Probleem met chauffage.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

02 jan 2017, 11:10

Bij het opwarmen van het water van de boiler duurt het het steeds langer (2 rode lampjes branden) vooraleerde chauffage terug normaal werkt.De laatste keer was dit 1,5 uur zonder noemenswaardig verbruik van warm water.Ik heb een Buderus van 15 jaar oud. De zekeringen bij de chauffage waren onlangs door en zijn overbrugt (5A).
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

02 jan 2017, 11:57

Meng eenheid verkalk, laten ontkalken.

Willy

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

02 jan 2017, 12:09

Ik heb een boorput.Sporen ijzer maar geen kalk.
Gisteren na een 1,5 uur even gereset(aan uit) na enkele minuten werkte ze normaal. Daar juist na 35 minuten gereset met hetzelfde resultaat?
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

02 jan 2017, 15:16

kotje schreef:Bij het opwarmen van het water van de boiler duurt het het steeds langer (2 rode lampjes branden) vooraleerde chauffage terug normaal werkt.De laatste keer was dit 1,5 uur zonder noemenswaardig verbruik van warm water.Ik heb een Buderus van 15 jaar oud. De zekeringen bij de chauffage waren onlangs door en zijn overbrugt (5A).
Gas of stookolie?
Geïntegreerde boiler of vrijstaand?
Wat bedoel je precies met "eer de chauffage terug normaal werkt"? Worden de radiatoren koud of heb je geen warm water?
Type ketel en/of regeling?
Zekeringen overbruggen is geen goed idee, 5A is trouwens geen standaardmaat; 2, 4 en 6A zijn dat wel.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

02 jan 2017, 18:56

Stookolie met geïntegreerde boiler.
Een buderus van 15 jaar met type brander zijt ge waarschijnlijk niets.
Onder normal versta ik hebben van warm water en radiatoren warmen normal op.
Het zal dan wel 6A zijn :lol:
Ik heb mijn chauffage goed werkend verlaten om 1 uur.Toen ik om 5h30 thuis kwam branden de 2 lampjes en waren de radiatoren koud en circulatiepomp boiler heel warm.Ik heb gereset(schakelaar uit en beetje wachten aan).Na enkele minuten 2de lampje uit en werkte.
Nu werkt ze al meer dan een uur normaal.De temperatuur in de living is gestegen van 15,5(laagste) tot 20°C.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

02 jan 2017, 21:40

kotje schreef:Ik heb mijn chauffage goed werkend verlaten om 1 uur.Toen ik om 5h30 thuis kwam branden de 2 lampjes en waren de radiatoren koud en circulatiepomp boiler heel warm.Ik heb gereset(schakelaar uit en beetje wachten aan).Na enkele minuten 2de lampje uit en werkte.
Nu werkt ze al meer dan een uur normaal.De temperatuur in de living is gestegen van 15,5(laagste) tot 20°C.
Vermoedelijk zijn die lampjes de indicatoren van de pomp(en) werking; eentje voor het verwarmingscircuit en het andere voor het warm water.
Dat de circulatiepomp van de boiler warm is is normaal: uw boiler wordt opgewarmd bij minstens 60 à 70°. Kijk ook eens naar de waterdruk bij het expansievat, die zou normaal rond de 1,8 - 2,5kg moeten liggen (het groene gedeelte van de manometer) zonder dat je om de haverklap moet bijvullen.

Hoe wordt de brander geregeld? Via de ketel zelf (staat er een typenr. op het controlebord?) of via de thermostaat?
Zijn de instellingen op de thermostaat nog correct (aan/uit, dag- en nachtregime, evt. stooklijn...)
Ik weet het, het zijn nogal veel vragen maar op afstand een diagnose verzinnen zonder alle informatie is knap lastig.
Nu weet ik niet of er een weersafhankelijke regeling geïnstalleerd is (mogelijk defecte buitenvoeler, doorgaans op de noord- of oostelijke buitengevel gemonteerd.
Probeer anders eens de typenrs. terug te vinden op facturen of offerte.

Service manuals zijn nog wel te vinden maar dan moet je echt over de juiste gegevens beschikken, een voorbeeldje:

http://tinyurl.com/hkz6ppo

Ik gebruik met opzet Tinyurl want de oorspronkelijke link is 625 (!) characters lang.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

14 jan 2017, 17:07

Na veel gezoek vonden we(ik en mijn zoon) dat de circulatiepomp van mijn boiler verbrand was(geen tegen emk dus inkortsluiting gevolg zekeringen door).Ik had wel chauffage maar geen warm water.
Ik heb de pomp laten vervangen door de chauffasist en alles werkt al enkele dagen normaal.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?