website maken

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

norbertje
Lid geworden op: 26 aug 2016, 12:41
Locatie: blankenberge

26 aug 2016, 16:33

Geachte,
Hopelijk ben ik hier op de juiste plaats om mijn vraag te stellen.
via uw site leer ik hoe een website te maken. Ik ben echt een beginneling op dat gebied maar wil toch doorzetten.
Tot nu toe lukte me dit enigzins (maar waarschijnlijk met nog veel fouten erin)
De homepage die ik probeer te maken staat nog niet online omdat ik toch eerst een beetje wil dat het er redelijk uit ziet.
Als ik mijn homepage bekijk via laptop en pc met xp prof is alles zoals ik wil.
Maar als ik net hetzelfde wil bekijken op een andere pc met windows 7 ultimate is er een verschil. Namelijk de links die ik in xp zie staan staan netjes rechts en met kleur terwijl ik onder windiws7 ultimate de links gewoon door de tekst zie en ook zonder kleur.
Internet explorer van xp prof is versie 8 en die van windows 7 is versie 11.
misschien heeft het hiermee te maken, sorry als dit niet zo is.
Is er een manier om dit op beide systemen gelijk te krijgen ? Of wat heb ik verkeerd gedaan ?
Alvast bedankt om de goede cursus hier te plaatsen,
groetjes
norbertje

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

26 aug 2016, 17:53

Beste norbetje,

Om te antwoorden op je vraag "... Of wat heb ik verkeerd gedaan ..." moeten we natuurlijk je broncode kunnen bekijken want zonder gegevens kunnen we niet zien of er iets verkeerd in de code staat.

Er is weldegelijk een verschil in weergave in IE 8 en IE 11 maar wanneer je de basis codes van de lessen volgt zou dit volgens mij niet mogen.

Probeer eens tussen <head> en </head> onderstaande code te plaatsen; dat zou je probleem moeten oplossen. Anders moet je mij je broncode hier of in een privébericht eens doorsturen.

Code: Selecteer alles

<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=EmulateIE8" />
mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

norbertje
Lid geworden op: 26 aug 2016, 12:41
Locatie: blankenberge

26 aug 2016, 20:16

Beste coderunner,
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Uw code werkt perfekt. Maar ik heb 5 bladen (heb ze webpagina1.htm, webpagina2.htm enz genoemd) ik heb begrepen dat die code wel degelijk in elk blad moet staan. En ja hoor werkt nu ook op mijn pc met w7 en bij mijn vriend (vista ie9) en ook nog steeds op mijn laptop xp.
Kan je me in het kort vertellen waarom het bij of onder ie8, ie9 werkt zonder die code en bij ie11 niet a u b ?


Nog een vraagje als dat mag: in al mijn tekstbladen staat er bovenaan NIET
<!DOCTYPE HTML PUBLIC> Moet dat.? Of moet ik dit alsnog doen vooraleer ik alles upload naar mijn provider ?

Alvast hartelijk dank,

Vriendelijke groet
norbertje

norbertje
Lid geworden op: 26 aug 2016, 12:41
Locatie: blankenberge

26 aug 2016, 20:20

Beste coderunner,
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Uw code werkt perfekt. Maar ik heb 5 bladen (heb ze webpagina1.htm, webpagina2.htm enz genoemd) ik heb begrepen dat die code wel degelijk in elk blad moet staan. En ja hoor werkt nu ook op mijn pc met w7 en bij mijn vriend (vista ie9) en ook nog steeds op mijn laptop xp.
Kan je me in het kort vertellen waarom het bij of onder ie8, ie9 werkt zonder die code en bij ie11 niet a u b ?


Nog een vraagje als dat mag: in al mijn tekstbladen staat er bovenaan NIET
<!DOCTYPE HTML PUBLIC> Moet dat.? Of moet ik dit alsnog doen vooraleer ik alles upload naar mijn provider ?

Alvast hartelijk dank,

Vriendelijke groet
norbertje

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

26 aug 2016, 20:48

Beste rorbetje,

Microsoft heeft steeds zijn eigen browsers met eigen codering gemaakt, afwijkend van de standaard. Met het uitbrengen van IE 11 is men begonnen een browser te maken die meer geschreven is naar de standaard codering.

Helemaal aan het begin van een html document wordt de DOCTYPE-declaratie (document type) opgenomen. Deze is ervoor bedoeld aan te geven aan welke HTML-versie het document voldoet. De DOCTYPE-declaratie verwijst naar een document type definition (DTD).

Tegenwoordig, met het uitkomen van html5 en het opmaakmodel css3 (Cascading Style Sheet), gebruikt men

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html>
Lees ook >> dit << i.v.m. DTD (Engels)

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.