lijnkaart + 65

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

delmoral
Lid geworden op: 29 okt 2006, 09:41
Locatie: meeuwen

16 sep 2015, 19:44

Als senior + 65 heb ik een lijnkaart die vanaf 01 sept niet meer geldig is.Aangezien ik in een zeer landelijke omgeving woon betaal ik de 50e niet om ze geldig te maken. Ik kan wel vertrekken met de lijn, maar terugkeren is wel wat anders. Waarom kunnen we deze kaart niet gebruiken als een mobib kaart , een 10 rittenkaart zou hier bvb kunnen opgeladen worden.

Tom Dooley
Lid geworden op: 23 nov 2008, 11:47
Locatie: West Vlaanderen

17 sep 2015, 14:48

Een lepe truc om van iedere 65 plusser 5€ afhandig te maken . Ik gebruik zeer zelden het openbaar vervoer. Zowat 1 maal per jaar om naar een medisch onderzoek te gaan ( 7 km. ver) omdat ik dan niet met de auto mag rijden.
The Dooleydancers
Weten dat je niets weet, is het begin van de wijsheid.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

17 sep 2015, 16:05

delmoral schreef:Als senior + 65 heb ik een lijnkaart die vanaf 01 sept niet meer geldig is.Aangezien ik in een zeer landelijke omgeving woon betaal ik de 50e niet om ze geldig te maken. Ik kan wel vertrekken met de lijn, maar terugkeren is wel wat anders. Waarom kunnen we deze kaart niet gebruiken als een mobib kaart , een 10 rittenkaart zou hier bvb kunnen opgeladen worden.
Reken zelf even uit hoe dikwijls je per jaar het openbaar vervoer gebruikt en hoeveel je dat zou kosten als je normaal betaalt, bv per rit of met een tienrittenkaart. Betaal je dan per jaar meer dan €50 kan je best de lijnkaart valideren en dus €50 betalen. Betaal je minder dan reis je best met een gewoon ticket of tienrittenkaart. Hou je lijnkaart in dat geval wel bij want je weet nooit of je in de toekomst misschien toch meer met de lijn gaat reizen en die kaart dan toch goedkoper uitkomt.

aldebaran
Lid geworden op: 08 mar 2007, 21:26
Locatie: Oostende

20 sep 2015, 01:06

Ik dacht dat je ook op die electronische kaart een reeks van 10 beurten kon laten opladen.
Ofwel moet dat nog komen.
Ik ging eerst ook niet betalen maar ben blij dat ik het toch gedaan heb: al 3 heen en terug reisjes gedaan met de bus en de tram.
En september is nog niet voorbij! Dus mijn 50 euro zijn goed besteed !
Hier ben je gepluimd als je met de wagen naar de stad rijdt! Parkeren kost ook geld.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

20 sep 2015, 08:31

aldebaran schreef:
Hier ben je gepluimd als je met de wagen naar de stad rijdt! Parkeren kost ook geld.
Dit is voor mij ook de reden, en dan soms nog de afstand dat je moet lopen van je parkeer plaats
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

huberreke
Lid geworden op: 18 apr 2014, 21:21

20 sep 2015, 09:34

Ik heb ook 50 eur gegeven voor de kaart.
Ik zie wel weinig mensen hun kaart scannen op het voertuig.
Wat zou er gebeuren bij controle, indien ge niet zou scannen?
Ik denk dat 90 % van de reizigers niet scant.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

20 sep 2015, 09:37

Mijn vrouw scande wel en er verscheen een kruis.
Ze heeft nu het betalingsbewijs bij de hand.
Zal de lijn eens informeren.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

20 sep 2015, 09:55

voorn schreef:Mijn vrouw scande wel en er verscheen een kruis.
Ze heeft nu het betalingsbewijs bij de hand.
Zal de lijn eens informeren.
Als je niet scant is het den eerste keer niks den tweede keer 20€ en den derde keer 50€.
De controleurs kunnen zien als je betaald heeft.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

20 sep 2015, 12:40

voorn schreef:Mijn vrouw scande wel en er verscheen een kruis.
Ze heeft nu het betalingsbewijs bij de hand.
Zal de lijn eens informeren.
Wanneer er een kruis verschijnt zijn er 2 mogelijkheden : ofwel is uw kaart ongeldig omdat je niet betaald hebt , ofwel gebruik je ze verkeerd.
wanneer je opstapt moet je de kaart voor de lezer ( de blauwe cirkel op het ontwaardingstoestel) houden gedurende 1,5 à 2 seconden. Dus niet even heen en weer bewegen , maar wel degelijk stilhouden. Let er ook op dat de "chip" op de kaart vrij is , dus niet onder uw vingers zit. De lezer zit onder het schermpje , dus de kaart voor het schermpje houden is verkeerd. Nadat de lezer de kaart herkend heeft en "in orde" bevonden zal er een groen schermpje verschijnen met een wit "vinkje". Als je de kaart te ver van het toestel houdt, of heen en weer beweegt kan het zijn dat het apparaat wel "ziet" dat er een kaart in de buurt is, maar kan ze niet lezen. Dan verschijnt er een rood vakje met een wit kruis.
Bij controle moet je normaal gezien zowel je Moiob-kaart als je identiteitskaart laten zien. Dit is om ten eerste na te gaan of de Mobib-kaart in orde is en bij het opstappen geregistreerd werd, en ten tweede om te zien dat het wel degelijk de houder van de kaart is die deze gebruikt ;

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

20 sep 2015, 13:10

denlowie schreef:
voorn schreef:Mijn vrouw scande wel en er verscheen een kruis.
Ze heeft nu het betalingsbewijs bij de hand.
Zal de lijn eens informeren.
Als je niet scant is het den eerste keer niks den tweede keer 20€ en den derde keer 50€.
De controleurs kunnen zien als je betaald heeft.
Wil je meer informatie over de verschillende mogelijke boetes bij De Lijn , ga dan hier eens kijken :
https://www.delijn.be/nl/contact/faq-detail.html?v=2873

bros
Lid geworden op: 26 nov 2002, 12:46

21 sep 2015, 16:09

lijnkaart met chip moet je één keer inscannen op bus of tram. lijn vraagt altijd te scannen, dit enkel voor de telling aantal gebruikers. indien je niet meer scant na die eerste keer gebeurt er niks bij controle. de controleur scant je mobit kaart in zijn kastje en kan zien of je die 50 euro betaald hebt of niet.niet meer niet minder
. je mobit kaart is een abonnement en een abonnement hoef je niet te scannen.

al de rest is prietpraat.

groeten bros

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

21 sep 2015, 16:49

Bros,

Dan weet de overheid en de Lijn
nog altijd niet
hoeveel mensen er de bus nemen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

21 sep 2015, 17:01

bros schreef:lijnkaart met chip moet je één keer inscannen op bus of tram. lijn vraagt altijd te scannen, dit enkel voor de telling aantal gebruikers. indien je niet meer scant na die eerste keer gebeurt er niks bij controle. de controleur scant je mobit kaart in zijn kastje en kan zien of je die 50 euro betaald hebt of niet.niet meer niet minder
. je mobit kaart is een abonnement en een abonnement hoef je niet te scannen.

al de rest is prietpraat.

groeten bros
de MOBIB kaart MOET je telkens inscannen wanneer je op een bus van De Lijn stapt , ook wanneer je overstapt. En de controleur kan met zijn "kastje" niet alleen zien of je kaart wel degelijk geldig is , maar ook of je ze hebt
ingescand bij het opstappen op de bus waarop je op dat moment zit. Lees maar even na op de link die ik in mijnvorige posting zette, en kijk dan onder "voor welke inbreuk krijg ik een boete type 3"
Daar staat duidelijk vermeld :
•geen geldig abonnement kunnen voorleggen op het moment van de controle;
•uw MOBIB-kaart niet registreren op het voertuig.

Bij een eerste inbreuk krijgt u geen boete. Bij een 2e of 3e inbreuk binnen de 12 maanden wordt wel een boete opgelegd.

bros
Lid geworden op: 26 nov 2002, 12:46

22 sep 2015, 07:53

je doet maar , het blijft onwaar wat je vertelt.Ik neem verder geen deel meer aan deze discussie.
groeten bros

yoly
Lid geworden op: 25 mei 2006, 16:18
Locatie: aan de grens

22 sep 2015, 10:47

Mijn man heeft ook 50 € betaald en ik heb op de bus een info kaart gekregen met als titel "Registreren is eenvoudig en verplicht" daar staat ook de eventuele boetes op voor als je het niet doet. Wij houden ons gewoon aan de regels, toch niet zo moeilijk zeker ! Je hoeft de kaart zelfs niet uit je portefeuille te halen, je kan die ook zo scannen : gewoon op de juiste plaats voor het machinetje houden en klaar.