TO BASH OR NOT TO BASH: that is the question!

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

24 apr 2016, 20:26

*leah* schreef::lol:

Mooie foto, hoop dat ik jou nooit in het donker ga tegenkomen.

Weet je Vesselin, als ik aangevallen word, dan blijf ik niet beleefd, dan geef ik de volle laag.

Filosofeer maar, voor wie zou je het laten?
Neem jij maar eens snel een voorbeeld aan Vesselin die hier juist poogt zijn vege lijf en geest in toom te houden !
8)
Ik kijk altijd van wie aanvallen komen, en als die mens me aanstaat, zal ik trachten dingen uit te praten op een fatsoenlijke manier.
Is dat een kwast die uit zijn nek kletst, doe ik geen moeite , die is mijn energie niet waard.
Wij als senioren moeten daar zuinig op zijn. :wink:
Gast

24 apr 2016, 20:54

Ja Reini, in feite heb je gelijk hoor.

Vesselin, waarom heb je de foto veranderd? Die vorige, dat was toch een echte karakterkop.... :wink:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

24 apr 2016, 21:11

:lol: :lol: :lol:

Ik heb heb de "snottebellen-man" maar verwijderd. Ik vond het zelf té onsmakelijk.
Wie hem wil bekijken moet hier maar eens gaan kijken.
Veel plezier!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

24 apr 2016, 22:45

Vesselin schreef::lol: :lol: :lol:

Ik heb heb de "snottebellen-man" maar verwijderd. Ik vond het zelf té onsmakelijk.
Wie hem wil bekijken moet hier maar eens gaan kijken.
Veel plezier!
Bedankt.
Als ik nu van IETS vies ben dan is het van snot en slijmen.
Al waren deze waarschijnlijk van siliconen.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

25 apr 2016, 06:30

Nochtans... Reini dear... is onze oorsprong:

Het primordiale SLIJM!!!
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

25 apr 2016, 09:53

Ik weet het . Maar daarom moet ik er nog niet naar kijken.
Zonder slijm marcheert er eigenlijk weinig. Ons lichaam zit er vol van.
Gast

25 apr 2016, 14:37

Vesselin

Ik meende dat die man van de foto buisjes in zijn neus had om beter te kunnen ademen of zo..... :oops:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

25 apr 2016, 20:14

Snot, kind.... Zot snot! :lol:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 apr 2016, 23:00

Zo te zien valt er over het bashen blijkbaar niet bijster veel te zeggen. Wat mij vooral als merkwaardig overkomt is in welke intense mate de auteurs zich werkelijk totaal lijken te identificeren met hun alter ego. Zelfs als een schrijver de "ik" vorm hanteert heeft hij het toch meestal niet over zichzelf. Ik vergelijk de situatie van een romanschrijver met die van een poster op dit forum. De auteur kent zijn lezers niet en de lezers kennen ook de auteur niet echt, ik vind mijn positie als poster hier gelijkaardig. Mijn nick is een personage waarin ik delen van mezelf waarschijnlijk projecteer maar ik identificeer mij er niet mee. Uiteraard is dat slechts mijn opvatting. Deze attitude maakt mij wel onbereikbaar voor potentiële bashers ( enkel mannelijk?)
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 apr 2016, 07:28

Dat is dan uw visie!
En misschien iets dat jij ook werkelijk doet!

De vergissing die ge, bij uw betoog, maakt is: die visie op andere mensen projecteren.
Hoe kunt gij weten of ik, of iemand anders, een "intellectueel afstandelijke positie" inneem?

Als "het innemen van een intellectueel afstandelijke houding", de positie is van waaruit jij schrijft, doorbréék je dat al door dat aan ons toe te geven en word je "persoonlijk".

Maar... het is "projectie" van uw kant.

Ikzelf spreek altijd als "ervaringsdeskundige" als ik het over psychische problemen heb. Het gaat altijd over waar ikzelf mee geworsteld heb, over nagedacht, en, al dan niet, mee in het reine gekomen ben. (Niet: "in het "Reini" gekomen ben"! :lol:)(ik anticipeer al maar wat mogelijke verbale deugnieterij! Hahahahahaha!).

Ik ben in de verste verte niet geïnteresseerd in een "academische" houding. Ik ben 100% betrokken partij.

En er valt op die manier heel veel te vertellen over bashen! Omdat het gaat over de psychologie van de dagelijkse relatie tussen mensen. En: dat ze zich daarbij beledigd, gekwetst, aangevallen, te kort gedaan voelen, enerzijds, of, beledigen, kwetsen, aanvallen, te kort doen, anderzijds.

Van het moment dat we daar eerlijk met elkaar gaan over praten, en aan elkaar vragen: "Waarom doen we dit eigenlijk" - en geen enkele emotie uit de weg gaan - wordt het echte therapie!

Blijf je echter, als koele, afstandelijke intellectueel, op een afstandje toekijken: dan ben je geen betrokken partij in het "genezingsproces".
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 apr 2016, 22:19

Ik schreef ook dat het maar mijn visie is, nergens projecteer ik mijn houding op andere mensen, ik zeg enkel dat mijn houding, ten aanzien van een forum is, zoals ik ze beschrijf. Tevens dat ik dus verbaasd toekijk hoe mensen, die elkaar van haar noch pluim kennen, weliswaar gemaskerd met anonimiteit, zich als kemphanen in de haren vliegen. Een worstelling tussen twee blinden ?

Vermits het thema "bashen" is; kon ik bezwaarlijk anders dan mijn opvatting daarover toelichten. Ik zie niet meteen wat daar zo "persoonlijk" aan is althans niet qua emotionele geladenheid. Kan een mens zich uitdrukken zonder ook maar de minste projectie weg te geven ? Immers, enkel al iemands schrijfstijl kan je als projectie gaan bestempelen.
Ik schrijf zoals jij ook af en toe als ervaringsdeskundige, maar dan niet over mijn persoonlijke ervaring, wel over die van mensen waar ik beroepshalve mee omging en die hier als dusdanig uiteraard nooit worden vernoemd. Ik denk niet dat psy-therapie langs deze weg mogelijk is, trouwens in een vorige topic van jouw hand wees je elke poging tot "hulp" catergoriek af. (Kwaliteit van mijn leven verbeteren)

Dus heb ik mij vergist door te opperen dat er blijkbaar niet veel over bashen te zeggen valt. Volgens jou zou er over bashen nog heel veel te vertellen zijn. Ik blijf het met grote belangstelling volgen, maar ik blijf een niet betrokken partij in het "genezingsproces".
Heeft bashen nu dan de status van "ziekte" gekregen ?
Zelf voel ik mij trouwens niet ziek, ik geloof ook weinig in de mogelijkheden van zelfhulpgroepen, laat staan van psy-therapie per brief.

Elders op het Forum staat trouwens een specifieke rubriek ter beschikking van al wie zijn zieleroerselen hier wil publiceren.

PS: een therapeut die emotioneel betrokken raakt verliest al zijn doeltreffendheid.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

26 apr 2016, 22:59

Ik heb je antwoord gelezen...

Het hebben over een genezingsproces is wellicht niet de juiste woordkeuze.

Ik bedoel eigenlijk iets heel eenvoudig:

Als iemand bvb ruzie begint te maken, dan kun je hem/haar toch vragen: "Waarom doe je dat?"
Als die persoon daar dan wil op ingaan, is hij/zij misschien bereid onder ogen te zien wat hem/haar drijft en heeft dan een kans om bewust te worden van de onderliggende emotionele drijfveren.
Maar hij/zij moet dat natuurlijk zelf willen. Je kan hem/haar daar niet toe dwingen.

Wat je wel kunt doen - en wat ik hier probeer - is: de mogelijke drijfveren die leiden tot verbaal geweld, in het algemeen bespreken. En ook de andere kant van de medaille belichten: waarom iemand zich zo gemakkelijk aangevallen voelt bvb.

Vermits we als mens allemaal dezelfde psychologische make-up hebben, kan dat zin hebben.

Daarom is je opmerking: "Tevens dat ik dus verbaasd toekijk hoe mensen, die elkaar van haar noch pluim kennen, weliswaar gemaskerd met anonimiteit, zich als kemphanen in de haren vliegen. Een worsteling tussen twee blinden?", volgens mij niet juist.

Je kan elkaar dan inderdaad niet als fysieke verschijning, of van naam en adres kennen, maar alle mensen hebben precies hetzelfde arsenaal van psychische drijfveren.

En op die manier is niemand een vreemde voor iemand anders.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 apr 2016, 23:43

Quote vesselin:

Als je geen teksten van een zekere moeilijkheidsgraad kunt lezen... waarom verschijn je dan op een forum dat "Filosofie" of "Psychologie" heet?

Ik bedoel iets eenvoudig.





Zo wordt het pas ingewikkeld! :wink:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 apr 2016, 07:55

socrates schreef:Quote vesselin:
Als je geen teksten van een zekere moeilijkheidsgraad kunt lezen... waarom verschijn je dan op een forum dat "Filosofie" of "Psychologie" heet?
Ik bedoel iets eenvoudig.
Zo wordt het pas ingewikkeld! :wink:
Wel, soc....

Voor mij is dit antwoord: uit het verband gerukte woordspelerij.

Is dit ontwijkingsgedrag?... Om niet te moeten ingaan op de stelling dat mensen op geestelijk niveau gelijk zijn?

Of ben je een computer in een of ander Turing-experiment?! :twisted:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 apr 2016, 10:28

Vesselin schreef:
socrates schreef:Quote vesselin:
Als je geen teksten van een zekere moeilijkheidsgraad kunt lezen... waarom verschijn je dan op een forum dat "Filosofie" of "Psychologie" heet?
Ik bedoel iets eenvoudig.
Zo wordt het pas ingewikkeld! :wink:
Wel, soc....

Voor mij is dit antwoord: uit het verband gerukte woordspelerij.

Is dit ontwijkingsgedrag?... Om niet te moeten ingaan op de stelling dat mensen op geestelijk niveau gelijk zijn?

Of ben je een computer in een of ander Turing-experiment?! :twisted:
Het is niet uit zijn verband gerukt in die mate dat het twee uitspraken zijn van "Vesselin" binnen eenzelfde thema. In het eerste deel wordt er gebashed, in het tweede gezalfd. Waar zit dan precies de woordspelerij ?
Ik ben geen computer want die heeft geen neo-cortex en ik heb die hopelijk wel.
Ik ben een voorstander van gelijkwaardigheid, ook tussen de seksen en de "rassen" maar ik zie ieder individu als uniek en dus niet als "van gelijk geestelijk niveau". Wat trouwens niet het uitgangspunt was van deze topic.
Nu is de opgave volgens jou het achterhalen van het "Waarom" van het bashen. In het beste geval gaan mensen waarschijnlijk antwoorden met het "wanneer", niet met het echte "waarom" Anders zouden ze zich immers veel te ver bloot geven. Sommigen gaan bashen als zij het sterk oneens zijn met wat de ander als stelling verkondigt. Zij zijn totaal vergroeid met hun eigen opinie en gaan zich, door de bijdrage van die ander persoonlijk geraakt voelen.
Moeten bashers dan toegeven dat zij "lichtgeraakt" zijn of "dat de ander is begonnen" of "dat de ander het gezocht heeft , of dat het zo"n deugd doet als je iemand ongestraft en ongezien maar desondanks op een publiek forum, eens de les kan lezen?
Toch gaat niet iedereen bashen, ook al is volgens jou iedereen geestelijk gelijk qua niveau.
Bashen is een vorm van kwaad worden en dus een teken van zwakte denk ik dan. Wie al kwaad wordt omdat een nobele onbekende hem of haar een onheus woord toestuurt, heeft wellicht toch een relatieprobleem. Wie zich laat meeslepen in het bashen mist dat toch ook de nodige sociale vaardigheid.
Mij lijkt het uiten van emoties in abstracte lettertekens een tegenstrijdigheid. Wie bashed noem ik onvolwassen. Discussiëren over welk thema dan ook, noem ik: argumenten aandragen, actief luisteren naar wat de ander "wil" zeggen met als doel
dat na afloop, alle deelnemers nog wat hebben "bijgeleerd" eventueel hun opinie hebben bijgesteld. Steeds streven naar een "win, win," situatie.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour