Hypnose bij angst en rusteloosheid

Hier is de plaats voor discussie en vragen over psychische aandoeningen

me2
Lid geworden op: 09 aug 2008, 12:23

25 aug 2016, 08:47

Ik las een paar weken geleden een artikel over het behandelen van o.a angsten en onrust d.m.v. hypnose. Heeft iemand daar ervaring mee?

Bedankt alvast voor het lezen :-).
Laatst gewijzigd door me2 op 29 aug 2016, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 aug 2016, 20:39

Niet iedereen is hypnosegevoelig maar ik kan me wel voorstellen dat angst en onrust daarmee verbonden, onder hypnose kunnen geëlimineerd worden. Vermits angstgevoelens voor zaken die normaal niet angstwekkend zijn, door de "zieke" zelf zijn opgewekt, kan hij/zij ze onder hypnose ook zelf herkennen als niet angstwekkend.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

me2
Lid geworden op: 09 aug 2008, 12:23

26 aug 2016, 21:39

Wat die angsten betreft, daarvan denk ik ook dat hypnose wel zou kunnen helpen.... een soort van herprogrammeren :-)
De onrust, tja, de aard van het beestje, daar heb ik mijn twijfels over... het wordt echter steeds lastiger voor mezelf en ook voor mijn omgeving......vandaar de vraag naar ervaringen van anderen...

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 aug 2016, 23:33

Ik dacht dat de onrust een gevolg was van de angst en dat beiden dan ook samen zouden uitblijven. Maar ik herhaal, niet iedereen komt in aanmerking voor therapeutische hypnose.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour
Gast

27 aug 2016, 14:18

me2

Ga dan toch maar naar een arts, in het alternatieve circuit vind je veel onbekwame geldkloppers die zelf hulp nodig hebben ipv dat ze anderen kunnen helpen.

Veel succes gewenst.

mensje
Lid geworden op: 26 jul 2016, 21:07

27 aug 2016, 15:13

Kan jij voor jezelf zien welke angst je parten spelen?

Er zijn namelijk meerdere verschijningsvormen
• Angst |fobieën en paniek
Fobische angst betreft een irrationele vrees voor iets of een situatie Paniekaanvallen zijn beperkte angstperioden met symptomen di onverwacht optreden
• Trauma |Post traumatisch stress syndroom
Iets maakt je machteloos waardoor je leven ontwricht geraakt en je de neiging hebt te dissociëren.
• Crisis angst
Is een soort oerangst gekenmerkt door een gevoel dat er iets verschrikkelijks kan gebeuren. Een angst voor dreiging.
• Latent psychotische reacties
Een hevige mentale verwarring waardoor je wil vluchten uit de realiteit en leeft in ene verhoogde staat van opwinding of onrust.
• Denkangst
Piekeren, malen, faalangst, angst voor verlies van controle, te groot verantwoordelijkheidsgevoel of te groot plichtsbesef, moeite hebben met het nemen van beslissingen …

De oorzaak kan ook liggen bij een slecht functionerend sympatisch/parasympatisch zenuwstelsel waardoor valse angsten het zenuwstelsel gaan overnemen en zo bijdragen tot fobieën, PTTS, angststoornissen of andere problemen die het dagdagelijks leven gaan beheersen.
Traumatische angsten komen vast te zitten in de hersenhelften zodat de synapsen de info moeilijk kunnen doorgeven.
Grote traumatische gebeurtenissen nemen betrekkelijk veel geheugencapaciteit in. Om dit weer te resetten bestaan er andere technieken maar er moet wel een relatieverband zijn tussen de klacht en de gebeurtenis.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 aug 2016, 15:55

Ik word al angstig gewoon door deze litanie van angsten te lezen. :idea:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

27 aug 2016, 16:33

zut
Laatst gewijzigd door pastoor op 28 aug 2016, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

27 aug 2016, 17:30

zut
Laatst gewijzigd door pastoor op 28 aug 2016, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 aug 2016, 21:25

pastoor schreef:Socrates,

Dat is DSM IV en DSM 5.

DSM IV: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, het handboek van de psychiaters.

DSM 5: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, het handboek van de psychiaters. Deze versie komt uit in 2017 in de Nederlandse taal.
Dat wist ik ook wel maar ik bedoelde dat je een angstig iemand mogelijk nog angstiger kan maken door dat hier allemaal neer te poten. Er wordt al meteen gesuggereerd dat de betrokkene aan een "mentale stoornis" lijdt.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

me2
Lid geworden op: 09 aug 2008, 12:23

28 aug 2016, 18:30

Bedankt aan ieder voor de reacties...
De wereld van psychologen en psychiaters is me niet onbekend door mijn vroegere werk. Ik heb sommige van hen prachtige resultaten weten boeken.
Ik dacht enkel een gemakkelijke "binnenweg" te kunnen ontdekken ..... :-)

@ socrates en pastoor: ik denk niet dat bij mij angst oorzaak noch gevolg is van mijn onrust... mijn fantasie en de vele scenario's in mijn hoofd spelen me parten...
Eigenlijk gebruik ik idd. beter de term rusteloosheid. Dat het ene het andere wat versterkt, ja, mss wel...

@mensje: ik herken wel een aantal zaken maar zo "op papier" ziet het er veel ernstiger uit dan ik het aanvoel :-)... toch bedankt voor de verheldering...

@Leah: Er bestaat blijkbaar wel een lijst met erkende (tand)artsen die hypnose gebruiken...
Gast

29 aug 2016, 13:02

@Leah: Er bestaat blijkbaar wel een lijst met erkende (tand)artsen die hypnose gebruiken...

Dat is zeker waar m2 maar met alleen hypnose komt er toch niemand aan mijn tanden, ik verkies een ouderwetse spuit.
Er zijn ook erkende psychiaters en psychologen die hypnose gebruiken, ik bedoelde, contacteer een erkende arts en best geen kwakzalver.
Die laatsten vind ik ronduit gevaarlijk.
Ik sta niet afkerig tov hypnose maar zelf ben ik er niet vatbaar voor maw, niemand krijgt mij onder hypnose.

Groetjes,

me2
Lid geworden op: 09 aug 2008, 12:23

29 aug 2016, 13:11

Al geprobeerd dus?
Gast

29 aug 2016, 13:25

Inderdaad, heb ook af te rekenen gehad met een fobie.
Daar helemaal van "genezen" dat kan niet, maar jezelf aanvaarden en "groter" worden dan de fobie zodat je die er maar gewoon bij neemt, dat kan zeker en vast.
Hypnose was echter voor mij niet "de weg".
Als je er wilt over babbelen via pb, mag best hoor.
Rusteloos ben ik nooit geweest, ik ben een heel rustig persoon.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

29 aug 2016, 15:21

Ik weet natuurlijk niet welke fantasieën u parten spelen , me 2, ligt het misschien aan de "rusteloze" tijd waarin wij nu moeten leven ?
Zodat doodsangst reëeler wordt dan gewoonlijk ?
Misschien het dagelijkse nieuws eens laten voor wat het is.
Want het ellendige van de zaak is, dat we dit alle dagen op ons bord krijgen voorgeschoteld, maar er zelf niets aan kunnen veranderen.
Je moet al sterk in je schoentjes staan om er geen mentale stoornis aan over te houden, dat kan dus rusteloosheid zijn, wat niet te vergelijken is met psychische stoornis, en wat mogelijk met wat goede wil én raad kan verholpen worden.
Fantaseer dus, maar wel over leuke dingen.
:wink: