Keuring van elektrische installaties in de jaren 70

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

15 dec 2016, 22:22

Bestond er een keuring van elektrische installaties in de jaren 70 en eerder en indien ja welke regelgeving was dan van toepassing? Ben nog iets te jong om dit te weten. :D

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

16 dec 2016, 16:25

Wij hebben gebouwd in 1978 . En toen is er een inspecteur van de elektriciteitsmaatschappij langs geweest om de installatie na te kijken vooraleer de aansluiting aan het net mocht gebeuren.
Welke voorschriften er toen precies waren weet ik niet, wel minder streng dan nu. Eén voorbeeld : stopkontakten moesten enkel in "vochtige plaatsen" zoals badkamer en keuken geaard zijn.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

17 dec 2016, 11:55

BlauwBloes schreef:Bestond er een keuring van elektrische installaties in de jaren 70 en eerder en indien ja welke regelgeving was dan van toepassing? Ben nog iets te jong om dit te weten. :D
Dat bestaat al sedert de jaren twintig van de vorige eeuw toen na de eerste wereldoorlog elektrische toepassingen en installaties een enorme vlucht namen, o.m. de bouw van centrales. Verenigingen van Belgische ingenieurs namen het voortouw, Vinçotte en A.I.B. rings a bell?

Dat resulteerde in het ARAB en uiteindelijk het Technisch Reglement dat tot oktober 1981 bij de invoering van het AREI de normen vastlegde. In veel gevallen, o.a. bij Sibelgaz, werden installaties gekeurd door de stroomleverende maatschappij zelf. Begin jaren zestig werden die taken geleidelijk aan uitbesteed aan onafhankelijke keuringsorganismen zoals de eerder genoemden, BTV Verbrugghen, OCB en ontelbare anderen tegenwoordig.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

19 dec 2016, 15:25

Dankjewel allebei, weer iets bijgeleerd. :D

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

19 dec 2016, 21:39

flupke2 schreef:Welke voorschriften er toen precies waren weet ik niet, wel minder streng dan nu. Eén voorbeeld : stopkontakten moesten enkel in "vochtige plaatsen" zoals badkamer en keuken geaard zijn.
Mmm, dat zou me heel sterk verwonderen, tenzij jij een of andere uitzonderingsregel genoot. Ik ben er welhaast honderd procent zeker van dat de verplichte aarding van alle stopcontacten ingevoerd werd rond '70 - '71. Uit die tijd dateert ook dat de spreidingsweerstand bij residentiële installaties maximaal 10 Ohm mocht bedragen. De enige manier om daar onderuit te komen was het plaatsen van een differentieelschakelaar - 500mA als ik mij niet vergis. Probleem was dat je die dingen, vanwege hun omvang, niet in een verdeelbord kwijt raakte. Siemens had toen zowat de hele markt in handen.

paul phillemon
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24

20 dec 2016, 10:42

Wat Flupke schrijft is inderdaad juist:
wij hebben een nieuwbouw gezet in 72/73; verhuisd in september 73.
stopkontakten zonder aarding waren dan nog algemeen toegelaten behalve in vochtige plaatsen. Ik heb nu nog altijd een aantal niet-geaarde stopkontakten in huis.
Er waren wel enkele regels, bv. aantal lichtpunten of stopkontakten per circuit; draaddiameter en sterkte van de veiligheid. Nieuw was toen de aarding: die moest afschakelbaar zijn zodat de aarding zelf kon uitgemeten worden. Ik was zelf electricien en heb de installatie zelf geplaatst. Een differentieelschakelaar was nog niet verplicht, maar ik had er wel een geplaatst,j, en was in die tijd al in de standaardafmetingen zoals die nu nog altijd zijn.
De controle werd toen ook door een technicus van de plaatselijke electriciteitsmaatschappij uitgevoerd. (dat noemde men toen de "cabinier")
Groeten,
Paul

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

22 jan 2017, 11:41

Nog een een aansluitend vraagje.

Zijn de geldende reglementen uit die tijd nog ergens te vinden?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 jan 2017, 12:06

Internet zoektermen: keuring elektrische installaties in 1971

Doe dat voor ook voor 1972 en volgende.
Dat geeft een idee over de regels.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Gast

22 jan 2017, 12:24

tenzij jij een of andere uitzonderingsregel genoot. Ik ben er welhaast honderd procent zeker van dat de verplichte aarding van alle stopcontacten ingevoerd werd rond '70 - '71.
Het AREI legt allerhande verplichtingenop met betrekking tot:
- de aardleiding
- de lekstroomschakelaar
- de meterkast en het verdeelbord
- de beveiliging van de stroombanen
- Reglementering voor oudere installaties
- Woningen die voor de invoering van het AREI (1981) gebouwd werden, moeten niet voldoen aan deze reglementering.
°° Behalve in het geval van:
- een verzwaring van het vermogen
- de uitbreiding van een elektrische installatie
- de verkoop van de woning.

http://www.nmk.be/cms/arei-algemeen-reg ... tallaties/

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

22 jan 2017, 13:09

pastoor schreef:Internet zoektermen: keuring elektrische installaties in 1971

Doe dat voor ook voor 1972 en volgende.
Dat geeft een idee over de regels.
Zocht eigenlijk de orginele pre-1981 regels, niet de huidige AREI-regels voor pre-1981 woningen. Zijn niet hetzelfde. Was ook voor het internettijdperk, is dus iig een gescande copie. [/list]
Gast

22 jan 2017, 13:17

Zocht eigenlijk de orginele pre-1981 regels, niet de huidige AREI-regels voor pre-1981 woningen.
Zou het niet kunnen zijn dat voor 1981 ieder maar bouwde zoals hij wilde en zoals Paul Phillemon schreef een technicus van de plaatselijke elektriciteitsmaatschappij uitgevoerd.
Enkele algemeenheden zoals water en elektriciteit gaan nooit samen en voor de rest ....doe maar op. :roll:
En dat men dat vanaf 1981 in een AREI-reglement gegoten heeft om alles op één zelfde lijn te krijgen voor het hele land ( Vlaanderen ) ! Misschien dat er daarom niets van te vinden is.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

22 jan 2017, 13:21

Waarschijnlijk, maar die technicus moet toch een of andere richtlijn gehad hebben. [/quote]

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 jan 2017, 14:16

Blauwbloes, er zijn er van voor 1981 (in het internet) die alleen moeten veranderen indien het betreffende huis in de jaren 80- 90 verkocht wordt.

Ik heb een bestaand huis gekocht in 1974 (grenzend aan noord Brussel)en zelf een nieuwe elektriciteitskast, bedrading en aarding geplaatst. Er was controle van de elektriciteitsmaatschappij. Die hebben enkel alles wat nieuw was gecontroleerd (elektriciteitskast, de nieuwe bedrading, en de nieuwe aarding). Voor het bestaande was er geen controle.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 jan 2017, 15:47

In ons flatgebouw ( 177 app waar ik mede beheerder ben ) dateert van 1971. Bij verkoop of verhuring wordt enkel op het app gekeken naar een nieuwe schakelkast volgens de huidige normen.
De gemeenschappelijke delen geld nog altijd de richtlijnen van 1971.
Weet wel de porselijnen zekeringen zijn verleden tijd.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

22 jan 2017, 16:10

BlauwBloes schreef:Waarschijnlijk, maar die technicus moet toch een of andere richtlijn gehad hebben.
[/quote]
Ik ga het niet blijven herhalen hoor, voor het AREI was het Technisch Reglement en het Arab van toepassing. Dat schreef voor dat de spreidingsweerstand maximaal 10 Ohm mocht bedragen. Ik ga het ook niet blijven herhalen dat vanaf begin jaren zeventig die aarding ook effectief gemeten werd en de geelgroene aardgeleider verplicht werd, 10mm² voor de hoofdaarding en dezelfde dikte voor de aarding als de stroomvoerende geleiders. Mijn toenmalige baas was er wekenlang niet goed van dat zo'n aardingsmeter meer dan 10.000BF kostte.

De enige manier om aan die 10 Ohm te ontkomen bestond erin dat je minstens twee aardstaven, minimaal vier meter van elkaar, moest plaatsen met elk een aparte geleider tot aan de aardingsklem of een differentieelschakelaar.
In bijlage een voorbeeld van zo'n voorhistorisch monster - waarvan hier iemand beweerde dat die in een verdeelbord kon ingebouwd worden - plus een kopie van een van mijn keuringsattesten. Zoals je daar op kan zien waren toen al alle contactdozen met aarding.
Voor sommige maatschappijen, zoals de PBE, was ook nog een aparte aarding voor de meter verplicht met een VFVB-kabel van 1x7mm² die niet mocht verbonden zijn met de aarding van de installatie.

http://www.cjoint.com/c/GAwpfpHlY1i
http://www.cjoint.com/c/GAwpgwPk1qi