Tweede account aanmaken in Ubuntu 16.04

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

de compostmeester
Lid geworden op: 12 aug 2006, 23:22

28 jul 2016, 07:47

Geachte forumleden,
Ik zit met een vraagje betreffende het aanmaken van een tweede account in Ubuntu 16.04; Ik heb mijn Ubuntu 14.04 opgewaardeerd naar de nieuwe versie 16.04, zonder enig probleem, alles werkt perfect, maar er zou een tweede account moet aangemaakt worden, zodat anderen de betreffende pc kan gebruiken zonder dat hij of zij iets aan het besturingssysteem kan wijzigen of toevoegen, een account dus zonder rechten, zodat de andere gewoon kunnen surfen en indien nodig bepaalde zaken kunnen afprinten. Mijn vraag is hoe kan ik een tweede account in Ubuntu 16.04 aanmaken?
Ik wacht vol spanning op jullie tips en/of antwoorden.
Alvast dank.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

28 jul 2016, 09:09

PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

28 jul 2016, 20:07

de compostmeester schreef:Geachte forumleden,
Ik zit met een vraagje betreffende het aanmaken van een tweede account in Ubuntu 16.04; Ik heb mijn Ubuntu 14.04 opgewaardeerd naar de nieuwe versie 16.04, zonder enig probleem, alles werkt perfect, maar er zou een tweede account moet aangemaakt worden, zodat anderen de betreffende pc kan gebruiken zonder dat hij of zij iets aan het besturingssysteem kan wijzigen of toevoegen, een account dus zonder rechten, zodat de andere gewoon kunnen surfen en indien nodig bepaalde zaken kunnen afprinten. Mijn vraag is hoe kan ik een tweede account in Ubuntu 16.04 aanmaken?
Ik wacht vol spanning op jullie tips en/of antwoorden.
Alvast dank.
Moet ik uit je vraag opmaken dat je eerste gebruiker wél alle rechten heeft?? Dat is om problemen vragen. Hiermee maak je jezelf bijna even kwetsbaar voor aanvallen als met Windows (ik geef toe , dat is een beetje overdreven, maar toch.....)
Ik hoop maar dat die gebruiker niet de "root" is. Als dat niet is, maak dan eerst een paswoord aan voor root, en neem je gebruiker de administrator rechten af, die heb je voor je gawone werk niet nodig.

de compostmeester
Lid geworden op: 12 aug 2006, 23:22

02 aug 2016, 21:34

Nviaene en peckspeer,
Dank voor jullie antwoorden en tips, ik kan verder nu,dit item mag of kan gesloten worden.