lijnkaart + 65

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

13 jul 2017, 17:38

kitten schreef:Ik rij al meer dan 60jaar met het openbaar vervoer en nu reeds 17 jaar terug in Antwerpen. ook al jaren met een sociaal en daarna met een 65 plus kaart.
Je moet je kaart nu ontwaarden, maar bij controle kan de lijnman enkel zien of je wel je jaargeld hebt betaald, of je wel of niet ontwaard hebt kan hij niet nakijken. Ten andere het ontwaarden heeft enkel statistische waarde, hoe meer er ontwaard wordt, hoe meer en theoretisch trams zouden moeten rijden, maar dat zie ik zo nog niet direct gebeuren. Toch is het aangeraden om het te doen, maar zelf ga ik ook geen heksen toeren doen om op een overvolle tram nog even aan het ontwaardingstoestel te geraken.
Qua controles moet je echt wel pech hebben, in die laatste17 jaar en frequent gebruiker, heb ik er 3 gehad en wel steeds in Antwerpen Noord richting.
Je hebt een geldig en betaald reisbewijs, het ontwaarden heeft geen invloed daarop.
"kan de lijnman enkel zien of je wel je jaargeld hebt betaald, "....
Méér moet hij toch niet zien bij een abonnement want je bent in orde!?
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

14 jul 2017, 00:11

Nee, natuurlijk niet, dat is juist wat ik wil beweer omdat het hierboven ging om boetes over wel of niet ontwaarden.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

14 jul 2017, 13:19

Ook wanneer men met de Omnipass 65+ rijdt MOET men die registreren bij het opstappen.
Hier staat het duidelijk in het reglement van De Lijn :

1.2. Specifieke rechten en verplichtingen van de reizigers


"1.2.3. Zodra een reiziger in een voertuig van De Lijn plaatsneemt, moet hij in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs of van een geldige vrijkaart. Hij moet het vervoerbewijs al naargelang het type vervoerbewijs, laten zien, ontwaarden of registreren bij opstap. Het
vervoerbewijs moet geldig zijn voor de volledige rit die hij ermee aflegt. De reiziger moet zijn geldig vervoerbewijs of zijn geldige vrijkaart gedurende de hele reis bewaren en steeds kunnen tonen aan de personen die met de controle zijn belast. De reiziger moet steeds zijn
identiteit kunnen bewijzen (art 66 §1van het BVR van 14 mei 2004, gewijzigd bij BVR van
26 januari 2007)."

Doet men dat niet kan men een boete krijgen van € 107 volgens de volgende bepalingen uit hetzelfde reglement :

"3.2. Administratieve geldboetes
Bij inbreuken op de verplichtingen van het publiek en de reizigers (hoofdstuk I & II) is De Lijn
gemachtigd een administratieve geldboete op te leggen.
Deze administratieve geldboete bedraagt:
- € 107,00 bij overtreding van hoofdstuk ..., I.2.3 .... "

corine
Lid geworden op: 25 nov 2005, 10:40

08 sep 2017, 16:40

Gisteren hoorde ik in het nieuws, dat het nu ook file, bumperen is tussen 10 en 15 uur , en dat was niet toen de senioren gratis met de lijn mee mochten.,een paar jaar geleden .

Ik denk dat ondertussen heel wat ouderen , waaronder ik , terug achter het stuur zitten . Ik heb een 10 ritten kaart gekocht , maar gebruik ze bijna niet .Ik heb weer het gemak gevonden; vertrekken als ik wil, niet in de kou moeten staan, en maar wachte op de lijnbus, ofwel komt ze niet , ofwel is ze nogal wat te laat, en meestal zitten er dan nog lawaaimakers op, enzomeer,,,,,

Maar nu zitten we in de file !
Maar dat de senioren,
die terug in hun auto zitten ,
daar ook toe bijdragen ,
hoorde ik niet .

Ik ben toch niet alleen , die terug achter het stuur zit ? denk ik .

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

08 sep 2017, 16:56

Je kan gelijk hebben, de buur van mijn vriendin rijd terug met de auto naar Brugge, vroeger reed hij met de lijn 58 .
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

08 sep 2017, 16:59

corine schreef:Gisteren hoorde ik in het nieuws, dat het nu ook file, bumperen is tussen 10 en 15 uur , en dat was niet toen de senioren gratis met de lijn mee mochten.,een paar jaar geleden .
Ik denk dat ondertussen heel wat ouderen , waaronder ik , terug achter het stuur zitten . Ik heb een 10 ritten kaart gekocht , maar gebruik ze bijna niet .Ik heb weer het gemak gevonden; vertrekken als ik wil, niet in de kou moeten staan, en maar wachte op de lijnbus, ofwel komt ze niet , ofwel is ze nogal wat te laat, en meestal zitten er dan nog lawaaimakers op, enzomeer,,,,,
Maar nu zitten we in de file ! Maar dat de senioren, die terug in hun auto zitten , daar ook toe bijdragen , hoorde ik niet .Ik ben toch niet alleen , die terug achter het stuur zit ? denk ik .
Ik heb dat probleem niet! Ik heb genen otto! :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

09 sep 2017, 14:50

Voor geen geld ter wereld en zeker niet voor die schamele 52 € ga ik nog met de wagen rijden, mij voldoet het openbaar vervoer zeer goed. Ik woon natuurlijk in de stad en heb bussen en trams in overvloed voor de deur, samen met het feit dat hier een auto niet zo handig is. Voor de verhuur van je garage hier vang je zeker ruim 750€ per jaar, das al een s een taxietje waard. Zij die willen in de file staan, ja , eigen keuze!

hoshinkido
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:28
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

09 sep 2017, 15:14

delmoral schreef:Als senior + 65 heb ik een lijnkaart die vanaf 01 sept niet meer geldig is.Aangezien ik in een zeer landelijke omgeving woon betaal ik de 50e niet om ze geldig te maken. Ik kan wel vertrekken met de lijn, maar terugkeren is wel wat anders. Waarom kunnen we deze kaart niet gebruiken als een mobib kaart , een 10 rittenkaart zou hier bvb kunnen opgeladen worden.

indien er geen bushalte is bij jouw,kun je altijd de belbus nemen...ook met uw abonnement 8)
medion akoya P32010 (MD34140) AMD RYZEN
DDR4 - 8GB ram 1TB harde schijf +256 SSD
telenet fiber . bitdefender plus ( EDGE )

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

09 sep 2017, 16:24

hoshinkido schreef:
indien er geen bushalte is bij jouw,kun je altijd de belbus nemen...ook met uw abonnement 8)
Ja dan moet er een belbus rijden op dit uur !

In Zomergem of in het Meetjesland de zondag geen voor 10:00 uur, Zomergem geen voor 11:00uur en in Zomergem in de week of de zondag da laatste 18:30 uur.
Hier word de belbus zeer slecht uitgebaat .

In Watervliet kan je ten vroegste op zondag naar Eeklo voor den trein te halen naar Antwerpen de trein van 11:11uur dan ben je rond 13:00 uur in Antwerpen , maar terug komen doe je beter den maandag want je geraak niet meer in Watervliet met de lijn.

Leve de belbus.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

10 dec 2017, 11:48

Dus ze hebben de 65 plussers bij hun kl*****ten met eerst de belofte van gratis mits 5 euro voor de kaart, en zij die dan die 52 euro betalen en niet in de gelegenheid zijn om er gebruik van te maken, die betalen dan voor al dat krapuul dat gratis rijd(geld van het ocmw)
En dan maar klagen dat de files langer worden.
En het mooiste is dat al die ministers wel gratis abonnement hebben die ze niet gebruiken want ze hebben een auto met chauffeur,ze nemen dat kleine beetje plezier van de gepensioneerde af,die kan maar binnen blijven,of ze krijgen boze opmerkingen omdat ze als gepensioneerde  in hun weg staan. :( :(
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

10 dec 2017, 14:27

Wat is dat nu weer voor zever
Als je het abo nodig hebt dan betaal je gewoon je 52 € en geniet een heel jaar van het openbaar vervoer. Heb je het niet nodig, of wil je het niet, dan betaal je toch gewoon niet en opgelost. Niemand verplicht je tot iets.  Een rit kost al gauw 3 € , dus 52€ is een echt koopje. Wat heeft dat met plezier afnemen te maken.
Mensen die recht hebben op een leefloon , welke jij zo neerbuigend , ik citeer, " krapuul " noemt, hebben ook enkel recht op een sociaal abo, ook voor die 52€ dacht ik.

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

10 dec 2017, 14:30

tokkio schreef:Dus ze hebben de 65 plussers bij hun kl*****ten met eerst de belofte van gratis mits 5 euro voor de kaart, en zij die dan die 52 euro betalen en niet in de gelegenheid zijn om er gebruik van te maken, die betalen dan voor al dat krapuul dat gratis rijd(geld van het ocmw)
En dan maar klagen dat de files langer worden.
En het mooiste is dat al die ministers wel gratis abonnement hebben die ze niet gebruiken want ze hebben een auto met chauffeur,ze nemen dat kleine beetje plezier van de gepensioneerde af,die kan maar binnen blijven,of ze krijgen boze opmerkingen omdat ze als gepensioneerde  in hun weg staan.
Het onderdeel Openbaar Vervoer is geen discussieforum maar eerder informatief bedoeld en helemaal geen onderdeel, zoals het ganse forum trouwens, om onheuse of platvloerse reacties te plaatsen.

Mensen die niet in de gelegenheid zijn om gebruik te maken van een 65-plussers kaart hoeven die kaart ook niet te kopen.
Bij mijn weten is er geen enkel Europees land dat gratis vervoer biedt aan 65-plussers.
52 euro voor eens gans jaar, hetzij 1 euro per week.... vergeleken met andere landen hebben we echt niet te klagen.

mira

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

09 feb 2018, 12:54

corine schreef:Gisteren hoorde ik in het nieuws, dat het nu ook file, bumperen is tussen 10 en 15 uur , en dat was niet toen de senioren gratis met de lijn mee mochten.,een paar jaar geleden .

Ik denk dat ondertussen heel wat ouderen , waaronder ik , terug achter het stuur zitten . Ik heb een 10 ritten kaart gekocht , maar gebruik ze bijna niet .Ik heb weer het gemak gevonden; vertrekken als ik wil, niet in de kou moeten staan, en maar wachte op de lijnbus, ofwel komt ze niet , ofwel is ze nogal wat te laat, en meestal zitten er dan nog lawaaimakers op, enzomeer,,,,,

Maar nu zitten we in de file !
Maar dat de senioren,
die terug in hun auto zitten ,
daar ook toe bijdragen ,
hoorde ik niet .

Ik ben toch niet alleen , die terug achter het stuur zit ? denk ik .
Het gemak van openbaar vervoer in de centra ga ik niet betwisten ....maar tussen gemeenten en steden van hieruit is zeer tijdrovend , zelfs tijdens weekdagen ! In het weekend is het echt rampzalig . De verplaatsing te voet tot halte of bestemming niet meegeteld ! Het fabeltje van het openbaar vervoer beter uit te bouwen zal nooit lukken !
Enkele voorbeelden : naar Bornem , 20km /1.13u weekend 2.45u
naar Zelzate , 45km / 2uur // Stekene , 20km /1.20u // Ninove , 30km / 1.30u

Ik ben er rapper met de fiets....
Doe wel en zie niet om !

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

09 feb 2018, 15:27

van Watervliet naar Antwerpen op een weekend, de eerste belbus om + 10:00uur kan maar is nooit zeker een belbus naar Eeklo daar den trein van 11:00 uur als je deze haalt en dan ben je in Antwerpen om 13:00uur als er niks mis gaat 3 uur onderweg, ben je den trein kwijt geen gezeur 2 uur wachten .

Eeklo naar Aalter 15 km  geen rechtstreekse verbinding, je heeft altijd 2 belbussen nodig, 1 voor je naar buiten Eeklo te voeren (Maldegem) en 1 van Maldegem naar Aalter, als je er bent op één uur en half dan ben je goed geboerd en dit voor amper 15 km, met mijn wagen in het weekend een klein kwartier, vriendin woont in Eeklo en ga regelmatig met de wagen want het is zo goed of onmogelijk naar Aalter te gaan met openbaar vervoer.

Ondanks Eeklo en Aalter toch niet zo kleine gemeenten zijn !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

09 feb 2018, 16:16

denlowie schreef:van Watervliet naar Antwerpen op een weekend, de eerste belbus om + 10:00uur kan maar is nooit zeker een belbus naar Eeklo daar den trein van 11:00 uur als je deze haalt en dan ben je in Antwerpen om 13:00uur als er niks mis gaat 3 uur onderweg, ben je den trein kwijt geen gezeur 2 uur wachten .

Eeklo naar Aalter 15 km  geen rechtstreekse verbinding, je heeft altijd 2 belbussen nodig, 1 voor je naar buiten Eeklo te voeren (Maldegem) en 1 van Maldegem naar Aalter, als je er bent op één uur en half dan ben je goed geboerd en dit voor amper 15 km, met mijn wagen in het weekend een klein kwartier, vriendin woont in Eeklo en ga regelmatig met de wagen want het is zo goed of onmogelijk naar Aalter te gaan met openbaar vervoer.

Ondanks Eeklo en Aalter toch niet zo kleine gemeenten zijn !
In Wallonië nog erger......
Doe wel en zie niet om !