Drie belangrijke vragen

hier is plaats voor alle wereldreligies

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

01 mar 2016, 13:57

We moeten ons vandaag drie belangrijke vragen stellen:
Waar kom ik vandaan?
Waarvoor leef ik?
Waar ga ik naartoe?
Je hebt misschien op alle drie vragen snel een antwoord.

Ieder mens is een schepsel van God :roll:
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)
Gast

01 mar 2016, 15:09

Die vragen kunnen mij nu echt geen ene moer schelen!

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

01 mar 2016, 15:27

*leah* schreef:Die vragen kunnen mij nu echt geen ene moer schelen!
Heb een fijne dag Leah :)
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

01 mar 2016, 15:32

*leah* schreef:Die vragen kunnen mij nu echt geen ene moer schelen!
Zijt gij dan zo oppervlakkig leah?
Ondank is 's werelds loon

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 mar 2016, 16:10

eliana schreef:We moeten ons vandaag drie belangrijke vragen stellen:
Waar kom ik vandaan?
Waarvoor leef ik?
Waar ga ik naartoe?
Je hebt misschien op alle drie vragen snel een antwoord.

Ieder mens is een schepsel van God :roll:
Het start bij de eenvoudige premisse 'niets is waar', hiermee zijn de vragen dan ook beantwoord. :wink:

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

01 mar 2016, 17:02

eliana schreef:We moeten ons vandaag drie belangrijke vragen stellen:
Waar kom ik vandaan?
Waarvoor leef ik?
Waar ga ik naartoe?
Je hebt misschien op alle drie vragen snel een antwoord.

Ieder mens is een schepsel van God :roll:

Heel belangrijke vragen Eliana , daar kan ik als bijna 84 jarig evangelisch Christen , heel eerlijk en oprecht op antwoorden :

1) ik ben idd. zoals ieder mens een schepsel van God , een verre afstammeling van de eerste mens door God geschapen .

2) ik leef niet meer voor mijzelf , maar voor de ander , dat leerde ik van Jezus , de zoon van Schepper God , zie Gods Woord , de Bijbel .

3) en vanuit diezelfde Bijbel , weet ik waar ik na dit leven zal zijn ; net als die moordenaar aan het kruis , die berouw kreeg over zijn zonden en vergeving kreeg om met Jezus in zijn paradijs te mogen zijn .
Niemand hoeft te twijfelen of hij of zij een zondaar is , alleen maar even in eigen boezem te kijken ! Voor God zijn alle zonden gelijk , het is ongehoorzaamheid . Maar Goddank is er vergeving door het reine onbevlekte bloed van Jezus , die daarmee betaalde voor onze zondelast .
Dat is de garantie die Jezus ons geeft als we eenvoudig eerlijk zijn reiniging aanvaarden die Hij ons biedt ;

" WANT ALZO LIEF HAD GOD DE WERELD , DAT HIJ ZIJN ENIGGEBOREN ZOON GEGEVEN HEEFT , OPDAT IEDER DIE IN HEM GELOOFD NIET VERLOREN ZOU GAAN MAAR EEUWIG LEVEN ZOU HEBBEN . "
(Joh. 3 : 16 ).
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

01 mar 2016, 17:13

ebenhaezer schreef:
eliana schreef:We moeten ons vandaag drie belangrijke vragen stellen:
Waar kom ik vandaan?
Waarvoor leef ik?
Waar ga ik naartoe?
Je hebt misschien op alle drie vragen snel een antwoord.

Ieder mens is een schepsel van God :roll:

Heel belangrijke vragen Eliana , daar kan ik als bijna 84 jarig evangelisch Christen , heel eerlijk en oprecht op antwoorden :

1) ik ben idd. zoals ieder mens een schepsel van God , een verre afstammeling van de eerste mens door God geschapen .

2) ik leef niet meer voor mijzelf , maar voor de ander , dat leerde ik van Jezus , de zoon van Schepper God , zie Gods Woord , de Bijbel .

3) en vanuit diezelfde Bijbel , weet ik waar ik na dit leven zal zijn ; net als die moordenaar aan het kruis , die berouw kreeg over zijn zonden en vergeving kreeg om met Jezus in zijn paradijs te mogen zijn .
Niemand hoeft te twijfelen of hij of zij een zondaar is , alleen maar even in eigen boezem te kijken ! Voor God zijn alle zonden gelijk , het is ongehoorzaamheid . Maar Goddank is er vergeving door het reine onbevlekte bloed van Jezus , die daarmee betaalde voor onze zondelast .
Dat is de garantie die Jezus ons geeft als we eenvoudig eerlijk zijn reiniging aanvaarden die Hij ons biedt ;

" WANT ALZO LIEF HAD GOD DE WERELD , DAT HIJ ZIJN ENIGGEBOREN ZOON GEGEVEN HEEFT , OPDAT IEDER DIE IN HEM GELOOFD NIET VERLOREN ZOU GAAN MAAR EEUWIG LEVEN ZOU HEBBEN . "
(Joh. 3 : 16 ).
Dankje voor de leerzame woorden. Fijne avond. :wink:
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

01 mar 2016, 20:14

talisman schreef:Dit is een preek en geen discussie.
Je mag om vergiffenis vragen, geen probleem daarmee.
Gast

01 mar 2016, 21:01

maior domus schreef:
*leah* schreef:Die vragen kunnen mij nu echt geen ene moer schelen!
Zijt gij dan zo oppervlakkig leah?
maior domus,

Ik ben alles behalve oppervlakkig. Ik vind het wel "straf" dat Eliana op vraag 1 al onmiddellijk haar eigen mening als waarheid verkondigt.

Op vraag 1 en 3 antwoord ik in alle eerlijkheid "ik weet het niet".

Op vraag 2: leven als een goed mens met veel respect voor alles wat leeft.

Ik wil jou echt niet aanvallen md, maar jij, als zeer diepzinnig mens blijkbaar, komt vaak wel erg hard over tov vluchtelingen en allochtonen en zij zijn toch ook mensen!

Kun jij die drie vragen beantwoorden?? Of durf jij die drie vragen te beantwoorden?

En dat Eliana die vragen belangrijk vindt, betekent nog niet dat zij ze hier iedereen zo maar onder de neus moet schuiven.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

02 mar 2016, 12:36

*leah* schreef: maior domus,

Ik ben alles behalve oppervlakkig. Ik vind het wel "straf" dat Eliana op vraag 1 al onmiddellijk haar eigen mening als waarheid verkondigt.

Op vraag 1 en 3 antwoord ik in alle eerlijkheid "ik weet het niet".

Op vraag 2: leven als een goed mens met veel respect voor alles wat leeft.

Ik wil jou echt niet aanvallen md, maar jij, als zeer diepzinnig mens blijkbaar, komt vaak wel erg hard over tov vluchtelingen en allochtonen en zij zijn toch ook mensen!

Kun jij die drie vragen beantwoorden?? Of durf jij die drie vragen te beantwoorden?

En dat Eliana die vragen belangrijk vindt, betekent nog niet dat zij ze hier iedereen zo maar onder de neus moet schuiven.
Dat zijn tenminste antwoorden die ge nu geeft Leah.

Op één en drie weet ik ook het antwoord niet.
Omdat we dat als aardse stervelingen blijkbaar niet KUNNEN weten.
Dus rest er alleen “geloven” over.
Ik geloof dat er een leven was voor dit leven, mogelijk enkel een geestelijk leven elders, in een andere dimensie.
Idem voor het mogelijke leven hierna.
Dat is ook een kwestie van wat je gelooft.
Ik geloof in ieder geval dat het niet gedaan is na dit aardse leven, dit is hier maar een tussenstap naar een meer verheven niveau voor onze zielen.

En dan komen we bij vraag twee.
Waarvoor leef ik: Om mijn ziel tot een hoger niveau te verheffen.
Een goed mens zijn, is daarvoor de ideale werkwijze.
Hoe is men een goed mens? Daar zijn bibliotheken over volgeschreven.
Tracht goed te doen en zweer het kwaad af.

Ik ben inderdaad dikwijls hard voor (nep)vluchtelingen en bepaalde allochtonen.
Misschien heb ik daar nog wat werk aan, om mijn visie wat te milderen. Maar de mildheid en de verdraagzaamheid moet van twee kanten komen en niet steeds van onze kant.
Men kan toch niet om de realiteit heen dat het leger (nep)vluchtelingen ons niets dan miserie brengt en dat de islamitische allochtonen (sommige) ons zelfs vermoorden op onze eigen grond. (bijvoorbeeld Parijs).
Gij zult niet doden, is mijn devies.
Wie dat toch doelbewust doet, is volgens mij de incarnatie van het pure kwaad.
En het kwaad dienen we te bestrijden, niet te omarmen.
Enfin, dat is mijn idee.

Een goede islamiet is een islamiet die zich tot het Christendom bekeert.
Want wij bieden de andere kaak aan als ze op de eerste hebben geslagen. De ware islamiet daarentegen, heeft de instructie (uit zijn koran) om ons te vervolgen en te doden waar men ons maar vindt. Idem tegenover de Joden.
En zoiets kan niet door de beugel voor mij, daarom ben ik afwijzend tegenover de (nep)vluchtelingen en bepaalde allochtonen.
Ondank is 's werelds loon

eliana
Lid geworden op: 21 dec 2008, 19:13
Locatie: Noord-Holland

02 mar 2016, 13:05

maior domus schreef:
*leah* schreef: maior domus,

Ik ben alles behalve oppervlakkig. Ik vind het wel "straf" dat Eliana op vraag 1 al onmiddellijk haar eigen mening als waarheid verkondigt.

Op vraag 1 en 3 antwoord ik in alle eerlijkheid "ik weet het niet".

Op vraag 2: leven als een goed mens met veel respect voor alles wat leeft.

Ik wil jou echt niet aanvallen md, maar jij, als zeer diepzinnig mens blijkbaar, komt vaak wel erg hard over tov vluchtelingen en allochtonen en zij zijn toch ook mensen!

Kun jij die drie vragen beantwoorden?? Of durf jij die drie vragen te beantwoorden?

En dat Eliana die vragen belangrijk vindt, betekent nog niet dat zij ze hier iedereen zo maar onder de neus moet schuiven.
Dat zijn tenminste antwoorden die ge nu geeft Leah.

Op één en drie weet ik ook het antwoord niet.
Omdat we dat als aardse stervelingen blijkbaar niet KUNNEN weten.
Dus rest er alleen “geloven” over.
Ik geloof dat er een leven was voor dit leven, mogelijk enkel een geestelijk leven elders, in een andere dimensie.
Idem voor het mogelijke leven hierna.
Dat is ook een kwestie van wat je gelooft.
Ik geloof in ieder geval dat het niet gedaan is na dit aardse leven, dit is hier maar een tussenstap naar een meer verheven niveau voor onze zielen.

En dan komen we bij vraag twee.
Waarvoor leef ik: Om mijn ziel tot een hoger niveau te verheffen.
Een goed mens zijn, is daarvoor de ideale werkwijze.
Hoe is men een goed mens? Daar zijn bibliotheken over volgeschreven.
Tracht goed te doen en zweer het kwaad af.

Ik ben inderdaad dikwijls hard voor (nep)vluchtelingen en bepaalde allochtonen.
Misschien heb ik daar nog wat werk aan, om mijn visie wat te milderen. Maar de mildheid en de verdraagzaamheid moet van twee kanten komen en niet steeds van onze kant.
Men kan toch niet om de realiteit heen dat het leger (nep)vluchtelingen ons niets dan miserie brengt en dat de islamitische allochtonen (sommige) ons zelfs vermoorden op onze eigen grond. (bijvoorbeeld Parijs).
Gij zult niet doden, is mijn devies.
Wie dat toch doelbewust doet, is volgens mij de incarnatie van het pure kwaad.
En het kwaad dienen we te bestrijden, niet te omarmen.
Enfin, dat is mijn idee.

Een goede islamiet is een islamiet die zich tot het Christendom bekeert.
Want wij bieden de andere kaak aan als ze op de eerste hebben geslagen. De ware islamiet daarentegen, heeft de instructie (uit zijn koran) om ons te vervolgen en te doden waar men ons maar vindt. Idem tegenover de Joden.
En zoiets kan niet door de beugel voor mij, daarom ben ik afwijzend tegenover de (nep)vluchtelingen en bepaalde allochtonen.
Bedankt dat je hebt mogen schrijven wat jou bezig houdt. Als men meer wenst te weten over dit onderwerp is het beste prive. Ik heb ook een website waar je op terecht kunt.
Een zuiver hart doet goed aan eigen en andermans leven, maar haat en nijd bederven alles. (Spreuken 14:30)

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 mar 2016, 14:42

*leah* schreef:Op vraag 1 en 3 antwoord ik in alle eerlijkheid "ik weet het niet".
Bizar genoeg klopt je antwoord leah, dit omwille van 'ik weet dat ik niets weet'. Wie van de twee weet er dan wel iets? :wink:
Gast

02 mar 2016, 17:49

Dank voor jullie antwoorden YYZ en maior domus.

Ik ben akkoord met jou maior domus en eindelijk kan ik jou "anders" bekijken, positiever.
Waar ik niet tegen kan is dat "zieltjes willen winnen", en God van hier en ginder.
En zoals Ebenhaezer schrijft, "ik leef voor anderen", dat vind ik niet goed, je leeft in de eerste plaats voor jezelf, dat is gezond egoïsme. Dat je goed zorgt voor je dierbaren is nogal evident.
Mijn linkerkaak aanbieden als ik een slag krijg op mijn rechterkaak heb ik al vele jaren afgeleerd. Als iemand mij op mijn kaak slaat, dan sla ik terug, zodat die ander sterretjes ziet.
Ik vind niet dat een islamiet zich tot het christendom moet bekeren. Alleen de radicalen doden mensen, wij mogen niet veralgemenen.
Van al de godsdiensten spreekt eigenlijk het boeddhisme mij het meest aan, ik probeer zoveel mogelijk volgens die leer te leven.
Nogmaals bedankt voor uw antwoord, ik vind het heel eerlijk geschreven.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

02 mar 2016, 18:15

*leah* schreef:Van al de godsdiensten spreekt eigenlijk het boeddhisme mij het meest aan, ik probeer zoveel mogelijk volgens die leer te leven.
Men zegt daarover dat het geen godsdienst is maar een levenswijze om tot verlichting te komen. Weet echter niet waar je al geraakt bent maar je kan dan een tijdje onderweg zijn. :wink:

De traditie is dat van iemand die werkelijk naar het boeddhaschap streeft, dit ook door een boeddha gevalideerd wordt; een boeddha zal de aspirant-bodhisatta vertellen dat hij in werkelijkheid het boeddhaschap zal bereiken. De weg die de bodhisatta hierna nog moet doorlopen is uiterst lang; het is een weg van zelf-perfectie die biljoenen jaren en zeer veel levens in beslag neemt. Het leven direct vóórdat een bodhisatta het boeddhaschap bereikt wordt doorgebracht in de Tusita hemel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bodhisattva
Fazal

02 mar 2016, 20:38

eliana schreef:We moeten ons vandaag drie belangrijke vragen stellen:
Waar kom ik vandaan?
Waarvoor leef ik?
Waar ga ik naartoe?
Je hebt misschien op alle drie vragen snel een antwoord.

Ieder mens is een schepsel van God :roll:
1) We 'moeten' helemaal niets!
2) U hoeft ons hier niet met 'uw' vragen op te zadelen Eliana.
3) Aan uw vragen te oordelen, ben ik ervan overtuigd dat jij zelf de antwoorden weet, of 'denkt' te weten.
4) Dus ..., waarom die 3 (voor u althans, o zo belangrijke) vragen??

Maar goed dan, mijn antwoord op de eerste vraag: ik ben wie ik ben, en dat is al meer dan voldoende voor mij.
Op de tweede vraag is mijn antwoord dat het mij geen barst kan schelen 'waarom' ik leef.
Ik ben al blij dat ik leef!
En op de laatste vraag kan het mij al evenmin schelen waar ik naartoe ga.
Dàt, is nu eenmaal het leven!
Wees dan ook maar blij met dat leven, tenminste, voor zo ver u er blij 'kunt' mee zijn!

En anders ..., vraag aan uw god of hij u eventueel wat vroeger kan opnemen in zijn gezelschap.
Want op 'uw' manier 'leven', dat is persé 'willen' zweven ... tussen leven en dood dan weliswaar. :cry:
Ik leef in ieder geval met u mee, want uw god niet kunnen zien, horen, noch aanraken ..., dàt gemis, moet wellicht verschrikkelijk zijn. :(

Toch een kleine troost.
Wees positief eliana, het leven is kort, heb nog wat geduld, want 'relatief' heel binnenkort, zult u 'misschien' al op 'zijn' schoot (((mogen))) zitten.

Succes! :wink:

En pS.: er zijn héél véél belangrijker vragen, niet 'over dit', maar 'in dit' leven!
En als u daar sommige antwoorden kunt op vinden, dan wens ik u nog een lang en gelukkig leven toe. En anders ook! 8)