Sodom en Gomorra zijn er nog als waarschuwing voor de menshe

hier is plaats voor alle wereldreligies

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

03 apr 2016, 22:59

Waarheid in deze wereld bestaat niet, dat zijn de geleerden geheel met elkaar eens heb ik begrepen.

Over andere mensen oordelen lijkt me meer bezijden de waarheid.
Het getuigt niet van kennis van zaken om iemand met andere waarheden dan jijzelf hebt dan maar als gehersenspoeld te bestempelen.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 apr 2016, 06:05

Wilsophie schreef:"Zeggen ze? " Heb je daar zelf ook een gedachte over YYZ? Mensen zeggen zoveel. Het verbaast mij dat jij zegt dat niemand weet wie de mens gemaakt heeft. Dat is natuurlijk niet waar. Er zijn wereldwijd gelukkig velen die dat wel weten, maar wat weet jij? Je kunt je toch niet verschuilen achter "hullie en zullie?"
Wie of wat de mens gemaakt heeft? Stel dat we het weten dan nog is het immense menselijke lijden pijnlijk om zien. Misschien heeft die 'geldduivel' daar iets mee te maken?

De Mammon is een afgod, bekend uit de Bijbel. Het woord mammon is Syrisch voor geld of rijkdom, waarbij vaak gold dat die rijkdom als een god vereerd werd. Het woord mammon komt vier keer in de Bijbel voor. In de Willibrordvertaling is het vertaald als geldduivel. Evangelie volgens Matteüs 6:24: "Niemand kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon." De uitdrukking "de mammon dienen" betekent in de Nederlandse taal: "geldzuchtig zijn".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mammon

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 apr 2016, 06:10

Wiana schreef:Volkomen gelijk, heb je, Reini! Waarom zouden ze zich hier anders weren als een duivel in een wijwatervat? Topics openen aan de lopende band? Er moet veel op het spel staan !(Een nieuwe fanclub van de new born deads?) LOL
New born deads, interessante term die doet denken aan het wakker worden uit een diepe slaap. De hermetici hebben daar veel over geschreven.

De gangbare opvatting is dat het verstand de mens doet begrijpen en dat de geest hem het intuïtieve inzicht in de eenheid der dingen geeft. Deze twee kunnen door de begeerten van het lichaam in een staat van onbewustheid gebracht worden, een toestand die als diepe slaap of dronkenschap ervaren wordt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hermetisme

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

04 apr 2016, 09:23

Beste,
Mijn vraag was of je zelf een gedachte had en niet wat wikepedia ervan vindt, dat kan ik zelf ook opzoeken.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

04 apr 2016, 09:52

Wilsophie schreef:Waarheid in deze wereld bestaat niet, dat zijn de geleerden geheel met elkaar eens heb ik begrepen.

Over andere mensen oordelen lijkt me meer bezijden de waarheid.
Het getuigt niet van kennis van zaken om iemand met andere waarheden dan jijzelf hebt dan maar als gehersenspoeld te bestempelen.
Als je je volledig laat leiden door een boek van duizenden jaren oud, zelfs in verschillende tijden geschreven en aangepast, zodat vele schrijvers elkaar tegenspreken, dan ben ik van oordeel dat je gehersenspoeld bent , W S.
En niet in het minst door de kliek waar je bijhoort, die dan die bijbel nog eens op hun eigen manier gaan uitleggen : een religie op maat so to speak.
Toch eens over nadenken? Of zinkt anders de grond onder je voeten weg ?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 apr 2016, 10:06

Wilsophie schreef:Beste, Mijn vraag was of je zelf een gedachte had en niet wat wikepedia ervan vindt, dat kan ik zelf ook opzoeken.
Geen probleem, om dat goed te doen dienen we mi eerst te definiëren wat een mens is. Hierop kunnen we de methodische twijfel toepassen, het is een deductief proces waarin de logica een belangrijke rol speelt:

(1) de mens is een bundeling van atomen waarvan de vorm vergankelijk is
(2) de mens is geest die zich identificeert met een bundeling van atomen

We hebben nu twee beschrijvingen van wat we onder 'mens' kunnen begrijpen, beiden lijken legitiem. Jij en ik kunnen (1) onderzoeken, volgens (2) zijn we geest. Volgens (2) zou er ook dis-identifcatie kunnen plaatsvinden waardoor enkel geest rest die met atomen 'speelt'.
Laatst gewijzigd door YYZ op 04 apr 2016, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

04 apr 2016, 10:12

Reini schreef:
Als je je volledig laat leiden door een boek van duizenden jaren oud, zelfs in verschillende tijden geschreven en aangepast, zodat vele schrijvers elkaar tegenspreken, dan ben ik van oordeel dat je gehersenspoeld bent , W S.
En niet in het minst door de kliek waar je bijhoort, die dan die bijbel nog eens op hun eigen manier gaan uitleggen : een religie op maat so to speak.
Toch eens over nadenken? Of zinkt anders de grond onder je voeten weg ?
Daar kan ik alleen maar volmondig mee akkoord gaan, Reini!

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 apr 2016, 10:19

Reini schreef:Toch eens over nadenken? Of zinkt anders de grond onder je voeten weg ?
Het is een diep gat waar geen houvast meer mogelijk is. :wink:

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

04 apr 2016, 11:15

Reini schreef:
Als je je volledig laat leiden door een boek van duizenden jaren oud, zelfs in verschillende tijden geschreven en aangepast, zodat vele schrijvers elkaar tegenspreken, dan ben ik van oordeel dat je gehersenspoeld bent , W S.
En niet in het minst door de kliek waar je bijhoort, die dan die bijbel nog eens op hun eigen manier gaan uitleggen : een religie op maat so to speak.
Toch eens over nadenken? Of zinkt anders de grond onder je voeten weg ?
Kun je uitleggen wat je bedoelt met "volledig laat leiden?" En wat bedoel je met "de kliek waar je bij hoort?"
Als we dat even nader specificeren dan kan ik altijd nog antwoord geven of de grond onder mijn voeten zou wegzinken. :wink:
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

04 apr 2016, 11:16

YYZ schreef:
Reini schreef:Toch eens over nadenken? Of zinkt anders de grond onder je voeten weg ?
Het is een diep gat waar geen houvast meer mogelijk is. :wink:
Ervaring hiermee?
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

04 apr 2016, 11:18

YYZ schreef:
Wilsophie schreef:Beste, Mijn vraag was of je zelf een gedachte had en niet wat wikepedia ervan vindt, dat kan ik zelf ook opzoeken.
Geen probleem, om dat goed te doen dienen we mi eerst te definiëren wat een mens is. Hierop kunnen we de methodische twijfel toepassen, het is een deductief proces waarin de logica een belangrijke rol speelt:

(1) de mens is een bundeling van atomen waarvan de vorm vergankelijk is
(2) de mens is geest die zich identificeert met een bundeling van atomen

We hebben nu twee beschrijvingen van wat we onder 'mens' kunnen begrijpen, beiden lijken legitiem. Jij en ik kunnen (1) onderzoeken, volgens (2) zijn we geest. Volgens (2) zou er ook dis-identifcatie kunnen plaatsvinden waardoor enkel geest rest die met atomen 'speelt'.
De mens is geen geest, de mens is een ziel en heeft een geest.
Dus deze beschrijving klopt al niet.
Het is zelfs medisch en wetenschappelijk heel aanvechtbaar zoals jij het definieert. Wat is je bron? Wikepedia? :lol:
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 apr 2016, 12:06

Wilsophie schreef:De mens is geen geest, de mens is een ziel en heeft een geest. Dus deze beschrijving klopt al niet. Het is zelfs medisch en wetenschappelijk heel aanvechtbaar zoals jij het definieert. Wat is je bron? Wikepedia?
Dan voegen we jouw visie eraan toe, hoeven anderen niet na te praten maar het zelf te onderzoeken op waarachtigheid. We kunnen wel onderzoeken wat anderen daarover zeggen, dat is iets anders.

(1) de mens is een bundeling van atomen waarvan de vorm vergankelijk is
(2) de mens is geest die zich identificeert met een bundeling van atomen
(3) de mens is een ziel en heeft een geest

Hoe zou je dit medisch en wetenschappelijk willen aanvechten? Om het niet te langdradig te maken stel ik voor om op kwantumniveau te starten, wat zegt wetenschap dan?

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

04 apr 2016, 12:38

Ik wil niets aanvechten, ik heb wat eenvoudige vragen gesteld en daar heb ik geen antwoord op gekregen, maar wordt nu voor dilemma's geplaatst die opnieuw vragen oproepen, dus dat schiet niet op en wordt inderdaad langdradig.

Elke mens is meer dan alleen een geslacht, leeftijd, beroep, deel van een gezin, deel van een land, deel van een vriendengroep. Elk mens heeft een kern die je niet kunt definiëren. Ik kan je een hele lijst met mijn eigenschappen geven, mijn biografie aan je vertellen en elk detail van mijn bestaan met je delen, maar nog zul je mij nooit volledig kennen. Dit is de menselijke toestand.
Het is dat wat de mens zo uniek maakt en wat de Schepper zo machtig en kundig maakt.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 apr 2016, 12:44

Wilsophie schreef:Ik wil niets aanvechten, ik heb wat eenvoudige vragen gesteld en daar heb ik geen antwoord op gekregen, maar wordt nu voor dilemma's geplaatst die opnieuw vragen oproepen, dus dat schiet niet op en wordt inderdaad langdradig. Elke mens is meer dan alleen een geslacht, leeftijd, beroep, deel van een gezin, deel van een land, deel van een vriendengroep. Elk mens heeft een kern die je niet kunt definiëren. Ik kan je een hele lijst met mijn eigenschappen geven, mijn biografie aan je vertellen en elk detail van mijn bestaan met je delen, maar nog zul je mij nooit volledig kennen. Dit is de menselijke toestand. Het is dat wat de mens zo uniek maakt en wat de Schepper zo machtig en kundig maakt.
Je spreekt hier over de mens als een unieke verschijning binnen tijd en ruimte, wat gebeurt er met jou als die verschijning wegvalt?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

04 apr 2016, 12:52

Wilsophie schreef:Ervaring hiermee?
Uiteraard, wie niet?