TO BASH OR NOT TO BASH: that is the question!

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 apr 2016, 07:46

Wilsophie schreef:Vergeet niet dat jij je daar ook aan schuldig maakt als het om een onderwerp gaat dat jij niet blieft. Denk aan de spottende plaatjes die je hebt geplaatst, of ben je dat vergeten?
Fokke schreef:Subiet krijgt Vesselin nog den Erdogan en Merkel tegen met zijn spottende plaatjes!
Beste mensen laten wij het onderwerp internetforum-pesten op dit draadje bespreken aub
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 apr 2016, 08:19

Wilsophie schreef:Vergeet niet dat jij je daar ook aan schuldig maakt als het om een onderwerp gaat dat jij niet blieft. Denk aan de spottende plaatjes die je hebt geplaatst, of ben je dat vergeten?
Waar wordt mensen vooral "schuld" aangepraat?... Juist!:lol:

Ik probeer ook te evolueren, Wilsophie, en doe vanaf nu mijn uiterste best om beleefd te blijven.

Ik heb een nogal sarcastisch gevoel voor humor, dat is ongetwijfeld zo, en ik kan best lachen met grove humor.
Ik begrijp dat mensen daar moeite mee hebben.
Maar hoe komt dat? Door alles bijna automatisch op zichzelf te betrekken! ("Ze hebben het tegen of over mij!)

Ook in het verleden, zette ik pogingen op om tot een ernstig gesprek te komen over een bepaald onderwerp.
Als dat niet bleek te lukken en er hoofdzakelijk "gebashed" werd bij het reageren, dan raakte mijn geduld snel op en schakelde ik over op kolder en desnoods bijtend sarcasme.
En dat werd dan natuurlijk ook niet in dank afgenomen! Hahahahahaha!

Maar nogmaals: ik ben vastbesloten mijn leven te beteren.

Van de andere kant: Humor mag, en moet zelfs. Daarbij begrijp ik dat: wat de ene grappig vind, vind de andere misschien niet zo leuk. Het is dansen op het slappe koord.
Fokke schreef:Subiet krijgt Vesselin nog den Erdogan en Merkel tegen met zijn spottende plaatjes!
Ja... je zegt daar wat: Maak geen slapende honden wakker hé Fokke!!!
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Gast

16 apr 2016, 09:37

Ik denk, als je eens boos wordt over wat iemand schrijft en je reactie valt wat hard uit, dat niet is met de bedoeling om te bashen of te pesten.
Ik schrijf nu voor mezelf voor alle duidelijkheid, wordt die vele correcties en standjes wel beu.

Vesselin, ik lees je nu veel liever dan "vroeger", toen ik ook al eens geregeld "op uw kap zat".

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 apr 2016, 09:40

De reactie, die ik (en blijkbaar ook Socrates) soms krijg: dat mijn teksten, te moeilijk, te ingewikkeld zijn, is - gezien het onderwerp waarover geschreven wordt - wel enigszins merkwaardig!

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, of kwetsen... maar het is noodzakelijk om hier op in te gaan.

Als je geen teksten van een zekere moeilijkheidsgraad kunt lezen... waarom verschijn je dan op een forum dat "Filosofie" of "Psychologie" heet?

Als je ook maar enige notie wilt hebben van deze disciplines, moet je toch minstens een naslagwerk gelezen hebben, zoals, bvb, een goede "Geschiedenis van de filosofie".
Zulke boeken - als de auteur competent is - hebben dikwijls een hoog litterair niveau. Als je ze wilt lezen moet je jezelf wel wennen en aanpassen aan dat niveau.
En dat komt vanzelf wel als je echt "passie" hebt voor het onderwerp.

Hier verschijnen blijkbaar mensen - vergeef me de ironie - die al hoofdpijn krijgen van een halve volzin.

Wel dan... als je snapt dat het niets voor jou is, blijf dan gewoon weg en begin niet te zeuren en te klagen dat het "te moeilijk" is voor jou. Of, wat nog erger is: begin vooral niet te "bashen"!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 apr 2016, 09:46

There is no character, howsoever good and fine, but it can be destroyed by
ridicule
, howsoever poor and witless. Observe the ass, for instance: his
character is about perfect, he is the choicest spirit among all the humbler
animals, yet see what ridicule has brought him to. Instead of feeling
complimented when we are called an ass, we are left in doubt.
-- Mark Twain, "Pudd'nhead Wilson's Calendar"
(vetjes, door mij)
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

16 apr 2016, 09:58

Vesselin,
de reactie van Fokke vond ik getuigen van een zachte vorm van humor.
Die hond blijft dus mooi slapen.

Nu wat betreft het bashen : zoveel mensen, zoveel meningen.
Een prachtig voorbeeld zie je hier op sennet op "politiek".
Daar worden ware veldslagen uitgevochten.
Het is natuurlijk een immens voordeel dat men dit anoniem kan doen...nu kunnen alle frustraties naar boven komen zonder dat ook maar één iemand weet wie je bent.
Je zou je eigen partner de huid kunnen volschelden :) .
Humor zou nooit sarcastisch mogen zijn, omdat men er altijd wel een gevoelige ziel mee treft.
Die geeft een gepikeerd antwoord en men is vertrokken.
Gevechten worden hier niet met de vuisten beslecht , maar met de tong.
Toch moeten mensen die deelnemen aan een topic leren begrijpen dat de tegenspeler een eigen mening mag hebben en die moet tolereren. Het is immers nooit een zaak van leven of dood.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 apr 2016, 12:49

Dat is waar...

Zelf ben ik er inmiddels ook tegen bestand, omdat ik voldoende begrip heb voor de menselijke psychologische eigenaardigheden - die ook mijn eigenaardigheden zijn, natuurlijk. Maar ik heb dat bij mezelf met begrip en humor leren bekijken. Ik kan lachen om mezelf!

Wat eigenlijk zeer komisch is: is dat bejaarden zich gedragen als "boze pubers".
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

16 apr 2016, 13:26

Op fora geeft anonimiteit een negatieve kracht: alles (of toch ongeveer) mag en kan. Het geeft een mens de (valse) indruk dat hij (zij) es kan laten gelden, waar dat in de realiteit misschien niet, of minder, kan.

Natuurlijk kunnen senioren behoorlijk uit hun sloffen schieten, Vesselin, waarom ook niet? :wink: Ik strijd alleen liever met open vizier!
Eigenlijk denk ik dat de meesten dat het liefst zouden doen; op die manier kunnen ook veel misverstanden voorkomen worden.

Is cyberpesten een plaag van deze tijd? En wat voor gevolgen !!! Hierbij denk ik aan de recente zelfmoorden bij jongeren.

Op een seniorenforum zal zoiets wel niet voorkomen, maar- zoals Reini terecht schreef: daardoor kan iemand al es afhaken. Staat die dan niet sterk genoeg in zijn/haar schoenen, of wordt die gekwetst??? Geen idee.
Misschien komt het er gewoon op neer, dat we niet genoeg afstand kunnen nemen van "virtuele" gesprekspartners?
Hierbij denk ik nu aan "Second Life". In een TV-programma werd es geschetst welke dramatische gevolgen het inleven in die virtuele wereld heeft.

Het valt me de laatste maanden wel op dat sommige leden er een hobby op nahouden om zich belerend in verschillende topics te gaan bemoeien. Ook dit is, m.i. een vorm van frustratie. Dat zoiets niet gepikt wordt, is m.i. maar logisch. Dat zoiets agressie uitlokt, ook.
Dit vind ik helemaal geen positieve bijdrage; immers, wie voelt zich daar goed bij???




Dit waren een paar bedenkingen van me ...

Een prima initiatief van je, Vesselin! Ik hoop dat het ook effectief iets oplevert :-)

Wiana

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 apr 2016, 15:18

Of het iets oplevert weet ik niet.

Samen nadenken over: waarom er zoveel gebakkeleid wordt, is misschien nuttig.

Geweld is en blijft geweld, in al zijn uitingen. Van oorlogen tot "minder onschuldige" vormen, zoals Bashing en Flaming.

Belangrijk is: bewustwording.

Apropos: het je al eens gekeken op: "Flame Warriors" van Mike Reed... zeer leerzaam vind ik, én geestig!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

16 apr 2016, 15:52

Vesselin schreef:


Geweld is en blijft geweld, in al zijn uitingen. Van oorlogen tot "minder onschuldige" vormen, zoals Bashing en Flaming.

Belangrijk is: bewustwording.

Apropos: het je al eens gekeken op: "Flame Warriors" van Mike Reed... zeer leerzaam vind ik, én geestig!
Idd, een verrassende en leuke site, Vesselin. Mijn Engels is niet meer wat het geweest is, jammer genoeg, maar er bestaan hulpmiddelen, nietwaar.
Grappig ja, vooral de karikaturen van "types", maar de omschrijving is frappant.
Herkenbaar ook (voor zover ik hier al gesprekken gevolgd heb ):-) Interessant om hier op het forum es verder te "bestuderen" ;-)

Groetjes

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

16 apr 2016, 18:07

Vesselin schreef:


Hier verschijnen blijkbaar mensen - vergeef me de ironie - die al hoofdpijn krijgen van een halve volzin.
Ik krijg geen hoofdpijn van een halve noch een hele volzin, wel van taalfouten van lagere school niveau. Zoek de fout en kleur de plaatjes!
Vesselin schreef:Het woord "God" vindt ik eigenlijk onbruikbaar, omdat het zo beladen is met ontelbare tegenstrijdige connotaties.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

16 apr 2016, 19:14

Wilsophie schreef:
Ik krijg geen hoofdpijn van een halve noch een hele volzin, wel van taalfouten van lagere school niveau. Zoek de fout en kleur de plaatjes!
Zijn we hier bij het dictee der Nederlandsche taal.
Men is nooit te blont om noch bei te leeren. :lol:

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

16 apr 2016, 19:41

edit..
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 16 apr 2016, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
Gast

16 apr 2016, 19:49

Vesselin schreef:De reactie, die ik (en blijkbaar ook Socrates) soms krijg: dat mijn teksten, te moeilijk, te ingewikkeld zijn, is - gezien het onderwerp waarover geschreven wordt - wel enigszins merkwaardig!

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, of kwetsen... maar het is noodzakelijk om hier op in te gaan.

Als je geen teksten van een zekere moeilijkheidsgraad kunt lezen... waarom verschijn je dan op een forum dat "Filosofie" of "Psychologie" heet?

Als je ook maar enige notie wilt hebben van deze disciplines, moet je toch minstens een naslagwerk gelezen hebben, zoals, bvb, een goede "Geschiedenis van de filosofie".
Zulke boeken - als de auteur competent is - hebben dikwijls een hoog litterair niveau. Als je ze wilt lezen moet je jezelf wel wennen en aanpassen aan dat niveau.
En dat komt vanzelf wel als je echt "passie" hebt voor het onderwerp.

Hier verschijnen blijkbaar mensen - vergeef me de ironie - die al hoofdpijn krijgen van een halve volzin.

Wel dan... als je snapt dat het niets voor jou is, blijf dan gewoon weg en begin niet te zeuren en te klagen dat het "te moeilijk" is voor jou. Of, wat nog erger is: begin vooral niet te "bashen"!

In feite pas je nu ook een lichte vorm van bashen toe hé Vesselin.
Ik heb geen interesse in filosofie, wel in psychologie, wie heeft mij dan te zeggen "blijf hier weg"!
De ene "auteur" lees je liever dan de andere, Socrates en Reini lees ik altijd. Als YYZ met al zijn grafieken en geleerdheid komt aandraven, dat lees ik niet.
Jou lees ik tot nu toe graag, vroeger ergerde ik mij kapot aan wat je schreef, ik reageerde dan wel eens bot, maar ik ben ook maar een mens.
Ik bedoel maar, wij zijn allen forumleden, het is aan de moderatie om te zeggen wanneer hier iemand moet verdwijnen. Ik geef toe dat ik minder geleerd ben dan jij, Socrates en YYZ, maar een mens is nooit te oud om te leren, ik ben leergierig, dus ik lees mee, als het zo geleerd is dat het saai wordt dan sla ik het over. Daar kan toch niemand iets tegen hebben!
Laatst gewijzigd door Gast op 16 apr 2016, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 apr 2016, 19:50

Hahahahahaha! "vindt" ik.

Vermoeidheid waarschijnlijk.

Waar heb jij, bij mijn ellenlange schrijfsels, nog een schrijffout van mij gevonden?
Ik daag je uit! Als je je tenminste met zulke kinderachtigheden wil bezig houden!

Heeft trouwens in het geheel geen verband met waar dat bericht over ging.

Het gaat over zinvolle gesprekken.
En díé zijn meestal ver te zoeken hier!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain