schoonmoeder heeft hulp nodig,waar te beginnen ?

Hier is de plaats voor discussie en vragen over psychische aandoeningen

biep99
Lid geworden op: 23 apr 2006, 13:59

14 mar 2016, 11:01

schoonvader is sinds 1 jaar in een home. schoonmoeder is zelfredzaam en nog thuis doch heeft psychisch altijd zeer complex in elkaar gezeten. we merken dat ze de administratie niet aankan, ze wil echter onder géén beding hulp, maar ze begint dus écht door te slaan nu. we kunnen niet communiceren en ze vertrouwt niemand. ze heeft recht op bepaalde tegemoetkomingen maar wil die niet aanvragen omdat ze dus écht iedereen wantrouwt. wij hebben aangeboden om haar papierwinkel te doen (ik werk in de gerechtelijke sector dus weet hoe) maar ze wil het niet. het huis onderhouden wordt te zwaar, dat merken we, we willen helpen maar mogen niet. ons inziens wordt het alleen zijn té zwaar en de opdrachten die ze nog zou moeten uitvoeren. ze gaat élke dag naar de home. we denken dat zij depressief is of haar aandoening (waar tegen ons nooit over gepraat werd) haar zwaar parten begint te spelen. wij willen iets ondernemen om om hulp te vragen maar weten niet goed bij wie we dit moeten aankaarten. mijn man wordt er zelf ook depri van omdat hij niet MAG/KAN helpen. iedere tip is welkom.
Viva España !!

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

14 mar 2016, 11:55

Het enige dat je kan doen in dit geval is haar huisdokter raadplegen, als ze die al heeft. Eventueel een maatschappelijke helpster van het home waar haar man verblijft.
Gast

14 mar 2016, 21:13

Haar laten wennen aan het idee dat ze hulp nodig heeft. Wij hebben hetzelfde meegemaakt met mijn schoonmoeder. In 2013 overleed haar man, mijn schoonvader. Schoonma was zo goed als blind en kon in feite niet meer alleen blijven wonen. Zij wilde niet naar een home. Met veel hulp bleef ze nog een klein jaar thuis. Dan begon ze te sukkelen met haar hart, de cardioloog praatte met haar maar ook hem stuurde ze wandelen. Na een zoveelste opname in het ziekenhuis zei ze: "ik wil niet meer naar huis, ben het beu om daar alleen te zitten".
Ze ging naar een home waar goed voor haar werd gezorgd, haar zoon (mijn man) zorgde voor al haar paperassen en we gingen vaak op bezoek. Na enige tijd begon ze te vallen, brak dit en dat, en eind 2014 is ze dan overleden aan hartfalen in het ziekenhuis.
Ik hoop dat het bij jullie minder dramatisch zal verlopen, dit zijn niet de fijnste periodes in een mensenleven, noch voor de bejaarde, noch voor de nabestaanden.