PALLIATIEVE

Hier is plaats voor discussie of vragen over palliatieve zorgen.

maaten
Lid geworden op: 17 mar 2013, 22:58
Locatie: bilzen

30 aug 2015, 16:57

mijn vrouw is door de dokters uitbehandeld
ze zou nog een paar maanden te leven hebben
wij spreken er bijna nooit over
ik als echtgenoot heef er wel goesting in
maar durf er niet over beginnen
ze is op de hoogte van haar ziekte

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 aug 2015, 17:10

En uw echtgenote wacht erop dat jij erover zou beginnen.

Iemand moet toch de eerste stap zetten ...

Ik begrijp niet dat in een huwelijk, indien men werkelijk iets aan elkaar had, er in deze situatie zo moeilijk gedaan wordt, moet men dan werkelijk zwijgend wachten tot het einde, om dan met gewetensproblemen achter te blijven dat men nog zo veel had willen zeggen ...

Beter vandaag nog dan tot morgen wachten, het kan dan reeds misschien te laat zijn.

Groetjes en sterkte

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hoshinkido
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:28
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

30 aug 2015, 17:59

praat met uw echtgenote aub..want daar heeft ze behoefte aan,geniet samen nog van de restende tijd....denk aan de mooiste momenten.het zal de pijn verzachten..wacht daar niet mee,want nadien ga je spijt hebben hoor...ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke periode
mvgr
medion akoya P32010 (MD34140) AMD RYZEN
DDR4 - 8GB ram 1TB harde schijf +256 SSD
telenet fiber . bitdefender plus ( EDGE )

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

30 aug 2015, 18:20

Heel veel sterkte wens ik jullie beiden.

Zoals hiervoor al gezegd: praat erover, durf zeggen dat je bang bent als dat zo is, durf over regelingen spreken.

Toen mijn man ongeneeslijk verklaard werd, was het eerste wat mijn hoofdgeneesheer zegde:"Zorg dat het "tijdelijke" in orde is, hoe moeilijk bespreekbaar dat nu ook lijkt."
Ik ben de man tot heden toe nog steeds heel dankbaar voor die raad.

Wij hebben lang gezwegen, maar na lange tijd zijn we toch tot een gesprek gekomen.En nog na vier jaar heb ik het gevoel niet genoeg gepraat te hebben.

elisabeth60
Lid geworden op: 07 apr 2009, 21:59
Locatie: de Turnhoutse Kempen

30 aug 2015, 19:52

Ik begrijp dat het heel moeilijk is om hierover te praten. Heb hetzelfde enkele maanden geleden meegemaakt en mijn man was ook geen prater. Toch ben ik blij dat we er samen nog over konden spreken, dus probeer dit zeker te doen. Het kan zo'n troost zijn voor beiden.

Heel veel sterkte gewenst, want het is allemaal heel moeilijk en het valt niet mee om je hierop voor te bereiden. Ik begrijp wat U nu meemaakt en wens U ook voor daarna veel moed en het allerbeste toe.
Lenovo/ Windows 10 /Malwarebytes Premium / gmailaccount

elios
Lid geworden op: 06 jan 2004, 15:52

16 aug 2017, 01:38

ikzelf ben ongeneeslijk ziek(kanker) met geen goede vooruitzichten, maar we spreken er zeer openlijk over in ons huwelijk en met de kinderen en dat lucht op, zo blijft degene die achterblijft niet met vragen zitten, had ik dit of dat maar gezegd of gevraagd; is dan te laat hoor, geniet er nog van zolang het nog kan

elios

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

01 jan 2018, 21:39

Het gaat hier steeds maar over praten.
Natuurlijk hoort dat er ook bij.
Maar au fond kan je niets meer basic zeggen dat je van haar houdt.
Maar is het ook niet belangrijk om nog dingen te DOEN ?
Ga nog eens naar de Ardennen voor een weekend, ga op de dijk aan de kust een pot mosselen eten.
Of gelijk wat, dat uw vrouw altijd graag deed.
Plan samen de dingen die ge nog wilt doen, en geniet van die dingen.
Ik denk dat dat ook positieve herinneringen zullen zijn voor later.
Ondank is 's werelds loon

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

25 aug 2020, 21:01

Ik begrijp de goed bedoelde raad dat men naar het levenseinde toe de moed moet hebben om er over te praten.
Maar dat lukt natuurlijk niet met een Alzheimer patiënt. En dat is ongelooflijk frustrerend!