Ja of neen en waarom.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

23 feb 2016, 22:59

Omdat lucht iets anders dan vaste grond. En als je weet dat de aarde 1 Toer doet per 24 uur.
Als ik om 19 uur naar de sterren kijk en dan 5 uur later dan staan die op een andere plaats.
Ik verwed er een bak bier op dat de helikopter in de lucht een horizontale verplaatsing zal doen. Plato heeft men ook in een kerker gesmeten.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

jogo
Lid geworden op: 03 jan 2007, 19:36
Locatie: genk

24 feb 2016, 21:27

boeffer schreef:Omdat lucht iets anders dan vaste grond. En als je weet dat de aarde 1 Toer doet per 24 uur.
Als ik om 19 uur naar de sterren kijk en dan 5 uur later dan staan die op een andere plaats.
Ik verwed er een bak bier op dat de helikopter in de lucht een horizontale verplaatsing zal doen. Plato heeft men ook in een kerker gesmeten.
Een bak Westmalle is oke.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

25 feb 2016, 22:51

Voor de ongelovige Thomassen die denken dat de aarde niet ronddraait hierbij een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=E7sTpBvsYGQ
Het bakje bier kom ik dan wel ophalen.

Afbeelding
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

jogo
Lid geworden op: 03 jan 2007, 19:36
Locatie: genk

26 feb 2016, 19:39

boeffer schreef:Voor de ongelovige Thomassen die denken dat de aarde niet ronddraait
Maar dat "weet" een vast punt op aarde niet, dat beweegt rustig mee met die aarde.
(Daarom heeft het zolang geduurd dat de mens deze evidentie voor waar heeft aangenomen)

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

27 feb 2016, 12:32

boeffer schreef:Omdat lucht iets anders dan vaste grond. En als je weet dat de aarde 1 Toer doet per 24 uur.
Als ik om 19 uur naar de sterren kijk en dan 5 uur later dan staan die op een andere plaats.
Ik verwed er een bak bier op dat de helikopter in de lucht een horizontale verplaatsing zal doen.
1) Een voetbal heeft geen motor. Als je die vertikaal omhoog schiet valt die op dezelde plaats terug.
2) Als de lucht stilstaat en de aarde draait, hoe komt dat wij die wind dan niet voelen. Wind van 1600km/u is niet bepaald een zacht briesje.

Hoe verklaar je beide dan volgens jou?

Ben je niet wat snel met die Westvleteren :D

Stephaan
Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
Locatie: Provincie Antwerpen

27 feb 2016, 15:49

kotje schreef:Een helikopter stijgt verticaal op en blijft dan 4 uur hangen en komt dan verticaal naar beneden.Heeft hij zich horizontaal verplaatst? Alles gebeurt ideaal en iedereen weet dat de aarde draait.
De vraag die kotje stelde bevat ook de veronderstelling dat alles ideaal is en ook zo verloopt. Natuurlijk kunnen er over de betekenis van “ideaal” veronderstellingen gemaakt worden.

Ik neem even aan dat de aarde en haar ganse atmosfeer een eenparige en gelijke rotatiesnelheid ( 1 omwenteling per 24 uur) heeft. Dus geen horizontale of vertikale luchtbewegingen, geen thermiek, geen winden, want ook geen hoge-of lagedruk gebieden. De atmosfeer is dan als het ware een star onderdeel van de draaiende aarde

In die veronderstelling zal een toestel dat vertikaal opstijgt altijd in een gebied komen dat een hogere horizontale omtreksnelheid (meter per second) heeft dan het punt vanwaar het is opgestegen. (Als het vertrekpunt exact de noord- of zuidpool zou zijn is dat niet het geval maar dat maakt het voor de piloot alleen nog eenvoudiger).

Voor alle andere vertrekpunten zal de piloot, om echt vertikaal op te stijgen voor een horizontale snelheid moeten zorgen in de richting vd draaibeweging vd aarde. Doet de piloot dat niet dan zou zijn toestel achterblijven op de omtreksnelheid die er op zijn hoogte is en die groter is dan zij horizontale omtreksnelheid bij vertrek.

Als de gewenste hoogte bereikt is hoeft de piloot alleen te zorgen dat hij geen hoogte verliest. Het toestel is dan een deel geworden vd eenparig draaiende aardatmosfeer.

Bij het vertikaal dalen zal het toestel in een gebied komen dat een lagere omtreksnelheid heeft dan het daarboven had. Het zou dus vooruitlopen ten opzichte vd vertikale. Maar de piloot zorgt dat de opdracht stipt gevolgd wordt : vertikaal is vertikaal.

Mijn antwoord aan kotje, in mijn interpretatie van "ideaal" is : het toestel heeft zich niet horizontaal verplaatst. Het landt daar waar het vertrokken is.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

27 feb 2016, 16:08

Als de aarde niet zou draaien dan zou een vlucht van oost naar west en omgekeerd evenlang moeten duren.
Met een vliegtuig kan men zich enkel vooruit verplaatsen met een helicopter niet.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

27 feb 2016, 19:53

Vroeger of steeds nog zei men de zon gaat van links(oost) naar rechts(west).
Neen het is de aarde die draait !!!!!!.
En de weermannen zijn platter en zeggen 'de zon gaat onder in het westen'.
Dus als de aarde draait en de wind draait wat mee, en de helikopter hoovert zonder gps of vast punt in't oog houdend. Dan zal hij na een tijdje horizontale weg afleggen. En het is dan geen slechte stuurmanskunst van de piloot!
(zijn er voor Westvleteren speciale bierglazen ?)
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

jogo
Lid geworden op: 03 jan 2007, 19:36
Locatie: genk

28 feb 2016, 10:53

volgens wiki
Wanneer een punt zich verplaatst binnen een roterend systeem in een richting die niet evenwijdig is met de rotatieas, dan treedt er altijd een verandering op van de grootte en/of de richting van zijn absolute snelheid, dus een versnelling. Als deze versnelling een component heeft die loodrecht staat op de rotatieas – dus wanneer de afstand tot de rotatieas verandert –, is deze component de coriolisversnelling.

Dus als de helikopter vanop een punt opstijgt evenwijdig met de rotatieas van de aarde bestaat er nog een kans dat de bak Westvleteren mijn kant op komt...
(dus verder van de polen moet men schuin opstijgen richting die pool om geen coriolis effect te hebben, een verticaal opstijgende helikopter zonder coriolis effect kan alleen in de polen)
Opmerking: Het is enkel tijdens de opstijgende beweging dat de coliolis afwijking gebeurt niet als ie 4u op dezelfde hoogte blijft hangen zoals de draad starter opgaf.

Stephaan
Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
Locatie: Provincie Antwerpen

28 feb 2016, 18:09

kotje schreef:Een helikopter stijgt verticaal op en blijft dan 4 uur hangen en komt dan verticaal naar beneden.Heeft hij zich horizontaal verplaatst? Alles gebeurt ideaal en iedereen weet dat de aarde draait.
Elk punt op aarde heeft slechts een enkele vertikale die onveranderlijk met de aarde meedraait. De piloot van een helikopter die als opdracht heeft vertikaal op te stijgen moet zijn toestel zo besturen dat hij die unieke vertikale blijft volgen wat de krachten ook zijn die trachten het toestel te beletten die te volgen : coriolis, zwaartekracht, middenpunt vliedende kracht en wat er ook zij. Thermiek en andere winden zijn in de opgave die van “ideaal gebeuren” spreekt, reeds uitgesloten maar zelfs daar zou de piloot kunnen mee rekening houden en tegenmaatregelen nemen. Vertikaal is nu eenmaal vertikaal.

Het kan juist zijn te zeggen dat een heli piloot (elders dan aan de polen)schuin in de richting vd polen moet opstijgen om geen coriolis effect te hebben. De piloot die zo opstijgt vermijdt dan op die manier invloed vd coriolis kracht. Maar dat wil niet zeggen dat hij er niet kan voor kiezen van om het even waar te vliegen in de richting die hij wil, bijvoorbeeld strikt op de vertikale boven zijn vertrekpunt. Dat hij daarvoor met de heli zich zal moeten verzetten tegen de invloed vd coriolis kracht/versnelling is vanzelfsprekend. De Wiki uitleg begint met een punt dat zich verplaatst. Een heli met een goede piloot is echter niet zomaar een punt? Hij heeft een wil en een eigen krachtbron.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

28 feb 2016, 21:24

jogo schreef: Opmerking: Het is enkel tijdens de opstijgende beweging dat de coliolis afwijking gebeurt niet als ie 4u op dezelfde hoogte blijft hangen zoals de draad starter opgaf.
Je ziet twee dingen over het hoofd.

1) De grootte van dit corioliseffect is proportioneel aan de gemaakte verplaatsing en snelheid. Een helicopter die opstijgt maakt nauwelijks enige verplaatsing weg van de draaias van de aarde, bovendien aan een verwaarloosbare snelheid en ondervindt dus ook geen corioliseffect.

2) Ook de atmosfeer is onderworpen aan het corioliseffect. Maw als het windstil is is dit al gecompenseerd. Vliegtuigpiloten die zich wel met voldoende snelheid en afstand verplaatsen tov de draaias dienen hiermee daarom ook geen rekening te houden omdat deze enkel het totaaleffect van de wind compenseren en niet afzonderlijk corioliswind en wind door climatologische omstandigheden. Een piloot kan dat onderscheid ook niet maken.

jogo
Lid geworden op: 03 jan 2007, 19:36
Locatie: genk

28 feb 2016, 23:06

Moeilijk om een (onbestuurbare) helikopter die niets compenseert voor te stellen om te achterhalen welke ongewilde horizontale verplaatsing er zou kunnen ontstaan.
Beter is het misschien een projectiel loodrecht af te schieten vanaf een atmosfeerloze roterende planeet, op de evenaar heb je dan 100% coriolis op de polen 0%
(de afwijking is dan afhankelijk van de planeet-rotatie-snelheid,projectiel-snelheid en de tijd)
De coriolis afwijking is zo klein dat de bak Westvleteren mag geleverd worden, als toegift zonder die speciale glazen.

Fadre
Lid geworden op: 08 jun 2007, 20:39
Locatie: DEURNE

01 mar 2016, 10:19

Als iemand van op een tapijt omhoog sprint en men trekt het tapijt weg komt hij volgens mij precies op de zelfde plaats neer maar niet op de zelfde plaats op het tapijt.Dus geen horizontaleverplaatsing. :D i
Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

01 mar 2016, 10:51

Ik denk aan de wet van de traagheid van Newton. Een lichaam waarop geen krachten werken behoud zijn toestand van beweging of rust.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

01 mar 2016, 22:06

Kotje weet meer. Ook omdat je omhoog gaat vanop een draaiende aarde heb je die beweging ook . Of je na 4 uur nog zo hard meedraait weet ik niet?
De piloot mag dan niet steeds corrigerend hooveren boven 1 huis bvb.
Mijn bakje bier ben ik kwijt. Als tegenzet heb ik een weerman geraadpleegd,een antwoord volgt mss .
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg