Wie schreef de bijbel ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

16 mei 2016, 09:42

talisman schreef:
Book of Sjoftien
8:13 And Gideon the son of Joash returned from battle before the sun was up, 8:14 And caught a young man of the men of Succoth, and enquired of him: and he DESCRIBED unto him the princes of Succoth, and the elders thereof, even threescore and seventeen men.
DESCRIBED : Beschreef ! Is nog wel iets anders dan "schreef". Hij BESCHREEF HEM DE PRINCES VAN SUCCOTH.

De rest van je gecorrumpeerde vertalingen kan je steken waar de zon nooit komt. Dit is wat in de originele joodse Tenach staat !
En dan heb ik het nog niet over de rest zoals 17 wordt plots 77 om maar iets te noemen. En jij durft dan je domme bek open te doen tegen een prof. filologie. :evil:
Ja, ja......... En hoe BESCHREEF hij die 77 man + de oudere mannen volgens jou ?
Man, man, man, je wordt grof als je geen gelijk krijgt.
Ik ben al niet meer verwonderd van je domme argumenten, het komt er altijd op neer dat het fout is wat in de bijbel staat vermeld of het zijn corrupte teksten....... Jij probeert de bijbel te herschrijven, maar ik moet je telkens terechtwijzen.
Jouw bronnen of wat ook liggen binnenkort in de papiermand, zoals al zovele boeken, de bijbel daarentegen is nog steeds actueel met miljarden exemplaren en bij velen op de boekenplank.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

16 mei 2016, 10:46

Volgens van der Toorn
"De overlevering dat Yahweh één is en dus maar één tempel wil, is bijvoorbeeld wel heel erg in het belang van de koning van Jeruzalem."

Ik heb al geschreven waarom de koning van Israël kalveren tot aanbidding maakte, hij wilde vermijden dat het volk naar Jerusalem optrok naar het koninkrijk van Juda. Wat nog maar eens bewijst dat het volk behoefte had aan een god. In Deut. 12 wordt uitgelegd wanneer de Israelieten het beloofde zullen innemen zij alle plaatsen moeten vernietigen, hun zuilen enz., waar de naties hun goden hebben aanbeden, en dat God hen een plaats zal aanduiden waar het ganse volk mocht offeren.
Mozes geeft een toespraak vlak voor dat zij het beloofde land intrekken en spoort het volk aan om te gehoorzamen aan Gods geboden. Zeven naties moeten met hun valse goden vernietigd worden.
Zij mogen echter geen oorlog voeren met Edom (Esau, broer van Jacob) niet met Moab en ook niet met Ammon (zonen van de dochters van Lot), om reden dat zij dichte nakomelingen zijn van Abraham.
In Deut. 27 geeft Mozes opdracht om de Wet op grote stenen te SCHRIJVEN nadat zij de Jordaan hebben doortrokken. De vervloekingen in het boek moeten op de berg Ebal uitgesproken worden, maar de zegeningen op de berg Gerizim.
Deze twee bergen waren door hun ligging (in Samaria) van politieke en militaire betekenis, maar ook van religieuze betekenis. Jozua richtte een altaar op voor God op de berg Ebal en SCHREEF er op stenen een afschrift van de Wet.
De Samaritanen bouwden een tempel op de berg Gerizim. De Samaritaanse vrouw die met Jezus sprak had het over haar voorvaders die op de berg God aanbaden, maar zegde hem dat volgens de Joden Jeruzalem de plaats was voor aanbidding.
Voila se, nog een beetje geschiedenis die aantoont dat de Israëlieten in de oudheid konden 'lezen en schrijven'.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 mei 2016, 12:48

bluevelvet schreef:Ja, ja......... En hoe BESCHREEF hij die 77 man + de oudere mannen volgens jou ? Man, man, man, je wordt grof als je geen gelijk krijgt. Ik ben al niet meer verwonderd van je domme argumenten, het komt er altijd op neer dat het fout is wat in de bijbel staat vermeld of het zijn corrupte teksten ... Jij probeert de bijbel te herschrijven, maar ik moet je telkens terechtwijzen. Jouw bronnen of wat ook liggen binnenkort in de papiermand, zoals al zovele boeken, de bijbel daarentegen is nog steeds actueel met miljarden exemplaren en bij velen op de boekenplank.
Over die actualiteit hebben we het eerder al eens gehad, het getuigt dan ook niet van gezond verstand om telkens opnieuw deze dwaasheden te etaleren alsof er nog nooit een boek over geschreven zou zijn. Het laat sterk vermoeden dat er van die Bijbel nog niet veel begrepen werd, doch staat het allemaal netjes gedocumenteerd voor wie er oprechte interesse en aandacht voor heeft. Bij wijze van voorbeeld:

Elk stadium omvat de eerdere en voegt er vervolgens zijn eigen bepalende en zich manifesterende hoedanigheden aan toe, het overstijgt en omvat. Maar juist daarom is bij stoornissen de volgende dimensie geen zaak van overstijging en omvatting – ze overstijgt en verdringt, ontkent, vervormt en verstoort. Elk volgend stadium staat voor deze keuze (1) overstijgen en omvatten, vriendschap sluiten, integreren en respecteren of (2) overstijgen en verdringen, ontkennen, vervreemden en onderdrukken. Daarom is elke evenwichtige beschrijving niet alleen een kroniek van de grote overstijgingen uit de menselijke evolutie, maar ook van de absurde verdringingen, onderdrukkingen en wreedheden.

https://vagiwe.wordpress.com/strijd/

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

16 mei 2016, 17:14

bluevelvet schreef: Ja, ja......... En hoe BESCHREEF hij die 77 man + de oudere mannen volgens jou ?
77 ???? Nee oen, 17! Kun je niet lezen ? Nogmaals, jouw bijbelversies kunnen me gestolen worden. Allen zijn ze slechts een vertekende en slechte vertaling.
Man, man, man, je wordt grof als je geen gelijk krijgt.
Dat zou nu net van jou willen zeggen ! Ik laat je duidelijk zien wat de originele verzen zijn. Jij geeft er 2 en zijn beiden anders. Niet gezien oen ?
Ik ben al niet meer verwonderd van je domme argumenten, het komt er altijd op neer dat het fout is wat in de bijbel staat vermeld of het zijn corrupte teksten....... Jij probeert de bijbel te herschrijven, maar ik moet je telkens terechtwijzen.
Neeeeeeeee, jij en je verschillende bijbelvertalingen trachten de bijbel te herschrijven. En om mij terecht te kunnen wijzen moet je vroeger opstaan hoor.
Jouw bronnen of wat ook liggen binnenkort in de papiermand, zoals al zovele boeken, de bijbel daarentegen is nog steeds actueel met miljarden exemplaren en bij velen op de boekenplank.
Zeg dat maar eens aan de joden die over de originele tekst beschikken. Dat is iets wat je zelf al meermaals beweerd hebt, maar dat zijn niet jou vertalingen, of wil je beweren dat de Qumran rollen in het Nederlands geschreven zijn?
Voor de zoveelste keer ga je weer op je grote bek !

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

16 mei 2016, 17:16

bluevelvet schreef:Volgens van der Toorn
"De overlevering dat Yahweh één is en dus maar één tempel wil, is bijvoorbeeld wel heel erg in het belang van de koning van Jeruzalem."

Ik heb al geschreven waarom de koning van Israël kalveren tot aanbidding maakte, hij wilde vermijden dat het volk naar Jerusalem optrok naar het koninkrijk van Juda. Wat nog maar eens bewijst dat het volk behoefte had aan een god. In Deut. 12 wordt uitgelegd wanneer de Israelieten het beloofde zullen innemen zij alle plaatsen moeten vernietigen, hun zuilen enz., waar de naties hun goden hebben aanbeden, en dat God hen een plaats zal aanduiden waar het ganse volk mocht offeren.
Mozes geeft een toespraak vlak voor dat zij het beloofde land intrekken en spoort het volk aan om te gehoorzamen aan Gods geboden. Zeven naties moeten met hun valse goden vernietigd worden.
Zij mogen echter geen oorlog voeren met Edom (Esau, broer van Jacob) niet met Moab en ook niet met Ammon (zonen van de dochters van Lot), om reden dat zij dichte nakomelingen zijn van Abraham.
In Deut. 27 geeft Mozes opdracht om de Wet op grote stenen te SCHRIJVEN nadat zij de Jordaan hebben doortrokken. De vervloekingen in het boek moeten op de berg Ebal uitgesproken worden, maar de zegeningen op de berg Gerizim.
Deze twee bergen waren door hun ligging (in Samaria) van politieke en militaire betekenis, maar ook van religieuze betekenis. Jozua richtte een altaar op voor God op de berg Ebal en SCHREEF er op stenen een afschrift van de Wet.
De Samaritanen bouwden een tempel op de berg Gerizim. De Samaritaanse vrouw die met Jezus sprak had het over haar voorvaders die op de berg God aanbaden, maar zegde hem dat volgens de Joden Jeruzalem de plaats was voor aanbidding.
Voila se, nog een beetje geschiedenis die aantoont dat de Israëlieten in de oudheid konden 'lezen en schrijven'.
Lees dat boek zelf eerst voor je hier van je tak komt maken. :evil:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

17 mei 2016, 09:47

De filoloog is allerminst rechter en zal zich doorgaans van een eindoordeel onthouden, maar onder woorden brengen. Wat in en door de tekst bedekt en verzwegen wordt, behoort tot zijn taken.
De eerste hindernis is de lezer zelf. Doorgaans wordt Paulus niet gelezen, maar voorgelezen in kerken in de viering van de liturgie. Ze worden begrepen binnen de plaats die hen toegewezen werd.
Een andere positie is de naïeve gedachte dat we gewoon de brieven van Paulus kunnen lezen. Maar van de 14 brieven van Paulus zijn er 8 zeker niet van hem, 2 waarschijnlijk niet, 2 grotendeels niet en 2 deels wel - en alles verhaspeld en geredigeerd.
Paulus wordt moeilijk genoemd en zou zelfs verdienen onmogelijk te worden genoemd. Omdat er teksten van hem en teksten van ver na zijn dood, teksten die zijn standpunten toespitsen en teksten die tegen zijn standpunten ingaan, allemaal onder de mom ' brieven van Paulus' uitgegeven worden. Als Paulus deze brieven had kunnen lezen had hij soms zijn eigen woorden herkend, maar doorgaans niet. Hij was wellicht af en toe vol bewondering hoe de door hem ingenomen standpunten nadien verder uitgewerkt waren, maar vaker nog zou hij in woede ontstoken zijn door wat hier geschreven werd. Hoe de Torah, de joodse Wet van Mozes, bron van het geloof tot dode letter en zonde worden omgevormd tegen zijn Wetsgetrouwe geloofsvisie in.
Er rest ons niets anders dan een halve eeuw na de dood van Paulus hergebruikte flarden en fragmenten uit zijn brieven.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

17 mei 2016, 11:24

talisman schreef:De filoloog is allerminst rechter en zal zich doorgaans van een eindoordeel onthouden, maar onder woorden brengen. Wat in en door de tekst bedekt en verzwegen wordt, behoort tot zijn taken. De eerste hindernis is de lezer zelf.
Ik las net dat dwalingen strafbaar zijn, misschien dat straks het tekort op de begroting snel zal opgevuld zijn. :wink:

De tweede situatie is, dat de dwaling is ontstaan door ongeoorloofd zwijgen van de wederpartij (art. 6:228 lid 1 sub b BW). De wederpartij heeft informatie, die belangrijk is voor de beslissing om de overeenkomst wel of niet te sluiten, maar verzwijgt deze informatie. De mededelingsplicht van de wederpartij gaat hier volgens de zogenaamde verkeersopvattingen voor de onderzoeksplicht van de dwalende partij, in de zin van art. 6:228 lid 2 BW. Dit werd bepaald in het arrest Van der Beek/Van Dartel. Zie ook het arrest Van Geest/Nederlof.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dwaling

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

24 mei 2016, 01:01

Van der Toorn vertelt
over het ’een-tweetje’ tussen de Judese koning Josia (600 voor Christus) en de hogepriester van de tempel in Jeruzalem. Josia wilde, waarschijnlijk uit politieke motieven, de verering van Jahweh beperken tot de tempel in Jeruzalem; alle andere tempels moesten verdwijnen........
De mondelinge geloofsoverlevering stond immers meer tempels toe. „Toen werd er als een deus ex machina in de tempel van Jeruzalem ineens een tekst ’gevonden’, die van de hand van Mozes zou zijn, de grote held uit het verre verleden, en in zekere zin de stichter der natie. In die tekst, waarschijnlijk de oudste vorm van het boek Deuteronomium, staat dat er maar één tempel mag zijn, op een plek die God zal aanwijzen, en dat is Jeruzalem. De hogepriester brengt de plots opgedoken tekst dan naar koning Josia en leest hem voor.”


Weet Van der Toorn te vertellen waar die "andere" tempels stonden en hoe ze verdwenen zijn ? Heeft hij misschien de ruines gevonden ?
Zoniet is hij een fantast, want er hebben nooit andere tempels bestaan dan de twee bekende tempels.

Van der Toorn vertelt
"De koning had veel te zeggen over priesterlijke benoemingen bijvoorbeeld.”

Hij kijkt daarvoor hoe het toeging in de Israël omringende culturen, want, zo luidt zijn wetenschappelijke overtuiging, er is geen reden om aan te nemen dat de situatie van de bijbelschrijvers in Israël fundamenteel zou afwijken van schrijvers in andere culturen in het Midden-Oosten.
Israël heeft niets te maken met de omringende heidense culturen.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

24 mei 2016, 02:01

De oude volken hadden priesters die door het volk vereerd werden en hielden het volk gewoonlijk in onwetendheid. Deze priesters leefden in luxe en verwierven financiële macht dit in tegenstelling met de priesterschap bij de Israëlieten. Wanneer de Israëlieten verzuimden hun tienden te betalen, leden de priesters gebrek, tot zelfs honger.
In Egypte bijvoorbeeld hadden de priesters gedeelten van het land in eigendom en werden de rijkste en machtigste mannen van Egypte. James H. BREASTED vertelt in zijn boek "A History of the Ancient Egyptians", dat de farao slechts een marionet was.
De hogepriester was een belangrijke staatsambtenaar van financiën. Hij had het bevel over alle legers en beheerde de staatskas. Op de monumenten treedt hij meer op de voorgrond dan de farao.
Terwijl gebruiken onder de heidense priesters heel gewoon waren, zoals hun hoofden kaal scheren of hun baard inkorten, werd dat niet toegelaten bij de Israëlieten. Ook schoren Egyptische priesters hun lichaam, de priesters van Israël deden dit niet.
Bij de Israëlieten hadden de priesters speciale kleding zoals linnen broeken om hun lichaam zoveel mogelijk te bedekken voor de tempeldienst terwijl bij de heidense naties de priesters soms naakt hun dienst verrichtten.
De Israëlitische priesters dienden barrevoets, de Egyptische priesters droegen sandalen....... enz

Israëls priesterschap was niet naar Egyptische model gevormd, zoals sommigen beweren.
De argumenten van degenen die de theorie ondersteunen dat Israëls priesterschap elementen aan Egypte ontleend heeft, missen derhalve elke grond.

Prof. Van der Toorn heeft het dus mis als hij zich baseert op Egyptische gebruiken of gewoonten !

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

24 mei 2016, 07:33

bluevelvet schreef: Weet Van der Toorn te vertellen waar die "andere" tempels stonden en hoe ze verdwenen zijn ? Heeft hij misschien de ruines gevonden ?
Zoniet is hij een fantast, want er hebben nooit andere tempels bestaan dan de twee bekende tempels.
Welke twee tempels bedoel je dan ?

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

24 mei 2016, 07:35

bluevelvet schreef:
Prof. Van der Toorn heeft het dus mis als hij zich baseert op Egyptische gebruiken of gewoonten !
Op welke bladzijde kan ik dit terugvinden ?

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

24 mei 2016, 10:08

bluevelvet schreef: Weet Van der Toorn te vertellen waar die "andere" tempels stonden en hoe ze verdwenen zijn ? Heeft hij misschien de ruines gevonden ?
Hij heeft ze niet gevonden, dat hebben archeologen reeds voor hem gedaan. Je bent dus slecht geïnformeerd. Even de meest bekende sites opnoemen waar tempels gevonden zijn:
Berg Hermon, berg Karmel, Lais ( Dan ), Sichem, Betel, Gilgal, Gibeon, Mamre, Berseba en Hebron. Pas onder koning Josia is er een heiligdom in Jeruzalem opgericht, dit als tegenhanger op de berg Garizim wat een open lucht heiligdom was. In dit verband nog enkele linken:
http://kd.nl/2010/05/12/asherah-de-verb ... an-israel/
http://www.biblicalarchaeology.org/dail ... lt-symbol/
Uit dezelfde periode heeft men dan ook nog de Asjerah tempels te Ekron en Tel Qasile.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

24 mei 2016, 13:04

talisman schreef:
bluevelvet schreef: Weet Van der Toorn te vertellen waar die "andere" tempels stonden en hoe ze verdwenen zijn ? Heeft hij misschien de ruines gevonden ?
Hij heeft ze niet gevonden, dat hebben archeologen reeds voor hem gedaan. Je bent dus slecht geïnformeerd. Even de meest bekende sites opnoemen waar tempels gevonden zijn:
Berg Hermon, berg Karmel, Lais ( Dan ), Sichem, Betel, Gilgal, Gibeon, Mamre, Berseba en Hebron. Pas onder koning Josia is er een heiligdom in Jeruzalem opgericht, dit als tegenhanger op de berg Garizim wat een open lucht heiligdom was. In dit verband nog enkele linken:
http://kd.nl/2010/05/12/asherah-de-verb ... an-israel/
http://www.biblicalarchaeology.org/dail ... lt-symbol/
Uit dezelfde periode heeft men dan ook nog de Asjerah tempels te Ekron en Tel Qasile.
MOET IK HET NOG EENS HERHALEN :
Josia verwoestte geen tempels maar afgodenaltaren, met zuilen en palen, enz.... voor aanbidding van valse goden.

De berg Hebron
-----------------
Panias of Panion was in de oudheid de naam van een van de bronnen van de Jordaan en van de nabijgelegen stad. De stad werd in de eerste eeuw Caesarea Filippi genoemd. Tegenwoordig heten zowel de bron als de nabijgelegen plaats Banias (ook wel gespeld als Banyas). Beiden bevinden zich aan de voet van de Hermonberg op de Golanhoogten.
Daar werd rond de 3e eeuw v.Chr. een heiligdom ingericht voor de Griekse god Pan......... Vermoedelijk is de plaats van het heiligdom eerder in gebruik geweest als heiligdom voor de Kanaänitische vruchtbaarheidsgod Baäl. Wellicht is de plaats dezelfde als BAAL-HERMON vernoemd in Rechters 3:3

De berg Karmel wordt in de Bijbel genoemd als de plek waar Elia streed tegen de profeten van de afgod Baäl.(1 Kon. 18)
Op de berg werden de latere ordes van de karmelieten en karmelietessen gesticht.

Zoals ik al schreef liet koning Jerobeam van het tienstammenrijk twee gouden beelden maken in de vorm van een stierkalf.
Het ene beeld liet hij in Betel plaatsen, het andere in Dan.

Mamre Het was de plaats waar Abraham en Isaak lang verbleven. In Abrahams tijd bevond zich in Mamre een groepje grote bomen, en hier bouwde hij een altaar (geen tempel). Ge 13:18.
Geschiedschrijvers interesseerden zich voor de grote bomen die zich in het gebied bevinden dat thans met Mamre geïdentificeerd wordt. Er werden daar heiligdommen gebouwd nn verband met een oude boom, waarvan men aanneemt dat Abraham daar met de engelen heeft gesproken. Herodes de Grote bouwde daar een stenen muur en Keizer Constantijn liet daar een basiliek bouwen. Ook de Islamieten beschouwen de plaats als heilig.

Ik moet splitsen anders te lang.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

24 mei 2016, 13:26

Berseba Tijdens de hervormingen van Josia "verontreinigde hij de offerhoogten waarop die priesters reukoffers gebracht hadden, van Geba af tot Berseba toe. Verder brak hij de offerhoogten bij de poorten af, ook die bij de ingang van de poort…"(2 Koningen 23:8 ).
Een ander altaar, met grote horens, was kennelijk in stukken geslagen; delen hiervan werden teruggevonden in een stuk muur uit de 8e eeuw voor Christus. Men vermoedt dat dit een gevolg was van de hervormingen van Hizkia, toen hij de altaren buiten Jeruzalem verwijderde en God alleen nog maar aanbeden mocht worden in de Tempel te Jeruzalem.
"En als u tegen mij zegt: Wij vertrouwen op de HEERE, onze God, is Hij het niet van Wie Hizkia de offerhoogten en altaren verwijderd heeft? En heeft Hizkia niet tegen Juda en tegen Jeruzalem gezegd: Voor dit altaar in Jeruzalem moet u zich neerbuigen?"(2 Koningen 18:22).
Bron

Gibeon In de dagen van Salomo, vóór de tempel was gebouwd, werd de tabernakel geplaatst bij Gibeon. Daarheen ging Salomo en bracht er duizend offers. Gibeon wordt vereenzelvigd met de plaats el-Jib, een dorp gelegen op een heuvel. Het was Edward Robinson die in 1838 Gibeon vereenzelvigde met el-Jib.[4] De archeoloog James B. Pritchard van de Pennsylvania University leidde zes opgravingcampagnes tussen 1956 en 1962. Erwerd een groot waterbekken blootgelegd. Dit wordt beschouwd als de 'vijver van Gibeon' die herhaaldelijk in de Bijbel wordt vernoemd. (Wiki)

Gilgal Onderzoekers van de universiteit van Haifa hebben een buitengewone archeologische ontdekking gedaan in de Israëlische Jordaanvallei: enorme, in de vorm van een voet aangelegde structuren (foto), die direkt wijzen naar het Bijbelse 'Gilgal'. 'Dit zijn de eerste bouwwerken van het volk Israël toen ze het land Kanaän binnentrokken. Door middel van deze 'reuzenvoeten' bevestigden ze het bijbelse concept van eigenaarsschap van het land,' aldus leidinggevende archeoloog professor Adam Zertal.
'Elke plaats die uw voetzool betreedt, zal van u zijn...' (Deuteronomium 11:24a)
In de Bijbel staan eveneens talloze verwijzingen naar het belang van de 'voet': het Israëlische eigenaarschap van Kanaän, de band tussen het volk Israël en hun land, de verbintenis tussen het volk Israël en God's belofte dat dit land van hen zou zijn, het 'onder de voeten treden' = verslaan van de vijand, en de Tempel die afgebeeld werd als een 'voet'.
Bron

Op al deze plaatsen is er GEEN sprake van een tempel, wel van offeraltaren die gebruikt werden ter aanbidding en voor het offeren van slachtoffers aan afgoden, zoals BAAL, Astheroth, .......

Van der Toorn is geen archeoloog maar moet de geschiedenis/archeologie er eens goed op nalezen.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

24 mei 2016, 14:40

bluevelvet schreef: MOET IK HET NOG EENS HERHALEN :
Josia verwoestte geen tempels maar afgodenaltaren, met zuilen en palen, enz.... voor aanbidding van valse goden.
Dan verwoestte hij ook de Tempels van Salomon ? ( zie mijn linken ):lol:

De berg Hebron
-----------------
Panias of Panion was in de oudheid de naam van een van de bronnen van de Jordaan en van de nabijgelegen stad. De stad werd in de eerste eeuw Caesarea Filippi genoemd. Tegenwoordig heten zowel de bron als de nabijgelegen plaats Banias (ook wel gespeld als Banyas). Beiden bevinden zich aan de voet van de Hermonberg op de Golanhoogten.
Daar werd rond de 3e eeuw v.Chr. een heiligdom ingericht voor de Griekse god Pan......... Vermoedelijk is de plaats van het heiligdom eerder in gebruik geweest als heiligdom voor de Kanaänitische vruchtbaarheidsgod Baäl. Wellicht is de plaats dezelfde als BAAL-HERMON vernoemd in Rechters 3:3

De berg Karmel wordt in de Bijbel genoemd als de plek waar Elia streed tegen de profeten van de afgod Baäl.(1 Kon. 18)
Op de berg werden de latere ordes van de karmelieten en karmelietessen gesticht.

Zoals ik al schreef liet koning Jerobeam van het tienstammenrijk twee gouden beelden maken in de vorm van een stierkalf.
Het ene beeld liet hij in Betel plaatsen, het andere in Dan.

Mamre Het was de plaats waar Abraham en Isaak lang verbleven. In Abrahams tijd bevond zich in Mamre een groepje grote bomen, en hier bouwde hij een altaar (geen tempel). Ge 13:18.
Geschiedschrijvers interesseerden zich voor de grote bomen die zich in het gebied bevinden dat thans met Mamre geïdentificeerd wordt. Er werden daar heiligdommen gebouwd nn verband met een oude boom, waarvan men aanneemt dat Abraham daar met de engelen heeft gesproken. Herodes de Grote bouwde daar een stenen muur en Keizer Constantijn liet daar een basiliek bouwen. Ook de Islamieten beschouwen de plaats als heilig.
Allemaal plaatsen voor afgoderij ? Maar dan wel enkel volgens jou bijbel, en dat is geen geschiedkundig boek. Die tempels waren er samen met de joden.

Ik wacht nog op antwoord op mijn vraag wat die twee tempels waren zoals jij beweerd.