Passion kater?

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

07 apr 2016, 01:22

Paul Siemons schreef:

"34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt."

En raad nu toch eens waar dit sublieme stukje tekst vandaan komt Wilsophie
... Jawel hoor: uit je favoriete Statenvertaling

http://www.statenvertaling.net/bijbel/1kor/14.html#34
Inderdaad nemen de mannen de leiding in de gemeente, en hebben ze ook een grote verantwoordelijkheid om de gemeente goed te onderwijzen. In hoofdstuk 14 van 1 Kor. heeft Paulus het over bijeenkomsten in de gemeente en gaf hij raad aan verschillende groepen. ALLES dient tot opbouw van uw gemeente schreef hij. (vers 26)
Vrouwen moesten zwijgen omdat ALLES volgens Paulus fatsoenlijk en in goede orde moest geschieden. (vers 40)
Vrouwen onderbraken misschien de spreker of stelden hem vragen en daarom sprak Paulus dat ze het aan hun eigen man maar moesten vragen als ze iets wilden weten. (vers 35).
God is een God van orde en vrede.

Er waren vrouwen die "dienaren" van God werden genoemd : Romeinen 16 : 1 :
"Ik beveel u onze zuster FEBE aan, diaken (dienares) van de gemeente te Kenchreeën. [2] Ontvang haar in de Heer zoals christenen past, en sta haar bij in alle zaken waarin zij uw hulp nodig heeft. Want zelf is zij voor velen, en ook voor mij, een beschermster geweest. [3] Groet PRISCA en AQUILA, mijn medearbeiders in Christus Jezus, [4] die hun leven voor mij op het spel hebben gezet".
En Paulus schreef ook nog in Titus 2:3, 4 dat de oudere vrouwen het goede moesten onderwijzen, "opdat zij de jonge vrouwen tot bezinning mogen brengen hun man lief te hebben, hun kinderen lief te hebben".

Vrouwen hadden dus ook een belangrijke rol te spelen in de eerste eeuwen voor de verspreiding van het 'goede nieuws'.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

07 apr 2016, 09:38

Wilsophie schreef:Heel hartelijk dank voor uw duidelijke uitleg en toelichting.
Daar ben ik heel blij mee.
Ik ben ook blij je hier te mogen lezen. :D

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

07 apr 2016, 14:28

Wiana schreef: Ik geloof dat redpoppy orde op zaken gesteld heeft, Paul Siemons (zie hierboven) :-).

Zo is het inderdaad: iemand met zogezegd correcte teksten van ééuwen geleden om de oren zwaaien, is tijdverspilling; heeft niets met het hedendaagse leven te maken en wekt alleen maar ergernis op!

We'll see ...

Wiana
Forumleden die dat als zodanig ervaren, moeten niet een subforum bezoeken waar het over de Bijbel gaat en het advies om geen Bijbelteksten te gebruiken daarvan akte, maar de leden die hun geloof wilden delen zijn allemaal weggejaagd of weggetreiterd. Dus het verzoek aan leden die niets met de Bijbel hebben of met onderwerpen die raakvlakken hebben met die Bijbel , zich niet te mengen in de discussies die daar over gaan. Ieder heeft het recht om een eigen topic te openen om elk onderwerp dat naadloos aansluit op dit subforum te delen met al dan niet gelijkgestemden.
Niemand zwaait met Bijbelteksten iemand om de oren, dus bovenstaande post is voor mij van dien aard dat leden die de Bijbel als sprookjesboek zien of anderszins om geen deel te nemen aan onderwerpen die de Bijbel als bron zien/hebben.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

07 apr 2016, 15:09

Er is niets mis met bijbelverzen aan te halen en daar een (kleine) uitleg aan te verschaffen. Je kan de bijbel niet bespreekbaar maken zonder daar naar te verwijzen.
Maar bijbelverzen aanhalen en bekritiseren om bijbelgelovigen te bespotten zou niet mogen, te meer dat ze er soms wel goed naast zitten wat de inhoud betreft, zoals Wilsophie ook al opmerkte.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

07 apr 2016, 16:34

ineke-kitty schreef:De Bijbel is dan ook niet voor ongelovigen, maar voor gelovigen.
Het heeft totaal geen zin om met ongelovigen "in gesprek" te gaan over Bijbelse Waarheid.
Waar haalt u het recht om te beweren dat "wij" ongelovig zijn?!!!
Nu slaat u de bal wel helemaal mis: ook voor "ons" is "de bijbel" de basis van ons geloof!

Wiana

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

07 apr 2016, 16:40

Wilsophie, ineke-kitty, is dit niet iets voor jullie? :lol:

http://users.skynet.be/denkendehanden/einde.html

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

07 apr 2016, 17:03

Wilsophie en Ineke-Kitty,

ik denk dat jullie niet helemaal het doel begrijpen van het forum van religie, psychologie en filosofie.

Het is niet uitsluitend bedoelt om hier plaats te maken voor "gelovigen",maar wel voor iedereen en over religie dus in discussie te gaan.
Gelovigen en niet-gelovigen of anders gelovigen kunnen hier van gedachte wisselen op een vreedzame wijze met respect voor wederzijds standpunt of zouden dat moeten kunnen :wink:

Zoals de Webmaster het zelf zegt:

ARTIKEL 5: GEBRUIK VAN DE WEBSITE

Het gebruik van SENIORENNET.BE is een privilege, geen recht.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

07 apr 2016, 18:25

Nu spreekt u 2 personen publiekelijk aan, terwijl als iemand hier schuttingwoorden gebruikt en mij een leugenaar noemt gaat u de hele groep aanspreken. Niet dat u mij niet mag aanspreken publiekelijk, maar dat moet u ook doen met mensen die anderen schofferen en uitschelden zoals ik ben uitgescholden.
Dat was allerminst vreedzaam, maar ronduit beledigend.

De regel is mij bekend, want elk forum heeft een beheerder die mede eigenaar is van het domein en alle , let op ALLE leden zijn gasten, ook de leden die andere mensen schofferen en uitschelden voor leugenaars e.d.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

07 apr 2016, 18:28

sacho schreef:Wilsophie, ineke-kitty, is dit niet iets voor jullie? :lol:

http://users.skynet.be/denkendehanden/einde.html
OOO wat zijn we leuk. Lees ook eens de regels die Red Poppy aandraagt. Ze zijn ook voor jou.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

07 apr 2016, 18:36

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Humor is nergens verboden.

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

07 apr 2016, 19:01

Bijbelse humor was 'toen' nog niet uitgevonden he.
U en ik waren er niet bij.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

07 apr 2016, 19:20

ineke-kitty schreef:@sacho

Bijbelse humor bestaat niet, WEL humor OVER de Bijbel, overal te vinden op internet.
Of dat nu zo lollig is, is nog maar de vraag.
Ik neem de Bijbel in elk geval serieus.
Dat u altijd het laatste woord wil hebben, heb ik al langer begrepen!

Dat sacho het es over een grappige boeg wil gooien, kan ik alleen maar toejuichen ! Humor zorgt voor minder agressie is bewezen, maar blijkbaar niet overal....

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

07 apr 2016, 19:25

In den bijbel staat nochtans de familienaam van Mozes.
'En toen kwam Mozes van den berg' :lol:
Met kleine v, hij was van adel he.

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

07 apr 2016, 19:27

Een mop met een lange baard Sacho, weet je ook in welke eerste auto hij reed?
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

07 apr 2016, 19:30

Een Dafke