Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Rusthuizen onbetaalbaar
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Wonen & Zorg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
worm

BerichtGeplaatst: Di 07 Maa 2017, 9:09    Onderwerp: Rusthuizen onbetaalbaar Reageer met quote

Ze zeggen dat de rusthuizen maar 1500 euro kosten per maand, en extra's kapper enz.
Je kan je eigen dokter niet laten komen in het rusthuis.
Ik betaal nu 2133 euro per maand.
Als je een staatspensioen hebt, kan je dat bijleggen met je spaarcenten..
Maar de gewone arbeider, heeft wel een probleem door zijn klein pensioen en spaarcenten, dan moeten de kinderen bijleggen.
Sommige kinderen willen niet bijleggen.
Ik denk dat er veel onbetaalde facturen zijn.

Dit wilde ik even kwijt..

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Di 07 Maa 2017, 10:35    Onderwerp: Re: Rusthuizen onbetaalbaar Reageer met quote

worm schreef:
Ze zeggen dat de rusthuizen maar 1500 euro kosten per maand, en extra's kapper enz.
Je kan je eigen dokter niet laten komen in het rusthuis.
Ik betaal nu 2133 euro per maand.
Als je een staatspensioen hebt, kan je dat bijleggen met je spaarcenten..
Maar de gewone arbeider, heeft wel een probleem door zijn klein pensioen en spaarcenten, dan moeten de kinderen bijleggen.
Sommige kinderen willen niet bijleggen.
Ik denk dat er veel onbetaalde facturen zijn.

Dit wilde ik even kwijt..

Dat van je eigen dokter is ook niet altijd waar hoor. Mijn tante verblijft in een OCMW rusthuis, zit denk ik aan een 58 eur/dag met zo goed als alles inbegrepen (zelfs incontinentieproducten, medicijnen, zakgeld, was (zijnde dan wel enkel ondergoed), voor gekleurde was moet betaald worden dus één van de dochters neemt dat mee). Haar eigen huisdokter komt daar, is vrij te kiezen zelfs welke dokter je wilt. Dus het is niet overal hetzelfde. Dat het duur is daar gaat niemand over twisten. En sommige kinderen willen niet bijleggen, dat is waar maar dat heeft zijn diverse redenen en uiteindelijk moeten de meesten daar toch hun kop bij neerleggen of ze willen of niet. Ook zijn er vele die niet moeten bijleggen omdat hun inkomen te klein is. Dus daar worden de kosten door OCMW zelf gedragen maar we weten allemaal wie er uiteindelijk toch betaalt.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Di 07 Maa 2017, 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

LUC7515 schreef:
Prima Vera maar dan zit je nog aan 1800 euro per maand. Hoeveel ouderen kunnen dat betalen! 25% zal veel zijn en wat moeten die anderen dan doen.

De meesten hebben ca 1400 eur/mnd aan pensioen. Ca 400 eur komt er bij aan ziekenzorg via de mutualiteit en allerlei toeslagen. Daar zorgt het ocmw zelf voor dat die worden betaald door ziekenkas en overheid. dus je komt wel aan zo'n 1700 eur/mnd. Al hetgene daarboven is inderdaad van hier of daar te halen. En die 25%, je moet niet zeveren. De gemiddelde gepensionneerde haalt die 1400 eur/mnd. Dus maak daar maar 50% van.

Naar boven
doggy

BerichtGeplaatst: Di 07 Maa 2017, 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

20 jaar geleden moesten de kinderen ook al bijbetalen voor het rusthuis. De som werd berekend volgens ieder zijn inkomen.
Schoonbroer zijn moeder had zelf voor haar rusthuis gekozen en alle betalingen deden ze privé, ALLES VIA EEN NOTARIS GEREGELD. Ze had haar huis verkocht, 6 kinderen zijn er, dus een groot huis, en hadden ze dit niet zo geregeld dan zou ze goed gepluimd zijn door het rusthuis. Laten we zeggen... ieder rusthuis.
En ze hebben goed voor hun moeder gezorgd. Of ze nu geld had of niet ze zagen haar graag, want ze had goed voor hen gezorgd.
Over rusthuizen, betalingen, kinderen enz... kan men boeken schrijven. Men hoort van alles en er zijn ook goede verhalen. Dit is er zo één.

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Di 07 Maa 2017, 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Doggy,

Het is beter de instelling te laten betalen door de kinderen VIA het OCMW. Het OCMW (niet de instelling) kan namelijk wettelijke facturen opstellen betreffende de betalingen van de kinderen. Die facturen kunnen fiscaal ingebracht worden. Dat kan de kost van de opleg door de kinderen halveren.

Een andere mogelijkheid is dat die persoon haar huis verhuurt, en met de huurinkomsten en het pensioen is men al een stukje verder.

Als men via het OCM werkt, en op pensioen is, dan betaalt het OCMW de toelage in uw plaats (fiscaal kost hen dat de helft).

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Di 07 Maa 2017, 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

pastoor schreef:
Doggy,

Het is beter de instelling te laten betalen door de kinderen VIA het OCMW. Het OCMW (niet de instelling) kan namelijk wettelijke facturen opstellen betreffende de betalingen van de kinderen. Die facturen kunnen fiscaal ingebracht worden. Dat kan de kost van de opleg door de kinderen halveren.

Een andere mogelijkheid is dat die persoon haar huis verhuurt, en met de huurinkomsten en het pensioen is men al een stukje verder.

Als men via het OCM werkt, en op pensioen is, dan betaalt het OCMW de toelage in uw plaats (fiscaal kost hen dat de helft).

Dat laatste snap ik echt niet pastoor. Toelage in uw plaats betalen als je in pensioen bent? Vergeet het maar vlug. Mijn man is in pensioen en wij betalen nog altijd voor mijn schoonmoeder hoor. Pensioen of niet.

Naar boven
sanne

BerichtGeplaatst: Di 07 Maa 2017, 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag mij af wat iemand moet doen, met een gewoon pensioen, maar geen kinderen, geen broers, geen zussen, helemaal geen familie heeft ?
Wie gaat er dan bijleggen , het OCMW ?
Er zijn ook ouderen zonder eigendommen , zonder familie, is dat dan ook voor het OCM ?

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Di 07 Maa 2017, 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

sanne schreef:
Ik vraag mij af wat iemand moet doen, met een gewoon pensioen, maar geen kinderen, geen broers, geen zussen, helemaal geen familie heeft ?
Wie gaat er dan bijleggen , het OCMW ?
Er zijn ook ouderen zonder eigendommen , zonder familie, is dat dan ook voor het OCM ?

Dan verblijven die idd gewoon in zo'n tehuis en betaalt het ocmw zelf.

Naar boven
wardje

BerichtGeplaatst: Di 07 Maa 2017, 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mogen blij zijn dat we in een land leven met sociale zekerheid en een betaalbaar ziekenfonds.
Zag zojuist op TV een operatie aan een blinde darm met 2 dagen ziekenhuisopname in Amerika 17000¤.
Dan frons je als werkmens toch eens, en dat is mijn gedacht.

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Di 07 Maa 2017, 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Prima Vera

Dat laatste snap ik echt niet pastoor. Toelage in uw plaats betalen als je in pensioen bent? Vergeet het maar vlug. Mijn man is in pensioen en wij betalen nog altijd voor mijn schoonmoeder hoor.

Ik spreek uit eigen ervaring. Wij ware met 6 (broers en zussen), en voor 1 van de 6 heeft het OCMW alles betaald van het begin tot het einde.
Onze moeder verbleef in een privé instelling van 1995 tot 2011, ze is overleden op haar 95ste jaar.

Een privé instelling kan geen geldige fiscale attesten maken (omdat die alleen attesten hebben van hun zaak en niet van dokters, hospitalen en andere verzorgingsdiensten), het OCMW als tussenpersoon krijgt wel alle documenten.

Haar pensioen + de zorgverzekering + de invaliditeit + de toelage van broers en zussen was voldoende. De laatste 2 jaren was er geen toelage van broers en zussen nodig ten gevolge van de drastisch verhoogde invaliditeit.

Ze hebben me per oktober 2006 telefonisch op de hoogte gebracht dat ik vanaf 01/01/2007 (op pensioen) niets meer moet bijdragen gezien het netto RVP pensioen volgens de OCMW regels te laag is. Zelfs het maximum netto RVP pensioen was te laag.

Wat heeft het OCMW dan gedaan?
* Het kindsdeel van een zieke zus (in Duitsland) betaald.
* Er voor gezorgd dat de invaliditeit van mijn moeder op tijd en stond verhoogde.
* Elke maand aan iedereen de facturen geleverd.
* Gezorgd voor een jaarlijks fiscaal attest (dat is wettelijk: Burgerlijk Wetboek, ouders moeten zorgen voor de kinderen en omgekeerd). Voor zover ik mij herinner betaalde ik iets (na fiscale aftrek) netto iets tussen ¤ 30 en ¤ 40 per maand.

pastoor

BerichtGeplaatst: Wo 08 Maa 2017, 9:05    Onderwerp: Reageer met quote

Sanne,

Ik vraag mij af wat iemand moet doen met een gewoon pensioen maar geen kinderen, geen broers, geen zussen, helemaal geen familie heeft? Wie gaat er dan bijleggen, het OCMW? Er zijn ook ouderen zonder eigendommen , zonder familie, is dat dan ook voor het OCMW?

Het burgerlijk wetboek zegt: de ouders zorgen voor de kinderen en omgekeerd. Dat is ook voorzien in de belastingaangifte.

Als er niemand is, dan is het pensioen + zorgverzekering + toenemende invaliditeit. Het OCMW zorgt voor de rest als het nodig is. [/b]

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Wo 08 Maa 2017, 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Pastoor dan heeft niet te maken met het feit dat je in pensioen bent dat je niet moet bijdragen maar wel dat je inkomen vermindert. Je moet het goed uitleggen en in de juiste context. Sffs gaan alle mensen nog denken dat ze niets moeten bijdragen omdat ze in pensioen zijn. Fout dus.
Zoals gezegd, wij zijn beiden in pensioen en wij moeten blijven bijdragen. Mijn schoonbroer in een heel stuk in de 70 en ook hij moet blijven bijdragen in de onderhoudsplicht. Hier betreft het dus ook een rusthuis van OCMW.

Naar boven
worm

BerichtGeplaatst: Wo 08 Maa 2017, 11:03    Onderwerp: Zorg Reageer met quote

Dag,

Er zijn vele bejaarden die recht hebben op de Vlaamse Zorg = 130 euro per maand. Dan moet je een aantal punten verzamelen om er recht op te hebben.
En dan heb je ook THAB, dit is voor zwakke bejaarden, dan moet je ook een aantal punten verzamelen.
Dat zijn extra uitkeringen per maand, die mensen zouden helpen hun factuur te betalen.
Zelfs familieleden van bejaarden zijn er niet van op de hoogte van deze extra uitkeringen. 130 euro en 350 euro (elke maand), volgens het aantal punten.
En de Zorgcentrums zouden dit mededelen dat is ook niet waar.
Wij hebben het gehoord, via een ander Zorgcentrum. Dus al het vorige geld weg, te veel betaald.

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Wo 08 Maa 2017, 11:18    Onderwerp: Re: Zorg Reageer met quote

worm schreef:
Dag,

Er zijn vele bejaarden die recht hebben op de Vlaamse Zorg = 130 euro per maand. Dan moet je een aantal punten verzamelen om er recht op te hebben.
En dan heb je ook THAB, dit is voor zwakke bejaarden, dan moet je ook een aantal punten verzamelen.
Dat zijn extra uitkeringen per maand, die mensen zouden helpen hun factuur te betalen.
Zelfs familieleden van bejaarden zijn er niet van op de hoogte van deze extra uitkeringen. 130 euro en 350 euro (elke maand), volgens het aantal punten.
En de Zorgcentrums zouden dit mededelen dat is ook niet waar.
Wij hebben het gehoord, via een ander Zorgcentrum. Dus al het vorige geld weg, te veel betaald.

Nochtans OCMW ziekenhuizen die zorgen daar GEGARANDEERD voor dat die bedragen toekomen aan hun bejaarden want het is in hun voordeel hoor. Met privé instellingen dat weet ik niet, die zijn praktisch altijd wel zeker dat ze hun geld krijgen anders aanvaarden ze de bejaarden niet.

En het is wel zo dat een bejaarde die thuis blijft dikwijls geen benul hebben van waar ze recht op hebben en dat niemand het hen vertelt. Dat is ook een gegeven dat waar is.

Naar boven
worm

BerichtGeplaatst: Wo 08 Maa 2017, 15:42    Onderwerp: zorg Reageer met quote

Geen privé-rusthuis.

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Wonen & Zorg Tijden zijn in EET (Europa)
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: