Veilig?

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

18 nov 2016, 21:52

Een persoon rijdt in een auto aan 70 km/h tegen een massieve betonblok.Hij draagt een gordel.
Wanneer is de kracht op hem het kleinst? Als de motor zich achteraan of vooraan bevindt.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Tembo
Lid geworden op: 11 jun 2015, 11:12

18 nov 2016, 22:07

Motor vooraan of achteraan speelt geen rol........

Kracht is het kleinst bij 70km/u en bij 0km/u.
De rest hangt af van de kreukelzone.
Is de kreukelzone 1 meter, dan heb je een déceleratie van 70 naar 0 km/u op een afstand van 1 meter.
Is de kreukelzone 0,5 meter, dan is de déceleratie dubbel zo groot.

In de veronderstelling dat de betonblok blijft staan natuurlijk.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 nov 2016, 22:20

Als ik dan toch tegen zo'n blok moet aanrijden dan hun heb ik liever de motor voor mij. Als ik er dan tegen vlieg gaat hij niet (veel) meer stuk zijn :wink: Maar de motor achter mij zou me wel nog eens helemaal kunnen pletten.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

18 nov 2016, 22:32

Ik denk kleinst als motor achteraan.
Want de kinetische energie moet omgezet worden in werk en werk is krachtxafgelegde weg(kreukelzone).De afgelegde weg is grootst als motor achteraan.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Tembo
Lid geworden op: 11 jun 2015, 11:12

22 nov 2016, 16:22

Hier staat de motor vanachter kotje.
Maar of die veilig is valt nog te bezien denk ik......

Afbeelding

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 nov 2016, 21:13

Kotje,

Ik ben niet overtuigd van de motor achter.

Er is niet alleen de kreukelzone.

Bij Audi bijvoorbeeld, is de motor zo gemaakt dat bij een botsing die naar beneden schuift tot onder de bestuurderszetel. Tegelijkertijd wordt het stuur naar voren getrokken of zijwaarts en de gordel van de bestuurder wordt nog vaster getrokken.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Gast

22 nov 2016, 22:05

De kracht zal kleiner zijn met een motor van voor dan vanachter omdat op het ogenblik van de botsing de krachten die vrij komen over geheel het voorste deel al voor een groot deel verdeeld ( zeg maar uitgestrooid ) worden. De motor absorbeert als het ware al een groot deel van de vrij gekomen kracht en zal de impact op bestuurder minder zijn.
Is van voor geen motor maar enkel een koffer of niks dan zullen de krachten zich gemakkelijk via het koetswerk kunnen verplaatsen en minder aan kracht verliezen.
Das mijn mening.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

22 nov 2016, 22:14

Men heeft het hier blijkbaar moeilijk iemand zoals ik gelijk te geven.Ik denk aan doel van de natuur, en vergroten van een opening bij verwarmen....
Het gaat hier over een snelheid van 70 km/h en de formule geldt voor de kracht op de chauffeur.
Waarom hebben auto's schokdempers en waarom telt de motor praktisch niet als kreukelzone?
Steekt de motor van Tembo's auto vooraan en dan?
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 nov 2016, 22:20

Geen probleem met de automatische piloot van Tesla-auto's
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Gast

22 nov 2016, 22:45

U stelt een vraag door het openen van een topic, de sennetters geven hun gedacht of mening hierover en nu klaag je dat je geen gelijk krijgt ! :roll:
Wat is dan de bedoeling eigenlijk dat je een topic opent ? U start een debat op dmv van een vraag waar toch verondersteld mag worden dat iedereen zijn mening kan of mag geven. Het is nu eenmaal eigen aan de mens dat er verschillende meningen zijn. Waar jij de diskussie ziet van geen gelijk krijgen is voor mij een groot raadsel maar als het een troost kan zijn: " Je hebt gelijk. "

Tembo
Lid geworden op: 11 jun 2015, 11:12

23 nov 2016, 16:29

Kotje, u vraagt een vergelijking (motor voor of achter) waar er eigenlijk geen mogelijk is.

Geen enkele wagen is dezelfde. (ik spreek niet van 2 wagens van hetzelfde merk/model/serie)
Het hoofddoel van een auto-constructeur i.v.m. veiligheid is dat de personen in dergelijk geval het in de beste omstandigheden overleven.
De constructeur zal dan ook de kooi/passagiersruimte zo intact mogelijk proberen te houden en anderzijds de deceleratie zo laag mogelijk; dit invoqueert dan dat de kreukelzone zo lang mogelijk moet zijn.

Het is de afstand dat de massa van de passagier nog aflegt vanaf het moment van impact tot volledige stilstand van zijn lichaam dat alles bepaalt.
Van 70 naar 0 km/u op een afstand van 1 meter ondergaat de persoon een kracht van zowat 19G in zijn gordel.

Als men weet dat 9G tot bewustzijn-verlies leidt, en voor velen 14-15G al dodelijk kan zijn, dan zal de constructeur zijn "kreukelzone" in de grenzen van het mogelijke zo lang mogelijk proberen te houden om de deceleratie naar beneden te halen. 20-30cm verschil op een afstand van 1 meter maakt toch al zo'n 3G verchil 16 i.p.v 19 (1m => 1,2m), wat toch niet te verwaarlozen is.

Bovenstaande foto was dan ook bedoeld om te tonen dat er nagenoeg geen plaats was voor kreukelzone vooraan, en dit evengoed met een motor achteraan. Als men in dit geval 30cm kreukelzone zou aanrekenen (wat een utopie is) dan bedraagt de deceleratiekracht 64G; dus méér dan 3x zoveel als in het geval van 1m.
Wat ook een bewijs is dat men het indertijd niet zo nauw nam met veiligheid


Zoals ik al zei zal de constructeur zijn kreukelzone van bumper tot aan de kooi maximaal proberen houden, ongeacht de motor vooraan of achteraan.
Zoals Pastoor al aangeeft probeert Audi zijn compressie ruimte maximaal te houden en zijn kooi te vrijwaren door de motor onder de kooi te trekken/te laten schuiven.

Hoe je het draait of keert, heb je een wagen met motor vooraan en een andere wagen met motor achteraan en op beide een kreukelzone van 1 meter, dan staat in beide gevallen de massa van de passagier op 1 meter stil. Waar is het verschil dan ?

Géén 2 wagens zijn dezelfde van structuur, hoe ze plooien enz... Men kan er bijgevolg dan eigenlijk ook geen precise vergelijking van maken.
Het is zowat appelen vergelijken met peren.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

23 nov 2016, 18:54

Tembo schreef:
Hoe je het draait of keert, heb je een wagen met motor vooraan en een andere wagen met motor achteraan en op beide een kreukelzone van 1 meter, dan staat in beide gevallen de massa van de passagier op 1 meter stil. Waar is het verschil dan ?
Als men bij een bepaalde wagen de motor vooraan brengt zal de kreukelzone dan niet verkleinen?
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Tembo
Lid geworden op: 11 jun 2015, 11:12

23 nov 2016, 19:23

Jamaar kotje, ik zei wel: "beide een kreukelzone van 1 meter"

Als de kreukelzone verkleint, dan is het geen meter meer.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

23 nov 2016, 21:48

Ik bedoel een bepaalde auto waarvan men de motor van achter naar voor brengt.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

23 nov 2016, 22:01

kotje schreef:Ik bedoel een bepaalde auto waarvan men de motor van achter naar voor brengt.
Gij zijt een verschrikkelijke zeurkous, men heeft je al talrijke suggesties gegeven (zie Tembo o.a.) en nog zit je om je gelijk te bleiten. Ik zou zeggen: probeer het zelf eens uit en laat iets weten als je nog heel of in stukken bent.