nieuwsbrief

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

astra
Lid geworden op: 05 okt 2003, 14:49
Locatie: Vlaams Brabant

03 mar 2016, 00:44

Hallo,

Hoe maakt men een nieuwsbrief?

Ik bedoel dus een formuliertje dat toelaat aan bezoekers om zich in te schrijven voor het ontvangen van een nieuwsbrief.
Daarin zou hun e-mailadres getypt worden en doorgezonden worden naar een e-mailprogramma (bv. MS Outlook)
Bij het verzenden zou het e-mailadres dan gewist moeten worden op de website.
Als de ingeschreven bezoeker dan de nieuwsbrief ontvangt (zal dus een standaard mail zijn) moeten ze natuurlijk ook de gelegenheid krijgen om zich uit te schrijven via een link in de nieuwsbrief.

Het is mijn bedoeling om de bezoekers te verwittigen als er iets nieuws op de website staat.

Maar hoe doet men zoiets?

Iemand die daar ervaring mee heeft en me hierbij kan helpen?


Met vriendelijke groeten,
Astra

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

04 mar 2016, 21:26

Beste astra,

Dat kan je op 3 manieren:

1- Je maakt 2 formulietjes (aanvraag en uitschrijven) waar bezoekers hun e-mail moeten achterlaten en dat wordt gestuurd vanop je website naar je e-mailprogramma. Jij plaats dan alle bezoekers in je e-mailprogramma in een groep die je achteraf kan selecteren (bcc) om je nieuwsbrief te versturen. De mensen die willen uitschrijven haal je dan terug uit die groep.

2- Je maakt zelf een nieuwsbriefprogramma in PHP en een database waarin de in- en uitschrijvingen automatisch worden ingevuld/uitgeschreven. Van daaruit kan je dan je nieuwsbrief aanmmaken. Dit vereist goede kennis van werken in PHP en database.

3- Vergelijk met 2 maar zonder het zelf schrijven in PHP.
Je abonneert jezelf, al dan niet betalend, op een nieuwsbrief server en die server verwerkt dan alle e-mailadressen van de personen die hebben in- en/of uitgeschreven.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

opa52
Lid geworden op: 06 dec 2011, 23:06

06 mar 2016, 10:15

Je kan ook via websites die gemaakt zijn om nieuwsbrieven te sturen werken. Ik gebruik Mailchimp http://mailchimp.com/.
Je kan in-en uitschrijven gemakkelijk in je site integreren.
Met de gratis versie kan je gaan tot 2000 inschrijvingen.

astra
Lid geworden op: 05 okt 2003, 14:49
Locatie: Vlaams Brabant

07 mar 2016, 12:48

Beste Coderunner en Opa52

Ik heb gekozen voor optie 3 en naar een gratis nieuwsbrief gezocht.
Mailchimp uitgetest maar vond het nogal omslachtig.
Daarna Laposta.nl uitgetest wat wel meer gebruiksvriendelijk is en waar men ook tot 2000 inschrijvingen kan doen.
Maar kreeg problemen met de HTLM code die ik geïntegreerd heb.
Het ingebed aanmeldformulier bleef onzichtbaar.

Dit is de code:
<!-- Laposta 1.1 -->
<script type="text/javascript">
var Laposta = {};
Laposta.width = '200';
</script>
<script type="text/javascript" src="https://powerpoint-effecten.email-provi ... &quot;></script>
<!-- /Laposta -->

Ik heb nu een mail gestuurd naar de helpdesk van Laposta om dit te melden en wacht op antwoord. Zo gauw ik antwoord krijg zal ik jullie iets laten weten.

Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Astra

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

07 mar 2016, 15:59

Beste astra,

Goed zo, dan ben je van het PHP script zelf verlost en loop je niet het risico dat je website provider je berispt wegens het teveel gebruik van hun e-mail servers.

Ik ben benieuwd naar het antwoord van Laposta.
Houd ons op de hoogte.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

astra
Lid geworden op: 05 okt 2003, 14:49
Locatie: Vlaams Brabant

07 mar 2016, 23:23

Beste Coderunner,

Laposta heeft me heel vlug geantwoord. Dat vind ik wel een pluspunt.
Eigenlijk was het door een fout van mij dat het aanmeldformulier niet zichtbaar was. Ik was nl. vergeten na het uploaden van de startpagina om op F5 (vernieuwen) te drukken :oops:
En ja, dan was het wel zichtbaar.
Dat heeft de helpdesk medewerker me ook gemeld.

Een minpuntje is wel dat wanneer ik de achtergrondkleur wil veranderen het maar niet lukt. De tekst wel.

Mijn "test" Nieuwsbrief is klaar en ga nu eens uittesten of deze wel verstuurd zal worden op het tijdstip dat ik aanduid en naar de personen in de lijst relaties.

Als je wilt kan je eens naar het resultaat kijken op mijn website
http://www.powerpoint-effecten.be
Meer moet dat niet zijn hé :-)
Als het maar werkt!

Beste groetjes,
Astra

astra
Lid geworden op: 05 okt 2003, 14:49
Locatie: Vlaams Brabant

08 mar 2016, 11:02

Dag Coderunner,

Ik laat je weten dat alles pico bello verlopen is met het versturen van de nieuwsbrief. Ben heel tevreden!

Ja, van die PHP heb ik echt geen kaas gegeten, dus die optie kwam niet in aanmerking.

Nog eens hartelijk bedankt voor je goede raad.

Ik wens je nog een heel fijne dag!
Groetjes,
Astra

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

08 mar 2016, 23:13

Beste astra,

Ik ben blij voor jou dat je problem is opgelost en dat het goed werkt!
Het ziet er trouwens goed uit! Laat ze nu maar massaal inschrijven voor je nieuwsbrief ...
Dat was met alle plezier gedaan en bedankt voor je update.

Tot de volgende :wink:

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.