De erfzonde

hier is plaats voor alle wereldreligies

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

01 okt 2015, 08:55

Eigenlijk hoe ouder ik word hoe meer ik worstel met het gegeven doopsel .
Kort en bondig samengevat gaat dat over de wegwassing van de erfzonde ! De zonde begaan door de eerste mensen , Eva en Adam ( dames eerst ) . Nou net met dat heb ik het moeilijk . Wanneer leefden die en hoe zagen ze eruit ? Als men weet dat de mens geevalueerd is uit op handen en voeten kruipende wezens , op apen gelijkende " schepsels " . En dat gaat maar verder en verder en die wezens worden maar kleiner en kleiner . En uiteindelijk blijkt dat alle leven uit het water komt ! Dus moeten we even vooruit in de tijd om " mensen " met besef en denken en emoties tegen te komen . Maar die waren al met 10 duizenden .
Kortom heel dat erfzonde gedoe stoelt op een fabel om het voor ons aannemelijk te maken .
Misschien was ik te bondig ?
Maar ik geloof vast in een schepper , hoe kan je anders de complexiteit van de fauna en flora verklaren , kon Hij voorzien ? Wist Hij dat de mens de boel manipuleert en verkloot !
Nu vind ik de afsmelting van de ijskap wel een ferme zet mede door een teveel aan broeikasgassen . Dat is pas goed " voorzien " , een aarde die zich zal ontdoen van het het meeste complexe en lastigste wezen : De Mens .
Spijtig genoeg sleept die de meeste andere onschuldige schepsels met zich mee .
Het hiernamaals ? Dat verdienen wij niet ! Ook niet door het wegwassen van de erfzonde !
Toch probeer ik respectvol te genieten ...van deze wereld .

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

01 okt 2015, 16:06

michiel1954 schreef:Eigenlijk hoe ouder ik word hoe meer ik worstel met het gegeven doopsel .
Kort en bondig samengevat gaat dat over de wegwassing van de erfzonde ! De zonde begaan door de eerste mensen , Eva en Adam ( dames eerst ) . Nou net met dat heb ik het moeilijk . Wanneer leefden die en hoe zagen ze eruit ? Als men weet dat de mens geevalueerd is uit op handen en voeten kruipende wezens , op apen gelijkende " schepsels " . En dat gaat maar verder en verder en die wezens worden maar kleiner en kleiner . En uiteindelijk blijkt dat alle leven uit het water komt ! Dus moeten we even vooruit in de tijd om " mensen " met besef en denken en emoties tegen te komen . Maar die waren al met 10 duizenden .
Kortom heel dat erfzonde gedoe stoelt op een fabel om het voor ons aannemelijk te maken .
Misschien was ik te bondig ?
Maar ik geloof vast in een schepper , hoe kan je anders de complexiteit van de fauna en flora verklaren , kon Hij voorzien ? Wist Hij dat de mens de boel manipuleert en verkloot !
Nu vind ik de afsmelting van de ijskap wel een ferme zet mede door een teveel aan broeikasgassen . Dat is pas goed " voorzien " , een aarde die zich zal ontdoen van het het meeste complexe en lastigste wezen : De Mens .
Spijtig genoeg sleept die de meeste andere onschuldige schepsels met zich mee .
Het hiernamaals ? Dat verdienen wij niet ! Ook niet door het wegwassen van de erfzonde !
Toch probeer ik respectvol te genieten ...van deze wereld .
En ? Voel je je nu al wat beter ?

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

02 okt 2015, 09:11

Ja , zo'n forum dat helpt ...
Tzal mijn tijd wel duren zeker .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

02 okt 2015, 16:21

:lol: bekijk het gewoon wat optimist. Erfzonde wil eigenlijk zeggen, het erf van de zonden ... dus we rommelen maar wat aan en proberen er wat van te leren om er zo goedmogelijk er vandaan te komen ... :lol: :roll: :oops: En dat woordje 'zonden' ligt dicht tegen "gezonden" wat ook weer tweeledig opgevat kan worden , je bent verstuurd of je bent niet ziek .... 'tja en daar ontbreekt het wel aan bij velen en dan bedoel ik niet het lichamelijke maar meer dat wat je doet denken en verlangen naar prietpraat zoals ik dat nu doet. :lol:
Alles is Één en die Éne is Alles.
Fazal

02 okt 2015, 18:16

Wel, feitelijk is het nogal ingewikkeld, namelijk:

ik heb de zonde geërfd;
ik heb mijn gezondheid geërfd;
ik leef gezond op het erf:
ik heb gezondigd op het erf. :oops:
Of nog beter, (of misschien nog erger), ik zondig nòg elke dag op- en, naast- of (zelfs ver weg) van het erf. :wink:

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

02 okt 2015, 23:24

Phoe phoe .... omdat te kunnen bedenken, zou je vast wel een universitaire graad kunnen behalen. Ik zou het als een proefschrift kunnen gebruiken ... hm ... nee, ik moet geen plagiaat gaan plegen.. dom dom van mij, en natuurlijk, een grote zonde ook! 8O
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

03 okt 2015, 00:05

Michiel, religie en evolutie gaan mixen , dat is geen erfzonde , maar een doodzonde !
Blijf jij maar gewoon geloven in een Schepper, dan komt het helemaal goed.
Vermits je niet kan geloven dat miljarden jaren niet konden verwezenlijken wat we nu voor ons zien, is dit de beste remedie voor jou.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

03 okt 2015, 04:17

Reini schreef:Michiel, religie en evolutie gaan mixen , dat is geen erfzonde , maar een doodzonde !
Blijf jij maar gewoon geloven in een Schepper, dan komt het helemaal goed.
Vermits je niet kan geloven dat miljarden jaren niet konden verwezenlijken wat we nu voor ons zien, is dit de beste remedie voor jou.
De goden moeten van elke soort hun aantal hebben. :wink:

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

04 apr 2016, 12:44

Als eerste moeten we bedenken dat de term 'erfzonde' (of 'erfschuld') niet in de Bijbel voorkomt.

Hetzelfde geldt ook voor het begrip 'zondige natuur'. In de Bijbel is namelijk niet de natuur van de mens zondig maar juist het tegennatuurlijke.

De woorden 'erfzonde' en 'zondige natuur' (en zelfs 'zondeval'!) behoren niet tot de Bijbelse woordenschat. Dat is geen beschuldiging maar gewoon de vaststelling van een feit.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

04 apr 2016, 16:13

Heel die liturgie is een uitvindsel van de ene of andere die een doel aan het leven wil geven. Maar het is een drug voor veel mensen, denk maar aan al die mensen die moeten sterven voor de ene of de andere god die heel waarschijnlijk nog niet eens bestaat.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

04 apr 2016, 18:46

Liturgie?
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

05 apr 2016, 00:21

Over de erfzonde is hier in dit forum al een seqoia-boom opgezet en afgezaagd ... Kijk maar eens naar de inhoud op de vorige kaginas van dit forum .

Effe toch maar een nadenkertje ; komt de erfzonde overeen of is ze verwant met het Karma van de Hindoereligie ?

Aan Fazal : :) Wee oh wee, mochte gij buiten je erf ""gepiest " hebben ... :lol:

mvg-werewoef
AMEN en AUM

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

10 apr 2016, 20:45

Door wie zijn die fabels uitgevonden, en is dat bewezen?
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

11 apr 2016, 20:06

Geen enkel mens krijgt een erfzonde mee vanaf zijn geboorte, allemaal uitvindsels van de RKK om je weeral eens : klein en nederig te houden.

Het enige dat je van een dat woord zou kunnen maken als je wat tegenslag hebt in je leven : Zonde dat ik niet geërfd heb.
Dat is pas spijtig. 8)

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

11 apr 2016, 20:12

Hoe is dan de dood in de wereld gekomen Reini?
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner