Welk verschil tussen de prijsklassen compact camera's

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

23 dec 2016, 17:44

Hallo, Ik overweeg om me een compact fotoapparaat aan te schaffen ter vervanging van men digitaal toestel (Fuji S7000) dat ik reeds 12jaar bezit. Kan iemand me wijzer maken wat nu juist het kwaliteitsverschil is van bv.een NIKON Coolpix van ongeveer €200 en bv.een NIKON Coolpix A900 van bv.€400. Ik merk wel dat er verschil is in bv. X keer zoveel zoom,in beeldstabilisatie uitvoering,aantal pixels enz. doch wat zijn in feite de noodzakelijke zaken en welke de overbodige?
Alvast met dank.
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

24 dec 2016, 10:36

Jockey schreef:Hallo, Ik overweeg om me een compact fotoapparaat aan te schaffen ter vervanging van men digitaal toestel (Fuji S7000) dat ik reeds 12jaar bezit. Kan iemand me wijzer maken wat nu juist het kwaliteitsverschil is van bv.een NIKON Coolpix van ongeveer €200 en bv.een NIKON Coolpix A900 van bv.€400. Ik merk wel dat er verschil is in bv. X keer zoveel zoom,in beeldstabilisatie uitvoering,aantal pixels enz. doch wat zijn in feite de noodzakelijke zaken en welke de overbodige?
Alvast met dank.
Noodzakelijk en overbodig, dat is zeer persoonlijk. Een paar voorbeelden.
Waar ik persoonlijk zou naar kijken, is uitvissen hoe groot de beeldchip is. dat zegt veel meer over de rezolutie van de camera dan het aantal pixels. Er worden veel camera's verkocht waar veel meer pixels in zitten dan de lens kan nuttig gebruiken (oplossend vermogen van de lens).
Als je een groot zoombereik wil hebben, dan is beeldstabilizatie van belang, en de mogelijkheid om bijv. het toestel niet volledig automatisch te laten werken, maar de sluitersnelheid te kunnen instellen. Anders ga je bij de uiterste tele-instelling veel onscherpe/bewogen foto's nemen.
En om het aantal pixels nog meer te realtiveren: wat ga je met je foto's doen??? Vergrotingen maken en afdrukken van 50cm en meer, kleine uitsnijdingen selekteren, of ga je ze alleen op je PC (eventueel met beamer) of TV bekijken???. In dat tweede geval zijn al die pixels volledig overbodig. Je zal maar weinig verschil opmerken met fotos van je Fuji, tenzij misschien in de belichting.
Het duurdere toestel moet ook een grotere max. lensopening hebben.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

24 dec 2016, 14:36

hviaene schreef:
Jockey schreef:Hallo, Ik overweeg om me een compact fotoapparaat aan te schaffen ter vervanging van men digitaal toestel (Fuji S7000) dat ik reeds 12jaar bezit. Kan iemand me wijzer maken wat nu juist het kwaliteitsverschil is van bv.een NIKON Coolpix van ongeveer €200 en bv.een NIKON Coolpix A900 van bv.€400. Ik merk wel dat er verschil is in bv. X keer zoveel zoom,in beeldstabilisatie uitvoering,aantal pixels enz. doch wat zijn in feite de noodzakelijke zaken en welke de overbodige?
Alvast met dank.
Noodzakelijk en overbodig, dat is zeer persoonlijk. Een paar voorbeelden.
Waar ik persoonlijk zou naar kijken, is uitvissen hoe groot de beeldchip is. dat zegt veel meer over de rezolutie van de camera dan het aantal pixels. Er worden veel camera's verkocht waar veel meer pixels in zitten dan de lens kan nuttig gebruiken (oplossend vermogen van de lens).
Als je een groot zoombereik wil hebben, dan is beeldstabilizatie van belang, en de mogelijkheid om bijv. het toestel niet volledig automatisch te laten werken, maar de sluitersnelheid te kunnen instellen. Anders ga je bij de uiterste tele-instelling veel onscherpe/bewogen foto's nemen.
En om het aantal pixels nog meer te realtiveren: wat ga je met je foto's doen??? Vergrotingen maken en afdrukken van 50cm en meer, kleine uitsnijdingen selekteren, of ga je ze alleen op je PC (eventueel met beamer) of TV bekijken???. In dat tweede geval zijn al die pixels volledig overbodig. Je zal maar weinig verschil opmerken met fotos van je Fuji, tenzij misschien in de belichting.
Het duurdere toestel moet ook een grotere max. lensopening hebben.
Hallo Hviaene,
:-) Duidelijker & completer mag ik niet verlangen! Hartelijk dank en prettige feestdagen met vèèl gelukte foto's!
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

26 dec 2016, 10:18

Hviaene geeft al heel wat goede raad.

Let ook op de manier van inzoomen.

Je hebt optische zoom: waarbij het objectief het onderwerp "dichterbij trekt"
Dat geeft goede beeldkwaliteit. (Op voorwaarde dat er een goed objectief op de camera staat)
En je hebt digitale zoom, daarbij wordt het onderwerp niet dichterbij getrokken, maar wordt het gewoon vergroot, het beeld wordt "opgeblazen". Dat geeft slechte beeldkwaliteit.

Sommige camera's combineren beide, eerst zoom je optisch in, en als het objectief aan het einde van zijn bereik is, schakelt de camera verder over op digitale zoom.

Hoe meer je kan inzoomen, hoe beter de kwaliteit van het objectief moet zijn. Want anders ga je eventuele gebreken van de lens alleen maar uitvergroten.

Daarom is een heel groot zoombereik niet aan te raden.
Ondank is 's werelds loon