oude rangorde Belgisch Leger - opperadjudant

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

15 dec 2016, 09:06

NDN schreef:... Er is ook nog de graad 1e Korporaal-chef toegevoegd geworden voor de onderofficieren ook nog: 1e Sergeant-majoor ...
Ik geloof dat je hier bij deze laatste verwijst naar de graad van 1e Sergeant-Chef, en niet 1e Sergeant-Majoor :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

NDN
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:03
Locatie: Dottignies

15 dec 2016, 14:04

Danny. schreef:
NDN schreef:... Er is ook nog de graad 1e Korporaal-chef toegevoegd geworden voor de onderofficieren ook nog: 1e Sergeant-majoor ...
Ik geloof dat je hier bij deze laatste verwijst naar de graad van 1e Sergeant-Chef, en niet 1e Sergeant-Majoor :wink:

Groetjes

Danny
Klopt Danny, zoals steeds bent u bij de les!

Groetjes

Noë
Met vriendelijke groeten.
silli

15 dec 2016, 17:11

NDN,

Vriendelijk dank voor de uitgebreide moeite die u nam om deze tabellen bij te voegen en te duiden!
Seffens word ik nog een volleerd militair! :wink:

silli

hollygan
Lid geworden op: 26 apr 2003, 22:38
Locatie: __'t Soete Waesland

16 dec 2016, 20:13

In een korps, zeker bij de gevechtseenheden , kan men de compagnies inderdaad nog eens onderverdelen in kleinere groepen, dan zijn dan de secties.
een compagnie heeft 4 peletons, een peleton heeft 3 secties
Soest 1956

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

17 dec 2016, 18:05

In mijne tijd (1953) kon een o-off niet hoger opklimmen als tot adjudant.
Een RSM noemden we de (chef) en had vijf meten of strepen /////.
Een bataljon vier compagnies ??? 1e- 2e- 3e en de zware wapens.
en de staf kie dan, wij waren ook een volwaardige kie al moesten we minder wacht, karweien en oefeningen doen. :)


PS. Sorry, ge hebt gelijk wat die compagnies betreft
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.
silli

17 dec 2016, 19:09

Hollygan,

Ik begrijp dat ik me op glad ijs bevind, maar toch heb ik een nog een vraag.

U zegt: ”een compagnie heeft 4 peletons, een peleton heeft 3 secties”

Ik vervulde mijn legerdienst bij een medische compagnie in Duitsland waar, en nu moet ik schatten, bij benadering er ongeveer een 50 miliciens aanwezig waren. Veel zal het niet schelen. 1/3 Chauffeurs en 2/3 brancardiers. En ook nooit volledig het aantal op het appèl vermits er ook in verlof waren.

Wel, als onze compagnie verdeeld werd in zoals u zegt, 4 peletons met elk 3 secties, begrijp ik niet goed hoe we dat met amper 50 miliciens moesten bewerkstelligen.

Ik ben er echt benieuwd naar en hopelijk vindt u mijn vraag niet arrogant.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

18 dec 2016, 09:21

silli schreef:Hollygan,

Ik begrijp dat ik me op glad ijs bevind, maar toch heb ik een nog een vraag.

U zegt: ”een compagnie heeft 4 peletons, een peleton heeft 3 secties”

Ik vervulde mijn legerdienst bij een medische compagnie in Duitsland waar, en nu moet ik schatten, bij benadering er ongeveer een 50 miliciens aanwezig waren. Veel zal het niet schelen. 1/3 Chauffeurs en 2/3 brancardiers. En ook nooit volledig het aantal op het appèl vermits er ook in verlof waren.

Wel, als onze compagnie verdeeld werd in zoals u zegt, 4 peletons met elk 3 secties, begrijp ik niet goed hoe we dat met amper 50 miliciens moesten bewerkstelligen.

Ik ben er echt benieuwd naar en hopelijk vindt u mijn vraag niet arrogant.

Dat van die compagnie met 4 pelotons en die dan elk weer 3 secties moet niet al te letterlijk opgevat worden.
Zulke indeling is er in sommige gevechtseenheden, hoofdzakelijk dan bij de infanterie.
Om enkele voorbeelden te geven (eenheden waar ik zelf bij geweest ben)

2e Bn (bataljon) TTr (transmissietroepen) : dit bataljon bestond uit 3 compagnies : staf , uitbating , van de derde weet ik de juiste benaming niet meer. De compagnie waar ik deel van uitmaakte (uitbating) was verdeeld in verschillende pelotons die elk een speciale functie hadden zoals , radio, hertzkabel enz... Het waren er meer dan vier. Van een verdere indeling in secties was geen sprake.

1 Cie Mat :(bevoorrading wisselstukken en herstelling materieel) : hier waren er ook enkele pelotons , genaamd volgens hun functie (staf, bevoorrading, zware wapens, lichte wapens, wielvoertuigen enz...)
Ook hier geen onderverdeling in secties.

255 Cie Maint Lt Avn ( bevoorrading wisselstukken en onderhoud/herstelling van het vliegend materiaal van de landmacht :helicopters en lichte vliegtuigen)
Ook hier weer indeling in pelotons naargelang hun functie (staf,bevoorrading wisselstukken, ....) maar geen secties

4(Be)Pl Div (uitbating en onderhoud van militaire pijpleidingen) : hier zelfs geen pelotons, enkel "diensten" zoals dienst veiligheid , financiele dienst, dienst aankoop, dienst uitbating enz....

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

18 dec 2016, 16:19

Ik heb gediend bij de karabiniers, een infanterie eenheid.
Wat die secties betreft weet ik het ook niet zo goed
In de staf kie had men de speciale diensten
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

18 dec 2016, 17:59

Dag Flupke,

Dat van die cie klopt, maar er was ook nog een aparte sectie veiligheid, waartoe ik behoorde. 4 man en een 1e sgt een adjudant en als ik het goed heb ook nog een lt.
heb de indeling van het 2e bn ergens op tinternet gevonden en ze klopte :P

Sgt Raeymaeckers, Adj Meneve en denk ik lt Geens?


Grts!

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

18 dec 2016, 18:10

lofty schreef:Dag Flupke,

Dat van die cie klopt, maar er was ook nog een aparte sectie veiligheid, waartoe ik behoorde. 4 man en een 1e sgt een adjudant en als ik het goed heb ook nog een lt.
heb de indeling van het 2e bn ergens op tinternet gevonden en ze klopte :P

Sgt Raeymaeckers, Adj Meneve en denk ik lt Geens?


Grts!
Dat klopt inderdaad. Namen weet ik niet meer , 't is ook allemaal zo lang geleden he (2TTR = van 1966 tot 1969). En als beroeps in verschillende eenheden kom je zeer veel namen tegen natuurlijk.

RayS
Lid geworden op: 13 nov 2014, 20:58

02 jan 2017, 16:45

Mijn legerdienst gedaan bij het 31 A Bn. Er waren 4 Batterijen. En de Korpsadjudant was een BSM;

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 jan 2017, 12:02

RayS schreef:Mijn legerdienst gedaan bij het 31 A Bn. Er waren 4 Batterijen. En de Korpsadjudant was een BSM;
Dat was een naam die eigenlijk foutief gegeven werd.
Maar komt van "Bataljon Sergeant Major" en sloeg dus enkel op de RSM van een bataljon, terwijl RSM gebruikt werd bij elk "regiment" of "eenheid"

hendrikjozef
Lid geworden op: 29 apr 2009, 12:08
Locatie: genk

03 jan 2017, 12:04

de afkorting BSM waarvoor staat die, nooit van gehoord bij de LuM

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 jan 2017, 12:15

hendrikjozef schreef:de afkorting BSM waarvoor staat die, nooit van gehoord bij de LuM
Die afkorting werd/wordt bij de luchtmacht niet gebruikt omdat er daar geen "bataljons" zijn ( dus beginnend met B) .Voor zover mij bekend was het bij de luchtmacht ook RSM

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

03 jan 2017, 22:22

Hierboven wordt gesteld dat niet een 1ste sergeant-majoor maar 1ste sergeant-chef de juiste benaming was voor een o-off met vijf graadtekens. (latten)
Was het niet zo dat benamingen zoals bv. korporaal konden verschillen naargelang het "wapen" waartoe men behoorde ? Bij de cavalerie (tanks) noemde men bv. een korporaal, brigadier. Naar een 1ste sergeant-majoor werd ook wel eens verwezen als "eerste chef" ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour