Kleiner groter en waarom.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

05 mar 2016, 08:30

Men heeft een ijzeren plaat met in het midden een cirkelvormige opening.
Men verwarmt de plaat enkele tientallen °C .
Wordt de opening groter of kleiner?
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

05 mar 2016, 09:27

Kotje,
Men heeft een ijzeren plaat met in het midden een cirkelvormige opening. Men verwarmt de plaat enkele tientallen °C. Wordt de opening groter of kleiner?


De verhoogde warmte doet de ijzeren plaat uitzetten, de plaat wordt groter. Daardoor is de omtrek van de plaat groter is de cirkelvormige opening ook groter.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

05 mar 2016, 11:30

Ik zou eerder zeggen dat de oppervlakte van de plaat groter wordt.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

05 mar 2016, 11:52

kotje schreef:Ik zou eerder zeggen dat de oppervlakte van de plaat groter wordt.
Correct.... niet alleen de oppervlakte, maar het volume.... de grootte van een volume (en oppervlakte) is afhankelijk van zijn omtrek(ken).
Hieruit volgt dat de oppervlakte van het centraal gat ook vergroot bij een verhoogde temperatuur.
Chi pecora si fa, il lupo mangia

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 mar 2016, 12:00

En waarom zou die plaat alleen naar buiten uitzetten :?:

Het metaal wordt aan alle zijde groter en derhalve de opening KLEINER of niet :?:

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

05 mar 2016, 14:55

E.T.
En waarom zou die plaat alleen naar buiten uitzetten. Het metaal wordt aan alle zijde groter en derhalve de opening KLEINER of niet.


Bij de centrale opening is er ook uitzetten, de diameter wordt daar ook groter.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

05 mar 2016, 15:47

Het metaal zet naar alle kanten uit, dus ook in de richting van dat gat, wat dus op het eerste gezicht kleiner zal worden.

Maar mijn intuïtie zegt dat het al dan niet kleiner worden van dat gat afhangt van de verhouding tussen diameter gat en diameter plaat.

Een klein gaatje zal het niet winnen van een plaat met grote oppervlakte en dus nog kleiner worden.
Maar een heel groot gat, zodat de plaat er als een ring uitziet, zal integendeel groter worden.
Mijn idee.
Ondank is 's werelds loon

fasol
Lid geworden op: 14 jan 2015, 20:16

05 mar 2016, 16:50

Volgens mij gaat het gat groter worden, als men bvb een lager van een as moet halen, verhit men die om los te komen van de as,als men bvb een tandwiel op een as moet vastzetten verwarmt men het tandwiel en koelt men de as.
vlaanderen

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

06 mar 2016, 00:11

Deze simplistische vraag van "kotje" (what's in a name?) is DE klassieke examenvraag ergens halfweg het middelbaar onderwijs. Natuurlijk wordt "kotje" zijn gat ook groter! Foei "kotje"!

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

06 mar 2016, 00:19

fasol schreef:Volgens mij gaat het gat groter worden, als men bvb een lager van een as moet halen, verhit men die om los te komen van de as,als men bvb een tandwiel op een as moet vastzetten verwarmt men het tandwiel en koelt men de as.
Inderdaad fasol zelfs de G43 (Duits WOII semi-automatisch geweer) zijn loop werd zo op het grendelhuis aangebracht. "Kotje" schijnt me hier wat met de mensen hun polevieren aan het spelen te zijn ... negeren is waarschijnlijk het beste. Het is een typische "empêcheur de danser en rond". Misschien is zijn/haar kennis van een tweede (van de drie) landstalen voldoende om dit te begrijpen. Mann könnte es auch in Deutsch sagen.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

06 mar 2016, 08:21

Waarom bestaan er mensen als Paca?
Zijn vader heeft hem gemaakt met zijn ogen toe.Het waarom gedeelte van de vraag beantwoordt hij niet.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 mar 2016, 13:55

Nu even serieus blijven hé.
Een materiaal dat opwarmt zet uit in alle richtingen zefs ook in de dikte.
De moleculen komen verder van elkaar staan. Hoe meer atomen er zijn (op een rij) hoe groter de uitzetting. Een zinken goot zal gemakkelijk een paar centimeter speling moeten hebben (in de lengte)
BELANGRIJK hierbij is dat het materiaal door niks wordt tegengehouden.
Een lager op een as kan daarom alleen maar naar buiten uitzetten...
Het is de hete klinknagel die bij het afkoelen de zaak bij elkaar trekt.

Even naar die vierkante plaat met gat, dat groter zou worden... Dat wil dus zeggen dat als je ze maar warm genoeg maakt dat er alleen nog maar een gat overblijft :?:

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

06 mar 2016, 17:37

Ik geef toe dat ik moeilijkheden had met deze vraag.Ik heb nog even nagedacht en stel het volgende antwoord voor:
Laat even de cirkel er niet zijn maar vervang hem door een mathematische cirkel.Laat nu de plaat enkele tientallen °C stijgen dan vergroot de mathematische cirkel.Dus als er een cirkelvormig gat is dan zal het ook vergroten.Het antwoord is voor iedereen uitgenomen Paca die leest dit toch niet hoop ik.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

07 mar 2016, 12:52

Paca schreef:Deze simplistische vraag van "kotje" (what's in a name?) is DE klassieke examenvraag ergens halfweg het middelbaar onderwijs. Natuurlijk wordt "kotje" zijn gat ook groter! Foei "kotje"!
"Het doel van de natuur is zichzelf begrijpen"...:-)

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

07 mar 2016, 16:39

In Nijlen zegt men een kotteke ipv kl gaatje. Ik denk dat het kotteke vervormd ipv schoon rond groter worden. Zelfs de plaat blijft vervormd bij te grote hitte.(weggooien)
Maar wie houdt zich daarmee bezig , enkel bij vliegtuigen ziet men die klinknagel gaatjes na op scheurtjes . En dan wellicht op metaalmoeheid door het vliegen en door de temperatuurverschillen door de koude boven in de lucht en de warmte beneden.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg