Drie belangrijke vragen

hier is plaats voor alle wereldreligies

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

11 apr 2016, 20:20

Je draait het om!

Jij hebt geantwoord op mijn uiteenzetting op een ontwijkende manier.

Goed... dan praat ik niet meer met je, want je bent niet eerlijk in je antwoorden.

En gefrustreerd ben ik niet.

Ik heb medelijden met je geestesgesteldheid en wens je spoedige genezing.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

11 apr 2016, 20:34

Als ik ontwijkende antwoorden geef dan heb ik misschien je vragen niet begrepen, ik heb in ieder geval naar beste vermogen antwoord gegeven. Heb je het nu nog steeds over die zogenaamde "blooper" die Bluevelvet tot in de treure heeft uitgelegd? Of bedoel je iets anders?

Vind je het normaal op jouw leeftijd dat je gesprekspartners "palingen in een emmer snot" noemt, wat ik overigens heb gemeld bij de moderatie. Er zijn grenzen Vesselin, grenzen van fatsoen.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

11 apr 2016, 20:37

Als je dan een goed verstaanbare uitleg geeft zoals voor de maagd Maria met de Hebreeuwse en Griekse woorden die elk van toepassing zijn voor "maagd", en zo bevestigen dat Mattheus noch Lukas een vertaalfout hebben gemaakt , komt Vesselin af met het dogma van de maagdelijke geboorte ! Hiertoe brengt hij de mythe van Semele ter sprake dat een geheel ander onderwerp is.

Daarmee wring jij jezelf in bochten Vesselin. Jij dacht het onderwerp aan te snijden en de bijbelschrijvers voor schut te zetten. Het is niet de eerste maal hé.
Blijf dus nu eens bij het onderwerp Vesselin, hebben Mattheus en Lukas een vertaalfout gemaakt ?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

11 apr 2016, 21:35

Bluevelvet schreef:Daarmee wring jij jezelf in bochten Vesselin. Jij dacht het onderwerp aan te snijden en de bijbelschrijvers voor schut te zetten. Het is niet de eerste maal hé.
Blijf dus nu eens bij het onderwerp Vesselin, hebben Mattheus en Lukas een vertaalfout gemaakt.
Ik hóéf de bijbelschrijvers niet voor schut te zetten! Dat doen ze zelf wel! :lol:

Over Lucas heb ik het niet gehad.

Mattheus heeft de septuagint gebruikt en die heeft het masoretisch verkeerd vertaald.

Of de schrijvelaar, die mattheus geschreven heeft, zich daarvan bewust was, kunnen we niet weten.

Maar hij heeft het woord "parthenos" (maagd, dus) gebruikt om zijn fabel te construeren over het baren van een kind door een "Virgo Intacta", in een bekende mythologische stijl. (Voorbeelden van dat fenomeen zat in de mythologie van verschillende volkeren).
Ongetwijfeld om de geboorte van Jezus een bovennatuurlijke dimensie te geven.

Als gij die fabel geloofd... mij niet gelaten.

Ik weiger mijn intelligentie te laten beledigen.

Het is duidelijk dat ge of niet kúnt lezen, of niet wílt lezen. Ik vrees in uw geval het laatste.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

11 apr 2016, 22:10

Als ik zeg (met dat gezever over die maagd) dat ge niet kunt of wilt lezen, vergeet ik nog het belangrijkste:

De deugnieterij van Mattheus bestaat er in dat hij verwijst naar een voorspelling van Jesaja, om zijn fabulatie kracht bij te zetten, die verwijst naar iets helemaal anders dan een gebeurtenis van 800 jaar later!.
Dat is zijn "blooper"!

Herlees mijn stukje: http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... 94#4464694 nog eens en bewijs me dat ge inderdaad kúnt lezen!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

12 apr 2016, 06:54

Wilsophie schreef:Vind je het normaal op jouw leeftijd dat je gesprekspartners "palingen in een emmer snot" noemt, wat ik overigens heb gemeld bij de moderatie. Er zijn grenzen Vesselin, grenzen van fatsoen.
Dit is een opmerking die - en ik wik mijn woorden - nergens op slaat!

"Als een poes om de hete brij draaien", of "ongrijpbaar zijn als een paling in een emmer snot" zijn beschrijvingen van gedrag! Van ontwijkend gedrag dus.
Geen mens, die goed bij zijn/haar hoofd is, gaat dit interpreteren als "ik ben dus een poes - of een paling".

Als je dat toch doet is er iets ernstig mis met je taalbegrip en begrijp je niet wat een metafoor is.

Ieder die hier schrijft, toont hoe hij zich gedraagt - tenminste aan de goede verstaander.

Als je voortdurend ontwijkende antwoorden geeft om niet te moeten ingaan op de essentie van de probleem- of vraagstelling, is dat zonneklaar voor degene die dat leest.

Mensen hebben hun persoonlijke eigenaardigheden en karakter.

Als je bvb de neiging hebt om zoveel mogelijk ruzie te stoken en je hebt daar plezier in - ook al zie dat niet van jezelf -, hoeft een ander daar geenszins in mee te gaan.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

13 apr 2016, 05:59

Heb gisterenavond nieuw receptje uitgeprobeerd:

Voorhuidsoep met ballekes!

Man, man... dat was eve smikkele en smulle geblààze!!!
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

13 apr 2016, 08:55

Medicijnen vergeten?
Mensen hebben hun persoonlijke eigenaardigheden en karakter.

Als je bvb de neiging hebt om zoveel mogelijk ruzie te stoken en je hebt daar plezier in - ook al zie dat niet van jezelf -, hoeft een ander daar geenszins in mee te gaan.
Beterschap gewenst!
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

13 apr 2016, 10:07

Vesselin schreef:Heb gisterenavond nieuw receptje uitgeprobeerd:

Voorhuidsoep met ballekes!

Man, man... dat was eve smikkele en smulle geblààze!!!
Afbeelding
Vesselin schreef:Opmerkingen maken, met de heimelijke hoop, dat de aangesprokene zich gekwetst gaat voelen - en dus psychisch lijdt - is niet bepaald een teken van wijsheid en is allerminst liefdevol.

De here Jezus gaat dat niet leuk vinden!
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

14 apr 2016, 05:12

Politici zijn meesters in het ontwijken van lastige vragen en het geven van rechtstreekse antwoorden.
Ik merk dat sommige bijbelse gelovigen hier op het forum dat ook zijn.

Alles zogezegd op jezelf betrekken, en het doen uitschijnen dat je je persoonlijk aangevallen voelt door de vraagsteller, die dan afgeschilderd wordt als een ongemanierd, ongevoelig stuk vreten, zijn tactieken om maar niet te moeten antwoorden op een "ambetante" vraag.

Ik recapituleer:
Op de pertinente vraag waar het mij om te doen was, is nog altijd geen antwoord gekomen:

"Wat betreft die "goddelijke inspiratie" heb ik hier de, volgens mij, pertinente vraag gesteld: welk steekhoudend logisch argument je kunt geven om aan te tonen dat, als goddelijke inspiratie werkelijk bestaat, die dan zou opgehouden zijn rond de millenniumwisseling tweeduizend jaar geleden, volgens de christenen, en dertienhonderd jaar geleden volgens de mohammedanen?
Ik zit nog altijd op een antwoord te wachten..."

(Slot van dit bericht)

Dat antwoord is er nog altijd niet gekomen en dat is niet moeilijk te begrijpen!
Er is namelijk geen logisch argument.
Maar de gelovige moet de vraag negeren, anders is hij/zij verplicht zijn geliefde heilige boek, dat het "laatste woord" van God zou bevatten, te relativeren. En meteen ook de geldigheid van zijn geloof.

Als je binnen het wereldje van teksten , door de priesters/scribenten gecreëerd, blijft - priesters en religieuze leiders, die als enig doel hebben lichtgelovige mensen te domineren en uit te buiten - en ook binnen de exegese van die teksten, door mensen die deel uitmaken van diezelfde gemeenschap, blijft, kun je nooit de waarheid achterhalen en zit je levenslang gevangen binnen een visie, die misschien wel totaal verkeerd is!

Als je niet bang bent, ga je ook bij anderen te rade!

Ik heb dat gedaan... en gelezen wat hedendaags wetenschappelijk bronnenonderzoek door niet-gelovige geleerden, te vertellen heeft.

In alle oprechtheid moet ik zeggen: dat ik nooit meer zou kunnen geloven, wat de schrijvers van de bijbelteksten ons proberen wijs te maken, ook al zou ik dat willen!

Ze blijken niet alleen vol mythologie te staan, maar het is veel erger dan dat: Het is bewust gecreëerde misleidende fabulatie.

Maar... blijf (licht)gelovig als je dat wilt. Dat is je goed recht.
Ik ben alleen geïnteresseerd in wat waar is. En de waarheid van de priester/scribent is een leugen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

14 apr 2016, 09:40

Dan is een antwoord op je vraag na dit betoog ook niet meer relevant en wat de rest betreft: "waarvan akte".
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

14 apr 2016, 12:27

Vesselin schreef:Politici zijn meesters in het ontwijken van lastige vragen en het geven van rechtstreekse antwoorden. Ik merk dat sommige bijbelse gelovigen hier op het forum dat ook zijn.
Men zal het misschien het spel van Satan willen noemen, het doet denken aan de 'homo ludens' van Huizinga. Vroeg of laat blijkt dat God verstoppertje speelt met zichzelf, het vergt dan ook enige creativiteit om zoiets te bedenken. Het zijn kwajongens!! :wink:

De Nederlandse filosoof en historicus Johan Huizinga bedacht de term puerilisme om kinderachtigheid en kwajongensachtigheid in de politiek aan te duiden. Het woord gebruikte Huizinga voor het eerst in zijn boek "In de Schaduwen van morgen". In het boek "Homo ludens" (De Spelende Mens), gepubliceerd in 1938, werkte Huizinga de gedachte uit en daarin stelde hij dat alles wat wij mensen samen doen spel is. Volgens Huizinga is het spel ernstig en kan de inzet hoog zijn, maar het spelkarakter blijft.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Puerilisme

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

14 apr 2016, 12:28

Vesselin schreef: Op de pertinente vraag waar het mij om te doen was, is nog altijd geen antwoord gekomen:

"Wat betreft die "goddelijke inspiratie" heb ik hier de, volgens mij, pertinente vraag gesteld: welk steekhoudend logisch argument je kunt geven om aan te tonen dat, als goddelijke inspiratie werkelijk bestaat, die dan zou opgehouden zijn rond de millenniumwisseling tweeduizend jaar geleden, volgens de christenen, en dertienhonderd jaar geleden volgens de mohammedanen?
Ik zit nog altijd op een antwoord te wachten..."

(Slot van dit bericht)

Dat antwoord is er nog altijd niet gekomen en dat is niet moeilijk te begrijpen!
Er is namelijk geen logisch argument.
Wat wil je Vesselin dat God nog tegen u met luide stem spreekt of een engel naar de aarde zend om u een boodschap te brengen ?
God spreekt tot ons via Zijn Woord, de bijbel. Jezus, de grootste profeet ooit heeft ons via de evangeliën en de Openbaring kennis gegeven van wat nog komen moest na zijn dood en opstanding. Een groot deel is daarvan al in vervulling gegaan. Jezus citeerde vaak het O.T. even als de apostelen.
Paulus zegt heel duidelijk dat de gehele Schrift nuttig is voor het onderricht, het weerleggen van dwalingen, voor de verbetering van de zeden en voor de opvoeding tot een rechtschapen leven (2 Timotheüs 3:16)
Je kan niet ontkennen dat, ondanks verbod, vervolging edm. de bijbel stand houd in vergelijking met andere oude manuscripten.

Je bewering dat er geen logisch argument bestaat mag naar de prullenmand :D

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

14 apr 2016, 12:35

bluevelvet schreef:Wat wil je Vesselin dat God nog tegen u met luide stem spreekt of een engel naar de aarde zend om u een boodschap te brengen?
BV, kan je ons eerst laten weten wat je graag wil horen, dan regelen we wel iets voor je. :wink:

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

14 apr 2016, 13:06

bluevelvet schreef:Paulus zegt heel duidelijk dat de gehele Schrift nuttig is voor het onderricht, het weerleggen van dwalingen, voor de verbetering van de zeden en voor de opvoeding tot een rechtschapen leven (2 Timotheüs 3:16) Je kan niet ontkennen dat, ondanks verbod, vervolging edm. de bijbel stand houd in vergelijking met andere oude manuscripten.
Aan manuscripten ontbreekt het niet BV, het baat weinig als Satan de touwtjes in handen heeft. En dat is een minderheid, hoe zou je dat probleem praktisch willen aanpakken? Door te wachten op een Engel? Je krijgt er zelfs handleidingen bij vandaag. :wink:

Geweld, leugen, hebzucht, wereldse relaties en begeerte houden de mens vast in negatieve, lagere emoties die een 'samentrekkende' en 'versluierende' werking hebben. Zij verhinderen het zicht op zijn ware natuur, het eeuwige Zelf. Door zich van deze negatieve krachten bewust te worden en ze door een proces van sublimatie om te zetten in positieve energie zal hun overheersing teniet worden gedaan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Yama_%28yoga%29