Geen eigenaar?

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

08 dec 2015, 10:48

Heb een nieuwe comp. met een ssd met ubuntu 14.04Lts en een extra interne schijf van 1Tb.

Krijg geen toegang tot die laatste "U bent niet de eigenaar en kunt geen eigenschappen veranderen".

Heb al gezocht op het net en geprobeerd met verschillende sudo dit en sudo dat, maar geen resultaat.

Met gparted is de schijf zichtbaar met ext4 ook op het bureelblad is ze zichtbaar!

Wie weet raad?

Met dank,

Marcel

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

08 dec 2015, 12:37

Dit forum al eens geraadpleegd?
https://forum.ubuntu-nl.org/

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

08 dec 2015, 17:43

Beste,

Dank voor de link hopelijk kan ik daar antwoord vinden.

Marcel

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

09 dec 2015, 08:39

lofty schreef:Heb een nieuwe comp. met een ssd met ubuntu 14.04Lts en een extra interne schijf van 1Tb.

Krijg geen toegang tot die laatste "U bent niet de eigenaar en kunt geen eigenschappen veranderen".

Heb al gezocht op het net en geprobeerd met verschillende sudo dit en sudo dat, maar geen resultaat.

Met gparted is de schijf zichtbaar met ext4 ook op het bureelblad is ze zichtbaar!

Wie weet raad?

Met dank,

Marcel
Welke partitie(s) heb je op die schijf gezet?

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

09 dec 2015, 17:44

Beste H Viaene,

Path van 2e schijf was /dev/sdb/.

Maar omdat ik ze op geen kant kon benaderen (zeg geen eigenaar was) heb ik die schijf dus geunmounted.
Nu staat ze terug in originele stand (dus ongebruikt) en zie ik met gparted volgende:

Mijn ssd is normaal en kan ik ubuntu 14.04lts goed mee gebruiken.

Ata WDC schijf (WD10ezrx-00a) groot 931.51 GiB heeft als pad /dev/sdb/ gemarkeerd "ongebruikt".

Toen ik de boodschap kreeg "geen eigenaar" stond ze als ext4.

Mogelijk was die ext4 niet genoeg en moest ik meer instellen?

Dank voor goede raad,

Marcel

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

10 dec 2015, 08:59

lofty schreef:Beste H Viaene,
Path van 2e schijf was /dev/sdb/.
Maar omdat ik ze op geen kant kon benaderen (zeg geen eigenaar was) heb ik die schijf dus geunmounted.
Nu staat ze terug in originele stand (dus ongebruikt) en zie ik met gparted volgende:
Mijn ssd is normaal en kan ik ubuntu 14.04lts goed mee gebruiken.
Ata WDC schijf (WD10ezrx-00a) groot 931.51 GiB heeft als pad /dev/sdb/ gemarkeerd "ongebruikt".
Toen ik de boodschap kreeg "geen eigenaar" stond ze als ext4.
Mogelijk was die ext4 niet genoeg en moest ik meer instellen?
Dank voor goede raad,
Marcel
Ah ja, nu staat je SSD als enige schijf in gebruik op je machine, en dat is niet goed. Je moet om de grote schijf te gebruiken er twee dingen mee doen.
1. Aan die schijf de /home partitie toekennen
2. Je er van verzekeren dat het format toegekend is waarschijnlijk ext4 bij jou, en zo nodig formatteren.

Maar om dat op een lopende machine te doen, vraagt een aantal stappen, je had dat beter kunnen doen tijdens de installatie van Ubuntu. Heb je die installatie zelf gedaan, en zo ja, kun je die opnieuw doen (je gegevens zullen wel gewist worden)?

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

10 dec 2015, 17:25

Beste H Viaene,

De installatie heb ik zelf gedaan.

Ik heb een backup op een externe hd van al mijn gegevens (docs, beeld enz...).

Mogelijk heb ik bij de installatie iets verkeerd gedaan.
Kunt u mij instructies geven zodat de hd van 1tb benaderbaar is en ik weer niet tegen "u bent geen eigenaar" aan loop?

Voor ik die actie onderneem zal ik ook de bios batt. van de computer moeten verwijderen.
Want ik merk dat ik in de bios een instelling heb veranderd waardoor die beveiligd is en ik ze niet meer kan benaderen.

Met dank,

Marcel

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

11 dec 2015, 09:26

Ik gebruik zelf geen Ubuntu, maar heb hier een DVD Ubuntu15 liggen, dat zal wel niet zoveel verschillen:
Na kiezen van de taal en "Ububtu installeren" kom je in "Installatie type" , kies hier onderaan voor "Iets anders". Daar kom je dan in het scherm waar je de twee schijven zien staan: je SSD als /dev/sda en je harddisk als dev/sdb waarschijnlijk. Kies voor beiden "nieuwe partitie" en maak op de SSD de volledige schijf aan met ext4 en koppelpunt "/"
de harde schijf kun je dan eerst een swap area aanmaken van 4 Gb (of misschien is dit niet meer gebruikelijk bij Ubuntu? kun je dat zie, op je bestaande installatie of er een is? Zoniet, sal dait dan maar over). in elk geval neem dan de volledige vrije ruimte ook als ext4 en koppelpunt "/home"

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

12 dec 2015, 17:46

Beste Hviaene,

Heb nog een betere oplossing gevonden!

De harde schijf uit de computer gehaald en gemonteerd in een behuizing zodat ik ze kan gebruiken als uitwendige backup en opslag schijf.
Dan kan ik als de computer crasch of wat dan ook steeds aan mijn gegevens.

Bedankt voor de gedane moeite!

Marcel

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

13 dec 2015, 10:09

Nu ja beter ???? Daar twijfel ik eerlijk gezegd sterk aan. Wel gemakkelijker om in te stellen, dat wel, en als je daar gelukkig mee bent, dan ga ik daar niet verder over zagen.