Eeuwig

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

03 mar 2017, 20:52

B.v. de natuur kan nooit reeds eeuwig bestaan.

Volgens mij komt dit door de tweede wet van de thermodynamica.
Die zegt ,eenvoudig uitgedrukt, dat na een eeuwige tijd we overal dezelfde temperatuur moeten hebben.Dus de natuur bestaat een eindige tijd.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

03 mar 2017, 23:13

Als men kijkt naar het feit dat de zon de aarde ongeveer 5 miljard jaren
bestraald heeft, en dat ze volgens berekeningen binnen 5 miljard jaren een zwarte ster wordt, dan zal al lang daarvoor de aarde koud en kouder worden tot ze overal dezelfde, stel - 50° Celsius onder0° is. Dan is er geen enkel leven meer mogelijk, en de natuur is niet eeuwig.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Gast

04 mar 2017, 17:53

Kotje.
Eeuwig of niet eeuwig,is één van de moeilijkste vragen waar astronomen mee worstelen.Volgens de meeste aanvaarde theorieën kan de natuur niet eeuwig zijn.Zoals wij het algemeen aanvaarden is alles ontstaan zo'n 13,7 miljard jaar geleden uit een singulariteit (de zogenaamde oerknal).We kunnen echter moeilijk begrijpen dat iets ontstaan is uit niets.Er zou dus iets moeten zijn hiervoor.Waarschijnlijk komt er een einde aan de uitdeining van ons heelal,krimpt alles samen en begint dan alles weer van voorafaan,met de aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat er totale andere natuurwetten zullen heersen.De kans op de zelfde wetten is nihil.Ik ben geen natuurkundige of sterrekundige maar naar mijn bescheiden mening is alles eeuwig maar niet onze natuur zoals wij ze kennen.Ik heb vroeger reeds hierover nagedacht,maar mijn verstand kan niet bevatten ,dat er ooit niets is geweest.Dan spreken we nog niet van verschillende paralelle universums zoals somigen beweren.Waarschijnlijk zal er nooit iemand zijn in onze huidig universum die een JUIST antwoord heeft op alle vragen.

desarc44
Lid geworden op: 01 okt 2009, 15:38
Locatie: Brugge

05 mar 2017, 08:54

@pollemans,

'k heb daar ook al -en lang- over nagedacht; mijn filosofie zegt dan (niet te snel lezen!):

Niets is ook iets, want moest niets niet iets zijn, dan zou niets niet niets zijn.

dat is iets zoals de kip en het ei, we hebben te weinig informatie om de stelling te bewijzen, en daar kan je eeuwig over discussiëren.
:?:

desarc44
1) desktop medion met XP - SP3, printer HP7350, scanner HP4850.
2) desktop HP Pavillon TP01-1148nb I7-10700 16GB 512GB SLV, ssd 1TB met win10, printer/scanner HP4502
Gast

05 mar 2017, 10:05

Inderdaad Desarc44,we kunnen er oeverloos over praten en nadenken ons menselijkverstand zal het nooit helemaal begrijpen wat volstrekt niets is.Hetzelfde om te begrijpen wat de eeuwigheid, is altijd al bestaan en altijd blijven bestaan.Toen ik in het college naar school ging was er eens een leraar godsdienst,die ons zoals het er toen aan toeging bang maakte,dat men eeuwig in de hel kon belanden.Als voorbeeld van de eeuwigheid vertelde hij van een klein vogeltje dat éénmaal per jaar met zijn bekje schuurde tegen de hoogste bergtop.Wanneer die berg helemaal afgesleten was ,was er nog geen seconde van de eeuwigheid voorbij.Dat maakte toen grote indruk op ons.Het maakt me blij dat er nog forumleden zijn is de moeite toen om eens na te denken over deze en andere dingen.Oppervlakkigheid is één van de grote redenen van de achteruitgang van een beschaving.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

05 mar 2017, 20:11

Wetenschappelijk(fysisch) bestat het niets niet.
Volgens het onzekerheidsbeginsel van Heisenberg is: hoeveelheid energiexde tijd>=constnte planck(zeer klein)/4pi. Dus de energie kan nooit 0 zijn, dus er is altijd energie aanwezig.Ikveronschuldig mij als dit voor een leek op fysisch gebied latijn is.
Op wetenschappelijk gebied spreekt men niet van 0 maar iets dat oneindig klein wordt en niet van iets dat oneindig groot is maar iets dat oneindig groot wordt.
Dus eeuwig bestaan zou wetenschappelijk gezien betekenen iets wiens bestaan oneindig groot wordt.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Tembo
Lid geworden op: 11 jun 2015, 11:12

05 mar 2017, 21:25

Tja....eeuwig....eindig....oneindig... Wie zal het zeggen ?
En wat stellen de natuurwetten voor zoals we ze kennen, en dit voor ons heelal in zijn totaliteit. ?

Ons heelal geeft maar 4% in de vorm van materie weer waar onze natuurwetten zoals we ze kennen vat op hebben.

Voor de rest, bestaat 96% uit donkere energie en donkere materie. Tot hiertoe geen kat die weet wat het is en waar het te vinden is.
Tenzij....deze grotendeels zou verborgen zitten in zwarte gaten, waarvan het aantal ontdekte maar blijft oplopen.
Men kan ons heelal dus eigenlijk vergelijken met een enorme gruyere-kaas waarvan de gaten ervan zwarte gaten zijn.

Geldt er voor de donkere materie en energie dezelfde natuurwetten zoals we die kennen ? Waarschijnlijk niet, anders was dit al boven water gekomen veronderstel ik, zoals onze natuurwetten ook niet meer gelden vanaf dat we het zwart-gat niveau bereikt hebben.

En zoals ons heelal toch voor 100% deel uitmaakt van de natuur is er maar voor 4% van onze gekende natuurwetten van toepassing op.
Welke natuurwetten gelden er dus voor die andere 96% ???
In vergelijking zijn onze 4% dus maar "peanuts".

Eindig....Oneindig.....Ook geen mens die het ooit zal weten.
Ons heelal is 13,7 miljard jaar oud, wat dus een begin heeft en zou ontstaan zijn uit een singulariteit..... De miljarden sterrenstelsels gebundeld onder de vorm van energie in een spatie kleiner dan een neutron ? Op papier mogelijk, maar in werkelijkheid toch moeilijk te vatten.
Feit is, 10-43s is het begin van de theorie en in de praktijk zal men hoogstens tot 2-300 miljoen lichtjaren kunnen gaan betreffende de ouderdom van ons heelal. Geen kat die dus ooit zal weten hoe groot die "singulariteit" in feite werkelijk was op het moment van de Big Bang zelf..
Dat er "iets" aanwezig was is een feit, maar dan gaat er ook iets aan vooraf. En hoe lang is diene "vooraf" dan geweest ? 10-20-100-1000 miljard lichtjaren ? en daarvóór....en daarvóór....??? en dan komen we natuurlijk in een "oneindigheid" terecht.
Ik zou ons heelal dus kunnen aanzien als een "eeuwigdurend recyclagesysteem", maar dan op een astronomisch niveau.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

05 mar 2017, 22:42

Donkere materie kan men onrechtstreeks waarnemen. Moest ze er niet zijn dan zou b.v. ons melkwegstelsel niet stabiel zijn.Het is dank zij haar gravitatie dat het stabiel is.Google donkere materie.
Donkere energie zorgt ervoor dat het heelal versnelt uitdijt.Google...
Voor de big bang hadden we de inflatie, die op vele plaatsen aanleiding gaf tot paralelle universa door energie af te geven op die plaatsen.
Waar dit alles vandaan komt weet men nog niet.De kosmologen werken eraan(doel van de natuur).
Het is wel zo dat we ze tot nu toe niet rechtstreeks kunnen waarnemen.Dit komt hoogstwaarschijnlijk wel.We hebben nog wel enkele miljoenen jaren tijd denk ik.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

04 jun 2017, 17:59

kotje schreef:We hebben nog wel enkele miljoenen jaren tijd denk ik.
zoveel tijd hebben we niet nodig.
Eens we werkende quantumcomputers hebben (en we staan aan de vooravond daarvan), dan zal de uitbreiding van onze kennis over het universum aan een ijltempo gaan.

Maar misschien gaan we als mensheid ten onder voor we quantumcomputers hebben, dat zou zonde zijn. Bijvoorbeeld door een pandemie, door een planetaire kernoorlog, door grote klimaatveranderingen, …

dan is het aan andere levensvormen in het universum om te trachten ons bijna bereikte niveau te halen waarop men "alles" kan begrijpen.
Ondank is 's werelds loon

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

22 jul 2017, 16:10

Eeuwig da duurt gewoon eeuwig en drie dagen :lol: