godsdienst

hier is plaats voor alle wereldreligies

lavendels
Lid geworden op: 22 feb 2003, 18:30

08 apr 2016, 12:18

Islam : Na een discussie zaten wij met een probleem

Streng gelovige moslims gaan zeker naar de hemel ..

maar .... waarop kunnen streng gelovige moslima hopen ?

Blijkbaar weet niemand het antwoord ....

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

08 apr 2016, 13:40

Koran.

koran vrouwen

vers 124
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

08 apr 2016, 17:18

pastoor schreef:Koran.

koran vrouwen

vers 124
Misschien handiger :wink:

124. Maar, wie goede werken verricht, hetzij man of vrouw, en gelovig is, zal de Hemel binnengaan en hem zal niet het geringste onrecht worden aangedaan.

Bestaat er ook een lijst van wat begrepen wordt onder die 'goede werken'?

PollyVD
Lid geworden op: 25 apr 2016, 15:51
Locatie: LIER

29 apr 2016, 15:05

Ik vind dit allemaal zo een rare discussie. Elke godsdienst beweert dat er maar 1 God is. Waarom zijn er dan zoveel verschillende godsdiensten. Als er maar 1 God is, is er toch ook maar 1 godsdienst. Waarom zoudie ene God al zijn regeltjes maken of aanpassen, afhankelijk van de plaats waar je bent geboren. Het kan toch niet zijn dat een godsdienst bepaalt wie je wel of niet een hand mag geven, met wie je wel of niet mag praten, wie wel of niet met een auto mag rijden, wie wel of niet een hoofddeksel moet dragen, wat we wel of niet mogen eten, wanneer je wel of niet met iemand sex mag hebben.....enz......we kunnen zo nog tientallen regels opnoemen die een godsdienst hebben bepaald. Die ene God gaat toch geen verschillende regels opleggen aan Belgen, Turken, Indiërs, Grieken, Russen of........Geloof is volgens mij iets totaal persoonlijk, ZONDER regels. God legt geen regels op! Een regering of een gemeenteraad of een school of een sportclub kunnen regels opleggen, maar geen God! Ik ben gelovig, maar daarvoor heb ik geen kerk, moskee, synagoge of wat nodig. Ik bid verschillende keren per dag: in mijn bed, in de auto, tijdens mijn sportbeoefening.......Geloven is iets individueel! Vorige week in de krant las ik nog dat RK godsdienst en de Islam normen en waarden leren aan de mensen. Hebben ongelovigen dan geen normen en waarden?
Kan een kind dat geboren wordt uit ongelovige ouders dan geen normen en waarden leren?
Getuigen van Jehova lieten mij onlangs passages uit de bijbel lezen. Dit is toch ook maar allemaal door mensen geschreven. Ik heb verschillende boeken en artikels uit tijdschriften die totaal zijn verouderd en voorbijgestreefd. Waarom zou de bijbel of de Koran dan allemaal waarheid zijn?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

29 apr 2016, 15:38

PollyVD schreef:Ik vind dit allemaal zo een rare discussie. Elke godsdienst beweert dat er maar 1 God is. Waarom zijn er dan zoveel verschillende godsdiensten. Als er maar 1 God is, is er toch ook maar 1 godsdienst. Waarom zoudie ene God al zijn regeltjes maken of aanpassen, afhankelijk van de plaats waar je bent geboren. Het kan toch niet zijn dat een godsdienst bepaalt wie je wel of niet een hand mag geven, met wie je wel of niet mag praten, wie wel of niet met een auto mag rijden, wie wel of niet een hoofddeksel moet dragen, wat we wel of niet mogen eten, wanneer je wel of niet met iemand sex mag hebben.....enz......we kunnen zo nog tientallen regels opnoemen die een godsdienst hebben bepaald. Die ene God gaat toch geen verschillende regels opleggen aan Belgen, Turken, Indiërs, Grieken, Russen of........Geloof is volgens mij iets totaal persoonlijk, ZONDER regels. God legt geen regels op! Een regering of een gemeenteraad of een school of een sportclub kunnen regels opleggen, maar geen God! Ik ben gelovig, maar daarvoor heb ik geen kerk, moskee, synagoge of wat nodig. Ik bid verschillende keren per dag: in mijn bed, in de auto, tijdens mijn sportbeoefening.......Geloven is iets individueel! Vorige week in de krant las ik nog dat RK godsdienst en de Islam normen en waarden leren aan de mensen. Hebben ongelovigen dan geen normen en waarden? Kan een kind dat geboren wordt uit ongelovige ouders dan geen normen en waarden leren? Getuigen van Jehova lieten mij onlangs passages uit de bijbel lezen. Dit is toch ook maar allemaal door mensen geschreven. Ik heb verschillende boeken en artikels uit tijdschriften die totaal zijn verouderd en voorbijgestreefd. Waarom zou de bijbel of de Koran dan allemaal waarheid zijn?
Misschien is je uitgangspunt verkeerd, er zijn immers veel meer goden waar een mens zich kan aan verankeren. Op den duur wordt het als kiezen tussen Club Brugge of Anderlecht, en elke supportersclub heeft wel een aantal hooligans die het verpesten voor de rest. Ben het overigens niet oneens met je, pro forma toch een lijstje met goden en godinnen ...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... n_godinnen

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

30 apr 2016, 16:33

PollyVD schreef:Ik vind dit allemaal zo een rare discussie. Elke godsdienst beweert dat er maar 1 God is. Waarom zijn er dan zoveel verschillende godsdiensten. Als er maar 1 God is, is er toch ook maar 1 godsdienst. Waarom zoudie ene God al zijn regeltjes maken of aanpassen, afhankelijk van de plaats waar je bent geboren. Het kan toch niet zijn dat een godsdienst bepaalt wie je wel of niet een hand mag geven, met wie je wel of niet mag praten, wie wel of niet met een auto mag rijden, wie wel of niet een hoofddeksel moet dragen, wat we wel of niet mogen eten, wanneer je wel of niet met iemand sex mag hebben.....enz......we kunnen zo nog tientallen regels opnoemen die een godsdienst hebben bepaald. Die ene God gaat toch geen verschillende regels opleggen aan Belgen, Turken, Indiërs, Grieken, Russen of........Geloof is volgens mij iets totaal persoonlijk, ZONDER regels. God legt geen regels op! Een regering of een gemeenteraad of een school of een sportclub kunnen regels opleggen, maar geen God! Ik ben gelovig, maar daarvoor heb ik geen kerk, moskee, synagoge of wat nodig. Ik bid verschillende keren per dag: in mijn bed, in de auto, tijdens mijn sportbeoefening.......Geloven is iets individueel! Vorige week in de krant las ik nog dat RK godsdienst en de Islam normen en waarden leren aan de mensen. Hebben ongelovigen dan geen normen en waarden?
Kan een kind dat geboren wordt uit ongelovige ouders dan geen normen en waarden leren?
Getuigen van Jehova lieten mij onlangs passages uit de bijbel lezen. Dit is toch ook maar allemaal door mensen geschreven. Ik heb verschillende boeken en artikels uit tijdschriften die totaal zijn verouderd en voorbijgestreefd. Waarom zou de bijbel of de Koran dan allemaal waarheid zijn?

Er is inderdaad maar EEN God , de Schepper van al wat is , maar er zijn VEEL mensen op deze wereld , die allemaal hun eigen gedachten hebben , of er van maken zoals zij het liefst hebben , of er het meest aan kunnen verdienen !

Maar die God heeft echt wel zijn eigen REGELS , daar Hijzelf de Schepper is ! hoe zouden wijzelf zijn met wat wij presteerden ?

Jammer genoeg hebben wij ALLEEN de Bijbel met Zijn Woord ! alhoewel de natuur en het heelal toch duidelijke bewijzen zijn !

Ik denk dat ECHT geloof je hele hart en ziel betreft , want men kan ook godsdienstig zijn door alles volledig mee te maken , alles trouw te volgen , zelfs aanzitten bij de Avondmaal 's viering en meewerken aan alle activiteiten , en toch niet met je hele hart God liefhebben ! Men kan gewoon meelopen zonder het echt te menen , maar zoals bij veel ware gelovigen en ook bij Jezus , komt er vaak vijandschap en haat om het hoekje kijken ! God zoekt echter WARE gelovigen , die Hem met hart en ziel liefhebben ; dat is echte Godsdienst !

Ik ken jou niet PollyVD , maar ik geloof echt dat jij het oprecht meent , omdat gebed een onmisbaar deel van ware Godsdienst is en daar hebben we idd. geen kerk voor nodig , hoewel ik persoonlijk vind dat we in groep toch sterker staan , hoewel dat niet persé een kerk hoeft te zijn , er bestaan heel veel groepen gelovigen die heel eenvoudig bijeen komen in geloof en liefde voor hun Here God . Er zijn veel meer christenen in het verborgen , dan we denken , maar God ziet hen !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

30 apr 2016, 16:47

ebenhaezer schreef:Er is inderdaad maar EEN God , de Schepper van al wat is , maar er zijn VEEL mensen op deze wereld , die allemaal hun eigen gedachten hebben , of er van maken zoals zij het liefst hebben , of er het meest aan kunnen verdienen ! Maar die God heeft echt wel zijn eigen REGELS , daar Hijzelf de Schepper is ! hoe zouden wijzelf zijn met wat wij presteerden ? Jammer genoeg hebben wij ALLEEN de Bijbel met Zijn Woord ! alhoewel de natuur en het heelal toch duidelijke bewijzen zijn ! Ik denk dat ECHT geloof je hele hart en ziel betreft , want men kan ook godsdienstig zijn door alles volledig mee te maken , alles trouw te volgen , zelfs aanzitten bij de Avondmaal 's viering en meewerken aan alle activiteiten , en toch niet met je hele hart God liefhebben ! Men kan gewoon meelopen zonder het echt te menen , maar zoals bij veel ware gelovigen en ook bij Jezus , komt er vaak vijandschap en haat om het hoekje kijken ! God zoekt echter WARE gelovigen , die Hem met hart en ziel liefhebben ; dat is echte Godsdienst ! Ik ken jou niet PollyVD , maar ik geloof echt dat jij het oprecht meent , omdat gebed een onmisbaar deel van ware Godsdienst is en daar hebben we idd. geen kerk voor nodig , hoewel ik persoonlijk vind dat we in groep toch sterker staan , hoewel dat niet persé een kerk hoeft te zijn , er bestaan heel veel groepen gelovigen die heel eenvoudig bijeen komen in geloof en liefde voor hun Here God . Er zijn veel meer christenen in het verborgen , dan we denken , maar God ziet hen !
Wat betreft de optelsom van alle gedachten, ze schrikken elkaar af ipv samen te werken. Ziet God dat ook? En wie niet? :wink:

Een Nash-evenwicht gaat uit van een spel, waarin iedere speler een strategie heeft. Die strategie geeft precies aan wat een speler in de verschillende fases van een spel doet. Een strategie kan zowel een pure strategie als een gemengde strategie zijn. De verzameling van strategieën van alle spelers die meedoen aan een bepaald spel noemt men een strategieprofiel. In de speltheorie is een Nash-evenwicht een strategieprofiel waarbij het voor geen enkele speler voordelig is daarvan af te wijken, als de andere spelers dat ook niet doen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nash-evenwicht

fonzarelli
Lid geworden op: 23 mar 2007, 11:30
Locatie: Lier

30 apr 2016, 19:02

God heeft de mens niet geschapen, integendeel de mensen hebben hun "goden" geschapen vroeger omdat ze de wereld waarin ze leefden niet begrepen.
Sommige zogenaamde "priesters" deden daar hun voordeel mee om de rest van de mensen angst aan te jagen en te kunnen overheersen.

Inmiddels is de wetenschap zo ver gevorderd dat de er geen "goden" meer nodig zijn om de wereld waarin wij leven grotendeels te verklaren.

De "priesters" zijn inmiddels vervangen door "politiekers".

AV,
Fonzarelli. 8)

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

01 mei 2016, 16:54

fonzarelli schreef:God heeft de mens niet geschapen, integendeel de mensen hebben hun "goden" geschapen vroeger omdat ze de wereld waarin ze leefden niet begrepen.
Sommige zogenaamde "priesters" deden daar hun voordeel mee om de rest van de mensen angst aan te jagen en te kunnen overheersen.

Inmiddels is de wetenschap zo ver gevorderd dat de er geen "goden" meer nodig zijn om de wereld waarin wij leven grotendeels te verklaren.

De "priesters" zijn inmiddels vervangen door "politiekers".

AV,
Fonzarelli. 8)

Als God de mens niet geschapen heeft , WIE DAN WEL ?

Daar zijn veel Geleerden al lang uit , een ingewikkelde sterrenhemel en een tot in de puntjes uitgekiemd menselijk lichaam , heeft hen wel anders doen denken ! Ze zijn inderdaad zo vér gevorderd , dat ze wel moesten inzien dat wijsheid en inteligentie ondoorgrondelijk zijn !
Ze begrijpen nog niet half hoe alles zo fijn in elkaar kon zitten .
Ja , er is nog veel werk aan de winkel !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

01 mei 2016, 17:56

ebenhaezer schreef:
Als God de mens niet geschapen heeft , WIE DAN WEL ?

Daar zijn veel Geleerden al lang uit , een ingewikkelde sterrenhemel en een tot in de puntjes uitgekiemd menselijk lichaam , heeft hen wel anders doen denken ! Ze zijn inderdaad zo vér gevorderd , dat ze wel moesten inzien dat wijsheid en inteligentie ondoorgrondelijk zijn !
Ze begrijpen nog niet half hoe alles zo fijn in elkaar kon zitten .
Ja , er is nog veel werk aan de winkel !
Ja, en de gelovigen begrijpen dat dus wèl ...!??? :roll:
Als je dan ook weet dat 80 % v/d wereldbevolking in een of andere god gelooft, en aldus begrijpt hoe fijn alles in elkaar zit, dan is de wereldbevolking veel slimmer dan ik dacht. Alhoewel nochtans al meer dan voldoende is bewezen, dat 'minstens' 80 % v/d wereldbevolking zo dom is als wat.
Dus ..., zò perfect, zal de mens wel niet zijn.

Idd, er is nog héél véél werk aan de winkel. 8O

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

22 mei 2016, 17:16

Fazal schreef:
ebenhaezer schreef:
Als God de mens niet geschapen heeft , WIE DAN WEL ?

Daar zijn veel Geleerden al lang uit , een ingewikkelde sterrenhemel en een tot in de puntjes uitgekiemd menselijk lichaam , heeft hen wel anders doen denken ! Ze zijn inderdaad zo vér gevorderd , dat ze wel moesten inzien dat wijsheid en inteligentie ondoorgrondelijk zijn !
Ze begrijpen nog niet half hoe alles zo fijn in elkaar kon zitten .
Ja , er is nog veel werk aan de winkel !
Ja, en de gelovigen begrijpen dat dus wèl ...!??? :roll:
Als je dan ook weet dat 80 % v/d wereldbevolking in een of andere god gelooft, en aldus begrijpt hoe fijn alles in elkaar zit, dan is de wereldbevolking veel slimmer dan ik dacht. Alhoewel nochtans al meer dan voldoende is bewezen, dat 'minstens' 80 % v/d wereldbevolking zo dom is als wat.
Dus ..., zò perfect, zal de mens wel niet zijn.

Idd, er is nog héél véél werk aan de winkel. 8O

" Dus ... , zò perfect , zal de mens wel niet zijn . "

Hé Fazal , ik had het wel over ... een tot in de puntjes uitgekiemd menselijk lichaam ! en dan bedoel ik wel ons zo ingewikkeld ... zenuwstelsel , bloedsomloop , hartwerking , beenderscharnieren , hersenen , ik noem maar wat , en nog veel meer !

KON HET PERFECTER ?

Is er in jouw tuin soms al eens een ' mensje ' ontstaan ???

Een mens is en blijft een WONDER , en dat weet jij best ! Net zo goed als onze sterrenhemel die perfect ... dagen , maanden , seizoenen , jaren , winters , zomers ; dus tijden en gelegenheden aangeeft , zodat men jaren op voorhand zaken kan uitstippelen .

KON HET PERFECTER ?

Ja , van domheid gesproken ! God is vèèl en vèèl slimmer dan je denkt he man !

Gods werk is gedaan , aan ons de beleving , en straks het eindrapport ! En daar gaat het om , wat hebben wij er van gemaakt : van deze mooie schepping en van ons persoonlijk leven ?
GODsdienst is weldegelijk een goed middel , maar het is een dienst aan GOD de SCHEPPER , en er kan maar één Schepper zijn , en één Redder die de zondeval overbrugde door Zichzelf te offeren in onze plaats . Vandaar de Christenheid en dan bedoel ik de ware christenen !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

22 mei 2016, 20:21

ebenhaezer schreef:Gods werk is gedaan , aan ons de beleving , en straks het eindrapport ! En daar gaat het om , wat hebben wij er van gemaakt : van deze mooie schepping en van ons persoonlijk leven ?
GODsdienst is weldegelijk een goed middel , maar het is een dienst aan GOD de SCHEPPER , en er kan maar één Schepper zijn , en één Redder die de zondeval overbrugde door Zichzelf te offeren in onze plaats . Vandaar de Christenheid en dan bedoel ik de ware christenen !
Jij bent er blijkbaar van overtuigd dat 'uw' god (want ik heb er geen) de mens speciaal heeft geschapen(sic!) om 'hem' te dienen!?
Dan is dat op zich al geen goede god! Exact de gelovigen zouden moeten weten dat hun god hen het leven heeft geschonken om dat leven te beleven!
Dus zeker niet om 'hem' gedurende gans hun leven te dienen.

Tevens zouden ze nog beter moeten weten, dat hun god hen absoluut niet nodig heeft. Tenzij hij zich steendood verveelde, en daarom de mensjes heeft geschapen, omdat hij misschien nood had aan aanbidding welke hij zichzelf niet kon geven!?

Eigenlijk zijn het dus de gelovigen zelf, die hun eigen god, zonder het goed te beseffen, van 'machtsgeilheid' beschuldigen.
Waar 'blijven' ze het toch 'uithalen'? :roll:

De Islammers denken zelfs dat ze als martelaar moeten sterven om hun allah te behagen.
Denken die nu echt dat 'hunne' allah dat van hen verlangt???
Gelukkig weten wij hier allemaal (I hope) nu toch stilaan, dat die zgn allah's 'martelaren', zo stoned zijn als een bende sterk gedrogeerde kamelen.

Meer nog, dat er ± 2000 geleden ergens een boelmaker aan het kruis is genageld, zgz om zich op te offeren in onze plaats!?
Wat hebben wij daar eigenlijk aan gehad? Vertel het eens.

Ach nee, zoals Talisman schreef: "laat maar zitten"!
Het gaat uw bevattingsvermogen te boven.
Laatst gewijzigd door Fazal op 22 mei 2016, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

23 mei 2016, 09:06

ebenhaezer schreef:Als God de mens niet geschapen heeft , WIE DAN WEL? Daar zijn veel Geleerden al lang uit, een ingewikkelde sterrenhemel en een tot in de puntjes uitgekiemd menselijk lichaam, heeft hen wel anders doen denken ! Ze zijn inderdaad zo vér gevorderd, dat ze wel moesten inzien dat wijsheid en inteligentie ondoorgrondelijk zijn! Ze begrijpen nog niet half hoe alles zo fijn in elkaar kon zitten. Ja, er is nog veel werk aan de winkel!
Dit noem ik een zinnige reactie EB, het enige dat we kunnen doen is trachten te achterhalen hoe alles in elkaar gestoken werd. Maar dat impliceert wel wat, het zou immers betekenen dat God z'n eigen werk onderzoekt om op die manier zichzelf te hervinden als de creator van dit alles. Tiens, zou het dan toch eenvoudiger zijn dan we denken? Is het dan niet zo dat God zichzelf om de tuin leidt? :wink:

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

23 mei 2016, 15:30

Fazal schreef:
ebenhaezer schreef:Gods werk is gedaan , aan ons de beleving , en straks het eindrapport ! En daar gaat het om , wat hebben wij er van gemaakt : van deze mooie schepping en van ons persoonlijk leven ?
GODsdienst is weldegelijk een goed middel , maar het is een dienst aan GOD de SCHEPPER , en er kan maar één Schepper zijn , en één Redder die de zondeval overbrugde door Zichzelf te offeren in onze plaats . Vandaar de Christenheid en dan bedoel ik de ware christenen !
Jij bent er blijkbaar van overtuigd dat 'uw' god (want ik heb er geen) de mens speciaal heeft geschapen(sic!) om 'hem' te dienen!?
Dan is dat op zich al geen goede god! Exact de gelovigen zouden moeten weten dat hun god hen het leven heeft geschonken om dat leven te beleven!
Dus zeker niet om 'hem' gedurende gans hun leven te dienen.

Tevens zouden ze nog beter moeten weten, dat hun god hen absoluut niet nodig heeft. Tenzij hij zich steendood verveelde, en daarom de mensjes heeft geschapen, omdat hij misschien nood had aan aanbidding welke hij zichzelf niet kon geven!?

Eigenlijk zijn het dus de gelovigen zelf, die hun eigen god, zonder het goed te beseffen, van 'machtsgeilheid' beschuldigen.
Waar 'blijven' ze het toch 'uithalen'? :roll:

De Islammers denken zelfs dat ze als martelaar moeten sterven om hun allah te behagen.
Denken die nu echt dat 'hunne' allah dat van hen verlangt???
Gelukkig weten wij hier allemaal (I hope) nu toch stilaan, dat die zgn allah's 'martelaren', zo stoned zijn als een bende sterk gedrogeerde kamelen.

Meer nog, dat er ± 2000 geleden ergens een boelmaker aan het kruis is genageld, zgz om zich op te offeren in onze plaats!?
Wat hebben wij daar eigenlijk aan gehad? Vertel het eens.

Ach nee, zoals Talisman schreef: "laat maar zitten"!
Het gaat uw bevattingsvermogen te boven.

Fazal , 't is niet omdat jij geen God wil , dat er geen God zou zijn ! Hij is er weldegelijk en daar krijg je vast nog mee te maken , net als iedereen , of je dat nu wil of niet !
Gods doel met de mensen is hen gelukkig te maken , en als iemand Hem wil dienen , is dat vrijwillig , en zeker geen moeten !
Er is een groot verschil tussen iets doen uit liefde en dankbaarheid , en iets doen omdat je denkt dat het moet , of kun je dat niet vatten ?
Christenen zijn geen ' Islammers ' , dat vergelijk slaat nergens op !
Dat Christus voor ons Zijn leven gaf , is het MOOISTE wat ooit gebeurde , daardoor zijn alle gelovigen VRIJ van ZONDESCHULD , en hebben een heerlijke toekomst in 't verschiet ! Als jij daar niets aan hebt , is dat alleen jouw eigen schuld , Jezus zei " ... komt allen tot mij ... ".
Toch moeilijk te vatten hé ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

23 mei 2016, 15:39

*leah* schreef:Perfecter kon het wel hoor mevrouw Ebenhaezer. Ik vind dat ik orthopedisch niet goed in elkaar steek....

Mooie zondagavond nog gewenst.

Ja Leah , dat kan , maar je bent niet alleen die dat vind , en dat is het gevolg van de zondigheid van de hele mensheid !
We waren perfect , maar WIJ allen hebben het verbrod , vandaar alle mistoestanden !
" 't Is goed in eigen hart te kijken ... " , de schuld op een Ander gooien is TE gemakkelijk !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .