Hulp en advies gevraagd verbindingsproblemen met internet.

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

de compostmeester
Lid geworden op: 12 aug 2006, 23:22

24 nov 2015, 20:24

Hallo,
Ik heb een tamelijk oude pc van Packard Bell (Type pc is niet te achterhalen,gekocht in een tweedehands winkel), er stond oorspronkelijk een versie van Windows XP professional op, ik heb er de versie 14.04 van Ubuntu opgeplaatst, alles verliep zonder enig probleem, ik heb er dagelijks mee gewerkt en dit gedurende ongeveer twee maand,gisteren 23/11 heb ik er nog zonder enig probleem mee gewerkt, maar vandaag 24/11 liep het mis, ik startte de pc op zonder enig probleem, maar als ik het net op wilde kreeg ik de melding dat ik geen verbinding had met internet, ik heb een tweetal keren de pc heropgestart, zonder probleem, alleen terug geen verbinding met internet, ook de kabels heb ik verstoken, van mijn andere werkende Windows 10 pc naar deze van Ubuntu, helaas zonder resultaat, ook de Bbox3 heb ik uitgezet en na een 10 tal minuten terug opgestart, ook zonder resultaat.Ik heb ook de draden verstoken in de Bbox, helaas zonder enig resultaat. Het lichtje van de Bbox waar de verbinding voor de Ubuntu pc insteekt geeft geen groen lichtje,maar een geel, ik weet niet wat dit betekend, ik begin stilaan te vrezen dat de netwerkkaart stuk is. Ik heb wel een goed beeld, maar geen verbinding met internet.Ik heb ook geprobeerd te booten vanaf mijn live-cd,ook goed beeld maar ook hier geen verbinding met het internet. Mijn vragen zijn:
Is de netwerkkaart degelijk stuk en hoe kan ik dit testen?
is er een netwerkkaart nodig om verbinding te maken (draadloos) door middel van een usb wilress ? Ik weet dat dit werkt met een usb wilress, daar ik bij de mensen waarvan ik de pc gekregen hebt, altijd gewerkt heeft .
Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
Alvast dank.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

25 nov 2015, 09:25

Van die kleur van de lichtjes op je Bbox ga ik niets zeggen, ik heb zo'n ding niet.
Tja, als je live CD ook geen internet verbinding geeft, dan vrees ik inderdaad dat de netwerkkaart naar de haaien is.
Om te testen: als het een oudere Bbox is: start je browser (firefox of Konqueror of ???) en geef in de adresbalk http://192.168.1.1 . je moet dan het inlogscherm van je Bbox krijgen. Voor een Bbox3 is het normaal gezien hetzelfde adres, alleen kan het eerste scherm er nogal anders uitzien.
Als je geen verbinding krijgt, check dan eerst de papieren die je bij de installatie gekregen hebt, of het standaard IP adres niet is gewijzigd bij installatie. Als dat niet het geval is, dan is m.i. inderdaad de netwerk chip eraan.
Voor de verbinding met een USB-wireless dongle is m.i. de netwerk kaart niet nodig, die dongel is een netwerk apparaat op zich.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

25 nov 2015, 13:32

PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

de compostmeester
Lid geworden op: 12 aug 2006, 23:22

25 nov 2015, 14:06

Bedankt voor jullie hulp, nu weet ik al wat meer en kan ik verder, ik denk dat ik een USB-stick met wifi ga kopen, ik heb vanmorgen geprobeerd met een stick (mobile internet van Proximus), wifi kreeg ik niet aan de praat, maar ik had wel een verbinding(draadloos)met ethernet en zo lukte het wel, wat ik wel opmerkte en afvroeg dat ik de verbinding met ethernet kon maken met een ethernetkabel en dat dit draadloos niet kon,maar ik had me wel degelijk vergist hierin.
Bedankt,