Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
navy2

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 11 Maa 2016, 10:33  Onderwerp: Nestkastjes voor meesjes
Ik heb een nestkastje voor meesjes aan mijn tuinhuis hangen en ik heb geluk ieder jaar een koppeltje te hebben die een nestje jongen groot brengt. Nu is mijn vraag mag ik daar ongeveer naast het bestaande kastje nog 1 bij hangen omdat mijn kleindochter een kastje heeft gemaakt op school en natuurlijk wil ze dit er bij plaatsen . Kan dat of zullen 2 koppeljes dit niet aanvaarden zo dicht bij elkaar.

grtn Navy Surprised Very Happy Question
fregat

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 11 Maa 2016, 11:02 
Is zinloos zo dicht bij elkaar ....Kool - en pimpelmezen dulden geen indringers in het territorium.....Tracht tussen de nestkastjes meer dan 20 meter te hebben ! Zelfs verschillende mezensoorten onderling houden afstand ! Tracht de invlieg opening o / zo gericht op te hangen ! ( Ideale richting )
Het is trouwens nu het ideale moment om de nesten van vorig jaar te verwijderen !
Doe wel en zie niet om !
baron

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 11 Maa 2016, 13:32 
Dag Fregat,

Oei oei, 20 meter is eigenlijk ver hé...
De minimum afstand van nestkastjes voor de kool- pimpelmees is 3 meter.
Hier in de tuin hangen al jaren een tiental nestkastjes , ik maak om de 3 jaar nieuwe, kwestie van de vogels zo gezond mogelijk te huisvesten.
Maar naast elkaar is inderdaad zinloos.

Navy2,
Eéntje aan beide zijgevels van het tuinhuis is prima.....
groetjes
baron
Geniet van de kleine dingen des levens....
navy2

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 11 Maa 2016, 13:56  Onderwerp: nestkatjes voor meesjes
Met Navy

Bedankt voor de spontane reactie en ik zal het kastje(s) plaatsen en hopen op nieuw bewoners .Amaai zo leuk om die bedrijveheid te zien van de meesjes.

grtn Navy
baron

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 11 Maa 2016, 14:41 
Navy,

Als je ook een beetje voedsel voorziet, zie je de vogels de hele dag door,
denk aan pindanoten in een netzakje, vetbollen, of zoals hier zelfgemaakte vetblokjes met vogelzaad.
De vogels zoeken dan de nestkastjes op en tegen mei zie je op en af vliegen om hun nest te maken.
Het is inderdaad mooi om zien.
groetjes,
baron
Geniet van de kleine dingen des levens....
Robol

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 31 Maa 2016, 19:17 
Het is nu de laatste dag van maart en nu nog nootjes voederen is niet goed voor die vogeltjes, hun maagwandjes en zeker van de jongen in het nest passen zich aan in de lente, dus mogen ze enkel insecten eten en voederen. Je mag steeds meerdere nestkastjes voorzien, een meesje kiest graag en zal steeds een kenmerk met zijn bekje aanbrengen . Het vrouwtje heeft wel de definitieve laatste keuze. walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...
Toby

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 04 Mei 2017, 6:37 
Ik heb al jaren een (mezen) nestkastje hangen in een grote struik van om en bij de 8 meter hoog en met zeer dicht gebladerte.
Het kastje zelf hangt op een hoogte van ongeveer 5 meter, met de opening gericht naar het westen. Ik las op internet dat een opening naar het zuiden zeker niet wenselijk is.

Het kastje hangt m.i. veilig genoeg om katten uit de omgeving te houden. In de onmiddellijke buurt is een voederplaats voor vogels in het wild voorzien, die zeer druk bezocht wordt door vogels van allerlei slag.

Toch heb ik nog nooit een vogel in de buurt van het kastje gezien, laat staan er een nest in maken.

Wat doe ik verkeerd of wat doe ik juist niet ? 2 huizen verder, op een afstand van pakweg 30 meter van de struik in kwestie, was er enkele jaren terug een mezennest in een brievenbus langs de straat ...
So, you never heard about Linux ? Never used it ?
High time to change your mind and give it a damn try.
This message was sent by an 9 year old Lenovo laptop proudly using Linux Mint 18.3 "Sylvia" 64 bit
fregat

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 04 Mei 2017, 7:01 
Hang uw nestkastje aan een boom , tuinhuis of muur ! Twee à drie meter is hoog genoeg. Invliegopening richting oost geniet de voorkeur . Controleer ook de invliegopening : pimpelmees 2.8 cm / koolmees : 3.2 cm . De aanvliegroute richting nestkast moet vrij zijn , dus geen gebladerte voor de kastjes ! Voor het ogenblik hebben de meeste mezen jongen ...... Doe wel en zie niet om !
Toby

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 06 Mei 2017, 3:33 
fregat schreef:
Hang uw nestkastje aan een boom , tuinhuis of muur ! Twee à drie meter is hoog genoeg. Invliegopening richting oost geniet de voorkeur . Controleer ook de invliegopening : pimpelmees 2.8 cm / koolmees : 3.2 cm . De aanvliegroute richting nestkast moet vrij zijn , dus geen gebladerte voor de kastjes ! Voor het ogenblik hebben de meeste mezen jongen ......

Ah bon, bedankt voor de uitleg.
Een boom in de tuin of de onmiddellijke omgeving is er niet en in die struik is de aanvliegroute dan zeker onvoldoende.
Dat de opening naar het oosten moet gericht worden, is nieuw.
Aan het tuinhuis hangt er nog hetzelfde kastje, gericht noordwest, ook niet goed dus.
Ik weet genoeg om het op te lossen en ga zo vlug mogelijk nog aan de slag.
Bedankt.
This message was sent by an 9 year old Lenovo laptop proudly using Linux Mint 18.3 "Sylvia" 64 bit
fregat

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 06 Mei 2017, 6:39 
Toby schreef:
fregat schreef:
Hang uw nestkastje aan een boom , tuinhuis of muur ! Twee à drie meter is hoog genoeg. Invliegopening richting oost geniet de voorkeur . Controleer ook de invliegopening : pimpelmees 2.8 cm / koolmees : 3.2 cm . De aanvliegroute richting nestkast moet vrij zijn , dus geen gebladerte voor de kastjes ! Voor het ogenblik hebben de meeste mezen jongen ......

Ah bon, bedankt voor de uitleg.
Een boom in de tuin of de onmiddellijke omgeving is er niet en in die struik is de aanvliegroute dan zeker onvoldoende.
Dat de opening naar het oosten moet gericht worden, is nieuw.
Aan het tuinhuis hangt er nog hetzelfde kastje, gericht noordwest, ook niet goed dus.
Ik weet genoeg om het op te lossen en ga zo vlug mogelijk nog aan de slag.
Bedankt.

De meeste neerslag komt uit zw / w / nw dus inregenen is mogelijk ! Bij zonneschijn kant de temperatuur in het kastje oplopen ( Zuid gericht )
Dus optimaal bij oost gericht ! Sneller opgewarmd indien oost gericht in de vroegte en droger omdat er geen inslag van regen of vochtige wind is . Mik nu op volgend jaar want de mezen hebben nu jongen of nog broedend !
Doe wel en zie niet om !
Ice

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 08 Mei 2017, 12:00 
Robol schreef:
Het is nu de laatste dag van maart en nu nog nootjes voederen is niet goed voor die vogeltjes, hun maagwandjes en zeker van de jongen in het nest passen zich aan in de lente, dus mogen ze enkel insecten eten en voederen. Je mag steeds meerdere nestkastjes voorzien, een meesje kiest graag en zal steeds een kenmerk met zijn bekje aanbrengen . Het vrouwtje heeft wel de definitieve laatste keuze.

Mogen ze dan nu ook geen pitjes meer hebben?
Ik heb vorige week een dood meesje (denk ik, met een geel borstje?) gevonden in de tuin, kan dat geweest zijn van pitjes eten? Er was helemaal niks te zien aan het beestje..
fregat

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 08 Mei 2017, 12:43 
Ice schreef:
Robol schreef:
Het is nu de laatste dag van maart en nu nog nootjes voederen is niet goed voor die vogeltjes, hun maagwandjes en zeker van de jongen in het nest passen zich aan in de lente, dus mogen ze enkel insecten eten en voederen. Je mag steeds meerdere nestkastjes voorzien, een meesje kiest graag en zal steeds een kenmerk met zijn bekje aanbrengen . Het vrouwtje heeft wel de definitieve laatste keuze.

Mogen ze dan nu ook geen pitjes meer hebben?
Ik heb vorige week een dood meesje (denk ik, met een geel borstje?) gevonden in de tuin, kan dat geweest zijn van pitjes eten? Er was helemaal niks te zien aan het beestje..

Geen enkel schepsel heeft het eeuwig leven ! Denk niet dat het aan de zonnebloempitten ligt ! Het is geen enkel probleem om door te voederen met nootjes of pitjes ! Vooral groenlingen zijn er gek van . Zeker geen vetbollen . Voeder met kleine hoeveelheden .....Vermijd schimmelvorming op het voedsel ( Dodelijk ) Mezen zullen steeds de voorkeur geven aan levend voedsel.....de zaden en nootjes is slechts aanvullend !
Doe wel en zie niet om !
Ice

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 08 Mei 2017, 12:57 
Bedankt voor je uitleg Wink
verhaegen
Support SeniorenNet

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 09 Mei 2017, 9:01 
die van mij zijn vorige week al uitgevlogen hoor (de jonge mezen uit het nest )
dit jaar ze opnieuw zien uitvliegen (vorig jaar waren ze der uit voor we het gezien hadden )
Toby

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 11 Mei 2017, 7:06 
verhaegen schreef:
die van mij zijn vorige week al uitgevlogen hoor (de jonge mezen uit het nest )
dit jaar ze opnieuw zien uitvliegen (vorig jaar waren ze der uit voor we het gezien hadden )

Ik krijg momenteel geen gasten in mijn nestkastjes, maar herinner mij wel dat ik jààààren terug aan de rand van de zijgevel van onze woning, onder de zijgevelpanneneen een flinke nest mussen had. Tegenwoordig zie je die niet meer.

Ga naar: