Het Probleem met Religie

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

18 jun 2016, 11:09

socrates schreef: Ware religie is dus ontoegankelijk voor mensen die niet in staat zijn de Schrift grondig te onderzoeken,(sic) die moeten dan maar voor WAAR aanzien wat u als deskundig onderzoeker WAAR noemt. De Ware religie is dan een heel elitaire aangelegenheid, geen wonder dus dat de ondeskundige massa in de armen loopt van de valse religies.
Wat bedoel je met "die niet in staat zijn de Schrift grondig te onderzoeken" ?
Ik neem aan dat een "deskundig" onderzoeker zijn bronnen heeft, o.a. de bijbel.
Toen wij vroeger godsdientles hadden had niemand in de klas een bijbel. Dan moesten wij wel voor waar aannemen wat verteld werd. Nu ligt dat helemaal anders, genoeg bijbels ter onzer beschikking en in vele talen meen ik. Is dat dan nog een elitaire aangelegenheid ? Neen toch !

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

18 jun 2016, 11:24

Vesselin schreef: Het blijft maar doorgaan, dat de geest van kinderen om zeep geholpen wordt door het indoctrineren van o.a. waanzinnige religieuze denkbeelden. Dat is nog altijd aan de gang...

Georganiseerde godsdiensten moesten al lang in de vuilnisbak van de geschiedenis gegooid geweest zijn, na die zeeën van bloed, zweet en tranen, die ze mede veroorzaakt hebben.
Valse religies met al hun misdaden, moeten inderdaad verdwijnen, maar dat zal geen enkele regering kunnen oplossen.
Ik weet niet of er nog veel van onze kinderen godsdienstlessen volgen op school, moslims uitgezonderd. Ouders mochten/mogen kiezen, mijn zoon volgde indertijd zedenleer in plaats van godsdienstles.
Voor mij is de evolutietheorie een waanzinnig denkbeeld, dit leerpakket wordt verplicht in scholen gegeven ! Als je aan onze jeugd leert dat er geen schepping heeft plaatsgevonden, moeten ze bijgevolg ook geen verantwoording afleggen aan God voor hun eventuele misdaden ! De wereld is aan de "sterksten".
Moet men dan verwonderd zijn dat er schietpartijen uit voortkomen :roll:
Heeft men daar vroeger ooit van gehoord ?
Geweld wordt overal gepromoot, zelfs in kinderboeken, tekenfilms, kinderspelletjes..... , waar gaat onze jeugd naartoe :idea:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

18 jun 2016, 11:44

bluevelvet schreef:
socrates schreef: Ware religie is dus ontoegankelijk voor mensen die niet in staat zijn de Schrift grondig te onderzoeken,(sic) die moeten dan maar voor WAAR aanzien wat u als deskundig onderzoeker WAAR noemt. De Ware religie is dan een heel elitaire aangelegenheid, geen wonder dus dat de ondeskundige massa in de armen loopt van de valse religies.
Wat bedoel je met "die niet in staat zijn de Schrift grondig te onderzoeken" ?
Ik neem aan dat een "deskundig" onderzoeker zijn bronnen heeft, o.a. de bijbel.
Toen wij vroeger godsdientles hadden had niemand in de klas een bijbel. Dan moesten wij wel voor waar aannemen wat verteld werd. Nu ligt dat helemaal anders, genoeg bijbels ter onzer beschikking en in vele talen meen ik. Is dat dan nog een elitaire aangelegenheid ? Neen toch !
Als de bijbel je enige bron was, is dit zeker niet elitair maar primair.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

18 jun 2016, 11:58

bluevelvet schreef: Valse religies met al hun misdaden, moeten inderdaad verdwijnen, maar dat zal geen enkele regering kunnen oplossen.
Kan zeker ! Men is zelfs bezig aan een programma om in plaats van godsdienstlessen, godsdienstgeschiedenis te geven in alle scholen. Godsdienstlessen blijven steken in het indoctrineren van een godsdienst met als enige bron de bijbel. Zo blijven de leerlingen steken in onwetendheid.
Voor mij is de evolutietheorie een waanzinnig denkbeeld, dit leerpakket wordt verplicht in scholen gegeven ! Als je aan onze jeugd leert dat er geen schepping heeft plaatsgevonden, moeten ze bijgevolg ook geen verantwoording afleggen aan God voor hun eventuele misdaden ! De wereld is aan de "sterksten".
Zo zie je maar weer hoe onwetend je wel bent. Evolutie heeft niks te maken met de " sterksten ", maar om aanpassen om te overleven. Uitgestorven flora en fauna die dit niet konden zijn verdwenen en zijn nu de ons bekende fossielen.
Moet men dan verwonderd zijn dat er schietpartijen uit voortkomen .
De meesten hiervan zijn naar aanleiding van een religieus standpunt.
Heeft men daar vroeger ooit van gehoord ?
Ik wel, ik ken de geschiedenis.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

18 jun 2016, 13:25

Jouw om den treure afgezaagde liedjes kennen we al lang talisman.
Serieuze argumenten heb je niet !

En evolutie zou te maken hebben met aanpassen om te overleven :roll: nog zo'n afgezaagd liedje, de realiteit is anders ! Evolutie is wel gebaseerd op de sterksten, het zijn zij die overleven, de zwakkelingen moeten er van tussen :cry: De 'rijke' landen met hun arsenaal aan oorlogwapens en nucleaire wapens zijn de 'sterksten' niets te maken met 'aanpassen' om te overleven.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

18 jun 2016, 13:59

bluevelvet schreef:Jouw om den treure afgezaagde liedjes kennen we al lang talisman.
Serieuze argumenten heb je niet !
:lol: :lol: :lol: En dat komt dan uitgerekend van jou.
En evolutie zou te maken hebben met aanpassen om te overleven :roll: nog zo'n afgezaagd liedje, de realiteit is anders ! Evolutie is wel gebaseerd op de sterksten, het zijn zij die overleven, de zwakkelingen moeten er van tussen
De best aangepaste levensvormen. Uw achterlijke soort is aan het uitsterven.
De 'rijke' landen met hun arsenaal aan oorlogwapens en nucleaire wapens zijn de 'sterksten' niets te maken met 'aanpassen' om te overleven.
:lol: Wat heeft dat nu te maken met de evolutie. Weer eens een bewijs dat religie mensen dom houdt, of zijn het enkele de dommen die aan religie doen ?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

19 jun 2016, 07:27

The devil can cite Scripture for his purpose.
-- William Shakespeare, "The Merchant of Venice"

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

19 jun 2016, 09:28

Mensen zijn helemaal niet bezig met "God"...

Mensen zijn bezig met het "Grote Gelijk" van hun opgeblazen, onnozele, kleine "ego'tje"!

Ik laat het elke dag héél stil worden in mezelf...
En soms voel ik dan het mysterie van het leven aan, voorbij dat wat door de menselijke geest gekend kan worden.

"God is verborgen in de 'wolk van niet-weten!", zoals een beroemde middeleeuwse anonieme mystieke tekst zegt.

"Het bekende is als een boot op de oceaan van het onbekende", zei J. Krishnamurti.

Ik begrijp waarom deze dingen gezegd worden...

En dat is mijn religie...

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

21 jun 2016, 06:48

Ik vermoed dat de geboorte van religie samengegaan is met het vermogen om na te denken.
En dan specifiek de gedachte: "Waarom al die moeite doen, al er na dit leven niets meer is?"

Onze (mede)dieren leveren ook voortdurend inspanning om zich fysiek in leven te houden en zich voort te planten.
Maar ik veronderstel dat we er rustig van uit kunnen gaan, dat ze zich hierbij niet afvragen waaróm ze dat eigenlijk doen.

Hoe anders is het met de mens gesteld!
Op een bepaald moment in zijn geschiedenis besefte hij dat hij sterfelijk is, dat we doodgaan.
Meer filosofisch ingestelde naturen kunnen zich dan terecht afvragen: "Waarom al die moeite, als alles bij mijn sterven spoorloos verdwijnt?"

Maar in de praktijk moet men al heel veel ellende meemaken, om zo te denken.
De overlevingsdrang moet wel heel sterk zijn, als je ziet wat mensen allemaal meemaken en toch de kracht vinden om door te gaan.

Deze overpeinzingen zijn o.a. ingegeven door het feit, dat de laatste productie van de Vlaamse Opera, "Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny" van Bertold Brecht, is.

Bertold Brecht is een van die kunstenaars, die de verschrikkingen van wereldoorlog 1 hebben moeten doormaken en intelligent genoeg was om de grote crisis van de jaren dertig van vorige eeuw te zien aankomen.

Hij schreef een zeer cynische kritiek op de menselijke mentaliteit, met zijn stuk "Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny", waarin een stad opgericht wordt waarin de mensen al hun lusten ongebreideld mogen botvieren.
Alleen... je moet dat allemaal kunnen betálen!

Nu is de hoofdfiguur, Jim Mahoney, uiteindelijk niet in staat om zijn schulden te betalen, en wordt ter dood veroordeeld! "Want!", zeggen de stichters van de stad, "Niet kunnen betalen, is de grootste misdaad die een mens kan begaan!"

Net voor de terechtstelling van Jim Mahoney, zingen wij allemaal, op het toneel, samen met hem, dit gruwelijke, cynische lied:

Lasst euch nicht betrügen,
dass Leben wenig ist.
Schlürft es in vollen Zügen,
es wird euch nicht genügen,
wenn ihr es lassen müsst.

Lasst euch nicht vertrösten,
ihr habt nicht zuviel Zeit.
Lasst modern den Verwesten,
das Leben ist am grössten,
es steht nicht mehr bereit.

Lasst euch nicht verführen
zu Fron und Ausgezehr.
Was kann euch Angst noch rühren,
ihr sterbt mit allen Tieren
und es kommt nichts nachher.


Vertaling:

Laat je niet bedriegen, het leven stelt maar weinig voor.
Slurp ervan met volle teugen, want je zult het niet leuk vinden, wanneer je het moet achterlaten.

Ga niet in op wat men je als troost aanbiedt, daar heb je te weinig tijd voor.
Laat de doden maar wegrotten.
Want het leven is het belangrijkst, en zij hebben er niets meer aan.

Laat je niet verleiden om al die moeite en inspanningen te doen.
Waarom zou je angstig zijn?
Je sterft - zoals alle dieren - en daarna komt er niets meer!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

22 jun 2016, 09:13

Ik vind het veelzeggend, dat de aanhangers van de materialistische visie ineens hun "groot bakkes" (:twisted:) houden, als ze hun filosofie verwoordt zien in het gedicht van Bertold Brecht.

En toch verwoordt dit gedicht deze visie perfect - als ge't mij vraagt! (Maar niemand vraagt het mij. :wink:)

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

22 jun 2016, 10:16

Jij Vesselin, die in dit realistische gedicht de waarheid vindt, en steeds met je neus in de boeken zit , "slurp" jij nog wel eens met volle teugen van het leven ?
Of is het lezen van wat anderen schrijven, je enige motivatie om je dagen door te brengen, tot iemand je vroeg of laat vindt, vertrokken naar de eeuwige jachtvelden.
Al gezien dat de zon schijnt vandaag ?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

22 jun 2016, 10:37

Het leven is niet drinkbaar ! :lol:Boven de wolken schijnt de zon trouwens altijd, naar het schijnt. Hier, waar mijn nest is gebouwd is voorlopig de zon enkel te voelen niet te zien laat staan ervan te slurpen. :lol:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

22 jun 2016, 10:49

socrates schreef:Het leven is niet drinkbaar ! :lol:Boven de wolken schijnt de zon trouwens altijd, naar het schijnt. Hier, waar mijn nest is gebouwd is voorlopig de zon enkel te voelen niet te zien laat staan ervan te slurpen. :lol:


Af en toe nog een wolkje , maar laura liet zich hier al bekijken, zij het met een speciaal brilletje dan, en voor het geslurp moet u naar boven scrollen voor Het Duitse of het vertaalde. :wink:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

22 jun 2016, 12:07

Reini schreef:Jij Vesselin, die in dit realistische gedicht de waarheid vindt, en steeds met je neus in de boeken zit , "slurp" jij nog wel eens met volle teugen van het leven ?
Of is het lezen van wat anderen schrijven, je enige motivatie om je dagen door te brengen, tot iemand je vroeg of laat vindt, vertrokken naar de eeuwige jachtvelden.
Al gezien dat de zon schijnt vandaag ?
Zeg... Maske!!!...

Wat stelt ge u eigenlijk voor van mij?!

Ik ben nog altijd actief hé.
Deze avond is het generale van "Mahagonny", waar ik loop te dansen en te zingen tussen hordes mannen en vrouwen (waarvan er sommigen in hunnen bloten rondhuppelen!)

De opera is nog altijd een druk bestaan en verhindert dat ik geïsoleerd geraak...
Ik zit daar tussen mensen van alle leeftijden, en van minstens 35 verschillende nationaliteiten.

Ik lees veel... maar niet als een academische zot...

Wat niet zo verstandig is, is dat ik er mijn nachtrust bij inschiet. En dat begin ik, op 62 jarige leeftijd, ferm gewaar te worden!... Ik durf in de pauzes al eens in slaap te vallen. (Zoals nen echten "oude pee" :twisted:)

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

22 jun 2016, 12:31

:lol: