Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 18:19  Onderwerp: Rente is een zonde, behalve voor een aantal?
Rente als zonde, als een sluipend gif. Ter introductie: Met name in Abrahamitische religies werd of wordt het heffen van rente op een lening als een zonde beschouwd. Meestal ging dit uit van twee benaderingen.

(1) Volgens de eerste kon geld zich niet zomaar 'uit zichzelf' vermeerderen, omdat alleen God zaken kan scheppen.
(2) De tweede, meer praktische reden om het heffen van rente als zonde aan te merken, was het feit dat leningverstrekkers soms doelbewust dermate hoge percentages rekenden (woeker) dat de schuldenaar nooit uit de schulden kon komen en al zijn goederen en uiteindelijk zijn vrijheid moest afstaan. Een dergelijke gang van zaken werd gelijkgesteld aan stelen, en was daarmee ook een zonde.

In het Evangelie volgens Lucas wordt het incasseren van rente(woeker) echter weer geprezen:

" Waarom hebt gij dan mijn geld niet in de bank gegeven, en ik, komende, had hetzelve met woeker mogen eisen?"

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rente
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:10 
Wat is je punt? Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:11 
Wilsophie schreef:
Wat is je punt?

Wat denk je ervan? Sociale impact?
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:11 
Geen idee, ik heb het topic niet geplaatst en het is hier een discussieforum heb ik begrepen. Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:14 
Wilsophie schreef:
Geen idee, ik heb het topic niet geplaatst en het is hier een discussieforum heb ik begrepen.

Nog nooit over nagedacht? Je mag dat zelf ook doen, geen probleem.
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:15 
YYZ schreef:
Wilsophie schreef:
Geen idee, ik heb het topic niet geplaatst en het is hier een discussieforum heb ik begrepen.

Nog nooit over nagedacht? Je mag dat zelf ook doen, geen probleem.

Ergens over nadenken levert nog geen discussie op en dat is hier de bedoeling.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:17 
Wilsophie schreef:
Ergens over nadenken levert nog geen discussie op en dat is hier de bedoeling.

Dat had je gedacht, werkelijk voor niks verlegen.
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:19 
Lijkt mij weer een Vlaamse uitdrukking die ik niet begrijp.
Nogmaals ergens over nadenken levert nog geen discussie op. Blijkbaar vind je het interessant om stukken van Wikepedia en andere sites te plaatsen, nou joh, wees er gelukkig mee. Maar verwacht dan geen respons.
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:20 
Wilsophie schreef:
Lijkt mij weer een Vlaamse uitdrukking die ik niet begrijp. Nogmaals ergens over nadenken levert nog geen discussie op. Blijkbaar vind je het interessant om stukken van Wikepedia en andere sites te plaatsen, nou joh, wees er gelukkig mee. Maar verwacht dan geen respons.

Je hebt dus werkelijk geen idee, handig om weten.
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:22 
Ikk niet weten en wij niet begrijpen. Ik speel het spel wel mee hoor. Hoe oud zijn wij nu? Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:24 
Wilsophie schreef:
Ikk niet weten en wij niet begrijpen. Ik speel het spel wel mee hoor. Hoe oud zijn wij nu?

Zeer leerzaam, je beschouwt ons echt als achterlijke mensen. Wilden het gewoon even zeker weten, dat is alles.
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:26 
Als jullie willen dat wij jullie zo beschouwen, dan offeren wij ons wel op om jullie daarin tegemoet te komen. Jullie kunnen het krijgen zo je het hebben wilt. En zo gaan we helemaal buiten de pot om en dus off topic.
Probeer eens je eigen topic aan te sturen met uitgangspunten voor een discussie.
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:59 
Dan maar zelf een aftrap geven want anders wordt het nooit wat.

Ik weet niet wie dit begrip "Abrahamitische religie" heeft bedacht, maar ik kan je verzekeren dat alleen moslims die term met plezier gebruiken. Waarom? Omdat de islam zichzelf ziet als de vervulling van het jodendom en christendom, die beiden een verwantschap met Abraham zien: respectievelijk qua afkomst en qua geloof.

Maar alhoewel christenen met de Bijbel de Tenach woord voor woord hebben meegenomen, worden de Tenach én het Nieuwe Testament in de islam niet serieus genomen. Dat kan ook niet, want het "heilige" boek van de islam is daarmee op talloze manieren in strijd.

Eigenlijk zijn alle Bijbelse helden in de Koran een soort Mohammeds geworden, en dat geldt ook voor Abraham. Het is een Abrahammed.
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 23:06  Onderwerp: Re: Rente is een zonde, behalve voor een aantal?
YYZ schreef:
Rente als zonde, als een sluipend gif. Ter introductie: Met name in Abrahamitische religies werd of wordt het heffen van rente op een lening als een zonde beschouwd. Meestal ging dit uit van twee benaderingen.

(1) Volgens de eerste kon geld zich niet zomaar 'uit zichzelf' vermeerderen, omdat alleen God zaken kan scheppen.
(2) De tweede, meer praktische reden om het heffen van rente als zonde aan te merken, was het feit dat leningverstrekkers soms doelbewust dermate hoge percentages rekenden (woeker) dat de schuldenaar nooit uit de schulden kon komen en al zijn goederen en uiteindelijk zijn vrijheid moest afstaan. Een dergelijke gang van zaken werd gelijkgesteld aan stelen, en was daarmee ook een zonde.

In het Evangelie volgens Lucas wordt het incasseren van rente(woeker) echter weer geprezen:

" Waarom hebt gij dan mijn geld niet in de bank gegeven, en ik, komende, had hetzelve met woeker mogen eisen?"

Voor de goede orde is onderstaand een citaat van wikipedia. Al het andere is tekst van YYZ en de bron suggereert dus dat dit allemaal van Wikipedia afkomstig is. Maar het hele citaat veroordeelt Bijbelteksten en dat doet Wikipedia dus niet.
Dit is dus misleidende test doordat de bron niet klopt. Je mag bronvermelding eronder zetten als het een letterlijk citaat is. Netter is nog als je een citaat tussen quote haken zet. Op veel forums verplicht.

Wikipedia schreef:
Rente, interest of intrest, is de vergoeding die wordt ontvangen voor het uitlenen van geld en die betaald wordt door degene die het geld leent. Een bekende vorm is de rente die consumenten ontvangen (creditrente of spaarrente) of betalen (debetrente) op een rekening bij een bank. Ook wanneer men zaken op krediet ('op de pof') koopt, leent men in feite geld van de onderneming om het goed direct te kunnen kopen en betalen. Er ontstaat een schuld waar eveneens rente over wordt berekend.

Rente heeft drie functies. Ten eerste geldt het als een vergoeding aan de uitlener voor het ter beschikking stellen van zijn geld, vergelijkbaar met huur. De tweede functie is het ontmoedigen van te late betaling: hoe langer men wacht des te hoger de schuld wordt door het berekenen van rente. Ten slotte compenseert de rente de inflatie gedurende de looptijd van de lening.
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Apr 2016, 5:09  Onderwerp: Re: Rente is een zonde, behalve voor een aantal?
Wilsophie schreef:
Voor de goede orde is onderstaand een citaat van wikipedia. Al het andere is tekst van YYZ en de bron suggereert dus dat dit allemaal van Wikipedia afkomstig is. Maar het hele citaat veroordeelt Bijbelteksten en dat doet Wikipedia dus niet. Dit is dus misleidende test doordat de bron niet klopt. Je mag bronvermelding eronder zetten als het een letterlijk citaat is. Netter is nog als je een citaat tussen quote haken zet. Op veel forums verplicht.

Ten eerste, om een of andere technische reden werkt dat quoten hier niet zoals het hoort. Ten tweede, het onderstaande komt rechtstreeks van wikipedia, heb enkel de twee benaderingen geaccentueerd ten behoeve van een leerzaam debat. Je aantijgingen zijn dus misleidend, om welke reden dan ook. Pro memorie, waar het over gaat:

Met name in Abrahamitische religies werd of wordt het heffen van rente op een lening als een zonde beschouwd. Meestal ging dit uit van twee benaderingen.

Ga naar: