TO BASH OR NOT TO BASH: that is the question!

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 apr 2016, 20:56

Ik heb nergens geschreven dat iedereen geestelijk gelijk is "qua niveau"!
Dat maak jij ervan.

En een analyse van de psychologische drijfveren achter het "bashen" is gewoon "leesvoer" voor wie daar in geïnteresseerd is.

Ik verwacht niet dat mensen hun gedrag gaan aanpassen.

Ik vertel hoe ik de zaak bij mezelf oplos.
Over, of iemand daar iets kan uit leren, maak ik mij geen zorgen.

Het gaat voor mij om het zo duidelijk mogelijk onder woorden brengen van mijn eigen leerproces. En op die manier ben ik in de eerste plaats leraar en leerling voor mezelf.

Ik stel mij daarbij kwetsbaar op, maar dat is mijn eigen keuze.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 apr 2016, 22:29

Vesselin schreef:Ik heb nergens geschreven dat iedereen geestelijk gelijk is "qua niveau"!
Dat maak jij ervan.

En een analyse van de psychologische drijfveren achter het "bashen" is gewoon "leesvoer" voor wie daar in geïnteresseerd is.

Ik verwacht niet dat mensen hun gedrag gaan aanpassen.

Ik vertel hoe ik de zaak bij mezelf oplos.
Over, of iemand daar iets kan uit leren, maak ik mij geen zorgen.

Het gaat voor mij om het zo duidelijk mogelijk onder woorden brengen van mijn eigen leerproces. En op die manier ben ik in de eerste plaats leraar en leerling voor mezelf.

Ik stel mij daarbij kwetsbaar op, maar dat is mijn eigen keuze.
Vermits we als mens allemaal dezelfde psychologische make-up hebben, kan dat zin hebben.
Sorry, dit had ik verkeerdelijk begrepen als "van eenzelfde niveau " maar jij bedoelde enkel "met dezelfde make up." Ik heb dat dus fout begrepen, kan gebeuren, zeker bij dit soort geschreven gedachtenwisseling.
Eigenlijk is dit topic in zekere zin dus een nieuwe vraag naar "hoe de kwaliteit van mijn leven verbeteren"
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 apr 2016, 22:44

Eigenlijk is dit topic in zekere zin dus een nieuwe vraag naar "hoe de kwaliteit van mijn leven verbeteren"
Had ik nog niet zo bekeken... maar eigenlijk heb je gelijk!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 apr 2016, 08:44

Uiteindelijk moet ik onze vriend Socrates gelijk geven...

Er is inderdaad niet zoveel over bashen te vertellen.
Er is echter heel veel aan te doen!

Als ik beslist heb: "ik ga proberen niet meer te bashen" dan is mijn strategie de volgende:

1. Alertheid voor het opkomen van negatieve emoties. (Woede, gekwetstheid, wraakgevoelens: i.e.: de "aanval" beantwoorden met een "tegenaanval").
2. Deze gevoelens herkennen en toelaten. Maar niet onderdrukken of afreageren.
3. In de psychische tijd/ruimte die zo ontstaan, mijn rationele intelligentie een kans geven. Bvb:
Deze emotie helpt mij of de ander niet vooruit. Ik laat de emotie zijn verhaal vertellen, zodat ik meer en meer de onderliggende drijfveren begrijp. (Dat kan een proces van jaren inhouden!)
4. Als ik mijn kalmte hervonden heb, reageer ik zo doordacht en beleefd mogelijk. (Of reageer ik niet, als dat in de situatie de beste oplossing is).

Algemene beschouwing:
Emoties - zoals gekwetstheid, tekort gedaan voelen - toelaten, kan heel veel moed vragen, en zelfs professionele hulp vereisen, als ze veroorzaakt zijn door een min of meer ernstig getraumatiseerde kindertijd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 apr 2016, 11:14

Vermits emotie ontstaat in een ander, ouder deel van de hersenen, komt het erop aan de ultieme filter, de neo-cortex, zo in te stellen dat hij "weet" welke emoties gezond en gewild zijn en welke niet. Ik denk dat dat mits motivatie en training, haalbaar moet zijn. Het ultieme doel van elk mens is volgens mij toch, bewust of onbewust, streven naar geluk. Dat concept "geluk" kan uiteraard van uiteenlopende aard zijn naargelang het soort medemens waartoe het leven ons heeft gekneed. Als homo sapiens die wij toch zijn, moeten wij beletten dat emotie ons hele bestaan (ont)regelt. Enkel onze rede moet de eindbeslissing nemen om een emotionele impuls, al dan niet, ons gedrag te laten bepalen. In een sociaal verband levend is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Ons wezen wordt immers constant geprikkeld door onze omgeving, inbegrepen onze medemensen. Actief leren luisteren, niet naar wat de ander zegt, maar naar wat die bedoelt, is zeker al een stap in de juiste richting. Beseffen dat enkel de waarheid kwetsend overkomt, ook al is ze niet zo bedoeld, moet een aanzet zijn tot introspectie en tot het reduceren van de eigen-ik- maat. Dergelijke attitude adopteren lijkt mij uiteindelijk makkelijker haalbaar op een forum als dit, dan in het echte leven. Maar zo lang een basher een zeker "genot" ervaart uit het bashen, zal die uiteraard niet geneigd zijn om zich dat plezier te ontzeggen.
Wie met woorden om de oren wordt geslagen en zich gekrenkt voelt, slaat meestal terug. Of dat terugslaan dan het beste middel is om de kwetsuur te helen ? Bashers zouden eens heel bewust in de spiegel moeten kijken en zich afvragen of het beeld dat daar verschijnt wel datgene is dat ze willen zijn of willen tonen.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 apr 2016, 12:02

Geleerder gezegd... 8)

Maar ik kan het alleen maar met je eens zijn.

Een goede therapie in een notendop, vind ik het beroemde A.A. gebed.

Daarbij vervang ik de zinsnede "God geef mij... " door: "Wat ik nodig heb is..."

Dus:

Wat ik nodig heb is:

- Moed om te veranderen wat ik kan veranderen.

- Kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen.

- Wijsheid om tussen deze twee onderscheid te maken.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Gast

22 mei 2016, 12:05

Vesselin

Je laat je topic een stille dood sterven.

Ik heb gisteren een ontdekking gedaan ivm bashen, nl. dat iedereen in staat is om te bashen, zelfs de meest minzame mens.

Fijne zondag gewenst!

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

22 mei 2016, 13:37

Maar de "meest minzame mens" kan de zaken opnieuw bekijken en een nieuwe start nemen.

Niets ligt voor altijd vast.
Als je dát gelooft - dat verandering niet mogelijk is - ben je er pas écht erg aan toe!
Laatst gewijzigd door Vesselin op 23 mei 2016, 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

22 mei 2016, 14:01

Bashing is het gericht zwartmaken van personen, bedrijven of instanties. De letterlijke vertaling van bashen is beuken of slaan, maar in de praktijk wordt het woord gebruikt als aanduiding voor afzeiken, pesten of zwart maken. De drijfveer voor bashing bestaat vaak uit onmin of rancune over een bepaalde persoon, situatie of behandeling, al dan niet terecht. Bij het beschadigen van de persoon of het bedrijf worden vaak details gebruikt die geheel los staan van de motivatie.

Voldoet die persoon aan de tekst hierboven, Leah ?
Soms kunnen discussies hoog oplopen zodat mensen wat geprikkelder reageren, maar ik ga dat zeker geen bashen noemen.
Zo zijn politiek en religie al twee heikele thema's , waar overtuigingen lijnrecht tegenover elkaar staan.
Dan is het zaak je zelfbeheersing te bewaren en de ander fatsoenlijk van antwoord te dienen.
Tenslotte heeft niemand de waarheid in pacht.
Je eigen humeur van de dag moet men niet uitwerken op de ander, ook al is die virtueel....eigenlijk is dit een soort van lafheid.
Ik durf van mezelf denken dat ik op forum zeer weinig woorden neerzet die ik niet in iemands gezicht zou durven zeggen.
Lichte irritatie moet kunnen en bewijst dat de opponent las en nadacht over wat je schreef. Dat is geen bashen.
Ik bv. , zit hier nu al een kwartier te binnensmonds te vloeken omdat mijn tablet weer niet doet wat het wil, ook mede door de stylus die weeral versleten is .
Ik denk dat ze die rubbertjes eerst laten verduren alvorens ze te verkopen.
Maar niemand zal dat moeten bekopen :wink:
Gast

22 mei 2016, 14:38

Nee Reini, dan was de reactie van de persoon in kwestie geen bashen.

Natuurlijk Vesselin, is verandering altijd mogelijk, 't zou maar erg zijn als dat niet zo was.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

22 mei 2016, 16:19

*leah* schreef:Nee Reini, dan was de reactie van de persoon in kwestie geen bashen.

Natuurlijk Vesselin, is verandering altijd mogelijk, 't zou maar erg zijn als dat niet zo was.
Sportieve madame. Eens leuk voor de verandering . 8)

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

05 jun 2016, 04:46

Kindness is a language which the deaf can hear and the blind can read.
-- Mark Twain
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

05 jun 2016, 09:01

Echt waardevolle zaken zijn zeldzaam, mogelijk komen we ze daarom hier zo zelden tegen. De groep scrijvende senioren is te beperkt om als geldig staal te dienen, er is dus nog hoop.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour
Gast

11 jun 2016, 02:43

socrates schreef:Echt waardevolle zaken zijn zeldzaam, mogelijk komen we ze daarom hier zo zelden tegen. De groep scrijvende senioren is te beperkt om als geldig staal te dienen, er is dus nog hoop.
Je moet aan de moderator vragen om nog meer draadjes te laten sluiten,dan wordt alles nog zeldzamer en beperkter.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

12 jun 2016, 19:40

socrates schreef:Echt waardevolle zaken zijn zeldzaam, mogelijk komen we ze daarom hier zo zelden tegen. De groep scrijvende senioren is te beperkt om als geldig staal te dienen, er is dus nog hoop.
Neem anders eens een kijkje op het blog van Karel Dhuyvetters
http://blog.seniorennet.be/kareldhuyvetters/