nmbs bezorgd met fitheid van reizegers

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

jpvanheist
Lid geworden op: 11 nov 2009, 14:52

23 jan 2017, 14:22

Je wil vertrekken vanuit het trein station in Heist aan zee.
Loketten zijn al jaren niet meer bemand en ticket wordt door de automaat geleverd. Maar waar staat dat ding? niet in in de inkom hall (met afmetingen van een basketbal veld) dus trappen op naar de perons.
Peron 2, de richting Brugge, brussel (98% van het reiziger aantal neemt peron 2) geen automaat te zien of toch over het spoor op peron 1 staat dat ding (peron 1 richting Knokke wordt enkel als afstap peron gebruikt geen zinig mens neemt hier een trein naar Knokke) dus trappen af en tappen op tot bij de automaat, ticket en terug trappen af en trappen op en we zijn gereed voor de reis.
Waar halen ze de logica om dat ding daar te plaatsen, en niet in de grote inkom hall? Waarscheinlijk om je te laten genieten van de frisse zeebries en het hemelwater terwijl je nummer 7 bent in de wacht lijn bij de automaat.
Voor jonge mensen tot 60j geen probleem maar voor oudere reizigers is dit iets teveel.
Gast

23 jan 2017, 21:24

Voor jonge mensen tot 60j geen probleem maar voor oudere reizigers is dit iets teveel.
Daarom maken wij gebruik van een rail pass:
• Rail Pass: De prijs van dit product is sinds 2012 niet meer gewijzigd. De tariefaanpassing van dit product (+0.58 procent) is minder dan de stijging van de gezondheidsindex. Vanaf 1 februari zal de Rail Pass 77 euro kosten voor tien enkele ritten in tweede klasse.

Elke rit kost 7,70 euro naar eender welk station in Belgie en vermijden we zulke toestanden die jij jammer genoeg hebt meegemaakt.
Hij blijft trouwens één jaar geldig.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

24 jan 2017, 19:19

Je kan je ticket altijd online bestellen en op je e-ID laten zetten.
Heb je zelfs geen printer nodig om het af te printen, je hebt meteen ook alle gegevens over je reisroute.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

01 feb 2017, 10:59

Helena van Troje schreef:Je kan je ticket altijd online bestellen en op je e-ID laten zetten.
Heb je zelfs geen printer nodig om het af te printen, je hebt meteen ook alle gegevens over je reisroute.
Mooi voorbeeld hoe men om gaat met de al dan niet mobiele en "bij-"ziende medereiziger ... :wink:

Polop
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:33

02 apr 2017, 16:40

Dicksy schreef:
Voor jonge mensen tot 60j geen probleem maar voor oudere reizigers is dit iets teveel.
Daarom maken wij gebruik van een rail pass:
• Rail Pass: De prijs van dit product is sinds 2012 niet meer gewijzigd. De tariefaanpassing van dit product (+0.58 procent) is minder dan de stijging van de gezondheidsindex. Vanaf 1 februari zal de Rail Pass 77 euro kosten voor tien enkele ritten in tweede klasse.

Elke rit kost 7,70 euro naar eender welk station in Belgie en vermijden we zulke toestanden die jij jammer genoeg hebt meegemaakt.
Hij blijft trouwens één jaar geldig.
Kan allemaal wel goed zijn wat jij zegt, maar niet elke rit kost 7,70 euro of meer.
Als ik een ritje maak dat normaal maar 3 euro kost, ga ik echt geen ruilpass gebruiken.
Gast

02 apr 2017, 17:14

Als ik een ritje maak dat normaal maar 3 euro kost, ga ik echt geen railpas gebruiken.
Het is inderdaad stom om een railpas te gebruiken voor een ritje dat maar 3 euro kost, ge moet inderdaad een domme kloot zijn om dan 7,60 euro te betalen.
Als jij een ritje hebt waar je 3 euro voor moet betalen dan gebruik je een key- kaart en geen railpas want dit is duidelijk een korte rit. Wij wonen in een dorp waar wij om naar Antwerpen te sporen normaal 3,40 euro voor een standaardbiljet betalen. Dit is een korte rit en gebruiken hiervoor een key-kaart en die kost 22 euro voor 10 ritten. Dit is dus 2,20 euro/rit.
De nmbs zal U graag verder informeren en hun website is heel duidelijk.
Dus voor mij kost een ritje dat normaal 3,40 euro kost maar 2,20 euro.

Om alles een beetje duidelijker te maken:

Ons dorp -----> Lier: Standaardbiljet kost 4,80 euro enkele rit
- Railpas hier gebruiken is geen optie omdat enkele rit 7,60 euro kost.
- Gebruik Key-card van ons dorp -----> Antwerpen ( = 2,20 euro ) en dan Key-Card van Antwerpen -----> Lier ( = 2,20 euro )
In totaal dus 4,40 euro betaald met de key-card terwijl standaardbiljet 4,80 euro kost.