Ik zal u een geheim onthullen

hier is plaats voor alle wereldreligies

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

18 sep 2017, 02:01

ebenhaezer schreef:Eliana opende deze topic met : ik zal u een geheim gaan onthullen , misschien is het grootste geheim wel , dat de boze machten er in geslaagd zijn om velen in deze wereld blind te houden voor de realiteit , dat er een Schepper is , maar Zijn Liefde niet begrepen wordt !
Beste ebenhaezer, ik denk eerder dat velen een verkeert beeld van die zgn schepper hebben. In feite kan niemand zich geheel een beeld van vormen of weten waarvan uit alles is begonnen. Maar het staat wel vast dat het leven ooit vanuit 'iets ' is voortgekomen en ik geef dat de naam, Bron. Dus vanuit die Bron, en daar buiten was niets, dwz daar waarin het leven is ontwaakt en zich heeft uitgestrooid als het ware, met het doel zich te manifesteren in een veelvoud van levens en dit alles met een doel.

Hierbij geef ik je een kleine overdenking van mij, die je kan helpen om de vele vermaningen en straffen die de mens gedacht heeft, als zijnde door god gesproken, neer te schrijven in de bijbel in die tijd, meer een politieke en een mennende functie had om die groepje gelovigen bij elkaar te houden op straffe van.

Nu de mensheid, dwz een deel daarvan, meer kennis heeft opgedaan van alle wetmatigheden en eigenschappen van de vele materiesoorten, het dieren en plantenleven zoals nu bekend is geworden, en ook haar toepassingen heeft verkregen in het heden daagse leven, is het niet meer vol te houden dat de bijbel Gods woord kan zijn, totaal onmogelijk.

Maar wat dan wel?
God, dat is de levenswerking van alles wat is, dus ook jij, ik en alles wat leeft, was, is en zal zijn.
Dus ook de mens Jezus is even veel godheid als jij bent als welk ander leven dan ook.
Echter, het ene leven van de mens is verder in ontwikkeling en bewuster dan het andere omdat de mens die vrijheid heeft van het volgen van zijn / haar verlangens en de uitvoering daarvan, dit is veel minder mogelijk in het dieren en plantenrijk, zij kunnen niet , of veel minder, afwijken van hun natuurlijk ingegeven levensgedrag en mogelijkheden aangaande het maken van keuzes, willen en doen.
Ook de plaats en bewegingen van alle hemellichamen in het universum liggen vast in een wetmatigheid, niets is daar toevallig of zonder een reden. Alles heeft daar een functie al is het, zoals de mens vaak denkt, toevallig of onbeduidend.

Er is leven en niet zal eindigen. Het ware leven van de mens, dat levens deeltje, wat zich is gaan ontwikkelen vanuit die bron voort gekomen, is door vele onbewuste, instinctieve en door ontwakende bewustzijns levens gekomen tot waar het nu is. Dus zoals je nu bent met al je gevoelens, denken en doen.

De ruimtes tussen al die verschillende, zgn levens, is een ruimte zoals die ook is als men slaapt en van niets weet tot het moment van wakker worden. Echter er is een verschil tussen de zgn slaap periodes ( het niet bewust zijn ) van je ene leven naar het volgende, en de slaap periodes van de ene dag naar de volgende dag binnen het momentele leven. Echter hoe verder het levensdeeltje 'mens' zich meer ontwikkeld in een actief bewustzijns vorm, des te minder slaap ( bewustzijns rust) deze nodig heeft. Uiteindelijk als de nodige ontwikkeling van het levensdeeltje zover is gekomen dat deze niet meer de relatieve zware materie nodig heeft voor haar ontwikkeling dan komt je bewustzijn daar los van, inclusief de persoonlijkheid die je zelf hebt opgebouwd als som en het resultaat van al je geleefde levens.

Als je die toestand eenmaal hebt bereikt, en je dat leven ook eigengemaakt hebt, is het ook mogelijk om al je vorige leven te schouwen en te zien hoe jij je persoonlijke leven zich heeft kunnen ontwikkelen met alle up's en down's niets blijft verborgen of onwetend. En dan pas zie je dat al je zogenaamde handelingen, verlangens in het goede als het verkeerde enkel ontwikkeling (evolutie) is geweest om te komen daar waar je dan bent.

Allereerst, bewijsbaar maken is niet mogelijk. Argumenten, dat is natuurlijk per persoon anders. Zouden er wetenschappelijk argumenten zijn dan zou het denken in een voortleven voor velen meer acceptabel zijn. Het begint met je zelf te kunnen openstellen, door je zelf af te vragen wat de zin van het leven kan zijn in deze wondere situatie hier op aarde. Is het enkel die toevallige samenraapsel en schikking der atomen? Zijn die standvastige wetmatigheden zowel hier op deze wereld en die van de ruimte lichamen puur toevalligheden? En zo kun je nog wel poosje doorgaan tot je bij het menselijk intellect uitkomt, dan wordt je helemaal geïnteresseerd van waaruit, waardoor en waarom dit zo is.

Heeft dit een doel of niet kun je je gaan afvragen. Indien het geen doel heeft waarom is er dan intellect, creativiteit en kunstzinnigheid?
En wat is het dan dat het aanschouwen van kunst, hetzij o.a. in beeldvormen, kleurschakeringen of geluid dat een mens zich voelt geroerd? Enkel door gewijzigde atoomwerkingen in je biochemisch lichaam? Wat is het dat je je voelt aangetrokken tot de ene en de ander je afstoot? Allemaal vragen die je je zelf stelt. Je maakt kennis met vele soorten van religies maar allen kunnen je niet geven wat je zoekt bij het waarom en het doel. Toch vind je in vele, overleveringen en diverse religies kleine stukjes die je sterken in het willen vinden van. En dan op een dag overkomt je je iets wat je duidelijk maakt dat je anders kunt denken dan enkel in het materiële. Je ontdekt dat het gevoel wat in je zit dat gene is wat je doet leven, verlangen en willen. En dan kun je ook gaan bedenken dat het ontstaan en zijn van de kosmos, en alles daarin, vanuit een gevoel ( ik benoem het maar even zo ), en de kracht van het verlangen is voortgekomen en instant houd en doet voortgaan. Is het ook niet zo dat wij de mens alleen iets kunnen door te willen vanuit een gevoel? En die overeenkomst met het grote gevoel dat alles heeft doen ontstaan doet mij ook zeggen dat wij daar een deeltje van moeten zijn die momenteel omvat wordt door materie maar daar, als de tijd rijp voor is, los komt en een eigen zelfstandige gevoelsbewustzijn is geworden als zijnde een manifestatiedeeltje van het grote.
Tot zover maar .... dit geeft al wel genoeg stof tot overdenken ongeacht het soort resultaat.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

19 sep 2017, 18:35

janx schreef:
ebenhaezer schreef:Eliana opende deze topic met : ik zal u een geheim gaan onthullen , misschien is het grootste geheim wel , dat de boze machten er in geslaagd zijn om velen in deze wereld blind te houden voor de realiteit , dat er een Schepper is , maar Zijn Liefde niet begrepen wordt !
Beste ebenhaezer, ik denk eerder dat velen een verkeert beeld van die zgn schepper hebben. In feite kan niemand zich geheel een beeld van vormen of weten waarvan uit alles is begonnen. Maar het staat wel vast dat het leven ooit vanuit 'iets ' is voortgekomen en ik geef dat de naam, Bron. Dus vanuit die Bron, en daar buiten was niets, dwz daar waarin het leven is ontwaakt en zich heeft uitgestrooid als het ware, met het doel zich te manifesteren in een veelvoud van levens en dit alles met een doel.

Hierbij geef ik je een kleine overdenking van mij, die je kan helpen om de vele vermaningen en straffen die de mens gedacht heeft, als zijnde door god gesproken, neer te schrijven in de bijbel in die tijd, meer een politieke en een mennende functie had om die groepje gelovigen bij elkaar te houden op straffe van.

Nu de mensheid, dwz een deel daarvan, meer kennis heeft opgedaan van alle wetmatigheden en eigenschappen van de vele materiesoorten, het dieren en plantenleven zoals nu bekend is geworden, en ook haar toepassingen heeft verkregen in het heden daagse leven, is het niet meer vol te houden dat de bijbel Gods woord kan zijn, totaal onmogelijk.

Maar wat dan wel?
God, dat is de levenswerking van alles wat is, dus ook jij, ik en alles wat leeft, was, is en zal zijn.
Dus ook de mens Jezus is even veel godheid als jij bent als welk ander leven dan ook.
Echter, het ene leven van de mens is verder in ontwikkeling en bewuster dan het andere omdat de mens die vrijheid heeft van het volgen van zijn / haar verlangens en de uitvoering daarvan, dit is veel minder mogelijk in het dieren en plantenrijk, zij kunnen niet , of veel minder, afwijken van hun natuurlijk ingegeven levensgedrag en mogelijkheden aangaande het maken van keuzes, willen en doen.
Ook de plaats en bewegingen van alle hemellichamen in het universum liggen vast in een wetmatigheid, niets is daar toevallig of zonder een reden. Alles heeft daar een functie al is het, zoals de mens vaak denkt, toevallig of onbeduidend.

Er is leven en niet zal eindigen. Het ware leven van de mens, dat levens deeltje, wat zich is gaan ontwikkelen vanuit die bron voort gekomen, is door vele onbewuste, instinctieve en door ontwakende bewustzijns levens gekomen tot waar het nu is. Dus zoals je nu bent met al je gevoelens, denken en doen.

De ruimtes tussen al die verschillende, zgn levens, is een ruimte zoals die ook is als men slaapt en van niets weet tot het moment van wakker worden. Echter er is een verschil tussen de zgn slaap periodes ( het niet bewust zijn ) van je ene leven naar het volgende, en de slaap periodes van de ene dag naar de volgende dag binnen het momentele leven. Echter hoe verder het levensdeeltje 'mens' zich meer ontwikkeld in een actief bewustzijns vorm, des te minder slaap ( bewustzijns rust) deze nodig heeft. Uiteindelijk als de nodige ontwikkeling van het levensdeeltje zover is gekomen dat deze niet meer de relatieve zware materie nodig heeft voor haar ontwikkeling dan komt je bewustzijn daar los van, inclusief de persoonlijkheid die je zelf hebt opgebouwd als som en het resultaat van al je geleefde levens.

Als je die toestand eenmaal hebt bereikt, en je dat leven ook eigengemaakt hebt, is het ook mogelijk om al je vorige leven te schouwen en te zien hoe jij je persoonlijke leven zich heeft kunnen ontwikkelen met alle up's en down's niets blijft verborgen of onwetend. En dan pas zie je dat al je zogenaamde handelingen, verlangens in het goede als het verkeerde enkel ontwikkeling (evolutie) is geweest om te komen daar waar je dan bent.

Allereerst, bewijsbaar maken is niet mogelijk. Argumenten, dat is natuurlijk per persoon anders. Zouden er wetenschappelijk argumenten zijn dan zou het denken in een voortleven voor velen meer acceptabel zijn. Het begint met je zelf te kunnen openstellen, door je zelf af te vragen wat de zin van het leven kan zijn in deze wondere situatie hier op aarde. Is het enkel die toevallige samenraapsel en schikking der atomen? Zijn die standvastige wetmatigheden zowel hier op deze wereld en die van de ruimte lichamen puur toevalligheden? En zo kun je nog wel poosje doorgaan tot je bij het menselijk intellect uitkomt, dan wordt je helemaal geïnteresseerd van waaruit, waardoor en waarom dit zo is.

Heeft dit een doel of niet kun je je gaan afvragen. Indien het geen doel heeft waarom is er dan intellect, creativiteit en kunstzinnigheid?
En wat is het dan dat het aanschouwen van kunst, hetzij o.a. in beeldvormen, kleurschakeringen of geluid dat een mens zich voelt geroerd? Enkel door gewijzigde atoomwerkingen in je biochemisch lichaam? Wat is het dat je je voelt aangetrokken tot de ene en de ander je afstoot? Allemaal vragen die je je zelf stelt. Je maakt kennis met vele soorten van religies maar allen kunnen je niet geven wat je zoekt bij het waarom en het doel. Toch vind je in vele, overleveringen en diverse religies kleine stukjes die je sterken in het willen vinden van. En dan op een dag overkomt je je iets wat je duidelijk maakt dat je anders kunt denken dan enkel in het materiële. Je ontdekt dat het gevoel wat in je zit dat gene is wat je doet leven, verlangen en willen. En dan kun je ook gaan bedenken dat het ontstaan en zijn van de kosmos, en alles daarin, vanuit een gevoel ( ik benoem het maar even zo ), en de kracht van het verlangen is voortgekomen en instant houd en doet voortgaan. Is het ook niet zo dat wij de mens alleen iets kunnen door te willen vanuit een gevoel? En die overeenkomst met het grote gevoel dat alles heeft doen ontstaan doet mij ook zeggen dat wij daar een deeltje van moeten zijn die momenteel omvat wordt door materie maar daar, als de tijd rijp voor is, los komt en een eigen zelfstandige gevoelsbewustzijn is geworden als zijnde een manifestatiedeeltje van het grote.
Tot zover maar .... dit geeft al wel genoeg stof tot overdenken ongeacht het soort resultaat.


Hallo Janx , inderdaad een heel stuk om te overdenken !
Voor jou is de oorzaak van de schepping dus de ' Bron ' , wat ik dan ' God ' noem , en die Bron heeft alles ' tot zijn ' laten komen en al dat ' zijn ' heeft een doel ! Die Bron moet daarvoor toch enorme wijsheid en gevoel moeten gehad hebben , om een doel te bedenken voor dit alles wat gekomen is !
Je zegt ook dat niemand kan weten hoe en waarvan alles is uitgegaan of hoe het begonnen is , we weten niet hoe of wat dat begin is , maar het werkt wel met een doel voor zich ! Niet makkelijk te begrijpen toch ?

Je hebt wel gelijk dat praktisch alle godsdiensten , hoe hun leer ook is , het doel hebben om hun aanhangers bij elkaar te houden , wat ik trouwens heel normaal vindt , dat deed ook Jezus , en dat doen ook politieke en andere partijen en gemeenschappen . Dat is wel iets wat normaal en noodzakelijk is , sommigen gebruiken daarvoor straffen , anderen mooie beloften , of soms allebei . Dat lijkt me toch logisch en niet verkeerd . Natuurlijk zou het veel mooier zijn als de volgelingen met liefde en vreugde hun leiders zouden volgen !

Ik begrijp niet waarom de Bijbel nu niet meer Gods Woord zou kunnen zijn ? Die Bron of God is niet veranderd , ontwikkeld de dingen nog steeds verder naar hun doel toe , die Bron of God blijft actief met zijn maaksels , anders zou het zeker uit de hand lopen !

Ja , wat dan wel ?
Jezus was duidelijk geen mens als wij , deed nooit iets fout , deed wonderen en genezingen , was zoals de Bijbel het zegt : zonder zonde daar Hij de Zoon van God is . Niet gewoon een verdere ontwikkeling zoals alle mensen , Hij was het voorbeeld hoe de mensen hadden moeten zijn als ze hun Schepper waren blijven eren en liefhebben , want dat was Gods doel met hen , om zich te ontwikkelen naar Zijn beeld ; dat was trouwens de tweede poging om zijn gevallen schepping te leiden , te helpen .

Dat een mens verschillende levens heeft , daar heeft niemand het bewijs voor . Ieder mens ontwikkelt zich vanaf baby tot volwassene , en daarna het sterven ; dat is voor iedereen hetzelfde , met upp's en down 's , daar kan een ' betere ontwikkeling ' niets aan verhelpen !

Of de aarde een toevallig samenraapsel en schikking der atomen is , en de ruimtelichamen puur toevalligheden zijn , ja dat zijn vragen , maar nog geen enkel menselijk intellect heeft daar een duidelijk antwoord op gevonden ! En dat , terwijl de mens , net als alles wat bestaat , heel duidelijk gemaakt is met een doel , zoals je zelf stelt . Bij een baby - kleuter duurt het trouwens niet lang voor ze ontdekken dat ze een ' willetje ' hebben ! en dat moet door de ouders wel in goede banen geleid worden om zich verder goed te ontwikkelen ; ook daar kunnen we de hand van een schepper in zien die zijn schepselen helpt op goede wegen .
Inderdaad genoeg stof om te overdenken en de waarheid te vinden . Er bestaat al jaren een boek , dat heet : " De Bijbel heeft toch gelijk " , door Werner Keller ( 1909 - 1980 ) , deze man heeft gezocht en veel ontdekt , Toch eens lezen wat hij vond .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

19 sep 2017, 23:49

ebenhaezer schreef:Voor jou is de oorzaak van de schepping dus de ' Bron ' , wat ik dan ' God ' noem , en die Bron heeft alles ' tot zijn ' laten komen en al dat ' zijn ' heeft een doel ! Die Bron moet daarvoor toch enorme wijsheid en gevoel moeten gehad hebben , om een doel te bedenken voor dit alles wat gekomen is !
Toch is het iets anders dan je zegt. De Bron is niet de godheid het is de bron die het werkzame heeft doen ontstaan dat is de Godheid, dat is werking, zijnde het leven zelf vanuit die bron voortgekomen. Wij mensen, zijn in het aardse ook afzonderlijke bestaansheden. Te weten, ten eerste de kern ook wel ziel genoemd, dan het stoffelijk lichaam en dan het door ons zelf ontwikkelde, wegens al de geleefde levens zijnde evolutie, onze eigen persoonlijkheid. En dit laatste is wat de mens geheel zelf moet zien te ontwikkelen. De ziel is, zoals ik het zie, een deeltje van die bron zelf, ons lichaam is gevormd wegens die levenswerking zijnde God en ja onze persoonlijkheid die hebben we zelf ontwikkeld dankzij die wetmatigheid van 'oorzaak en gevolg' welke ingebed is binnen 'God' zijnde de levenswerking, met al z'n onveranderlijke wetmatigheden.
Jezus was duidelijk geen mens als wij , deed nooit iets fout , deed wonderen en genezingen , was zoals de Bijbel het zegt : zonder zonde daar Hij de Zoon van God is . Niet gewoon een verdere ontwikkeling zoals alle mensen , Hij was het voorbeeld hoe de mensen hadden moeten zijn als ze hun Schepper waren blijven eren en liefhebben , want dat was Gods doel met hen , om zich te ontwikkelen naar Zijn beeld ; dat was trouwens de tweede poging om zijn gevallen schepping te leiden , te helpen .
Toch wel een beetje anders denk ik zo ... Jezus was evenveel mens als jij en ik en welk ander mens dan ook. Er zijn geen andere soorten qua mensheid. Ook het idee dat die zgn engelen een apart soort schepping is, is een totale onzin. Wat zijn die dan wel?
Het is heel eenvoudig het zijn mensen (zielen) die het aardse hebben kunnen verlaten wegens hun ontwikkeling, neen, niet wegens een kennis, in en van de materie zoals moderne wetenschap, wiskunde enz. maar meer aangaande het gevoelsvermogen tot een ontwikkeling te hebben kunnen gebracht. Dit zowel ten goede of anderzijds.

Ooit zijn die eerste mensen (zielen) die zover waren en los van de aarde zijn gekomen ontdekt dat zij nog leefde maar door hun verlangens naar het oude bekende leven op aarde, daar weer naar toe aangetrokken werden en ontdekten dat zij geen verbinding konden maken met de levende aardse mens zoals zij voorheen konden op aarde.
Maar wat wel kon, ontdekte dezen, dat zij wel gevoelsmatig invloed konden hebben op de aardse mens, als die daar al een zekere gevoeligheid voor had verkregen. Echter de aardse mens van toen, wist niet van wat en het hoe, en zij die beïnvloed konden worden werden al gauw aangezien als bijzonder omdat die eersten, die los van het aardse waren, de aardse mens wilden helpen.
Eeuwen en eeuwen later van ontwikkeling aangaande het schouwen van de mens op aarde, door die eerste zielen los van het aardse, was het mogelijk om aan die aardse mens die al een hoge mate aan gevoeligheid had ontwikkeld, zich te kunnen laten zien. Daaruit is het latere begrip 'engelen' uit ontstaan omdat dezen het goed voor hadden aangaande de aardse mens en konden waarschuwen dit ter verbetering voor hen zelf of voor aanstaande natuurrampen.
Echter ook zij, die het aardse los konden laten, maar zich niet konden los konden maken van geweld en vernietiging in hun gevoel, beïnvloeden de gevoelig mens even zeer maar niet ten goede en stuurden de mens aan naar bezit, macht en wellust om zo te delen in het veroorzaakte. Daaruit is het begrip demonen ontstaan.
Maar al die engelen en demonen zijn zielen die ook op de aarde als mens hebben geleefd.
En zijn allen vanuit die zelfde levensbron zoals jij en ik en alles wat leeft.

Ook in het hedendaagse zijn er best nog wel af en toe verschijning mogelijk dit om de mens te laten weten dat er meer is dan enkel het aardse en als steun voor zij die eenvoudig zijn in hun geloof en daarmee te sterken tegen de maatschappelijke en wereldse druk die er is dit ongeacht welke religie men ook aanhangt in het aardse.
Immers het leven zelf is geen religie het is enkel leven.
Daarom leest je in de bijbel over profeten, engelen en God die zich zouden hebben openbaart aan de mens. Echter God zelf heeft zich al geopenbaard aan elk mens omdat het het leven zelf is en dus geen woord spreekt. Maar helaas de schrijvers waren toen nog te onbewust om die werkelijkheid te kunnen bevatten en schreven dus naar hun inzicht en gevoel van die tijd.

Ook Jezus, als ziel, is ooit een aardse mens geweest en was bij de eersten die los kwamen van het aardse miljoenen jaren terug in de aardse tijd gemeten.

Echter de onbewuste mens heeft hem vermoord, toen hij de mens het begrip liefde gaf wat niet goed uitkwam en niet paste in het straatje van de machthebbers, door hem aan het kruis te hangen als zijnde een moordenaar en dief.

Toch is zijn invloed op de mens cruciaal ondanks dat men er ook misbruik van maakte, maar toch.

Kijk beste ebenhaezer dit vertel ik je omdat ik weet dat je het goed meent. Nu zal je het afwijzen, maar ik weet zeker dat je dit zal opslaan en ooit zal het je van pas komen en duidelijker worden.
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

20 sep 2017, 08:35

janx schreef: Echter de onbewuste mens heeft hem vermoord, toen hij de mens het begrip liefde gaf wat niet goed uitkwam en niet paste in het straatje van de machthebbers, door hem aan het kruis te hangen als zijnde een moordenaar en dief.
De geschiedenis spreekt dit tegen. Jezus is niet door de Romeinen veroordeeld als dief en moordenaar, maar omdat hij zich uitgaf voor een joods koning. Dit stond klaar en duidelijk op de titulus : Melech ha-yehudim . Indien hij liefde en verdraagzaamheid zou gepredikt hebben hadden de Romeinen alsook het Sanhedrin hem met open armen verwelkomt hebben.

En wat uw ' bron ' betreft noemden de eerste christenen uit de 4e eeuw ' de Vader ', één van de 3 neteru ( drievuldigheid ) wat het eerste aspect is van God. De Zoon is het gevolg van Gods wijsheid ( H.Geest ) en vertegenwoordigd alles wat geschapen is. Heeft natuurlijk niks met Jezus te maken. Dit is een later verzinsel.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

20 sep 2017, 10:57

Bedankt Janx , je meent het ! En ik zal je ook niet afwijzen , je bent een groot Filosoof !
Eén ding kan er bij mij nog steeds niet in :
God is dus het werkzame , het leven zelf , eigenlijk niets tastbaars . Goed , dat wil ik aannemen als zijnde jouw idee daarover . Maar die Bron , daar gaat het mij om , wat is dat voor iets ? Leg me dat eens duidelijker uit !
Ik zie onze aardbol met niets levends er op en er rond , waar komt die Bron dan vandaan , wat zit daarachter , vanwaar kwam er die actie ?
Ik neem aan dat toeval ook voor jou niet bestaat , omdat elk gevolg altijd een oorzaak heeft !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

20 sep 2017, 23:27

talisman schreef:De geschiedenis spreekt dit tegen.
Ik weet dat jij veel studie doet hierin en daar je bevindingen uithaalt. Maar evengoed, is en zijn het overleveringen waar evengoed onwaarheden en verminkingen in kunnen zijn aangebracht bewust of onbewust opgeschreven evenzo als in die samenstelling van geschriften, genaamd de bijbel.

Mijn kennis van die Jezus, zoals ik die nu bezit, is niet vanuit die boeken talisman, maar vanuit een geheel andere sfeer. Ja ik weet het, dit klinkt natuurlijk voor velen als onzin en belachelijk, maar dat maakt een ieder maar voor zichzelf uit, ik heb daar geen moeite mee wat men van mij denkt.
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

21 sep 2017, 01:21

ebenhazer schreef:Eén ding kan er bij mij nog steeds niet in :
God is dus het werkzame , het leven zelf , eigenlijk niets tastbaars . Goed
, dat wil ik aannemen als zijnde jouw idee daarover .
Maar ebenhaezer hoe tastbaar wil jij het leven hebben?
Kijk om je heen en in de spiegel dan zie je wat het leven is en hoe tastbaar
deze is. Maar ik begrijp je wel je eigenlijk bedoeld. Wat is het, dat
alles doet vormen en doet voortgaan?
Een energie is dat ebenhaezer een energie van ongekende kracht en
mogelijkheden. Nu moet je dit niet gaan vergelijken met de energievormen die
wij als aardse mens kennen vanuit de wetenschap, dat is totaal
ondergeschikt daaraan maar wel een voortvloeisel van daaruit. Denk ook
hierbij eens aan het fenomeen 'zwaartekracht'. De wetenschap kent
enkel de eigenschappen van dit fenomeen maar weet absoluut niet wat het nu
precies is en waaruit het bestaat.
Ook het fenomeen 'mens' de wetenschap kent vele eigenschappen van de mens
zowel van het lichamelijke alswel de vele gedragingen. Maar wat die kracht
precies is, die het doet leven, denken, creëren en doet baren, daar weet men
niets van. Ook die energie in de mens 'het bewustzijn' men kent daar vele
uitingen van als wel vele gedragingen.
Maar wat het precies is en waar het zetelt in de mens, men heeft geen
antwoord daarop enkel gissingen.
Maar die Bron , daar gaat het mij om , wat is dat voor iets ? Leg me
dat eens duidelijker uit !
Die Bron ebenhaerzer, dat kan je enigszins vergelijken met het gevoel
van de mens die hem doet denken, willen, doen, creëren enz enz. Immers
alles wat de mens doet of juist niet, komt uit het gevoel die de mens bezit.
Dat gevoel hebben wij vanaf ons begin moeten ontwikkel tot waar we nu zijn en
nog gaan komen. De kern van ons gevoel is de ziel van de mens en die ziel is
energie met een enorme potentieel aan kracht waar wij eigenlijk geen idee van
kunnen maken maar die zich steeds verder zal ontwikkelen en zich kunnen
uiten.
Daarom is de materie en al het stoffelijke een noodzakelijkheid om het
(energie) gevoel geleidelijk aan te kunnen laten ontwaken. Daarvoor is de
levensenergie (gevoelswerking) omsloten door een stoffelijk lichaam die een
remmende functie als het ware heeft.
Immers elke uitvoerende wilsgevoel zal door het lichaam uitgevoerd moeten
worden om het te kunnen verwezenlijken.
Een uitzondering hierop is je bewustzijn van denken. Dat kun je
intern doen zonder hulp van lichamelijk ondersteuning. Omgekeerd, je
bewustzijns vermogen in het denken kan een kracht zijn die wel je lichaam kan
ondersteunen waar nodig.
Het vorige was even om te proberen dichter bij het begrip 'Bron' te kunnen
komen.
Je zou het ook kunnen beschouwen als zijnde de 'Alziel'. Een ooit latente
altijd aanwezige zijnde energie, die als het ware is ontwaakt vanuit haar
rust en duisternis. Evenals een bezield mensenkind die zal ontwaken in de
moeder en zijn /haar weg gaat in het leven waarvan het lichaam de werking is
van de levensziel, een deeltje van die Alziel.
Als een van de laatste ontdekkingen van de wetenschap is dat het eerste prille
ontstaan begin van het heelal, a.h.w. licht zou kunnen zijn geweest wat
zich in latere perioden zich heeft kunnen verdichten waaruit alle
hemellichamen zijn ontstaan dit over een grote periode gezien. En dat kun je
eventueel zien als die beginnende werking vanuit de Alziel, de Godheid.
Ik zie onze aardbol met niets levends er op en er rond , waar komt
die Bron dan vandaan , wat zit daarachter , vanwaar kwam er die actie
?
Niets levend op de aardbol ebenhaezer? het is een en al leven.
Ik neem aan dat toeval ook voor jou niet bestaat , omdat elk gevolg
altijd een oorzaak heeft !
Ja zeker maar ik moet je wel bekennen dat
ik die eerste oorzaak niet weet, beter gezegd niet kan bevatten, en ik denk
door geen enkele mens hier op aarde.
Maar dat is precies ook niet wat de bijbelschrijver van hun aangedragen god
kunnen zeggen. Hoe die is ontstaan enz enz. Daarom is het verhaal Genisis en
Adam en Eva ontstaan en aangedragen om toch de mens iets te kunnen geven
als verklaring van het ontstaan.
Het is moeilijk voor je dit schrijven te kunnen bevatten, deels door mijn
onvermogen in taalgebruik maar ook omdat het aangeleerde en je aanvaarde
dogma's als een stevige muur is die moeilijk is om te kunnen doorbreken
waardoor je meer ruimtelijke uitzicht zou kunnen verkrijgen. Ik bedoel dit
heus niet verkeert omdat ik mij heel goed kan indenken waar jij mee zal
moeten worstelen. Ook de keuze van 'ik laat het gewoon zo als het is' daar ben
je geheel vrij in hoor. Ik reik het je enkel aan.
Alles is Één en die Éne is Alles.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

21 sep 2017, 07:26

Ebenhaezer,

Het is de moeite om eens de Amerikaanse boek ( die gebruikt wordt in het eerste jaar geneeskunde ) te bekijken,
Daar ziet men foto's van de ontwikkeling van het embryo.
En wees niet verwonderd dat het embryo een staart heeft, zoals een aap, die in de loop van de tijd verdwijnt.
Bij de 756ste celdeling ziet men het geslacht van de toekomstige mens.
Als men snel die foto's overloopt, dan is he alsof men de geschiedenis van de mens ziet.

Dat was met u als embryo ook zo.

Dat is geen wetenschap, dat zijn foto's uit de realiteit.

Dat wisten de mensen die de bijbel geschreven hadden niet.

Zowel de Koran als de bijbel zijn geschreven door mensen en die wisten niet meer dan wat er geweten was op dat ogenblik in de tijd. Die boeken missen de realiteit.

Het boek Genesis is een sprookje geschreven door mensen die leefden op een minuscuul plaatsje van de aardbol.
Die wisten niet dat er op andere plaatsen op de aardbol er ook mensen waren.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

21 sep 2017, 10:50

janx schreef:
talisman schreef:De geschiedenis spreekt dit tegen.
Ik weet dat jij veel studie doet hierin en daar je bevindingen uithaalt. Maar evengoed, is en zijn het overleveringen waar evengoed onwaarheden en verminkingen in kunnen zijn aangebracht bewust of onbewust opgeschreven evenzo als in die samenstelling van geschriften, genaamd de bijbel.
Juist, en dit is nu net waar ik al 25 jaar mee bezig ben.
Mijn kennis van die Jezus, zoals ik die nu bezit, is niet vanuit die boeken talisman, maar vanuit een geheel andere sfeer. Ja ik weet het, dit klinkt natuurlijk voor velen als onzin en belachelijk, maar dat maakt een ieder maar voor zichzelf uit, ik heb daar geen moeite mee wat men van mij denkt.
Dan heb je over de mythische versie van Jezus en niet de historische. Er is ook een duidelijk verschil tussen Nicolaas van Miro en Sinterklaas. Mij interesseert enkel die van Miro.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

22 sep 2017, 00:01

Inderdaad beste talisman, is die Jezus vanuit de bijbel verworden en gemaakt tot een mythologische figuur.
Niemand kent precies zijn uitspraken van het moment dat hij dat deed niemand weet in detail hoe de omstandigheden waren van dat moment omreden dat niemand vanuit het heden daar ter plaatse was. Het zijn enkel overleveringen waarvan niemand weet hoe hoog de waarheids gehalte daarvan is. Logisch dat je dan al 25 jaar zoekt en studeert, waarvoor mijn respect, maar een onomstotelijk bewijs van noch het ene of het andere, aangaande de mens Jezus, is niet te presenteren als een wiskundige vergelijking waarvan de uitkomst controleerbaar is. Daarom kan ik best wel ver mee gaan in je stelling van;
Dan heb je over de mythische versie van Jezus en niet de historische. Er is ook een duidelijk verschil tussen Nicolaas van Miro en Sinterklaas. Mij interesseert enkel die van Miro.
De mythische versie vanuit de bijbel is gecreëerd door de kerkelijke bazen maar de oorsprong daarvan is toch die ene bijzondere mens geweest even zoals het mythische van Sinterklaas als oorsprong de Nicolaas van Miro heeft.
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

22 sep 2017, 01:20

janx schreef: Logisch dat je dan al 25 jaar zoekt en studeert, waarvoor mijn respect, maar een onomstotelijk bewijs van noch het ene of het andere, aangaande de mens Jezus, is niet te presenteren als een wiskundige vergelijking waarvan de uitkomst controleerbaar is.
Niet tot na de komma, maar je zou verstelt staan hoe ver men deze geschiedenis weet te reconstrueren, zelfs wat hij niet of wel kan gezegd of gedaan hebben. De mythische versie staat zeer ver van de historische.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

24 sep 2017, 15:19

janx schreef:
ebenhazer schreef:Eén ding kan er bij mij nog steeds niet in :
God is dus het werkzame , het leven zelf , eigenlijk niets tastbaars . Goed
, dat wil ik aannemen als zijnde jouw idee daarover .
Maar ebenhaezer hoe tastbaar wil jij het leven hebben?
Kijk om je heen en in de spiegel dan zie je wat het leven is en hoe tastbaar
deze is. Maar ik begrijp je wel je eigenlijk bedoeld. Wat is het, dat
alles doet vormen en doet voortgaan?
Een energie is dat ebenhaezer een energie van ongekende kracht en
mogelijkheden. Nu moet je dit niet gaan vergelijken met de energievormen die
wij als aardse mens kennen vanuit de wetenschap, dat is totaal
ondergeschikt daaraan maar wel een voortvloeisel van daaruit. Denk ook
hierbij eens aan het fenomeen 'zwaartekracht'. De wetenschap kent
enkel de eigenschappen van dit fenomeen maar weet absoluut niet wat het nu
precies is en waaruit het bestaat.
Ook het fenomeen 'mens' de wetenschap kent vele eigenschappen van de mens
zowel van het lichamelijke alswel de vele gedragingen. Maar wat die kracht
precies is, die het doet leven, denken, creëren en doet baren, daar weet men
niets van. Ook die energie in de mens 'het bewustzijn' men kent daar vele
uitingen van als wel vele gedragingen.
Maar wat het precies is en waar het zetelt in de mens, men heeft geen
antwoord daarop enkel gissingen.
Maar die Bron , daar gaat het mij om , wat is dat voor iets ? Leg me
dat eens duidelijker uit !
Die Bron ebenhaerzer, dat kan je enigszins vergelijken met het gevoel
van de mens die hem doet denken, willen, doen, creëren enz enz. Immers
alles wat de mens doet of juist niet, komt uit het gevoel die de mens bezit.
Dat gevoel hebben wij vanaf ons begin moeten ontwikkel tot waar we nu zijn en
nog gaan komen. De kern van ons gevoel is de ziel van de mens en die ziel is
energie met een enorme potentieel aan kracht waar wij eigenlijk geen idee van
kunnen maken maar die zich steeds verder zal ontwikkelen en zich kunnen
uiten.
Daarom is de materie en al het stoffelijke een noodzakelijkheid om het
(energie) gevoel geleidelijk aan te kunnen laten ontwaken. Daarvoor is de
levensenergie (gevoelswerking) omsloten door een stoffelijk lichaam die een
remmende functie als het ware heeft.
Immers elke uitvoerende wilsgevoel zal door het lichaam uitgevoerd moeten
worden om het te kunnen verwezenlijken.
Een uitzondering hierop is je bewustzijn van denken. Dat kun je
intern doen zonder hulp van lichamelijk ondersteuning. Omgekeerd, je
bewustzijns vermogen in het denken kan een kracht zijn die wel je lichaam kan
ondersteunen waar nodig.
Het vorige was even om te proberen dichter bij het begrip 'Bron' te kunnen
komen.
Je zou het ook kunnen beschouwen als zijnde de 'Alziel'. Een ooit latente
altijd aanwezige zijnde energie, die als het ware is ontwaakt vanuit haar
rust en duisternis. Evenals een bezield mensenkind die zal ontwaken in de
moeder en zijn /haar weg gaat in het leven waarvan het lichaam de werking is
van de levensziel, een deeltje van die Alziel.
Als een van de laatste ontdekkingen van de wetenschap is dat het eerste prille
ontstaan begin van het heelal, a.h.w. licht zou kunnen zijn geweest wat
zich in latere perioden zich heeft kunnen verdichten waaruit alle
hemellichamen zijn ontstaan dit over een grote periode gezien. En dat kun je
eventueel zien als die beginnende werking vanuit de Alziel, de Godheid.
Ik zie onze aardbol met niets levends er op en er rond , waar komt
die Bron dan vandaan , wat zit daarachter , vanwaar kwam er die actie
?
Niets levend op de aardbol ebenhaezer? het is een en al leven.
Ik neem aan dat toeval ook voor jou niet bestaat , omdat elk gevolg
altijd een oorzaak heeft !
Ja zeker maar ik moet je wel bekennen dat
ik die eerste oorzaak niet weet, beter gezegd niet kan bevatten, en ik denk
door geen enkele mens hier op aarde.
Maar dat is precies ook niet wat de bijbelschrijver van hun aangedragen god
kunnen zeggen. Hoe die is ontstaan enz enz. Daarom is het verhaal Genisis en
Adam en Eva ontstaan en aangedragen om toch de mens iets te kunnen geven
als verklaring van het ontstaan.
Het is moeilijk voor je dit schrijven te kunnen bevatten, deels door mijn
onvermogen in taalgebruik maar ook omdat het aangeleerde en je aanvaarde
dogma's als een stevige muur is die moeilijk is om te kunnen doorbreken
waardoor je meer ruimtelijke uitzicht zou kunnen verkrijgen. Ik bedoel dit
heus niet verkeert omdat ik mij heel goed kan indenken waar jij mee zal
moeten worstelen. Ook de keuze van 'ik laat het gewoon zo als het is' daar ben
je geheel vrij in hoor. Ik reik het je enkel aan.


Zo Janx , dat er overal tastbaar leven is , dat is duidelijk en daar heb ik geen problemen mee , mijn vraag was , hoe dat is ontstaan ?
Een energie van ongekende kracht en mogelijkheden , is geen antwoord , want de vraag blijft : wààr komt die energie vandaan ?
Je geeft toe dat de wetenschap absoluut niet weet wat dat nu precies is en waaruit het bestaat!
Ook over de mens , daar weet men niets van , daar heeft men geen antwoord voor .
Over het heelal , dat kan ... licht zijn geweest ! ook daar zien ze wel de ontwikkeling er van , maar niet de oorzaak ! Kortom , de ontwikkelingen en groei zijn bekend , maar niet de oorsprong en daar gaat het mij om : die Bron of Alziel of Godheid ! Dat laatste is er al wat dichterbij !

Met de aardbol met niets er op en er rond , bedoel ik natuurlijk de aarde VOOR de schepping van al het andere ! ( de aarde was woest en ledig staat er ) .

Volgens jou weet NIEMAND de eerste oorzaak en ontstaan van het leven , men heeft dus nog niets kunnen aanbrengen over deze oorzaak , nochtans geeft Gods Woord duidelijke uitleg , en dat is volgens mij en alle christenen , zelfs sommige geleerden , niet een ' aanbrengen ' , maar de eenvoudige waarheid ! Die zogenaamde Bron is heel duidelijk een Almachtig God ! maar men moet het WILLEN zien ! Daar hoeft men zelfs niet eens geleerd voor te zijn , een kind kan het begrijpen !

Troost je , lieve vriend , daar worstel ik echt niet mee , ik stel alleen maar vragen over jou inzicht , en ik geef alleen maar door wat ikzelf begrepen en doorgrondt heb !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

24 sep 2017, 22:14

enhaezer schreef:Zo Janx , dat er overal tastbaar leven is , dat is duidelijk en daar heb ik geen problemen mee , mijn vraag was , hoe dat is ontstaan ?
Een energie van ongekende kracht en mogelijkheden , is geen antwoord , want de vraag blijft : wààr komt die energie vandaan ?
Iets wat er altijd is geweest, je kunt het beschouwen als een ontwaking vanuit een absolute rust, wat inhoud dat er een absolute duisternis moet zijn geweest. Daar is werking in ontstaan wat zich uitte in licht en leven.
Moeilijk om je dat voor te kunnen stellen. Maar beste ebenhaezer, heb jij wel eens nagedacht over het ontstaan van jouw god? Ook dat zal een ontstaan moeten hebben gehad en van waaruit? En waaruit is het waaruit dan ontstaan? enz enz? De aanname dat die god er altijd is geweest is natuurlijk absurd. Wie heeft die god in het leven geroepen? en wie of wat was het dan waaruit die god is ontstaan en zelfs al kon spreken zoals jij aanneemt? Wie heeft het hem geleerd? enz enz.
Ik denk dat jij best wel snapt dat dit een niet te verklaren iets is. Dus jij zegt mij dat ik niet kan verklaren waar die energie vandaan is gekomen maar even goed kan jij in het geheel niet verklaren waar die god van jouw vandaan is gekomen ... je neemt het gewoon voor zoete koek aan dat die er is. geen echte basis lijkt het mij toe en totaal indruisend tegen wat het leven is. Elk leven heeft een oorsprong, een oorzaak, dus een begin stadia ... en die god van jou dus niet? Ja, ik zeg het gewoon in mijn woorden zonder nare bedoelingen hoor.
Je geeft toe dat de wetenschap absoluut niet weet wat dat nu precies is en waaruit het bestaat!
Ook over de mens , daar weet men niets van , daar heeft men geen antwoord voor .
De wetenschap weet wel dat al het leven vanuit de wateren moet zijn ontstaan, zeker de mensheid.
Als je het ontstaan van de lichamelijke mens volgt vanaf de bevruchting, dan zie je als het ware in een versnelt tempo de evolutie weg die mens is gegaan van eeuwen, van eeuwen evolutie, tot de vorming van in het nu, in slechts 9 maanstonden, dus vanaf de samensmelting van twee cellen, tot wat we nu zijn.
Over het heelal , dat kan ... licht zijn geweest ! ook daar zien ze wel de ontwikkeling er van , maar niet de oorzaak ! Kortom , de ontwikkelingen en groei zijn bekend , maar niet de oorsprong en daar gaat het mij om : die Bron of Alziel of Godheid ! Dat laatste is er al wat dichterbij !
Neen, beste ebenhaezer, niet in die zin zoals jij dat ziet. De aangegeven volgorde is wel juist voor mij zoals je aangeeft, de Bron ( die absolute rust en duisternis), Alziel ( het ontwaken als het ware in het zijn) en dan de Godheid ( de levens werking van het zich willen manifesteren in, met al haar wetmatigheden).
En ook wij de mens zijn daar een deeltje van en met ons al het andere. Wij zijn het dus zelf. Ja zeer velen willen dit niet zien of aanvaarden en denken dat hun leven maar éénmalig is. Hoe jammer is dat wel... het zou toch geweldig zijn als een ieder dat kan weten dat je een onuitwisbaar levensdeeltje bent? Men zou elkaar niet meer naar het leven willen staan maar eerder elkaar willen ondersteunen in het leven wat men nu leeft, omdat het geen zin heeft iets te willen beëindigen wat niet te beëindigen is? Het bewustzijn hierin voor velen, is daar nog niet aan toe. Neem nu het woord Liefde. Velen hebben daar hun eigen invulling voor maar in feite omvat het woordje 'Liefde' enkel het volgende in, aan al het leven dienstbaar te willen zijn. Dat doe naar je vrouw/man je kinderen, al je naasten als wel de dieren- en het plantrijk en niet te vergeten de aarde zelf. En dan ben je ook dienstbaar aan je zelf als leven. Hi ja, best wel moeilijk dat geef ik direct toe. Maar zelfs als je in de bijbel al het geweld, verdoemenis, hel, straffen en leed er uithaalt en verwijderd, dan ben je er al dicht bij wat ik bedoel te zeggen met 'heb al het leven lief'.
Met de aardbol met niets er op en er rond , bedoel ik natuurlijk de aarde VOOR de schepping van al het andere ! ( de aarde was woest en ledig staat er ) .
In het begin was er enkel een soort van lichte mist vormige gasachtige slierten wat de ruimte vulde. Dat heeft zich gaan verdichten waaruit al de planeten en sterren zijn gevormd ... ook de aarde zal ooit als een doorschijnende bol zijn geweest voordat deze zover gereed was om het leven te kunnen voeden en geven naar zijn aard. En dit alles heeft vele periodes van miljoenenjaren van evolutie gekend voor dat het zover was. Maar dat wisten de bijbelschrijvens niet die konden daar geen idee van vormen ... nu in onze tijd weten al veel meer van planeten, manen en sterren processen af, en hun eigenschappen, maar nog lang niet alles maar dat komt wel naar de toekomst gezien dus. Echter niets is toeval of zonder oorzaak wij als mens kennen echter niet alle oorzaken en benoemen het daarom als 'toevalligheden'.
Dat jij dit leest is ook niet toevallig maar heeft zo ook z'n eigenoorzaak enkel het gevolg is nog niet bekend maar komt zeker, dat is een zekerheid.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

25 sep 2017, 18:04

janx schreef:
enhaezer schreef:Zo Janx , dat er overal tastbaar leven is , dat is duidelijk en daar heb ik geen problemen mee , mijn vraag was , hoe dat is ontstaan ?
Een energie van ongekende kracht en mogelijkheden , is geen antwoord , want de vraag blijft : wààr komt die energie vandaan ?
Iets wat er altijd is geweest, je kunt het beschouwen als een ontwaking vanuit een absolute rust, wat inhoud dat er een absolute duisternis moet zijn geweest. Daar is werking in ontstaan wat zich uitte in licht en leven.
Moeilijk om je dat voor te kunnen stellen. Maar beste ebenhaezer, heb jij wel eens nagedacht over het ontstaan van jouw god? Ook dat zal een ontstaan moeten hebben gehad en van waaruit? En waaruit is het waaruit dan ontstaan? enz enz? De aanname dat die god er altijd is geweest is natuurlijk absurd. Wie heeft die god in het leven geroepen? en wie of wat was het dan waaruit die god is ontstaan en zelfs al kon spreken zoals jij aanneemt? Wie heeft het hem geleerd? enz enz.
Ik denk dat jij best wel snapt dat dit een niet te verklaren iets is. Dus jij zegt mij dat ik niet kan verklaren waar die energie vandaan is gekomen maar even goed kan jij in het geheel niet verklaren waar die god van jouw vandaan is gekomen ... je neemt het gewoon voor zoete koek aan dat die er is. geen echte basis lijkt het mij toe en totaal indruisend tegen wat het leven is. Elk leven heeft een oorsprong, een oorzaak, dus een begin stadia ... en die god van jou dus niet? Ja, ik zeg het gewoon in mijn woorden zonder nare bedoelingen hoor.
Je geeft toe dat de wetenschap absoluut niet weet wat dat nu precies is en waaruit het bestaat!
Ook over de mens , daar weet men niets van , daar heeft men geen antwoord voor .
De wetenschap weet wel dat al het leven vanuit de wateren moet zijn ontstaan, zeker de mensheid.
Als je het ontstaan van de lichamelijke mens volgt vanaf de bevruchting, dan zie je als het ware in een versnelt tempo de evolutie weg die mens is gegaan van eeuwen, van eeuwen evolutie, tot de vorming van in het nu, in slechts 9 maanstonden, dus vanaf de samensmelting van twee cellen, tot wat we nu zijn.
Over het heelal , dat kan ... licht zijn geweest ! ook daar zien ze wel de ontwikkeling er van , maar niet de oorzaak ! Kortom , de ontwikkelingen en groei zijn bekend , maar niet de oorsprong en daar gaat het mij om : die Bron of Alziel of Godheid ! Dat laatste is er al wat dichterbij !
Neen, beste ebenhaezer, niet in die zin zoals jij dat ziet. De aangegeven volgorde is wel juist voor mij zoals je aangeeft, de Bron ( die absolute rust en duisternis), Alziel ( het ontwaken als het ware in het zijn) en dan de Godheid ( de levens werking van het zich willen manifesteren in, met al haar wetmatigheden).
En ook wij de mens zijn daar een deeltje van en met ons al het andere. Wij zijn het dus zelf. Ja zeer velen willen dit niet zien of aanvaarden en denken dat hun leven maar éénmalig is. Hoe jammer is dat wel... het zou toch geweldig zijn als een ieder dat kan weten dat je een onuitwisbaar levensdeeltje bent? Men zou elkaar niet meer naar het leven willen staan maar eerder elkaar willen ondersteunen in het leven wat men nu leeft, omdat het geen zin heeft iets te willen beëindigen wat niet te beëindigen is? Het bewustzijn hierin voor velen, is daar nog niet aan toe. Neem nu het woord Liefde. Velen hebben daar hun eigen invulling voor maar in feite omvat het woordje 'Liefde' enkel het volgende in, aan al het leven dienstbaar te willen zijn. Dat doe naar je vrouw/man je kinderen, al je naasten als wel de dieren- en het plantrijk en niet te vergeten de aarde zelf. En dan ben je ook dienstbaar aan je zelf als leven. Hi ja, best wel moeilijk dat geef ik direct toe. Maar zelfs als je in de bijbel al het geweld, verdoemenis, hel, straffen en leed er uithaalt en verwijderd, dan ben je er al dicht bij wat ik bedoel te zeggen met 'heb al het leven lief'.
Met de aardbol met niets er op en er rond , bedoel ik natuurlijk de aarde VOOR de schepping van al het andere ! ( de aarde was woest en ledig staat er ) .
In het begin was er enkel een soort van lichte mist vormige gasachtige slierten wat de ruimte vulde. Dat heeft zich gaan verdichten waaruit al de planeten en sterren zijn gevormd ... ook de aarde zal ooit als een doorschijnende bol zijn geweest voordat deze zover gereed was om het leven te kunnen voeden en geven naar zijn aard. En dit alles heeft vele periodes van miljoenenjaren van evolutie gekend voor dat het zover was. Maar dat wisten de bijbelschrijvens niet die konden daar geen idee van vormen ... nu in onze tijd weten al veel meer van planeten, manen en sterren processen af, en hun eigenschappen, maar nog lang niet alles maar dat komt wel naar de toekomst gezien dus. Echter niets is toeval of zonder oorzaak wij als mens kennen echter niet alle oorzaken en benoemen het daarom als 'toevalligheden'.
Dat jij dit leest is ook niet toevallig maar heeft zo ook z'n eigenoorzaak enkel het gevolg is nog niet bekend maar komt zeker, dat is een zekerheid.


Ja , dat is zo Janx , de afkomst van Schepper God is niet bekend , we weten alleen uit de Bijbel , dat Hij was , en er is , en er altijd zijn zal ! Maar daar is ook geen vraag naar , dat vindt men gewoon een sprookje . De vraag is , als men niet gelooft in een Schepper , hoe is dan alles wel ontstaan ?
Alles wat is en leeft , schrijven wij , gelovigen , toe aan de scheppende God , vanuit de Bijbel .
Alles wat hier aangegeven wordt , zijn geen vaste zekerheden , alleen veronderstellingen .
Dat is nu het verschil , als gelovigen hebben wij Gods Woord , en wie dat geschreven hebben , hadden kennis met die God ( Adam - de Apostelen )
. Voor het O.T. zijn er voldoende bewijsstukken die gevonden en onderzocht werden ; in het N.T. , leefde Jezus in onze tijdsperiode . Dat zijn niet zo maar bewijzen , maar zekerheden van een bestaande Schepper ! Dat vind ik toch zékerder dan al die veronderstellingen .

Weet je Janx , eens zal toch alles duidelijk worden voor iedereen , dan zien we elkaar wellicht nog ! want hier nu geraken we nooit uit denk ik ! Toch goed geprobeert hoor , bedankt !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 sep 2017, 20:10

ebenhaezer schreef: Ja , dat is zo Janx , de afkomst van Schepper God is niet bekend , we weten alleen uit de Bijbel , dat Hij was , en er is , en er altijd zijn zal ! Maar daar is ook geen vraag naar , dat vindt men gewoon een sprookje . De vraag is , als men niet gelooft in een Schepper , hoe is dan alles wel ontstaan ?
Het antwoord heb je reeds zelf gegeven. Er is geen ontstaan. Alles was, is en zal er altijd zijn. Kan jij je indenken dat er nooit een begin geweest is ? Bij een schepping is er een begin, en dat is er niet. Voor deze ' big bang ' waren er reeds ontelbare ' big bang's ' en zijn er ontelbare universa. Ben jij zo arrogant te beweren dat je dit kunt vatten ? Ik niet, maar dat is wat wetenschap ons leert. Dit kon men niet weten toen de Bijbel geschreven is.
Alles wat is en leeft , schrijven wij , gelovigen , toe aan de scheppende God , vanuit de Bijbel .
Een samenstelling van geschriften uit de 7e eeuw v.C. uit verschillende culturen.
Alles wat hier aangegeven wordt , zijn geen vaste zekerheden , alleen veronderstellingen .
En de Bijbel is het gedachtegoed van een volk uit de bronstijd.
Dat is nu het verschil , als gelovigen hebben wij Gods Woord , en wie dat geschreven hebben , hadden kennis met die God ( Adam - de Apostelen )
Dat zo gezegde woord van God is door mensen geschreven met de beste bedoelingen, maar strookt niet met de geschiedenis noch de kennis van nu.
. Voor het O.T. zijn er voldoende bewijsstukken die gevonden en onderzocht werden ; in het N.T. , leefde Jezus in onze tijdsperiode . Dat zijn niet zo maar bewijzen , maar zekerheden van een bestaande Schepper ! Dat vind ik toch zékerder dan al die veronderstellingen .
Het probleem is dat er geen bewijsstukken bestaan. Dit maak je jezelf wijs.