Het openbaar vervoer in onze steden ; positief/negatief

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)
alfa

09 mar 2016, 18:36

Even polsen of jullie hetzelfde ervaren.
Wij hebben in september 2015 onze Mobib-kaart betaald ; met de gedachte om er toch regelmatig gebruik van te maken , zodat die 50 € rendeert.
Maar ondertussen is het aanbod van ' de lijn' op heel veel plaatsen behoorlijk geslonken.
En vorige week heb ik gesakkerd op 'de lijn' in Brugge.
Ik wist wél dat de Bruggelingen de bussen uit de stad willen.
Maar er zijn ook winkels in die stad die nuttige zaken aanbieden die ik in mijn provinciestadje niet kan kopen.
En er is in Brugge-stad een filmzaal die de betere film brengt.
Vorige week wilden we naar de film.
Ja : met het openbaar vervoer.
Ik zocht op de site van ' de lijn'....was erg verbaasd dat er blijkbaar maar één bus naar de markt rijdt vanuit het station.
Hoezo...enkele maanden geleden waren er zoveel....zéker 6-7 verschillende buslijnen.
Tja...met de nodige onzekerheid dan toch maar trein en bus genomen.
Na 18 minuten wachten op het propvolle trottoir van het stationsplein ( het was iets voor 16 u ) kwam er uiteindelijk een 12. (zucht)
Het was zo'n klein stadsbusje....voelt heel wiebelig aan als je erin zit.
Enfin : tot daar mijn ervaring....
'k weet nog niet of we vaker onze kaart zullen gebruiken.
Ofwel zoeken we naar andere plaatsen waar we dezelfde nuttige dingen kunnen kopen ...ofwel gaan we terug met de auto....
( wel zeggen dat ik niet lang naeen kan stappen ; heb een knieprobleem)
----
Wat denken jullie over de bussen in de stad ?
Over de bereikbaarheid van de binnenstad voor mensen uit de regio ?
Zijn er steden die zich vriendelijker opstellen ?

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

09 mar 2016, 18:47

Als het u een troost mag wezen in Mechelen is het al niet veel beter.
Er is de pendel die de stad verbindt met het station. Dat zou heel fijn zijn ware he niet dat er altijd wel ergens een straat openligt en een doorgang gesloten is. Zodoende is het traject van de pendel naar de binnenstad steeds beperkter geworden.

Je moet meer met de grote lijnen rijden dan met de stadsbus.Tot daar aan toe, maar de haltes van die grote lijnen liggen allemaal een paar stappen verder van huis dan die van de stadsbussen.

Om van bij mij met de bus naar een bepaalde vergaderplaats van OKRA te rijden ben ik meer dan een halfuur onderweg en moet ik verschillende keren overstappen. Te voet ben ik even vlug ter plekke, het is alleen nogal een serieus stapje te gaan.Ik neem bijna altijd de fiets, maar hoelang nog?

Het is geen kwade wil van het stadsbestuur, want die hebben op alle manieren al onderhandeld met de Lijn.

Toppunt is: noch het ziekenhuis, noch de begraafplaats zijn tot op een redelijke afstand te bereiken met het openbaar vervoer.

theor950
Lid geworden op: 13 feb 2015, 17:17

09 mar 2016, 19:05

@alfa , door de werken aan de Boeveriepoort , is er voor 3 maanden hinder , moeten vele bussen omrijden , wegens file problemen ,

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

09 mar 2016, 19:51

Ik ga regelmatig naar Gent en ik heb geen problemen, als ik zie dat op den buiten de bussen nog geen 10% gevult zijn dan heb ik ook mijn vraagtekens, bel bussen waar geen 10 man per dag gebruikt van maakt en men moet 2 bestuurders betalen s'morgens en s'avonds voor 10 mensen die er op een ganse gebruik er van maken + bus en mazout , opdoeken zou ik zeggen !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
alfa

09 mar 2016, 20:18

Ik ben het niet helemaal met u eens , Lowie.
Nog meer bussen/belbussen opdoeken ; nog meer haltes schrappen betekent nog meer mensen die niét op bepaalde plaatsen geraken.( zoals Helena schrijft : het ziekenhuis...het kerkhof... ) Ook meer mensen die vereenzamen.
Niét iedereen kan auto rijden of fietsen of nog ver wandelen.
Ik zie bijvb aan mijn oudere moeder (stukje in de 90; maar nog redelijk te been) , hoe zij moet sukkelen om met de bus bij haar oude vriendinnen in het rusthuis te geraken. Tot voor een paar jaar had zij heel regelmatig bussen op aanvaardbare afstand van huis. Nu moet zij ruim een km. stappen om een bushalte 'in open lucht ' te hebben.En die bus /belbus is er niet zo frequent meer.
Ik draai het graag om : zorgen voor frequent én goed openbaar vervoer laat veel meer mensen zin krijgen om dat vervoer te gebruiken en hun auto thuis te laten.
U vernoemt Gent.
Ik kom er af en toe ; de laatste tijd iets minder geweest ; en situaties veranderen snel.
Maar ik herinner mij dat ik , weliswaar in een volgepropte tram , maar dan toch met een zeer vlotte verbinding van 't station naar het centrum kon. En die trams kwamen snel op mekaar....niks van méér dan 15 ' wachten...
--
Theor950 : ik geef u het voordeel van de twijfel...ik wacht dus af tot na de Boeveriepoortproblemen...zal dan eens tellen of er meer bussen ; frequentere bussen naar de markt rijden. :)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

09 mar 2016, 21:20

Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
alfa

09 mar 2016, 22:17

Waaruit wel blijkt dat de Markt dus nog maar weinig wordt aangedaan. De Dijver en Sint Salvator liggen al een eindje van de stadsschouwburg ; de Lumière ; de bieb.....
----
Wat zeker niet klopt is : een bus om de 3 ' van station naar het centrum... (ondervonden wij )

theor950
Lid geworden op: 13 feb 2015, 17:17

10 mar 2016, 01:42

Gent ? is dat niet net aan einde beschaving ? neen bedankt !

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

10 mar 2016, 11:31

Het station in Brugge tot de markt is hooguit 15 minuten wandelen langs de winkel straat, en ja ik vind het beter met minder bussen in het center, Brugge center is nu ook niet zo groot alles is op wandel afstand bereikbaar, kom je met de wagen heb je parkings, op 't zand, Pandreitje, De lange straat, st Jan, biekorf, zilverpand, zonneke meersparking enz ... en dit alle maal in het centrum van 't stad.

En er zijn nog steeds 2 lijnen naar de markt 2 en de 12 en de schouwburg ook nog een is maar 300 meter van de markt.

Langs de andere kant is Brugge toch maar een pretpark, dat om 11:00uur opengaat en om 18:00 uur sluit !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

10 mar 2016, 12:10

denlowie schreef:Het station in Brugge tot de markt is hooguit 15 minuten wandelen langs de winkel straat, en ja ik vind het beter met minder bussen in het center, Brugge center is nu ook niet zo groot alles is op wandel afstand bereikbaar,
Ik ben het met je eens. Er rijden daar veel te veel bussen door de winkelstraat. Ze zouden in Brugge beter de verkeersvrije kern wat groter maken.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

10 mar 2016, 12:22

Het openbaar vervoer is altijd geven en nemen. Iedereen wil wat verschillend.
De ene wil vroeg bussen en de andere laat. Velen willen hopen bussen in de stad, weer anderen vinden dat het platteland slecht is bedeeld.
Overal en altijd juist een bus of tram als jij ze persoonlijk nodig hebt dat kan nu eenmaal niet, elk jaar moet de lijn meer en meer bezuinigen.
Een bus of tram is geen taxi, je kunt ze niet naar maat bestellen. En eerlijk gezegd voor die 50€ kan je ook geen taxi willen.
Nu ik kan gemakkelijk spreken, ik heb 2 trams en 3 bussen voor de deur en die rijden allemaal om de 10 of 15 minuten. Nooit een probleem met de lijn voor mij. Het hangt er echt vanaf waar je woont en waar je naartoe wil.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

10 mar 2016, 12:31

Er zijn in de grote steden te veel bussen, is het nodig om de 7 minuten een bus te hebben in Gent ??, dit kan gemakkelijk met om de 20 minuten dit spaart per uur op één lijn 6 bussen en zou het verkeer in de stad te goede komen ! de lijn moet nu al 1.500.000.000€ toelage krijgen van het vlaams gewest ! dit is 250€ per Vlaming, dat hier betaald word ook de kinderen.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

10 mar 2016, 14:49

Wat ik nog vergat in mijn eerdere post:

Als je in Mechelen naar een voorstelling wil die wat later uitloopt dan geraak je met de bus niet eens meer thuis. Een taxi zal je dan zeggen? Wel ja, een voorstelling met een speciale ouderen pas kost zo goed als niets, maar dan neem je een taxi naar huis die 10€ of meer de rit kost.

Om het half uur is er van bij mij een bus naar het station, dat is toch een minimum vrees ik. Of er veel volk mee rijdt kan ik moeilijk beoordelen gezien de eindhalte hier is en dus de bus meestal bijna leeg als ze hier passeert.

Volgens mij is het nemen van openbaar vervoer iets van universitair niveau aan het worden wat studie betreft...

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

10 mar 2016, 15:17

De Lijn is verlieslatend en alles wordt afgewogen t.o.v het aantal reizigers op een bepaald uur op die lijn.
alfa

10 mar 2016, 16:41

Jullie zijn zo te lezen allemaal fit en jong en bijzonder sportief en zo !
Wees daar blij om ! Houden zo !
En wees voorzichtig ; want een ongeluk schuilt in een klein hoekje !
----
Ik moet 35 min. ( minimaal) stappen van Brugge Station naar Brugge Markt 'als' mijn knie het onderweg al niet begeeft.
Ik ben geen geroutineerde chauffeur ; dus laat drukke steden over aan mijn partner.
Als ik alleen ergens moet zijn en er dan geen bus is , tja...dan is er nog één ding : ' Goodbye Brugge'.
----
Maar laat Unizo dan niet klagen dat de winkels in 't stad moeten sluiten of weglopen naar de rand.

En ook nog : 'k vermoed dat de mensen die reageren dat een bus om de 20 ' absoluut voldoende is ; mensen zijn die zélf nooit de bus nemen ; dus ook nooit in regen en wind buiten op de bus staan te wachten.
OOK houden zo , mensen....'t is teken dat het jullie voor de wind gaat.