Oogdruppels

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen
Gast

11 jan 2017, 10:15

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van SIMBRINZA oogdruppels.
Het jarenlang gebruik van lumigan druppels en geltim heeft bij mijn
echtgenote geen effect meer.Maar sinds het gebruik van simbrinza voelt
ze zich duizelig en slaperig,maar volgens de oogarts is dit het ultieme
medicijn anders wordt het een oogoperatie.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

11 jan 2017, 13:03

Dit klinkt wél erg heftig die aandoening..... over wat gaat het precies als ik vragen mag???

Er is mogelijk toch nog altijd een plan B ?? Men opereert toch zomaar niet, en gaat het hier om bijwerkingen dan, interesseert me wel, gezien ik ook oogproblemen heb en daarvoor in behandeling ben.
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Gast

11 jan 2017, 14:41

Het gaat over een te hoge druk in beide ogen.Door het te laat op te merken
en te behandelen is reeds een groot stuk van het zijdelings zicht verdwenen.
De behandeling is vijf jaar geleden gestart met lumigan(twee jaar)en dan
lumigan en geltim.Maar de druk ligt weer boven de 22.Het niet terug onder
controle krijgen van de druk,kan nog meer onherstelbare schade aan de
ogen veroorzaken.Beide ogen zijn ook verleden jaar geopereerd van staar.
Volgens de oogarts(een bekwaam arts aan de kul) is simbrazine het enige
wat de druk nog kan doen dalen,maar er zijn nare bijwerkingen,die we er
dan maar moeten bijnemen.Al is een operatie ook een routine ingreep,die
ook appart aan beide ogen moet gebeuren.
Het is van groot belang dat men de oogdruk regelmatig laat controleren,
want men merkt er niets van tot het te laat kan zijn.
Gast

17 jan 2017, 20:25

Is lasertherapie geen optie?
Wordt toch ook toegepast bij glaucoom.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

18 jan 2017, 13:08

Natuurlijk is het zo dat men '"in principe" de oogdruk regelmatig moet laten controleren, maar de theorie en praktijk liggen vaak uit elkaar.

Men merkt vaak een afwijking te laat, ben ook geopeerd aan beide ogen van staar, nadien bijna terzelfdertijd stelt men "natte macula" vast, aandoening van het netvlies. Dit is nog een ander verhaal, het "zou" met veroudering te maken hebben, de ene wél, de andere niet; wie zal het zeggen waarom en hoe??

Als die druppels bij uw vrouw een slechte bijwerking hebben dan is het volgens mij zaak van dit eens te laten nazien en te bespreken met bijvoorbeeld eens een andere oogarts te consulteren ??

Ogen zijn kostbaar en het is zaak van snel in te grijpen waar mogelijk.
Zelf heb ik geen ondervinding met druppels tegen te hoge druk op het oog.
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

18 jan 2017, 15:59

Ik gebruik ook oogdruppels (Latanotears) tegen glaucoom, maar geen gecombineerde zoals Simbrinza.

In de bijsluiter van Simbrinza lees ik "Neem onmiddellijk contact op met uw arts als u extreme vermoeidheid voelt of duizelig wordt."

Ik hoop dat pollemans dat inmiddels gedaan heeft.
Gast

18 jan 2017, 16:03

Lasertherapie wordt normaal niet toegepast bij oudere personen,om de druk te verlagen.De bijwerkingen van de simbrinza druppels zijn enigszins verminderd,en binnen twee weken hebben we terug een afspraak met de oogarts.Het is niet evident om van oogarts te veranderen wanneer men jaren patient is en men een goede relatie heeft.De wachtlijsten bij een oogarts zijn in onze regio soms meerdere maanden.Ik ben vandaag bij de apotheker langs geweest,en die zegt ook dat de bijwerkingen langzaam fors kunnen verminderen.We wachten nu af of de druk verminderd is.Een operatie (elk oog appart) stellen we zolang mogelijk uit.
Gast

18 jan 2017, 16:17

Pollemans

Heeft je echtgenote al lang glaucoom? Hoe oud is zij?

De druk in mijn ogen is 18, erg goed maar voor mij te hoog.
Ik ben 66.
Gast

18 jan 2017, 16:41

Beste Leah.
Mijn echtgenote is 71 jaar.Ze is reeds Vijf jaar in behandeling voor glaucoom.Het is de huisarts die aangedrongen had om naar de oogarts te gaan,omdat ze een lichte vorm diabetes 2 had.Gelukkig maar,want zoals ik al zei,was ze een deel van haar zijdelings zicht reeds verloren.Deze test duurt twintig minuten en wordt nu telkenmale uitgevoerd bij elk bezoek aan de arts.Gelukkig blijft het stabiel,maar is het ook van het grootste belang dat de druk laag genoeg blijft.Te hoge oogdruk is echt een sluipende ziekte,die veelal te laat opgemerkt wordt.Daarom is het van het grootste belang om dit met de huisarts te bespreken.Ikzelf ben een paar jaar ouder dan mijn echtgenote en laat elk jaar controleren.
Gtjs.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

18 jan 2017, 17:05

Ik ben 62 en tijdens de jaarlijkse controle bij de oogarts drie jaar geleden was mijn oogdruk ergens achter in de twintig. Er waren ook al enkele oogzenuwen beschadigd.
Dit moet vrij snel gegaan zijn want ik ga al lang jaarlijks op controle om mijn bril te laten aanpassen en dan doet de oogarts steeds een volledig onderzoek.
Sindsdien druppel ik iedere avond met Latanotears en tijdens de laatste controle was mijn oogdruk 18.
Gast

18 jan 2017, 17:24

Het gaat inderdaad soms snel.Bij de zesmaandelijkse controle zes maand geleden was de druk in één oog 15 en de andere 17.Nu 18 en 22.Die 22 is gezien de voorgeschiedenis te hoog.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

18 jan 2017, 17:29

pollemans schreef:Het gaat inderdaad soms snel.Bij de zesmaandelijkse controle zes maand geleden was de druk in één oog 15 en de andere 17.Nu 18 en 22.Die 22 is gezien de voorgeschiedenis te hoog.
Het verouderen gaat soms ineens ook snel en dat brengt vaak flink wat met zich mee; gelukkig kunnen we ons laten verzorgen maar moeten er op tijd bijzijn. Bloeddruk is ook nog zo een hekel punt en kan zich op alle organen uitwerken. Gelukkig kunnen ze veel doen tegenwoordig.... mijn oogaandoening is ook sluipend toegeslagen zonder dat ik het besefte.

Daarom wees voorzichtig en op tijd erbij.
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

18 jan 2017, 18:11

Bij mij was er dan ook nog een erfelijkheidsfactor. Mijn moeder had het ook. En ik heb een schildklier die te traag werkt. Ook al een trigger voor te hoge oogdruk.
Gast

19 jan 2017, 14:41

Koffie en alcohol jaagt de druk in de ogen ook omhoog.
Ik heb mijn koffie vervangen door gemberthee, 's morgens moet ik wel 1 tas koffie hebben anders kan ik mijn dag niet beginnen.
1x in 't jaar 1 portoke zal wel niets uitmaken denk ik.

2 februari weet ik welke druppels ik zal moeten gebruiken, och ja, dat kan er ook nog wel bij.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

19 jan 2017, 15:44

*leah* schreef: 2 februari weet ik welke druppels ik zal moeten gebruiken, och ja, dat kan er ook nog wel bij.
Zolang het dat maar is ... (ik neem ondertussen al wel veel medicatie vind ik zelf).