Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 08 Apr 2016, 19:29  Onderwerp: Meningen herzien
Hoorde net op het nieuws dat nu de Paus holebi's erkent als mensen en ze zijn dan ook welkom in de kerk. Dit betekent mi dat alle Christenen hun mening en oordeel zullen moeten herzien. Wat denken Christenen hier zelf over?
Prima Vera

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 08 Apr 2016, 19:43  Onderwerp: Re: Meningen herzien
YYZ schreef:
Hoorde net op het nieuws dat nu de Paus holebi's erkent als mensen en ze zijn dan ook welkom in de kerk. Dit betekent mi dat alle Christenen hun mening en oordeel zullen moeten herzien. Wat denken Christenen hier zelf over?

Dat we eindelijk een paus hebben die met zijn twee voetjes op de grond staat!
Gast

Geplaatst: Vr 08 Apr 2016, 19:48 
Persoonlijk heb ik geen problemen met de geaardheid van een mens.
Mijnheer erkent holebi's nu als mensen, rijkelijk laat als je 't mij vraagt!
Ropie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 08 Apr 2016, 20:23  Onderwerp: Re: Meningen herzien
YYZ schreef:

Kleine rechtzetting.
Ook voor de uitspraak van deze paus werden homo's, lesbiennes en biseksuelen zeker wel erkent als 'mensen' maar dan misschien wel als zondige mensen...

En wat betreft u.i. dat "alle christenen" nu hun mening zullen MOETEN herzien. Waarschijnlijk zult u de Rooms-Katholieken bedoeld hebben.
De vele andere christenen moeten zich helemaal niets aantrekken van wat de paus zegt, hoor!
Hier speelt weer de in onze streken klassieke denkfout,
nl. christenen = katholieken
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 08 Apr 2016, 20:36 
Wat zijn holebi's?

Even opgezocht. Typisch iets Vlaams dus...
"Holebi is een samentrekking van de termen homoseksueel, lesbisch en biseksueel. Deze term deed zijn intrede in Vlaanderen in de jaren negentig."
Bron: Wikepedia.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 08 Apr 2016, 20:43  Onderwerp: Re: Meningen herzien
YYZ schreef:

Wat denken Christenen hier zelf over? Ik heb niets met het Christendom, en ik heb al helemaal niets met de Paus.
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 09 Apr 2016, 4:59 
*leah* schreef:
Persoonlijk heb ik geen problemen met de geaardheid van een mens. Mijnheer erkent holebi's nu als mensen, rijkelijk laat als je 't mij vraagt!

Hetzelfde geldt voor een ronde aarde, dacht ergens gelezen te hebben dat de erkenning daarvan pas in 1992 officieel werd.
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 09 Apr 2016, 4:59 
Wilsophie schreef:
Wat zijn holebi's? Even opgezocht. Typisch iets Vlaams dus... "Holebi is een samentrekking van de termen homoseksueel, lesbisch en biseksueel. Deze term deed zijn intrede in Vlaanderen in de jaren negentig." Bron: Wikepedia.

Typisch Vlaams?
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 09 Apr 2016, 5:11  Onderwerp: Re: Meningen herzien
Ropie schreef:
Kleine rechtzetting. Ook voor de uitspraak van deze paus werden homo's, lesbiennes en biseksuelen zeker wel erkent als 'mensen' maar dan misschien wel als zondige mensen... En wat betreft u.i. dat "alle christenen" nu hun mening zullen MOETEN herzien. Waarschijnlijk zult u de Rooms-Katholieken bedoeld hebben. De vele andere christenen moeten zich helemaal niets aantrekken van wat de paus zegt, hoor! Hier speelt weer de in onze streken klassieke denkfout, nl. christenen = katholieken

Klopt het onderstaande niet? Is dit niet geldig voor katholieken en protestanten (of andere afgeleiden)?

Het christendom is een monotheďstische godsdienst: christenen belijden het geloof in één God. De christenen geloven dat Jezus de zoon van God is en de messias (Hebreeuws; in het Grieks christos) die voorspeld en aangekondigd werd in het Oude Testament. Het christendom is een wereldgodsdienst. De term christenen voor aanhangers van het christelijk geloof werd voor het eerst gebruikt in Antiochië, en is gebaseerd op het feit dat het geloof in Jezus Christus centraal staat in het christendom.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 09 Apr 2016, 7:49 
YYZ schreef:
Wilsophie schreef:
Wat zijn holebi's? Even opgezocht. Typisch iets Vlaams dus... "Holebi is een samentrekking van de termen homoseksueel, lesbisch en biseksueel. Deze term deed zijn intrede in Vlaanderen in de jaren negentig." Bron: Wikepedia.

Typisch Vlaams?

Er staat letterlijk in Wikepedia dat deze term zijn intrede deed in Vlaanderen in de jaren negentig. Ik dacht dat ik dat ook geciteerd had.
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 09 Apr 2016, 7:56  Onderwerp: Re: Meningen herzien
YYZ schreef:
Ropie schreef:
Kleine rechtzetting. Ook voor de uitspraak van deze paus werden homo's, lesbiennes en biseksuelen zeker wel erkent als 'mensen' maar dan misschien wel als zondige mensen... En wat betreft u.i. dat "alle christenen" nu hun mening zullen MOETEN herzien. Waarschijnlijk zult u de Rooms-Katholieken bedoeld hebben. De vele andere christenen moeten zich helemaal niets aantrekken van wat de paus zegt, hoor! Hier speelt weer de in onze streken klassieke denkfout, nl. christenen = katholieken

Klopt het onderstaande niet? Is dit niet geldig voor katholieken en protestanten (of andere afgeleiden)?

Het christendom is een monotheďstische godsdienst: christenen belijden het geloof in één God. De christenen geloven dat Jezus de zoon van God is en de messias (Hebreeuws; in het Grieks christos) die voorspeld en aangekondigd werd in het Oude Testament. Het christendom is een wereldgodsdienst. De term christenen voor aanhangers van het christelijk geloof werd voor het eerst gebruikt in Antiochië, en is gebaseerd op het feit dat het geloof in Jezus Christus centraal staat in het christendom.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom

Wikipedia ( eindelijk schrijf ik het goed Embarassed is niet altijd helemaal volledig, het wordt aangeleverd door iedereen en soms klopt het inderdaad niet. Het is geen "van Dale".
Er zijn namelijk meer monotheďstische godsdiensten, wellicht. En niet alle Christenen geloven dat Jezus de Zoon van God is, in die zin dat Hij ook God is. De Jeh. Getuigen bijvoorbeeld geloven dat niet. Verder staat het geloof in Jezus Christus wel centraal, maar ook dat vraagt een bredere uitleg.
Binnen het Christendom zijn zoveel kerken en stromingen dat je je bijna afvraagt bij welke stroming of kerk hoor ik dan eigenlijk?
Ik merk in ieder geval dat als je zegt dat je een Christen bent men mij zaken toedichten en etiketteren die ik totaal niet ken. De algemene opinie van niet Christenen geeft nogal eens een vertekend beeld.
Er zijn veel liturgieën en geschriften binnen de RKK en de Prot. kerken die ik totaal niet onderschrijf noch als Bijbels zie.
De reden waarom ik niet aangesloten ben bij welke kerk danook.
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 09 Apr 2016, 7:59 
YYZ schreef:
*leah* schreef:
Persoonlijk heb ik geen problemen met de geaardheid van een mens. Mijnheer erkent holebi's nu als mensen, rijkelijk laat als je 't mij vraagt!

Hetzelfde geldt voor een ronde aarde, dacht ergens gelezen te hebben dat de erkenning daarvan pas in 1992 officieel werd.

Zou kunnen, maar het pleidooi voor een platte aarde is al heel oud en die van een holle aarde idem.
maior domus

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 09 Apr 2016, 8:07  Onderwerp: Re: Meningen herzien
YYZ schreef:

Voor mij is dit vooral een teken dat wij van ver gekomen zijn, en ver staan tegenover het begin.

Nu is het nog minstens duizend jaar wachten tot men in de islam ook eindelijk het licht gaat zien en enkele meningen gaat herzien!!
resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 09 Apr 2016, 8:17 
Er bestaat juist een mooie uitspraak, dat "zij die van verre gekomen zijn, dichtbij zijn genaderd." Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
Ropie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 09 Apr 2016, 8:39  Onderwerp: Re: Meningen herzien
YYZ schreef:
Ropie schreef:

Ik denk dat u mijn reactie niet begrijpt...
Natuurlijk weet ik wat christenen zijn en wat het christendom is.

Maar, u begon met het citeren van een uitspraak van de paus, gevolgd door uw vraag of alle christenen nu hun mening moeten herzien...
De paus spreekt alleen maar in naam van de Rooms-Katholieke kerk
en NIET in naam van "alle christenen"...
Een uitspraak van de paus heeft niets te zien met de mening van orthodoxe christenen, van calvinisten en lutheranen en hun honderden afsplitsingen, van anglicanen, enz. en zelfs niet voor leden van de Oudkatholieke kerk.

Het zou correcter zijn geweest als u had gevraagd: "moeten de Rooms-Katholieken nu hun mening herzien?"

Ga naar: