Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 19:24  Onderwerp: Joodse en Palestijnse vrouw
Ook weer interessant verhaal over religie, als vijanden hebben Joden en Palestijnen de plicht elkaar te bestrijden.

Een Joodse moeder en een Palestijnse moeder verloren elk op dezelfde dag een dochtertje van 12 jaar. Als Jodin en als Palestijnse waren deze twee vrouwen eerst elkaars vijanden. Ze zagen in elkaar alleen maar het beeld van de ander als een vijand. Dat oordeel was de blind makende balk in hun ogen. Maar door deze droevige gebeurtenis herkenden ze in de ander iets van zichzelf: het verdriet om het verlies van een kind. Ze bezochten elkaar en vielen elkaar in de armen. Als mens met mens konden ze elkaar tot troost zijn, elkaar zelfs liefhebben. Wat verdwenen was onder het vijandsbeeld was teruggekeerd: de mens in de ander. Het koninkrijk was nu ‘onder hen’. Zij konden hun vijand liefhebben, door achter het masker van de vijand de oorspronkelijke mens te zien, het oorspronkelijk gelaat van de medemens.

http://www.thomasevangelie.info/thomas/thomasthemas/joodsepalestijnsevrouw/
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:10 
Wat is je punt? Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:11 
Wilsophie schreef:
Wat is je punt?

Is de inhoud niet leesbaar?
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:13 
Het is gewoon een nieuwsitem, daar zijn andere topics voor heb ik gezien, mits je er een discussiepunt toevoegt of een uitgangspunt waar jij het over wilt hebben. Op veel forums mag je op deze manier niet eens een topic openen. Daarom vraag ik naar het punt van discussie.
De inhoud is leesbaar want het is een kopie met bronvermelding anders was het gewoon plagiaat.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:16 
Wilsophie schreef:
Het is gewoon een nieuwsitem, daar zijn andere topics voor heb ik gezien, mits je er een discussiepunt toevoegt of een uitgangspunt waar jij het over wilt hebben. Op veel forums mag je op deze manier niet eens een topic openen. Daarom vraag ik naar het punt van discussie.
De inhoud is leesbaar want het is een kopie met bronvermelding anders was het gewoon plagiaat.

Dat religie mensen scheidt in vijandige groepen, en dat is iets anders dan religie die mensen bij elkaar brengt. Toch niet zo moeilijk om te begrijpen?
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 14 Apr 2016, 22:22 
Ja en??? Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Apr 2016, 4:44 
Wilsophie schreef:
Ja en???

Hangt van jou af, verandert dat iets in je houding jegens andere godsdiensten? De vraag is natuurlijk wederzijds, geldend voor alle stromingen die vijandig tegenover elkaar staan. Er zijn er nogal wat.
Paul Siemons

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Apr 2016, 7:53 
YYZ schreef:

Dat religie mensen scheidt in vijandige groepen, en dat is iets anders dan religie die mensen bij elkaar brengt. Toch niet zo moeilijk om te begrijpen?

Is toch logisch te verklaren YYZ ; het woord zegt het zelf:

REL - igie
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Apr 2016, 7:57 
Paul Siemons schreef:
YYZ schreef:

REL - igie

Religie is samengesteld uit -˜re-opnieuw-™ en -˜ligie-verbinden-™, ofwel herverbinden.

Zoals gezegd heb ik weinig met religie al zijn er 17 verklaringen voor het woord op zich, dat wil voor mij niet zeggen dat die 17 uitleggingen ook de gevoelswaarde bepaalt die ik aan het begrip hang.
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Apr 2016, 7:58 
YYZ schreef:
Wilsophie schreef:

Dat is zeker iets anders. Ik denk niet dat het mensen bij elkaar brengt. Voor mij niet moeilijk te begrijpen, maar het woord neigt al heel snel naar misverstanden heb ik gemerkt.
Wiana

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Apr 2016, 8:09 
Paul Siemons schreef:

REL - igie

Knap, Paul Smile

Maar.... doe geen moeite, ze snapt het toch niet...

YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Apr 2016, 8:12 
Wilsophie schreef:
Dat is zeker iets anders. Ik denk niet dat het mensen bij elkaar brengt. Voor mij niet moeilijk te begrijpen, maar het woord neigt al heel snel naar misverstanden heb ik gemerkt.

Dat mag duidelijk zijn, het element van de utopische gespletenheid speelt hierin een rol. En als dat al niet duidelijk is, over wat gaat het dan wel?
YYZ

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Apr 2016, 8:13 
Paul Siemons schreef:

REL - igie

Daar zeg je wat, het is dan ook een hels avontuur. Wink
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Apr 2016, 8:19 
YYZ schreef:
Wilsophie schreef:

Dat mag duidelijk zijn, het element van de utopische gespletenheid speelt hierin een rol. En als dat al niet duidelijk is, over wat gaat het dan wel?

Dat is de vraag! Ik probeer dat te ontdekken, maar kom religie alleen maar tegen in negatieve zin.
Bovendien schijn ik het toch niet te snappen volgens Wiana.
Echt vriendelijk hoor om zo over elkaar te praten.
Dus waarom zou ik die moeite doen als de vooroordelen over mij persoonlijk al klaar liggen?
Wilsophie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Apr 2016, 8:20 
YYZ schreef:
Paul Siemons schreef:

REL - igie

Daar zeg je wat, het is dan ook een hels avontuur. Wink

Dat is het als je het avontuur aangaat, maar daar heb ik geen behoefte aan.

Ga naar: