crematie

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

06 jan 2017, 15:48

frits1955 schreef:Geen wonder dat in onze maatschappij, waar alles draait om het materiële en de kicks, zoveel culturele barbaren rond lopen.
Dan prijs ik mij gelukkig tot die laatste soort te behoren, ik heb geen behoefte aan kakmachines, kattengooiers, met hammen beklede zuilen of door de Humo aanbeden auteurs à la Brusselmans en andere Lanoyes.
Ik ben waarschijnlijk slecht opgevoed.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

06 jan 2017, 16:17

"ik heb geen behoefte aan kakmachines, kattengooiers, met hammen beklede zuilen of door de Humo aanbeden auteurs à la Brusselmans en andere Lanoyes. "

Beetje goedkoop, niet? Ik deel grotendeels Uw mening aangaande het bovenstaande - behalve dan wat Lanoye betreft :wink:
Er zijn -letterlijk - miljoenen andere cultuuruitingen - boeken, films, naslagwerken, muziek etc die wellicht iets meer de moeite waard zijn. En verder: smaken verschillen nietwaar.
Het eerste wat totalitaire regimes vernielen zijn cultuuruitingen. Waarom zou dat toch zijn?
By the way: bekijk maar eens het verkiezingsprogramma van die geblondeerde relnicht in Nederland; dan gaat al flink die richting uit.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

06 jan 2017, 17:49

De filosofen in deze thread spreken over "energie, coma, atomen en moleculen ......" zonder dat ze iets zeggen over het percentage ervan. Voor hen is dat een zwart/wit situatie.

Ze kunnen niet zeggen voor hoeveel % iemand in coma is en of er kans is van overleven. Dat kan de wetenschap wel.

* * * * *

Ze spreken over energie, maar ze weten niet welke.

kinetische, gravitatie, elektromagnetische, kernenergie, warmte, licht, straling, chemisch, elektrisch, magnetisch, elastisch, geluid, massa.

De wetenschap kan dat wel.

* * * * *
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

08 jan 2017, 16:59

pastoor schreef:Ze spreken over energie, maar ze weten niet welke.

kinetische, gravitatie, elektromagnetische, kernenergie, warmte, licht, straling, chemisch, elektrisch, magnetisch, elastisch, geluid, massa.

De wetenschap kan dat wel.
Misschien levensenergie? De wetenschap kent dat nog niet, die kan het nog niet aanvaarden dat alles, wat is, vanuit levensenergie is voortgekomen.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

09 jan 2017, 06:50

Als kind vond ik het al erg (vreemd) wanneer een of ander dier (kat en/of mus) werd aangereden en nadien zieltogend stierf.
Wanneer nu een vogeltje zich tegen het vensterraam te pletter vliegt en ik hoop het nog te kunnen redden, terwijl ik het pakje veren in mijn handen voel sterven, komt weer dat scherpe contrast naar voren tussen leven en dood.

Als een verouderende mens in de vergetelheid verdwijnt (Alzheimer) is die vaak niet eens meer een schaduw van alles wat voordien deel uitmaakte van zijn persoonlijkheid.
Of men nu al dan niet graag fantaseert over het autonome leven van de "geest" in die mens, men kan er niet aan voorbij dat dit wezen ook ooit als hulpeloze baby geboren werd en er een lange vaak moeizame weg diende afgelegd om in die hersenen voldoende informatie te stoppen, waaruit een volwassene tevoorschijn kwam.

Vroeger werd vaak beweerd dat opvoeding bepaalde welke mens dan tevoorschijn kwam en nu lijkt dan weer de genetische code van het DNA meer bepalend te zijn!?

Waarbij ikzelf terugkom op mijn visie, dat men als mens gewoon een wegwerpverpakking voor z'n DNA blijkt te zijn.
Wie dat doorgeeft aan z'n kinderen heeft de taak volbracht, die de natuur doorheen de evolutie en via selectie heeft bereikt (= "survival of the fittest").
Men mag dan zelfs niet stilstaan bij de miljarden bacteriën, die niet enkel in een menselijk lichaam meereizen en zich daar vermeerderen, maar ook nog in een afgestorvene overleven en deelnemen aan het ontbindingsproces....

CREMATIE lijkt me dan een propere keuze om afscheid te nemen van een leven, dat eindigde wanneer de samenwerking tussen het vegetatieve zenuwstelsel (dat de primaire functies autonoom regelt) en het voorgeprogrammeerde brein (dat het zogenaamde denken stuurt) ophield met functioneren.
Als straks de harde schijf van mijn PC het laat afweten en/of het programma tilt slaat, mogen er nog zoveel cijfers plus letters door mijn brein naar de vingers gestuurd worden als maar denkbaar is, maar er zal niks meer gebeuren spijts de tokkelende vingertoppen, die nog verder het klavier beroeren :wink:

Ps.: Wat nabestaanden als "dé geest" van hun overleden geliefden omschrijven, is enkel hetgeen zij heel persoonlijk in hun eigen gevoelsleven ontwikkeld hebben.

sw

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

09 jan 2017, 16:59

Silver Wolf schreef:Waarbij ikzelf terugkom op mijn visie, dat men als mens gewoon een wegwerpverpakking voor z'n DNA blijkt te zijn.
't Ja ... het is een visie meer niet. En hoe verbaast zal je zijn indien het anders blijkt te zijn? En jij zal moeten ervaren dat het leven meer is dan je ooit gedacht kon hebben? Nu zal je hier schamper over doen en mij uitlachen of mij als een onzinnige weg zetten maar als het moment daar is zal jij mij gaan herinneren wat je zal helpen om het te kunnen aanvaarden dat je visie niet juist was.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

10 jan 2017, 14:11

Neen...JANX waarom zou ik jou uitlachen... :!: :?:

Ieder is vrij een eigen visie te hebben.
Ikzelf heb me weten te bevrijden uit de opgedrongen doctrine, die goochelt met het superieure imago, dat het zoogdier mens boven alles uit zou moeten tillen.
Als men geconfronteerd wordt met een leven, dat helaas al van bij het begin, niet voor iedereen even gelijkwaardig van start gaat.
En dan verloopt langs een weg vol wolfijzers en schietgeweren, dan denkt men wel eens dieper na over al die superlatieven, waarmee sommigen nogal makkelijk staan te zwaaien.

Uiteindelijk zijn we als mens wel erg goed in het doorgeven van informatie, zodat anderen deze ervaring kunnen benutten. Tegelijk hebben we een aangeboren aanleg om te kopiëren. Dat kopieergedrag uit zich al direct in onze taal. Zodat ieder kind de geluiden van de ouders omzet in zijn eigen eerste woordjes.

Af en toe springt er iemand uit, die blijkbaar wat hoger begaafd lijkt dan de ander, maar generatie na generatie nijgt de doorsneemens naar de middelmaat.
Waarbij het eenieder vrij staat om zich boven anderen te verheffen en sommigen dit dan ook doen, door zich achter een of ander sekte dan wel religie te scharen.
Ook kuddegedrag is de mens niet vreemd. :wink:
Dat uit zich dan ook bij grote manifestaties, waar de globale adrenalineopstoot, al eens voor ongewenste neveneffecten kan zorgen.

Zich goed voelen in de natuur om zich heen en de relativiteit evenals de vergankelijkheid der dingen aanvaarden, kan erg louterend werken.
Zeker bij de overgang van de herfst naar de winter in een levensloop.
De steeds dichter naderende finale horizon brengt vanzelf een vredig gevoel met zich.
Gewoon doordat de steeds breder gapende generatiekloof duidelijk aangeeft, dat men er niet langer meer (opr)echt bij hoort.
Er is nu eenmaal een tijd van komen en een tijd van gaan.

Waar vroeger vooral de welgestelden, een monumentale herinnering in de vorm van een nogal bombastisch ofte burlesk grafmonument wilden nalaten, kan de meer nuchter denkende medemens zijn eigen bescheidenheid uiten, door via crematie de ruimte vrij te maken voor wie er nakomt.

sw

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

10 jan 2017, 23:49

Ieder is vrij een eigen visie te hebben.
Dat is juist, en gelukkig, maar het maakt de mens juist geheel kwetsbaar. Een visie te kunnen vormen heeft te maken met ontwikkeling in het innerlijke gevoelsleven van de mens. En een mens kan zich nu eenmaal enkel ontwikkelen door het leven te beleven. Een andere manier is er niet. En jij weet dat ik dit leven, van het nu, enkel zie als een stukje van een totaal af te leggen en door te maken evolutie proces beschouw ( ik zal niet aan je zeggen dat weet ik, omdat het niet bewijsbaar overdrachtelijke aan te geven is) om uiteindelijke een totaal ALbewustzijn te kunnen bezitten.In mijn optie zijn daar vele en vele te leven levens mee gemoeid. Velen hebben nog niet het vermogen om zich te kunnen bevrijden en zitten nog vast aan die opgedrongen leerstellingen die zijn nog niet zover maar velen zijn al wel bezig zich daar los van te maken kijk naar de kerken leegloop. Jij dus al wel, zeg je, en hoe denk jij dat dit heeft kunnen ontstaan? Geheel door deze ene geleefde leven ? Waarom dan de ander niet daar toe in staat? Een kwestie van neuronen schikking misschien?
Alles is Één en die Éne is Alles.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

08 feb 2017, 14:02

Ik lees aan het begin van deze discussie het volgende:

"Heeft de gestorvene geen afstemming op hoger geestelijke gebieden, dan zal zowel zijn lichaam als zijn geest de crematoriumoven worden ingeschoven! De ellende en de onmenselijke pijnen, die zulk een ongelukkige daar ondervindt, zijn niet te beschrijven, omdat die mens, voor zijn gevoel, levend wordt verbrand!"

Mijn vraag: Is de begraving van zijn lichaam en geest twee meter diep onder de grond dan niet even ellendig ?

8)

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

10 feb 2017, 01:26

Mijn vraag: Is de begraving van zijn lichaam en geest twee meter diep onder de grond dan niet even ellendig ?
hi ... ja dat snap ik dat je dat vraagt maar je vergeet een ding. Het lichaam zelf wordt niet meer onderhouden door de levensziel die is uit het lichaam maar in sommige gevallen nog wel verbonden daarmee dmv van hun etherisch lichaam die wegens zijn/haar persoonlijkheid in het sterke verlangen om het lichaam ( het aardse, geliefden, bezit ect.) niet te willen verlaten wat tevens inhoud, dat alle etherische levensenergieën langer werk hebben om los te komen. Het etherische behoeft geen aardse beademing het stoffelijke wel maar dat functioneert niet meer omdat de levensziel uit het lichaam is getreden er is enkel de verbinding met het etherisch lichaam die zich los moet maken en zich zal verbinden met de levenskern, wat aangeduid wordt als geesteslichaam, indien het lichaam begraven is zal dat geen enkel belemmering zijn dat is het natuurlijk [proces. Indien het lichaam in zeer hoge temperatuur snel wordt verbrand beschadigt dat wel de etherische energie wat nog moet loskomen. En omdat de verbinding, levensziel en het etherische er wel is zal het die de pijn ( het vernietigen) daarvan beleefd worden door de levensziel. In het aardse is het waarnemen van pijn ook niets anders dan scheuring van je etherische behuizing van het stoffelijk lichaam . Het stoffelijk lichaam zelf, heeft geen gevoel wat ook makkelijk te controleren en waarneembaar is bij mensen die in coma zijn. Hun levensziel heeft geen direct contact via de hersenen met hun stoffelijk lichaam die dan niet kan reageren op prikkels en of chirurgische ingrepen. Maar deze coma patiënten zijn nog wel verbonden met hun lichaam en kunnen soms waarnemen van, wie en wat er is en gebeurt, en als er zeer grote angst ontstaat zal het alles geven om dat via het lichaam pochen kenbaar te maken b.v. bij een donor waar de organen uitgesneden worden. Niets voor niets wordt het in leven gehouden lichaam middelen toegediend om dat te voorkomen op de snijtafel.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

10 feb 2017, 13:17

@janx :

Dank voor het antwoord, maar ik vraag mij af hoe het komt dat u dat allemaal zo zéker weet !

:roll:

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

10 feb 2017, 23:43

Lukas schreef:@janx :

Dank voor het antwoord, maar ik vraag mij af hoe het komt dat u dat allemaal zo zéker weet !

:roll:
Ofwel is onze Jan een Aliën , ofwel god, of beide.
Niemand anders kan immers aan die kennis geraken.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

11 feb 2017, 10:33

Reini,

Er zijn er zoveel die zich boven de rest van de wereld zetten. Ieder zijn mening, en al de anderen zijn dom en moeten zwijgen. Zo doet Trumpie het ook.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

12 feb 2017, 15:06

Lucas schreef:Dank voor het antwoord, maar ik vraag mij af hoe het komt dat u dat allemaal zo zéker weet !
ja dat vragen velen mij. En als ik dan het een en ander vertel wordt ik niet serieus genomen en ben ik op z'n zachts gezegd een dromer of iemand die zich boven het wereldse voelt. Stel, dat ik b.v. vertel dat ik soms onderricht wordt door mensen die al lang de aarde achter zich hebben... dan verklaar je mij toch voor gestoord of, op z'n hoogst, iemand met waan ideeën ? Dus ik ga absoluut niet vertellen van het hoe en wat en reikt enkel aan wat ik weet. En wat er mee gedaan wordt is geheel aan de ontvanger. Ik hoop enkel dat men aan het denken gezet kan worden dat niet alles is zoals het lijkt te zijn. De innerlijke mens zelf is onverwoestbaar, enkel het lichaam zelf valt uiteen indien het innerlijke er uit is verdwenen.
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

12 feb 2017, 16:26

Ofwel is onze Jan een Aliën , ofwel god, of beide.
Niemand anders kan immers aan die kennis geraken.
Ha, die Reini alles goed met je? Ja ik weet het wel, wat dat betreft heb jij meer zorgen om mij :D Maar weest gerust ik ben zeker nog geheel in de wereld ben nog geen Aliën, of te wel een buitenaardse, dat moet nog gebeuren zoals met iedereen dat zal zijn op een keer. En wat betreft, of ik een godheid ben? Even zoveel als een ieder ander. Je weet toch het woordje God betekend voor het werkzame Leven en dat zijn wij allen toch ook? Hoewel niet ieder is even gelijksoortig bezig met het werkzame dat ben ik met je eens hoor. hi werk ze.... :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.