De bestuurders (chauffeurs) van De Lijn

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

09 dec 2015, 14:43

*leah* schreef:Flupke, paullamb,

Ik ben net te weten gekomen dat de bewuste bus waar ik toen opzat reed in onderaanneming van De Lijn.
Je kunt gelijk hebben flupke, ik zie wel.
Leah, je hebt wel heel veel pech gehad! Ik rij al een tiental jaren regelmatig met de bus en kan op één hand tellen de keren dat ik mij ergerde aan het rijgedrag van een chauffeur... Eén keer zat er duidelijk een vreemdeling (een Afghaan) aan het stuur en die reed heel gedisciplineerd. Ik zeg zelfs meer: Hij sommeerde zittende jongeren in zijn volle bus om plaats te maken voor een oud vrouwke... Op het einde van de rit, toen de meeste passagiers al waren afgestapt, heb ik nog een klapke met hem gedaan! Ik denk niet dat je echt mag veralgemenen...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
Gast

09 dec 2015, 14:58

Ik veralgemeen ook niet hoor Fokke, maar er zijn wel types bij hoor! :?

Op woensdag zitten mijn vriendin en ik meestal op de bus, vriendin is al languit in de middengang terecht gekomen.
Enfin, het is gebeurd, gedane zaken nemen geen keer, ik heb toch al terug wat meer kracht in mijn arm. Maandag begin ik met kinesist.

bobby1940
Lid geworden op: 16 mei 2007, 19:02

09 dec 2015, 17:00

practich alle bussen van de lijn rijden in onder aanneming

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

09 dec 2015, 17:28

bobby1940 schreef:practich alle bussen van de lijn rijden in onder aanneming
dat klopt absoluut niet , het merendeel van deze bussen zijn wel degelijk eigendom van de lijn zelf

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

09 dec 2015, 20:03

bobby1940 schreef:practich alle bussen van de lijn rijden in onder aanneming
50 % rijd in onder aanneming, maar de chauffeurs krijgen allemaal een opleiding bij de lijn wat het lijn vervoer betreft, zij worden betaal aan al de voorwaarden die het lijn personeel heeft, heb een zoon die voor een pachter rijd voor de lijn, zijn werkgever heeft 120 chauffeurs in dienst en 100% voor de lijn !!
Als je alles rekent hebben ze zelfs meer dan het personeel van de lijn zelf.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

10 dec 2015, 13:13

Bij de lijn is 50 % statutair en 50 % contractueel.

Statutair is een job betaald zoals een ambtenaar bij de overheid.
Contractueel is een job betaald zoals een werknemer.

Beiden beginnen aan dezelfde wedde. Maar contractuele verdienen meer.
Statutairen krijgen een staatspensioen.
Contractuele krijgen een werknemerspensioen.

Dat en al de rest staat hier:

http://www.jobat.be/nl/artikels/6-reden ... te-worden/
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

10 dec 2015, 14:47

Maar hoe zit dat met de niet werkende vrouw bij statutairen.
Anders ben je wel de sigaar.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

10 dec 2015, 17:18

Bij bestuurders van de lijn, bus of tram, onderaannemer of de lijn zelf zit er natuurlijk wel eens een cowboy; maar dat heb je toch met alles, autobestuurders, brommertjes rijders , fietsers en voetgangers, overal zit er wel eens één fout, dan kun je alleen maar zeggen, pech gehad.
En inderdaad, als je het niet eerst aan de bestuurder zelf en direct signaleert en doorgeeft aan de lijn met volg nummer van bestuurder en bus, dan kun je een correct maar negatief antwoord verwachten.
Zelf rijd ik meer met de tram, dn heb je dat minder, maar toch durven de oude PCCkes ook al eens wat remsnokjes hebben. Vooral bij het vallen van de bladeren heb je dat regelmatig, daar kan de trambestuurder niets aan doen.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

14 dec 2015, 00:28

@ voorn:

in verband met die niet werkende vrouwen van een statutair

die krijgen als overlevingspensioen 60% van het bruttopensioen van hun echtgenoot als dat je vraag was
als ze beiden nog leven moeten ze het doen met he pensioen van de man alleen denk ik

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

14 dec 2015, 09:21

Helena van Troje
In verband met die niet werkende vrouwen van een statutair. Die krijgen als overlevingspensioen 60% van het bruto pensioen van hun echtgenoot als dat je vraag was. Als ze beiden nog leven moeten ze het doen met he pensioen van de man alleen denk ik.


Een statutaire ambtenaar krijgt een pensioen, en zijn vrouw heeft nooit gewerkt. Dat pensioen is voor beiden. Als de man overlijdt, dan krijgt zij 60 % van zijn volledig pensioen.

Die statutaire ambtenaar kan via echtscheiding zijn vrouw op straat zetten, en praktisch gezien zal zij 1/3 van zijn netto inkomen krijgen via de rechtbank. Indien ze dat niet krijgt heeft ze recht op een leefloon tot zijn overlijden. Bij het overlijden van de statutaire ambtenaar wordt het pensioen verdeeld over een of meerdere weduwen.
Laatst gewijzigd door pastoor op 14 dec 2015, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

14 dec 2015, 09:46

hey ik heb geen volledig pensioen hoor van wijlen mijn statutaire echtgenoot of is ambtenaar nog iets anders dan onderwijs?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

14 dec 2015, 09:58

Is aangepast, 60 %.

Werknemers is volledig pensioen of 80 % gezinspensioen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

14 dec 2015, 13:02

:) pastoor.

die pensioen wetgeving daar kan je een universitaire studie over maken

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

14 dec 2015, 17:02

Vooral die van PDOS.
Daarvan staat vel te veel in het internet.
Een grote warboel.

PDOS maximum pensioen: 18000 documenten.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

14 dec 2015, 19:22

en je krijgt er met moeite antwoord op je vragen
bij de RVP kreeg je netjes de bedragen als je er om vroeg
bij de PDOS moest je maar afwachten tot je je eerste pensioen getrokken had...