materiële of onstoffelijke wereld (van de ziel). Dan zeg je 'dat is onze ware kern" Voor mij is onze kern : de ziel die onstoffelijk is en onvergankelijk, een wezen van licht, niet groter dan een punt.
Allereerst een wedervraagje binnen deze context, heb je het hier over een persoonlijke ziel of de ziel waarin de perceptie wordt gewekt dat er persoonlijke zielen zouden bestaan?

sarah 21
Lid geworden op: 11 sep 2015, 14:15
Locatie: Antwerpen

26 sep 2015, 14:10

je ontvangt altijd wat je uitzendt. De ander moet je niet op voorhand verwittigen wat je denkt. Goede gedachten komen altijd op 1 of andere manier aan maar heb geen verwachtingen, de ander speelt ook zijn rol.
Als je liefde uitstraalt naar andere mensen kan dit naar je terugkomen, misschien door iemand waar je het niet van verwacht. Niets gebeurt zomaar, alles heeft een reden, er is dus een reden waarom sommige dingen gebeuren.
Het is nu de tijd om kracht te nemen van de Hoogste bron, de Hoogste energie. Zit niet vast in het verleden maar wees wijs, past = past. Alles gaat nu snel in deze tijd, heb vertrouwen als je goed doet. Als je geeft zal je automatisch ontvangen. Ik wens iedereen mooie ervaringen hierin en laten we ons focussen op het positieve. :D

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

26 sep 2015, 17:12

YYZ je vraagt :
"Heb je het hier over een persoonlijke ziel" ?

Ja natuurlijk

of

"de ziel waarin de perceptie wordt gewekt dat er persoonlijke zielen zouden zijn "?

Leg me eens uit wat je hieronder verstaat aub
Je vraag geeft aan dat je twijfelt aan het bestaan van 'persoonlijke zielen".
Is jouw leven niet persoonlijk misschien ? Wie beslist over wat jij denkt en doet ?
We zijn toch individuen die in staat zijn ons eigen leven te leven onafhankelijk van wat anderen denken en doen ...

Ik ben in ieder geval blij dat ik onafhankelijk kan en denken en doen gewoon door het gebruik van mijn eigen denkvermogen,
en zoals Sarah zegt : wat je zaait, zal je oogsten niet waar.
Het leven is vol verrassingen.

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

26 sep 2015, 17:32

Agnete schreef:
Ik ben het met je eens dat er in elke mens veel (ongebruikt) potentieel ligt, maar wat is het nut van iets dat niet gebruikt wordt? Nihil toch!
YYZ :
Wellicht begrijp ik je niet volkomen maar mi is het nut van iets dat niet gebruikt helemaal niet nihil, andersom mogen we veronderstellen. Een praktijkvoorbeeld toont dat aan, onderstaand beeld is een verzameling van allerhande elementen, opties en begrippen. Naargelang onze kennis, keuze en het gebruik van deze of gene elementen krijgen we een totaal andere situatie. Het niet gebruiken van de beschikbare opties kan leiden tot perverse effecten (cfr mensonterend). Het lijkt een beetje op een puzzel van gedachten die we cultiveren of ook niet, in dit geval zegt de 'groene' denkcluster heel andere dingen dan wat de 'oranje' denkcluster ons vertelt. Wat gedachten kunnen?

Mooie illustratie van 'gedachtenclusters'... en ik ben het volledig met je eens dat alles wat verkrijgbaar is, zijn nut kan hebben, ik bedoelde eigenlijk : van geen nut voor degene die het niet gebruikt.

Jouw illustratie deed me denken aan de film :"WHAT THE BLEEP DO WE KNOW". Ooit gezien ? Ik vond die een goede voorstelling van (het weinige) wat we weten en de vele mogelijkheden die we nooit benutten en die zijn dan als onbestaande...
Ja gedachten kunnen veel - misschien wel alles - maar we moeten ze wel creëren



Het leven is vol verrassingen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

26 sep 2015, 19:15

Agnete schreef:Mooie illustratie van 'gedachtenclusters'... en ik ben het volledig met je eens dat alles wat verkrijgbaar is, zijn nut kan hebben, ik bedoelde eigenlijk : van geen nut voor degene die het niet gebruikt. Jouw illustratie deed me denken aan de film :"WHAT THE BLEEP DO WE KNOW". Ooit gezien ? Ik vond die een goede voorstelling van (het weinige) wat we weten en de vele mogelijkheden die we nooit benutten en die zijn dan als onbestaande... Ja gedachten kunnen veel - misschien wel alles - maar we moeten ze wel creëren
Die film heb ik destijds gezien, vraag stelt zich wie er is om überhaupt gedachten te kunnen hebben. Deze vraag in het licht van het volgende dat ik een mooie samenvatting vind, Sir Arthur Eddington zei:

“De materie is overwegend spookachtige lege ruimte.” Om preciezer te zijn, het is 99,9999999% lege ruimte. Maar waarom zakt die 99,9…% lege ruimte van mijn hand niet door de 99,9… % lege ruimte van de tafel, waarop mijn hand ligt? De makkelijkste verklaring hiervoor is dat de elektronen zo snel rond de kern draaien dat ze een ondoordringbaar pantser vormen. Stel je voor dat iemand een gewicht aan een touw rond zich slingert. Je kunt niet in de buurt komen om hem of haar aan te raken, want het rondcirkelende gewicht houdt je op afstand. Wanneer twee atomen elkaar ontmoeten, zorgt de cirkelende beweging van hun elektronen ervoor dat ze elkaar niet kunnen raken en gedragen ze zich als massieve ballen."

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

26 sep 2015, 19:18

Agnete schreef:Mooie illustratie van 'gedachtenclusters'... en ik ben het volledig met je eens dat alles wat verkrijgbaar is, zijn nut kan hebben, ik bedoelde eigenlijk : van geen nut voor degene die het niet gebruikt.
Het niet gebruiken van sommige elementen heeft zwaar maatschappelijke gevolgen, dat is eenvoudig te bewijzen. Het bewijs leveren wil echter niet zeggen dat we ze prompt wel gaan gebruiken, jammer genoeg.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

26 sep 2015, 19:37

Agnete schreef:YYZ je vraagt :
"Heb je het hier over een persoonlijke ziel" ?

Ja natuurlijk

of

"de ziel waarin de perceptie wordt gewekt dat er persoonlijke zielen zouden zijn "?

Leg me eens uit wat je hieronder verstaat aub. Je vraag geeft aan dat je twijfelt aan het bestaan van 'persoonlijke zielen". Is jouw leven niet persoonlijk misschien ? Wie beslist over wat jij denkt en doet ?
We zijn toch individuen die in staat zijn ons eigen leven te leven onafhankelijk van wat anderen denken en doen ... Ik ben in ieder geval blij dat ik onafhankelijk kan en denken en doen gewoon door het gebruik van mijn eigen denkvermogen, en zoals Sarah zegt : wat je zaait, zal je oogsten niet waar.
Misschien wordt het hiermee duidelijker ...

Oké, dit is een hele essentiële … het is die ene constante vraag waar heel mijn onderricht om draait. ‘Wat is het verband tussen ‘niets’ en ‘iets’?’ Wat is het verband tussen het onveranderlijke, niet gemanifesteerde, fundamentele Zelf en de altijd veranderende, manifeste wereld van tijd en ruimte?

https://paradoxofplayfulness.wordpress. ... -antwoord/

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

27 sep 2015, 16:47

YYZ schreef:Oké, dit is een hele essentiële … het is die ene constante vraag waar heel mijn onderricht om draait. ‘Wat is het verband tussen ‘niets’ en ‘iets’?’ Wat is het verband tussen het onveranderlijke, niet gemanifesteerde, fundamentele Zelf en de altijd veranderende, manifeste wereld van tijd en ruimte?
Weet je, ik voor mij zelf denk dat het "niets" onmogelijk is. Er is altijd een onveranderlijk aanwezigheid of beter gezegd alles wat was, is en komt, gebeurt binnen het alles wat is. Voor de materie geldt dat, zoals we zeggen, er 99,99% ruimte binnen de atomenstelsels aanwezig is. Maar, zoals ik denk, ruimte is iets wat toelaat dat er andere soorten bestandsdelen in toe gelaten kan worden zonder dat het verstorend voor het zelve behoeft te zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan energievelden, Je kunt er van alles in plaatsen, het is onzichtbaar voor ons als mens echter we bevinden ons er wel dagelijks in. Ik denk hierbij aan de ons bekende energieveldenspektrum te beginnend met het laag frequent tot aan het licht. Maar daarnaast heb je ook nog bijvoorbeeld de zwaartekracht, waarvan niemand weet wat dat nu eigenlijk is. we kennen enkel de eigenschappen daarvan. En zo is er nog veel meer van aanwezigheid waar we het bestaan niet van weten hoewel we als geheel, als kosmos gezien, ons daarin bevinden wat het alles heeft doen laten vormen binnen het zelve, zoals we nu tegen het ons bekende aankijken en de veranderingen ervaren die gaande zijn wat wij evolutie noemen gestuwd door het mechanisme Levensenergie waar binnen alles is. Kromme gedachten van mij?
Alles is Één en die Éne is Alles.