Wie schreef de bijbel ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

24 mei 2016, 14:53

bluevelvet schreef:Berseba Tijdens de hervormingen van Josia "verontreinigde hij de offerhoogten waarop die priesters reukoffers gebracht hadden, van Geba af tot Berseba toe. Verder brak hij de offerhoogten bij de poorten af, ook die bij de ingang van de poort…"(2 Koningen 23:8 ).
Een ander altaar, met grote horens, was kennelijk in stukken geslagen; delen hiervan werden teruggevonden in een stuk muur uit de 8e eeuw voor Christus. Men vermoedt dat dit een gevolg was van de hervormingen van Hizkia, toen hij de altaren buiten Jeruzalem verwijderde en God alleen nog maar aanbeden mocht worden in de Tempel te Jeruzalem.
"En als u tegen mij zegt: Wij vertrouwen op de HEERE, onze God, is Hij het niet van Wie Hizkia de offerhoogten en altaren verwijderd heeft? En heeft Hizkia niet tegen Juda en tegen Jeruzalem gezegd: Voor dit altaar in Jeruzalem moet u zich neerbuigen?"(2 Koningen 18:22).
Bron
Jouw bron is geen archeologische bron, maar een religieuze en daarom gekleurd en niet wetenschappelijk .
Gibeon In de dagen van Salomo, vóór de tempel was gebouwd, werd de tabernakel geplaatst bij Gibeon. Daarheen ging Salomo en bracht er duizend offers. Gibeon wordt vereenzelvigd met de plaats el-Jib, een dorp gelegen op een heuvel. Het was Edward Robinson die in 1838 Gibeon vereenzelvigde met el-Jib.[4] De archeoloog James B. Pritchard van de Pennsylvania University leidde zes opgravingcampagnes tussen 1956 en 1962. Erwerd een groot waterbekken blootgelegd. Dit wordt beschouwd als de 'vijver van Gibeon' die herhaaldelijk in de Bijbel wordt vernoemd. (Wiki)

Gilgal Onderzoekers van de universiteit van Haifa hebben een buitengewone archeologische ontdekking gedaan in de Israëlische Jordaanvallei: enorme, in de vorm van een voet aangelegde structuren (foto), die direkt wijzen naar het Bijbelse 'Gilgal'. 'Dit zijn de eerste bouwwerken van het volk Israël toen ze het land Kanaän binnentrokken. Door middel van deze 'reuzenvoeten' bevestigden ze het bijbelse concept van eigenaarsschap van het land,' aldus leidinggevende archeoloog professor Adam Zertal.
'Elke plaats die uw voetzool betreedt, zal van u zijn...' (Deuteronomium 11:24a)
In de Bijbel staan eveneens talloze verwijzingen naar het belang van de 'voet': het Israëlische eigenaarschap van Kanaän, de band tussen het volk Israël en hun land, de verbintenis tussen het volk Israël en God's belofte dat dit land van hen zou zijn, het 'onder de voeten treden' = verslaan van de vijand, en de Tempel die afgebeeld werd als een 'voet'.
Bron

Op al deze plaatsen is er GEEN sprake van een tempel, wel van offeraltaren die gebruikt werden ter aanbidding en voor het offeren van slachtoffers aan afgoden, zoals BAAL, Astheroth, .......
Mijn linken tonen nu net aan dat dit wél zo was. Dit is al decennia bekend.
Van der Toorn is geen archeoloog maar moet de geschiedenis/archeologie er eens goed op nalezen.
En jij gaat deze prof. de les spellen ? :lol:
https://en.wikipedia.org/wiki/Karel_van_der_Toorn
http://www.uva.nl/en/about-the-uva/orga ... toorn.html
Moet je wel vroeger voor opstaan hoor.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

24 mei 2016, 19:58

talisman schreef: Ik wacht nog op antwoord op mijn vraag wat die twee tempels waren zoals jij beweerd.
Jij hebt al zoveel over die tempels geschreven en nu gebaar je u van kromme haas :?

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

24 mei 2016, 19:59

bluevelvet schreef:
talisman schreef: Ik wacht nog op antwoord op mijn vraag wat die twee tempels waren zoals jij beweerd.
Jij hebt al zoveel over die tempels geschreven en nu gebaar je u van kromme haas :?
WAAR BLIJVEN JOUW TWEE TEMPELS ? :evil:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

24 mei 2016, 20:14

talisman schreef:
bluevelvet schreef:
talisman schreef: Ik wacht nog op antwoord op mijn vraag wat die twee tempels waren zoals jij beweerd.
Jij hebt al zoveel over die tempels geschreven en nu gebaar je u van kromme haas :?
WAAR BLIJVEN JOUW TWEE TEMPELS ? :evil:
:arrow: Het zijn dezelfde twee als de jouwe !

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

24 mei 2016, 20:21

bluevelvet schreef:
talisman schreef:
bluevelvet schreef:
talisman schreef: Ik wacht nog op antwoord op mijn vraag wat die twee tempels waren zoals jij beweerd.
Jij hebt al zoveel over die tempels geschreven en nu gebaar je u van kromme haas :?
WAAR BLIJVEN JOUW TWEE TEMPELS ? :evil:
:arrow: Het zijn dezelfde twee als de jouwe !
O, gaan we nu wat trollen ? Ik denk dat dit niet dezelfde zijn wat jij voor hebt.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

25 mei 2016, 14:42

Voor wie het verschil niet kent tussen een tempel en 'offeraltaren'
hier een paar afbeeldingen hoe de TEMPELS er kunnen uitgezien hebben :

Afbeelding
Tempel van SalomoAfbeelding
Tempel van Zerubbabel.

De bouw van de tempel van Salomo duurde 7 jaar!

Aan de tempel die vernietigd werd in 70 n. Christus werd 46 jaar gebouwd. De voorhoven waren nog niet volledig af ten tijde van Christus.

Volgende posting met afbeeldingen van ALTAREN.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

25 mei 2016, 14:43

EXODUS 34:13 :
"hun altaren zult gij omverhalen, hun gewijde stenen verbrijzelen en hun gewijde palen omhouwen".

AfbeeldingAfbeelding
Moloch eiste kinderoffers. Een gruwel in Gods ogen.

Afbeelding

Afbeelding
Stèle van Tanit (of Astaroth) en Baal.

Wie maakt er hier tempels van :lol: :lol:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 mei 2016, 16:09

bluevelvet schreef: De bouw van de tempel van Salomo duurde 7 jaar!

Aan de tempel die vernietigd werd in 70 n. Christus werd 46 jaar gebouwd. De voorhoven waren nog niet volledig af ten tijde van Christus.

Volgende posting met afbeeldingen van ALTAREN.
HOE ZIT HET MET DE DOOR JOU GEKENDE TWEE TEMPELS ?

Wat de tempel van Salomon betreft; die heeft nooit bestaan. De eerste tempel is door Cyrus de Grote gebouwd na de ballingschap.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 mei 2016, 16:15

bluevelvet schreef:EXODUS 34:13 :
"hun altaren zult gij omverhalen, hun gewijde stenen verbrijzelen en hun gewijde palen omhouwen".

AfbeeldingAfbeelding
Moloch eiste kinderoffers. Een gruwel in Gods ogen.

Afbeelding

Afbeelding
Stèle van Tanit (of Astaroth) en Baal.

Wie maakt er hier tempels van :lol: :lol:
Baäl, is dat niet de Heere uit de bijbel ? Baäl wil gewoon de Heer zeggen en is niet de naam van een god. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het gaat hier dus om de Heer en zijn Asjerah. Vast huisraad van voor hun scheiding. :lol: :lol: :lol:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

25 mei 2016, 19:59

Baal wil ook nog zeggen, echtgenoot, eigenaar, (grond)bezitter........ en komt meerdere keren in het O.T. voor.
In Jesaja 54:5 wordt God ook als Baal beschreven, als eigenaar, echtgenoot van de natie.
In het N.T. komt de benaming "Baal" éénmalig voor :
Romeinen 11 : 4 Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zeven duizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baal niet gebogen hebben.
Uit WIKI
"Baäl was het Kanaänitisch en Fenicisch woord voor Heer en in deze zin was een Baäl de koning onder de plaatselijke goden. Zo was er een Baäl Hadad, Baäl Melkart, Baäl Moloch, Beëlzebub, enz. Vele steden en volkeren in het oude Kanaän hadden elk hun eigen streekgebonden Baäl, zo ook de Fenicische koloniën (.....) De koning van een stad kreeg zelf de titel van 'Baäl' toebedeeld voor de duur van zijn ambt.
Baal in de Bijbel
-----------------
Baäl wordt veel in de Bijbel genoemd. De volgelingen van Baäl waren grote tegenstanders en bestrijders van de God van de Israëlieten en omgekeerd. Baäl, wat "meester", "eigenaar", of "echtgenoot" betekent, werd volgens hen aanbeden als mannelijke afgod. De aanbidding van Baäl werd dikwijls gekoppeld aan de godin Astarte, de vrouwelijke tegenhanger.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 mei 2016, 20:05

bluevelvet schreef:Baal wil ook nog zeggen, echtgenoot, eigenaar, (grond)bezitter........ en komt meerdere keren in het O.T. voor.
In Jesaja 54:5 wordt God ook als Baal beschreven, als eigenaar, echtgenoot van de natie.
In het N.T. komt de benaming "Baal" éénmalig voor :
Romeinen 11 : 4 Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zeven duizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baal niet gebogen hebben.
Uit WIKI
"Baäl was het Kanaänitisch en Fenicisch woord voor Heer en in deze zin was een Baäl de koning onder de plaatselijke goden. Zo was er een Baäl Hadad, Baäl Melkart, Baäl Moloch, Beëlzebub, enz. Vele steden en volkeren in het oude Kanaän hadden elk hun eigen streekgebonden Baäl, zo ook de Fenicische koloniën (.....) De koning van een stad kreeg zelf de titel van 'Baäl' toebedeeld voor de duur van zijn ambt.
Baal in de Bijbel
-----------------
Baäl wordt veel in de Bijbel genoemd. De volgelingen van Baäl waren grote tegenstanders en bestrijders van de God van de Israëlieten en omgekeerd. Baäl, wat "meester", "eigenaar", of "echtgenoot" betekent, werd volgens hen aanbeden als mannelijke afgod. De aanbidding van Baäl werd dikwijls gekoppeld aan de godin Astarte, de vrouwelijke tegenhanger.
Met dank voor je me op de ganse lijn gelijk te geven. :lol:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

27 mei 2016, 07:50

@ BV, Ik wacht nog steeds op je 2 Tempels.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

27 mei 2016, 08:03

bluevelvet schreef: In het N.T. komt de benaming "Baal" éénmalig voor
In het O.T. 134 maal.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

27 mei 2016, 14:28

bluevelvet schreef: Weet Van der Toorn te vertellen waar die "andere" tempels stonden en hoe ze verdwenen zijn ? Heeft hij misschien de ruines gevonden ?
Zoniet is hij een fantast, want er hebben nooit andere tempels bestaan dan de twee bekende tempels.
Als je er van uit gaat dat de 2e Tempel een verbouwing was onder Herodes de Grote is er nog een 3e tempel bekend. :?: :lol:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

27 mei 2016, 16:10

Ik citeer :

" Joden vanuit de hele wereld rouwen over de verwoesting van de eerste 2 tempels welke 2000 jaar geleden in Jeruzalem stonden. Verlangen naar de herbouw speelt een centrale rol in de traditionele gebeden en geschriften van het Joodse volk. Maar hoeveel zijn er serieus over de fysieke herbouw van het gebouw?

In opdracht van het Tempel Instituut heeft het de actuele digitale her-constructie van het grote gebouw gemaakt, met adembenemende resultaten. De 3 minuten durende video loopt met de kijker door het heiligdom en laat tientallen jaren aan onderzoek en tientallen innovatieve Halachische oplossingen zien op verschillende verwarrende vraagstukken die werden opgelost door volledig functionele, kant-en-klare plannen. Wanneer de visuele tour door het heiligdom beweegt, kan je de Menora zien, het wierook altaar en de toonbrood tafel, die allemaal al voorbereid zijn door het instituut, naast 70 andere heilige spullen. De presentatie was speciaal uitgebracht om samen te vallen met de negende Av, de Joodse nationale dag van rouw die de vernietiging van de Eerste en Tweede Tempel herdenkt."


Filmpje van 3'12.