overlijden en successierechten

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

24 jan 2017, 20:28

Ik heb onlangs van iemand gehoord, wiens partner was overleden dat de inboedel wordt beschreven en dat daar ook successierechten op betaald moeten worden ? Hoe zit dat in elkaar ?
En is dat ook op de spullen die op papier van jezelf zijn ?
fijne dag verder

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

25 jan 2017, 23:11

je persoonlijke eigendommen worden niet meegeteld, als deze beschreven zijn. Het huis wordt geschat eveneens de inboedel, hiervan is de helft van u op de andere helft betaal je successierechten ( bij en standaard huwelijkskontrakt 50/50).Heb je kinderen, dan behoort het deel van de overledene aan de kinderen toe ( als erfenis ). Het huis blijft dus voor de helft van u ( met inboedel) en de andere helft van de kinderen. Je hebt wel levenslang het vruchtgebruik ervan).
Zo is dat trouwens ook met je spaarcenten en beleggingen het geval = totaalsom delen door 2 daarop betaal je successierechten.
de belastingsschijven zijn als volgt:
De éérste 50.000 euro wordt belast aan 3%
van 50.001 tot 250.000 aan 9%
boven de 250.000 aan 27¨%

met andere woorden hoe meer kinderen hoe voordeliger !
stel 3 kinderen dan wordt het deel van de overledene door 3 gedeeld en hierop betaald elk kind de successierechten ( kan voordeel geven in de belastingschijven)

ben ook maar een leek op dit vlak maar dat is wat ik ervan weet!
indien fouten ( graag verbetering aanbrengen hierop )
Gast

26 jan 2017, 06:15

...
Laatst gewijzigd door Gast op 27 jan 2017, 06:01, 1 keer totaal gewijzigd.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

26 jan 2017, 23:52

Hier een detail voorbeeld

* * * * *

Successierechten voor huwelijkscontract met gemeenschap van goederen.

Wie krijgt wat als een iemand overlijdt en wat moeten de erfgenamen (partner en kinderen) hiervoor betalen. Dat zijn de successierechten (te betalen aan de fiscus). De successierechten zijn: 3 % tot 50.000, 9 % tot 250.000 en 27 % daarboven.

Voorbeeld:
Een koppel is gehuwd zonder huwelijkscontract (wettelijk stelsel), heeft drie kinderen die niet meer thuis wonen, een huis (onroerend € 250.000), een inboedel (roerend goed € 5.000) en spaarcenten (€ 15.000). Ze zijn beiden 60 - 65 jaar.

De woning: elke partner heeft de helft van het onroerend goed of € 125.000. De inboedel: € 5.000 is gebruikelijk, maar dat mag minder zijn.
De spaargelden: € 15.000.


Bij het overlijden van de eerste partner.

De langstlevende echtgenoot bezit de helft van het huis en heeft het vruchtgebruik van de andere helft. Het vruchtgebruik is heilig, niemand kan het afnemen zelfs niet met een rechtbank. Een tijd geleden moest de langstlevende echtgenoot successierechten betalen op de helft van de woning. Velen, eens op pensioen, konden dat niet betalen, en waren hierdoor verplicht hun huis te verkopen en te gaan huren. Het vruchtgebruik is nu gratis.

De langstlevende echtgenoot kan daar levenslang blijven wonen of het huis verhuren. Dit is heilig, want als men in een instelling terecht komt is er nog altijd de huur als aanvulling bij het pensioen. De langstlevende echtgenoot erft het vruchtgebruik van de hele nalatenschap, en moet geen successierechten betalen op de roerende goederen. (Alleen in Vlaanderen zijn er geen successierechten te betalen op de gezinswoning en de inboedel van de woning),

Bij het overlijden van de eerste partner betalen de kinderen de successierechten op de blote eigendom

Bij het overlijden van de tweede partner.
Bij het overlijden van de tweede partner betalen de kinderen de successierechten op de rest van de woning en de roerende goederen.

* * * * *

Berekening successierechten – woning.

Elke partner bezit de helft van de woning. Bij het overlijden van een partner bezit de langstlevende echtgenoot de helft van de woning en krijgt het vruchtgebruik van de andere helft. De langstlevende echtgenoot moet in Vlaanderen geen successierechten betalen. De langst levende heeft ook de onroerende goederen.

De kinderen betalen de successierechten op de blote eigendom.
Die successierechten worden berekend op basis van het vruchtgebruik.

De forfaitaire waarde van het vruchtgebruik =
(waarde volle eigendom) * (rendement) * (coëfficiënt volgens leeftijd).
(waarde volle eigendom) * (4 %) * (coëfficiënt volgens leeftijd).

De waarde van de blote eigendom =
(waarde volle eigendom) - (waarde vruchtgebruik).

Tabel van de coëfficiënten (te betalen door de kinderen bij overlijden van partner).
Van 00 tot 20 jaar, coëfficiënt 18, waarde vruchtgebruik 72 %, waarde blote eigendom 28 %.
Van 20 tot 30 jaar, coëfficiënt 17, waarde vruchtgebruik 68 %, waarde blote eigendom 32 %.
Van 30 tot 40 jaar, coëfficiënt 16, waarde vruchtgebruik 64 %, waarde blote eigendom 36 %.
Van 40 tot 50 jaar, coëfficiënt 14, waarde vruchtgebruik 56 %, waarde blote eigendom 44 %.
Van 50 tot 55 jaar, coëfficiënt 13, waarde vruchtgebruik 52 %, waarde blote eigendom 48 %.
Van 55 tot 60 jaar, coëfficiënt 11, waarde vruchtgebruik 44 %, waarde blote eigendom 56 %.
Van 60 tot 65 jaar, coëfficiënt 9,5, waarde vruchtgebruik 38 %, waarde blote eigendom 62 %.
Van 65 tot 70 jaar, coëfficiënt 8, waarde vruchtgebruik 32 %, waarde blote eigendom 68 %.
Van 70 tot 75 jaar, coëfficiënt 6, waarde vruchtgebruik 24 %, waarde blote eigendom 76 %.
Van 75 tot 80 jaar, coëfficiënt 4, waarde vruchtgebruik 16 %, waarde blote eigendom 84 %.
Meer dan 80jaar, coëfficiënt 2, waarde vruchtgebruik 8 %, waarde blote eigendom 92 %.

* * * * * *

Voorbeeld.

Een koppel is gehuwd zonder huwelijkscontract (wettelijk stelsel), heeft drie kinderen die niet meer thuis wonen en een huis (onroerend € 200.000). Ze zijn beiden 60 - 65 jaar.


Een partner overlijdt op zijn 68ste jaar.
De langstlevende echtgenoot heeft de helft van de woning (€ 100.000) en krijgt het vruchtgebruik van de andere helft (€ 100.000). De langstlevende echtgenoot moet geen successierechten betalen. Ook niet op de onroerende goederen.

De kinderen betalen de successierechten op de blote eigendom.
Op het 68ste jaar is de waarde van het vruchtgebruik 32 %. De waarde van de vruchtgebruik is (€ 100.000 * 32 %) = € 32.000.
Op het 68ste jaar is de waarde van de blote eigendom 68 %. De waarde van de blote eigendom is (€ 100.000 * 68 %) = € 68.000.

De successierechten zijn: 3 % tot € 50.000, 9 % tot € 250.000 en 27 % daarboven.
De 3 kinderen betalen het vruchtgebruik 3 % op € 32.000 = € 960.
De kinderen betalen de blote eigendom (3 % op € 18.000) en (9 % op 50.000),
Dat is = € 960 + € 540 + € 4.500 = € 6000..
Samen is dat € 6.000. Elk kind betaalt € 2.000.

* * *

De andere partner overlijdt op zijn 69ste jaar.
De woning, de kinderen erven het andere deel van de woning, dat is € 100.000.
De successierechten zijn: 3 % tot € 50.000, 9 % tot € 250.000 en 27 % daarboven.
(3 % op € 50.000) = € 1.500 en (9 % op € 50.000 = € 4500).
Successierechten op woning = € 6.000.

Voor de inboedel is € 5000 gebruikelijk, maar dat mag minder zijn.
De successierechten zijn: 3 % tot € 50.000, 9 % tot € 250.000 en 27 % daarboven.
3 % op € 5.000 = € 150.
Successierechten op inboedel = € 150.


Alles samen geteld.
Elk kind betaalt € 2.000 bij het overlijden van de eerste partner.
Elk kind betaalt € 2.050 bij het overlijden van de tweede partner.
Laatst gewijzigd door pastoor op 27 jan 2017, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

27 jan 2017, 12:20

Dag Pastoor,

Echt heel hartelijk bedankt voor al die gedetailleerde uitleg.

Hoe zit dat als je gehuwd bent met iemand, in gemeenschap van goederen, maar je echtgenoot heeft 2 kinderen uit een ander huwelijk ?

Groetjes,
Angel
fijne dag verder

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

27 jan 2017, 14:40

Angel22,

Hoe zit dat als je gehuwd bent met iemand, in gemeenschap van goederen, maar je echtgenoot heeft 2 kinderen uit een ander huwelijk?

Dan ben jij een stiefmoeder en zijn de kinderen stiefkinderen.

Sedert een aantal jaren kunnen stiefkinderen erven van de stiefmoeder op voorwaarde dat de stiefmoeder een testament maakt. Met dat testament erven ze zoals de eigen kinderen met lage successierechten.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

28 feb 2017, 08:07

Bij het overlijden wordt de inboedel ook naar waarde geschat en moet je daar erfenisrechten op betalen.
Als bij die inboedel geen speciale (bijvoorbeeld waardevolle antieke) dingen zijn, wordt er een standaard waarde op geplakt waarop ge belast wordt. (Ik kan even niet op die term van die standaard waarde komen).
Als het de inboedel van een kamer in een rusthuis is, zal die waarde zeer laag of nul zijn.

Maar, en nu komt de aap uit de mouw:

Ik geef het voorbeeld van ons geval in de familie: de inboedel van een appartement werd op 500 euro geschat en alzo aangegeven door de notaris.
We lieten een opkoper komen omdat het appartement in kwestie op een hoge verdieping lag, en we geen zin hadden om de kosten en de moeite te doen om een ladderlift te huren of met de meubelen te gaan leuren op het internet.
Die opkoper heeft gans het appartement leeggehaald en daar bijna 500 euro voor GEVRAAGD. We hebben dus niks gekregen.
Dat was onze eigen keuze, geen probleem daarmee.
Voor 500 euro waren we immers van gans de rompslomp verlost.

Waar ik wel een gigantisch probleem mee heb, is dat de staat ons dus BELAST op 500 euro, terwijl het ons 500 euro heeft GEKOST in plaats van opgebracht!!
Dat is een bedrog van 1000 euro in de kering!

Men weze dus gewaarschuwd.

Hier is helaas niets aan te doen. De notaris wil wel in uw voordeel zo laag mogelijk aangeven, maar de waarde van de inboedel moet realistisch zijn, of de staat accepteert het niet.
Ondank is 's werelds loon

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

28 feb 2017, 08:34

Niet te geloven, het eerste dat ik daar van hoor !!!
Wat heeft de Staat nu in godsnaam te maken met je inboedel??
Zijn persoonlijke zaken die je hebt aangekocht en waar je zelf over beslist wat ermee gebeurt...... snap dat plaatje niet !!!

Dit is gewoon diefstal en wil ik zelf bepaen wat er met mijn bezittingen gebeurt !!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

28 feb 2017, 08:45

Klaartje schreef:Niet te geloven, het eerste dat ik daar van hoor !!!
Wat heeft de Staat nu in godsnaam te maken met je inboedel??
Zijn persoonlijke zaken die je hebt aangekocht en waar je zelf over beslist wat ermee gebeurt...... snap dat plaatje niet !!!

Dit is gewoon diefstal en wil ik zelf bepaen wat er met mijn bezittingen gebeurt !!
De inboedel van de overledene wordt ook tot de erfenis gerekend.
Net zoals de inhoud van de bankkluis en zoals de bankrekeningen.
Dat is normaal vind ik.

Maar dat men op een hogere waarde successierechten moet betalen dan de werkelijke waarde, dat is niet normaal. Dat is diefstal.
Ondank is 's werelds loon

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

28 feb 2017, 09:04

maior domus schreef:
Klaartje schreef:Niet te geloven, het eerste dat ik daar van hoor !!!
Wat heeft de Staat nu in godsnaam te maken met je inboedel??
Zijn persoonlijke zaken die je hebt aangekocht en waar je zelf over beslist wat ermee gebeurt...... snap dat plaatje niet !!!

Dit is gewoon diefstal en wil ik zelf bepaen wat er met mijn bezittingen gebeurt !!
De inboedel van de overledene wordt ook tot de erfenis gerekend.
Net zoals de inhoud van de bankkluis en zoals de bankrekeningen.
Dat is normaal vind ik.

Maar dat men op een hogere waarde successierechten moet betalen dan de werkelijke waarde, dat is niet normaal. Dat is diefstal.


Ach beste man..... er zijn bij de overheid zoveel abnormaliteiten toch hé.... en ik vind dat men baas moet zijn over zijn bezittingen waarvoor je hebt gewerkt en afgedragen je ganse leven; gaat men nog beroofd worden na je dood, dat is een SCHANDE. Ik bepaal zelf wat er met mijn bezittingen (inboedel gebeurt) en daar kunnen we best nu al voor zorgen, dat is gewoon "EIGENDOM" !!!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Gast

28 feb 2017, 09:48

beroofd worden na je dood
Lijkenpikkerij met een uitgestreken gezicht.