WAT GEDACHTEN KUNNEN !

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

27 sep 2015, 17:54

janx schreef:Weet je, ik voor mij zelf denk dat het "niets" onmogelijk is. Er is altijd een onveranderlijk aanwezigheid of beter gezegd alles wat was, is en komt, gebeurt binnen het alles wat is. Voor de materie geldt dat, zoals we zeggen, er 99,99% ruimte binnen de atomenstelsels aanwezig is. Maar, zoals ik denk, ruimte is iets wat toelaat dat er andere soorten bestandsdelen in toe gelaten kan worden zonder dat het verstorend voor het zelve behoeft te zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan energievelden, Je kunt er van alles in plaatsen, het is onzichtbaar voor ons als mens echter we bevinden ons er wel dagelijks in. Ik denk hierbij aan de ons bekende energieveldenspektrum te beginnend met het laag frequent tot aan het licht. Maar daarnaast heb je ook nog bijvoorbeeld de zwaartekracht, waarvan niemand weet wat dat nu eigenlijk is. we kennen enkel de eigenschappen daarvan. En zo is er nog veel meer van aanwezigheid waar we het bestaan niet van weten hoewel we als geheel, als kosmos gezien, ons daarin bevinden wat het alles heeft doen laten vormen binnen het zelve, zoals we nu tegen het ons bekende aankijken en de veranderingen ervaren die gaande zijn wat wij evolutie noemen gestuwd door het mechanisme Levensenergie waar binnen alles is. Kromme gedachten van mij?
Ik stel me de vraag wat we hebben aan al die energievelden (ea) in het licht van de wereldse ellende? Zijn ze bruikbaar? Hoe dan?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 sep 2015, 19:38

Mogelijk is het een energieveld dat de dampkring vasthoudt. :idea: Als dat zo zou zijn is dat alleszins al een positieve output van zo'n veld.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

27 sep 2015, 20:28

socrates schreef:Mogelijk is het een energieveld dat de dampkring vasthoudt. :idea: Als dat zo zou zijn is dat alleszins al een positieve output van zo'n veld.
En als straks een komeet de aarde in stukken bombardeert dan zijn ook onze wereldse problemen van de baan, lang genoeg wachten en alles lost zichzelf op. Het is maar in welke richting een mens wil vluchten natuurlijk. :wink:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 sep 2015, 21:15

YYZ schreef:
socrates schreef:Mogelijk is het een energieveld dat de dampkring vasthoudt. :idea: Als dat zo zou zijn is dat alleszins al een positieve output van zo'n veld.
En als straks een komeet de aarde in stukken bombardeert dan zijn ook onze wereldse problemen van de baan, lang genoeg wachten en alles lost zichzelf op. Het is maar in welke richting een mens wil vluchten natuurlijk. :wink:
Ieder menselijk wezen heeft op zeker ogenblik één groot probleem, het lichaam, dat de geest huisvest, is na onbepaalde tijd,versleten.Vluchten is dan geen oplossing meer, denken we maar aan "de Tuinman en de dood" een onvolprezen gedicht van P.N. van Eyck uit 1926. Herlezen warm aanbevolen aan alle denkers.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

27 sep 2015, 23:06

YYZ schreef:Wat is het verband tussen ‘niets’ en ‘iets’?’ Wat is het verband tussen het onveranderlijke, niet gemanifesteerde, fundamentele Zelf en de altijd veranderende, manifeste wereld van tijd en ruimte?
Mijn antwoord had betrekking op het 'niets' en 'iets'. Maar ook kun je afleiden in mijn antwoord dat onveranderlijkheden er niet zijn. Alles is aan veranderlijkheid onderhevig. Niets is blijvend zoals het op het moment is.

dan zeg je;
Ik stel me de vraag wat we hebben aan al die energievelden (ea) in het licht van de wereldse ellende? Zijn ze bruikbaar? Hoe dan?
Zoals ik al heb aangegeven, binnen het alles is er een stuwing werkzaam en dat noem ik even Levensenergie en die energie en stuwing is de waarborg dat o.a. de mens zich zal ontwikkelen naar een hogere bewustzijn ook al duurt dat in onze beleving erg lang. Maar vergeet niet dat de mens, zo als jij ook bent, zich heeft moeten ontwikkelen vanuit een totaal onbewust zijn naar wat je nu bent en nog zal worden. En dat is zo voor elk mens. Velen zijn verder daarin dan de ander maar niets houd het leven, wat de mens is, tegen om omzich daarin op te werken. En je weet dat ik niet mee kan gaan in de gedachten van velen, dat de mens maar één leven heeft te leven, en dat dat het dan dan. Dus al die aanwezige energieën zijn mede een noodzakelijkheid en een waarborg dat het leven zich kan en zal ontwikkelen ook naar die betere tijden die jij wenst. Gewoon een kwestie van evolutie YYZ ook jij bent er mee bezig even als elk ander mens ook al beseft menigeen het niet.
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

27 sep 2015, 23:42

socrates schreef:Ieder menselijk wezen heeft op zeker ogenblik één groot probleem, het lichaam, dat de geest huisvest, is na onbepaalde tijd,versleten.
Daarom beste socrates heeft de mens meerdere levens te leven, neen, niet in het zelfde lichaam van het heden maar in die welke wordt opgebouwd in het volgende moederlichaam indien je niet vrij komt van het stoffelijke der Aarde. Dus in wezen is dat probleem er niet dat denk je alleen maar socrates omdat je enkel en allen in het materiële kan denken waarvan je denkt dat het maar een toevalligheid is. Maar bedenk dat alles wat je als gevoel bezit, je dit enkel door je vele geleefde levens hebt eigen gemaakt. Dit zal je ongetwijfeld niet kunnen aannemen omdat je zal zeggen , waarom weet ik daar dan niets van? Dat is te verklaren door het feit dat de duur tot wedergeboorte kan liggen tussen, dat wat wij tijd noemen, van enkele tot in honderd(en) jaren en dat je parate kennis van taal dan is verdwenen die je weer moet aanleren bij je nieuwe ouders waar ook weer jaren mee gemoeid zijn. Uitzonderingen zijn er wel, maar die kinderen worden niet geloofd, door de meerderheid van de mensheid van wat ze zeggen vanuit hun, nog aanwezige parate, kennis vanuit hun vorige leven.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

28 sep 2015, 07:21

janx schreef:Mijn antwoord had betrekking op het 'niets' en 'iets'. Maar ook kun je afleiden in mijn antwoord dat onveranderlijkheden er niet zijn. Alles is aan veranderlijkheid onderhevig. Niets is blijvend zoals het op het moment is. Zoals ik al heb aangegeven, binnen het alles is er een stuwing werkzaam en dat noem ik even Levensenergie en die energie en stuwing is de waarborg dat o.a. de mens zich zal ontwikkelen naar een hogere bewustzijn ook al duurt dat in onze beleving erg lang. Maar vergeet niet dat de mens, zo als jij ook bent, zich heeft moeten ontwikkelen vanuit een totaal onbewust zijn naar wat je nu bent en nog zal worden. En dat is zo voor elk mens. Velen zijn verder daarin dan de ander maar niets houd het leven, wat de mens is, tegen om omzich daarin op te werken. En je weet dat ik niet mee kan gaan in de gedachten van velen, dat de mens maar één leven heeft te leven, en dat dat het dan dan. Dus al die aanwezige energieën zijn mede een noodzakelijkheid en een waarborg dat het leven zich kan en zal ontwikkelen ook naar die betere tijden die jij wenst. Gewoon een kwestie van evolutie YYZ ook jij bent er mee bezig even als elk ander mens ook al beseft menigeen het niet.
Je geeft hier een beschrijving van een dynamiek, hoe uit zich dat in de praktijk? Gaat politiek morgen scanderen dat ze heel de tijd de bevolking bedrogen hebben? Ik zeg maar wat

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

28 sep 2015, 07:24

socrates schreef:Ieder menselijk wezen heeft op zeker ogenblik één groot probleem, het lichaam, dat de geest huisvest, is na onbepaalde tijd,versleten.Vluchten is dan geen oplossing meer, denken we maar aan "de Tuinman en de dood" een onvolprezen gedicht van P.N. van Eyck uit 1926. Herlezen warm aanbevolen aan alle denkers.
Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
Mijn woning in: "Heer, Heer, één ogenblik!

Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.

Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,
Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!" -

Van middag (lang reeds was hij heengespoed)
Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.

"Waarom," zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
"Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?"

Glimlachend antwoordt hij: "Geen dreiging was 't,
Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan."

P.N. van Eyck

http://ace.home.xs4all.nl/Literaria/Poem-Eijck.html

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

28 sep 2015, 10:30

Heel mooi gedicht. Poëzie om van te genieten...

Maar ik denk niet dat we de dood op die manier zullen tegenkomen, omdat ze niet een fysisch of lichamelijk iemand is die we zouden kunnen tegenkomen.

De dood is een gebeuren - het is het einde van een lichaam dat we gebruikt hebben.
Op het moment van sterven verlaat de ziel het lichaam en zet zijn weg verder naar een volgende incarnatie. Het lichaam is vergankelijk, materie, en vergaat tot stof wanneer er geen ziel meer in zit.
De zielen, de spirituele wezens die we zijn, zijn onvergankelijk en leven verder in een volgend leven.
Het leven is vol verrassingen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 sep 2015, 10:50

Mijn ziel heeft dan blijkbaar al in vele vorige mensenlevens geleefd.
Wat ik me dan afvraag: 'erft' die ziel van mij ook kenmerken van de vorige persoon? Als die vorige persoon een prettige, aangename, vrolijke jongen was, is dát dan de reden waarom ik zo'n prettige, aangename, vrolijke jongen ben? :wink: (graptje, Betty)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 sep 2015, 11:11

Wil. schreef:Mijn ziel heeft dan blijkbaar al in vele vorige mensenlevens geleefd.
Wat ik me dan afvraag: 'erft' die ziel van mij ook kenmerken van de vorige persoon? Als die vorige persoon een prettige, aangename, vrolijke jongen was, is dát dan de reden waarom ik zo'n prettige, aangename, vrolijke jongen ben? :wink: (graptje, Betty)
Wil, jij wil er duidelijk niet aan twijfelen dat Wil zou willen dat Wil een ziel van een vrolijke voorgaande Wil gekregen heeft, wie zou dat nu niet willen ? :wink: Open vraag: ook toegankelijk voor andere gereïncarneerden die wellicht ook zo'n leuke ziel-erfenis zouden willen hebben gewild.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 sep 2015, 12:33

:lol: Ik hoop nu op bevestiging vanwege Agnete .
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

28 sep 2015, 16:45

Agnete schreef:Heel mooi gedicht. Poëzie om van te genieten...

Maar ik denk niet dat we de dood op die manier zullen tegenkomen, omdat ze niet een fysisch of lichamelijk iemand is die we zouden kunnen tegenkomen. De dood is een gebeuren - het is het einde van een lichaam dat we gebruikt hebben. Op het moment van sterven verlaat de ziel het lichaam en zet zijn weg verder naar een volgende incarnatie. Het lichaam is vergankelijk, materie, en vergaat tot stof wanneer er geen ziel meer in zit. De zielen, de spirituele wezens die we zijn, zijn onvergankelijk en leven verder in een volgend leven.
Ben je hier niet het onpersoonlijke aan het verwarren met vereenzelviging (cfr tweeledige natuur)? Beetje zoals in het animisme?

Volgens het animisme hebben alle wezens en dingen een ziel. Het animistische wereldbeeld is de basis voor animistische religies. Kleuters hebben vaak een animistische houding ten opzichte van de wereld om hen heen, vooral in het geïndustrialiseerde deel van de wereld. Voor een kleuter kunnen bomen praten en kunnen dingen menselijke eigenschappen hebben (antropomorfisering).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Animisme_ ... ldbeeld%29

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

28 sep 2015, 17:35

Wil schreef :
- Mijn ziel heeft dan blijkbaar al in vele vorige mensenlevens geleefd.


Heel waarschijnlijk Wil. Ik denk dat het heel onwaarschijnlijk is dat er onder ons- diegenen die interesse hebben in deze rubriek - zielen (in een lichaam) zullen zijn die pas in hun 1ste leven/incarnatie zijn....

Wil je zegt : 'mijn ziel heeft dan BLIJKBAAR al vele vorige mensenlevens geleefd ! Kan je dat blijkbaar eens toelichten ?

Het is een zeer verspreide misvatting dat we een ziel HEBBEN. Wij hebben niet een ziel, we ZIJN dat en wat je bent dat blijf je.


Wil schreef :

- Wat ik me dan afvraag: 'erft' die ziel van mij ook kenmerken van de vorige persoon? Als die vorige persoon een prettige, aangename, vrolijke jongen was, is dát dan de reden waarom ik zo'n prettige, aangename, vrolijke jongen ben?

Denk eens aan een zeer jonge baby. Een kind wordt geboren met een karakter, met neigingen, voorkeuren enz. Denk je dat die geërfd worden van iemand anders ?
Ieder is uitgerust met de kenmerken, neigingen, voorkeuren die we in vorige levens opgebouwd hebben. Die dragen we mee in ons onderbewustzijn, verzonken.

Er is een mogelijkheid om een kijkje te gaan nemen in een vorig leven door het ondergaan van een regressie !
Het leven is vol verrassingen.

Agnete
Lid geworden op: 31 mar 2010, 11:37
Locatie: Antwerpse

28 sep 2015, 17:39

SORRY, ik wou alleen "blijkbaar" onderlijnen, maar ben vergeten 'onderlijnen' uit te zetten ....
Het leven is vol verrassingen.